Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:03:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56701 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #495 Gepost op: 25 March 2025, 11:41:48 »
Weet niet: is 100 te snel?
Prorail heeft maximaal 80 km/u toegestaan voor goederentreinen op het traject én het dienstkaartje van de machinist vermeldde max 80 km/u als snelheid.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #496 Gepost op: 25 March 2025, 12:02:23 »
Er worden conclusies getrokken; pagina 106. Daarin wordt niets gezegd dat gevarensein verkeerd was, of uberhaupt of dit zichtbaar is zichtbaar. Zou kunnen dat ze hebben geconcludeerd dat ze dat niet weten en daarom hier niets over kunnen zeggen, maar als je onderzoeksvraag is "Hoe worden arbeids- en spoorwegveiligheid meegenomen..." en concludeert dat "communicatie heeft bijgedragen aan het onstaan van het ongeval is het mijns inziens opmerkelijk dat de effectiviteit van of zelfs het falen van visuele noodcommunicatiemiddelen niet wordt meegenomen.

Ik snap je nu beter, maar toch denk ik dat de angel vooral zit in de onderzoeksvraag waarvan je een deel hebt weggelaten. Het gaat ze niet om de veiligheid als het ongeluk al is gebeurd maar alleen om veiligheid in de planning en uitvoering. En dan is een gevarensein achteraf niet terzake doend en is de stand van een gevarensein niet relevant. . Iig niet voor dit rapport. Maar ik kan me voorstellen dat feiten uit dit rapport wel opvolging krijgen, maar dan buiten dit rapport om.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2025, 12:28:12 door Martijn193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #497 Gepost op: 25 March 2025, 12:07:32 »
Prorail heeft maximaal 80 km/u toegestaan voor goederentreinen op het traject én het dienstkaartje van de machinist vermeldde max 80 km/u als snelheid.
Dan ben ik het helemaal met je eens dat het ook hierbij opmerkelijk is dat dit niet in de conclusies terug komt .... ??? ???

Ze schrijven het ook wel kriptisch op; er worden eerst voor goederentreinen twee snelheden genoemd en ik moet verderop als lezer zelf gaan terugzoeken met welke snelheid de 21 ton aslast correspondeert. Zou verwachten dat ze wel bevestigen dat de snelheid op het dienstkaartje klopt, en dat de trein dus te hard reed. Zelfs als de conclusie is dat het geen invloed had op het ongeluk of onstporing.

En @martijn193; dat vroeg ik mij ook af, maar aangezien de botsing en ontsporing in feite losse gebeurtenissen zijn, zou ik verwachten dat dit meegenomen wordt. Anders beperkt je jezelf wel heel erg en moet er nog een apart onderzoek komen voor Voorschoten mbt de veiligheid na de eerste aanrijding...? Afijn.. Wellicht leest iemand mee en kunnen ze iets met onze beschouwing  :)

PS DB Cargo Nederland NV had trouwens wel commentaar op de rapportage van de baanvaksnelheid, maar mij niet duidelijk wat..? "Ongenuanceerd en daarmee onjuist." ???

« Laatst bewerkt op: 25 March 2025, 12:15:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #498 Gepost op: 25 March 2025, 12:55:25 »
Vraag is of er met toestemming is afgeweken van de 80, om vertraging in te lopen. Wagons zijn toegelaten voor max 100km/u.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #499 Gepost op: 25 March 2025, 14:09:11 »
Dat zou kunnen maar dan verwacht ik in tabel 2 een aangepaste dienstregelingssnelheid in plaats van de standaard 80 km/u. Het rapport spreekt daarbij van D4 als beladingsklasse maar dat had de trein niet.

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #500 Gepost op: 29 March 2025, 20:24:38 »
Op een 189 heb je een terug koppeling welke lampen er daadwerkelijk zijn gaan branden nadat je een bepaald seinbeeld gekozen hebt.
Als er dus blijkt dat er buiten een front of sluitsein niet brand zal dus binnen het controle lampje ook niet gaan branden (op de foto foto zie je de controles lampjes boven de schakelaar).

Best kans dat de machinist na het zien dat er een deel van de verlichting niet is gaan branden na het ontsteken van het seinbeeld een andere keuze gemaakt heeft om iig iets te tonen wat enigsinds alarmerend zou kunnen werken.

Verder heeft een trein een dienstregelingen snelheid, daarmee is de trein gepland en ingelegd. Daarnaast is er een inhaalsnelheid wat veelal overeenkomt met de technisch toegelaten snelheid van de trein en die kan gebruikt worden om vertraagde tijd in te halen

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #501 Gepost op: 29 March 2025, 20:35:33 »
Waarbij de (op dat moment geldende) maximale snelheid op het desbetreffende baanvak die mogelijk beperkt Thom.
Dat is uiteindelijk de bepalende factor mag ik hopen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #502 Gepost op: 29 March 2025, 22:12:52 »
Zie rapport; onderste seinen deden sowieso niets voor het geselecteerde seinbeeld aangezien deze beschadigd waren. Bovendien speculatief; lijkt mij dat een dergelijke bewuste afweging door de machinist in het rapport vermeld zou worden.
En toelaatbate inhaalsnelheid ken ik ook niet :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

• Offline Offline
« Reactie #503 Gepost op: 29 March 2025, 22:23:30 »
Waarbij de (op dat moment geldende) maximale snelheid op het desbetreffende baanvak die mogelijk beperkt Thom.
Dat is uiteindelijk de bepalende factor mag ik hopen.
Uiteraard :)

Maximale toegestane snelheid van een trein is altijd de laagste van;
- de maximale technische snelheid van de voertuigen,
- de snelheid die de beremming van de trein toestaat of,
- de maximale snelheid die de Infrastructuur toelaat.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #504 Gepost op: 29 March 2025, 22:29:11 »
Helder Thom, net als op de weg dus eigenlijk  ;D

Mijn auto kan volgens de fabrikant 200km/u, op de snelweg mag ik er maximaal 130km/u mee in Nederland, hang ik er een aanhanger achter is dat maximaal 90km/u en rij ik binnen de grenzen van een erf is het maximaal 15km/u  :)
« Laatst bewerkt op: 29 March 2025, 22:32:44 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #505 Gepost op: 29 March 2025, 22:49:39 »
Ja :p

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #506 Gepost op: 30 March 2025, 16:43:43 »
Verder heeft een trein een dienstregelingen snelheid, daarmee is de trein gepland en ingelegd. Daarnaast is er een inhaalsnelheid wat veelal overeenkomt met de technisch toegelaten snelheid van de trein en die kan gebruikt worden om vertraagde tijd in te halen
De trein reed 97 km/u waar volgens het rapport maximaal 80 km/u is toegestaan of zie ik dat verkeerd in het rapport?

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #507 Gepost op: 30 March 2025, 20:35:55 »
En toelaatbate inhaalsnelheid ken ik ook niet :angel:

Excuses voor het dedain; blijkbaar wel een ding  :) maar aangezien de baanvaksnelheid ook rekening houdt met de infrastructuur, kan mij niet voorstellen dat je met een hogere snelheid [de dienstregeling] zou mogen inhalen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #508 Gepost op: 31 March 2025, 08:27:55 »
Is dat een reactie op mijn bericht? In ieder geval: een trein die met 80 km/u is ingelegd kan 90 km/u rijden als inhaalsnelheid op een baanvak dat geschikt is voor 100 km/u.

De baanvaksnelheid houdt niet zozeer rekening met de infrastructuur maar is juist alleen afhankelijk van de infrastructuur, dat heeft verder niet met de dienstregeling te maken (waarbij de dienstregelingssnelheid niet hoger mag zijn dan de baanvaksnelheid).

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #509 Gepost op: 31 March 2025, 09:49:45 »
Wees niet bang; het dedain sloeg op dat ik niet bekend was met inhaalsnelheid en deed alsof dat een ongebruikelijke term zou zijn :angel:

Maar wat ik niet snap (ook aan de PB'er): het rapport vermeld toch wat de inhaalsnelheid was specifiek voor de goederentrein, voor dit traject op die datum? Waarom wordt hier gesuggereert dat die hoger kan zijn? Pagina 130:

"Volgens het dienstkaartje van de machinist had de trein een belastingsklasse D4 en was de dienstregelingssnelheid en de toegestane inhaalsnelheid tussen Sittard en Zwijndrecht maximaal 95 km per uur, na Zwijndrecht waren deze beide snelheden 80 km per uur. Op het dienstkaartje van de machinist staat vermeld: ‘Rtd-Bvge214: max 80 km/h ivm D4’.2"

Toegegeven; ik weet niet niet wat Rtd-Bvge214 betekent. Maar verder lijkt mij dit duidelijk  :)

En nog even voor de PB'er: "Verder ook niet echt interessant, of je nou met 1400 ton met 80 kmh of iets harder frontaal tegen iets aan rijdt......
"

Je kan niet voorspellen wat er gebeurd, maar je weet in ieder geval dat van 80 naar 100 de energie al meer dan 1,5 hoger is.
Bovendien, als je zo redeneert zou het ook niet uitmaken om 300 te rijden op de snelweg, als je niets raakt; da's leuk voor borrelpraat, maar lijkt mij duidelijk dat dit niet volstaat voor een onderzoek naar een dodelijk ongeluk. Toegstane snelheden zijn er niet voor niets; daar is de weg op ingericht, houdt rekening reactiesnelheden, etc. Als het niet uitmaakt, prima; maar dan lees ik dan liever als onderbouwde conclusie in het rapport En dan nog is het opvallend/vermeldingswaard als een goederentrein te hard zou hebben gereden.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn