Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 18:55:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 18:26:23
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56663 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #510 Gepost op: 31 March 2025, 10:10:43 »
Toegegeven; ik weet niet niet wat Rtd-Bvge214 betekent. Maar verder lijkt mij dit duidelijk  :)
Rotterdam - Beverwijk
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #511 Gepost op: 31 March 2025, 10:13:03 »
Beverwijk goederen om precies te zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #512 Gepost op: 31 March 2025, 10:22:57 »
Dank! Dus dan lees ik als leek 'tussen Rotterdam en Beverwijk goederen max 80 km/u'. Uiteraard kan er nog vanalles aan de hand zijn: de machinist heeft dit verkeerd geintepreteerd, het stond niet in het juiste jargon, machinist was niet bekend met formulering, het was een onduidelijk handschrift, printertoner was bijna op. Maar dat staat er allemaal niet. Dus mij lijkt dat het onderzoek heeft aangenomen dat dit dienstregeling- en toelaatbare inhaalsnelheid was en dat daar geen misvertanden over waren.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #513 Gepost op: 31 March 2025, 11:00:49 »
Waarom wordt hier gesuggereert dat die hoger kan zijn?
Omdat dat wel een mogelijkheid is.

Citaat
Toegegeven; ik weet niet niet wat Rtd-Bvge214 betekent.
De 214 slaat op de bronvermelding onderaan de pagina waar de uitleg staat. Bvge staat zelfs voor Beverwijk Goederenemplacement om precis te zijn. :P

Het rapport vermeldt
Citaat
Volgens het European Register of Infrastructure is op dit baanvak de maximaal toegestane snelheid voor een aslast tot 20 ton (C3 of C4) 100 km per uur en voor een aslast tot 22.5 ton (D4) 80 km per uur.206
nu zegt DB Cargo dat de trein geen categorie D4 was maar dan nog was maximaal 80 km/u toegestaan vanwege de aslast. Voor Rotterdam was deze snelheid wel toegestaan. Mogelijk wordt dit ergens anders wel opgepakt gezien punt 224.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #514 Gepost op: 31 March 2025, 11:08:11 »
Omdat dat wel een mogelijkheid is.

Maar staat toch gewoon in rapport dat dit niet zo is?

De 214 slaat op de bronvermelding onderaan de pagina waar de uitleg staat. Bvge staat zelfs voor Beverwijk Goederenemplacement om precis te zijn. :P

Da's al 2 keer gezegd hierboven; Voorschoten bevindt zich naar mijn weten tussen Rotterdam en Beverwijk Goederenemplacement, dus da's ook duidelijk.

Het rapport vermeldtnu zegt DB Cargo dat de trein geen categorie D4 was maar dan nog was maximaal 80 km/u toegestaan vanwege de aslast. Voor Rotterdam was deze snelheid wel toegestaan. Mogelijk wordt dit ergens anders wel opgepakt gezien punt 224.

Maar Voorschoten is geen Rotterdam? En wat is punt 224?

Mij nog steeds niet duidelijk waarom op basis van de gegevens in het rapport de conclusie niet getrokken kan worden dat die goederentrein 20 km/u te hard reed?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #515 Gepost op: 31 March 2025, 12:05:09 »
1: In het algemeen, niet in dit specifieke geval.
2: En twee keer niet precies genoeg, het was een grapje  :P :P
3: Sorry, ik volg je hier niet meer. Wat wil je zeggen met dat Voorschoten geen Rotterdam is?
Punt 224 is hetzelfde als punt 214 bij het voorgaande, een opmerking in het rapport. Ik zeg ook dat de goederentrein te hard reed, DB heeft wel gelijk dat de trein geen D4 was maar de aslast van 22,5t beperkt de snelheid alsnog tot 80 km/u.

En voor de PB'er die vond dat het niet uitmaakt of je met 80 of 100 km/u tegen iets aan rijdt: had de goederentrein de dienstregelingssnelheid aangehouden dan was deze een kwartier later pas bij Voorschoten geweest, de IRM en kraan waren dan al lang gepasseerd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #516 Gepost op: 31 March 2025, 12:26:57 »
Ook al blijft het toeval, dat laatste is een zeer scherpe constatering...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #517 Gepost op: 31 March 2025, 14:33:07 »
Scherp, maar voor het onderzoek naar de oorzaak irrelevant. Immers er kan geen sprake zijn geweest van een verwachting bij alle betrokkenen (machinist KROL, verkeersleider, etc) dat de betreffende trein pas over 15 minuten het punt zou passeren.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #518 Gepost op: 31 March 2025, 14:38:06 »
Dat laatste is denk ik wel een interessant punt. Is het op basis van de dienstregeling te verwachten dat er een trein is, of wordt daar niet naar gekeken?

Groeten,
Rogier

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #519 Gepost op: 31 March 2025, 15:19:10 »
kan dit gesloten worden
groeten gerard

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #520 Gepost op: 31 March 2025, 15:32:05 »
@Gerard: alleen omdat jij het niet wilt lezen... "Hee, er zit een knop op je TV!"  ;D

Lijkt mij niet dat je met je ogen dicht oversteekt omdat er volgens de dienstregeling geen trein aan komt, maar vanuit een filosofisch idee vind ik het een luguber fascinerende gedachte...

Maar: is iedereen het met Rick en mij eens dat de goederentrein te hard reed? Nog los van of dit relevant is voor het ongeluk. Dan kunnen we door naar de volgende 20 pagina's...  ;D 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #521 Gepost op: 31 March 2025, 15:39:20 »
Scherp, maar voor het onderzoek naar de oorzaak irrelevant. Immers er kan geen sprake zijn geweest van een verwachting bij alle betrokkenen (machinist KROL, verkeersleider, etc) dat de betreffende trein pas over 15 minuten het punt zou passeren.
In het rapport staat:
Citaat
De leider werkplekbeveiliging belde om 03.23 uur66 met de treindienstleider. De treindienstleider gaf aan dat nog tien minuten moest worden gewacht.
er is in ieder geval contact en kennelijk ook een verwachting dat een trein gaat passeren gezien de tien minuten die gewacht moest worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #522 Gepost op: 31 March 2025, 15:49:46 »
de kraan machinist was fout , hij had geen toestemming om de kraan uit het spoor te zetten.
hij had alleen toestemming om terug te rijden naar de inzet plaats .


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #523 Gepost op: 31 March 2025, 16:25:36 »
Dacht dat je het topic wilde sluiten...  ;)

En de onderzoeksraad komt tot een andere conclusie: "De Onderzoeksraad heeft de directe oorzaak van het ongeval niet kunnen achterhalen. ", pagina 106. Er is dus niet aangetoond dat hij wel of geen toestemming had. Overigens gingen de laatste pagina's over of de goederentrein te hard reed.

PS En herstel, lees net een paragraaf dat de OVV ook concludeert dat de trein te hard reed, pag 133: "De goederentrein naderde station Voorschoten met een snelheid van ongeveer 97 km per uur. ProRail stelt voor goederentreinen voor dit baanvak een maximale toegestane baanvaksnelheid 80 km per uur. Deze snelheid is ook opgenomen in de dienstregeling van de machinist (zie tabel 2). In 2003 ontspoorde bij Apeldoorn een goederentrein met staalrollen. De oorzaak was een te hoge snelheid van de trein. Na deze ontsporing is aan Railion Nederland (het huidige DB Cargo Nederland) aanbevolen om het veiligheidsmanagementsysteem zodanig te verbeteren dat de risico’s van het rijden met een goederentrein voldoende worden onderkend. Hierbij is aanbevolen om een voorziening te treffen die de maximum treinsnelheid bewaakt."

De genoemde voorziening is er blijkbaar niet..? En als die er wel is, doet tie het bljkbaar niet? Wederom gek dat ze daar niets over zeggen; of ik kan er althans niets over terugvinden. 

PS2 Ik ga weer buiten spelen.. Heeft Gerard ook even rust ;D
« Laatst bewerkt op: 31 March 2025, 16:43:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #524 Gepost op: 31 March 2025, 17:54:25 »
was gewoon een doofpot reden om  een sluitend rapport te krijgen ,  de kraan machinist had geen toestemming   om over spoor 2 en 1 te rijden.

daarom maar sluiten denk ik zo