Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 16:16:55
Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56560 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #480 Gepost op: 24 March 2025, 17:31:40 »
De onderzoeksraad beschouwt het in ieder geval niet als een fout.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #481 Gepost op: 24 March 2025, 18:39:30 »
En als je de foto op blz 48 bekijkt van de loc, had het gevaarsein ook geen nut.
Het linker frontsein/sluitsein deden het niet meer, en het middenfrontsein werd afgedekt door een onderdeel van de kraan.
Alleen het rechter frontsein deed nog een dappere poging.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #482 Gepost op: 24 March 2025, 19:06:09 »
Zo 'hoort' het er uit te zien:

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

André82

• Offline Offline
« Reactie #483 Gepost op: 24 March 2025, 20:04:49 »
Maar blijkbaar heeft de/die 189 een knop om het andersom te doen...? Wat betekent dat dan? En wel opvallend; er wordt verder geen aandacht aan besteed in rapport..?
Ik denk dat de machinist wel wat anders aan zijn hoofd had op dat moment dan even goed kijken om de draaischakelaar op de juiste stand te zetten

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #484 Gepost op: 24 March 2025, 20:05:33 »
En als je de foto op blz 48 bekijkt van de loc, had het gevaarsein ook geen nut.
Het linker frontsein/sluitsein deden het niet meer, en het middenfrontsein werd afgedekt door een onderdeel van de kraan.
Alleen het rechter frontsein deed nog een dappere poging.
Op bladzijde 133 wordt dit ook vermeld.

Op wiki staat een foto van de betreffende schakelaar, de machinist zal na de aanrijding wel iets anders aan zijn hoofd hebben gehad dan de juiste stand te kiezen:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #485 Gepost op: 24 March 2025, 21:40:52 »
Hartsikke slim van jullie en dat iemand iets anders aan zijn hoofd had is wellicht ook de oorzaak van het ongeluk...

Mijn punt: ik zou verwachten dat de raad voor de veiligheid mee neemt of dit in de toekomst verkomen moet worden door die knop anders te maken oid...  Je alarmlicht is niet voor niets een grote rode knop op je dashboard!  ;) Maar ze doen er verder niets mee.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #486 Gepost op: 25 March 2025, 07:27:58 »
Waarom zouden ze er iets mee doen, het is niet de oorzaak van het ongeval en het had ook niets veranderd als wel de juiste stand van de schakelaar was gekozen.

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #487 Gepost op: 25 March 2025, 08:51:11 »
Het is denk ik vooral een opmerking (het is niet juist) maar heeft geen effect gehad in deze (seinbeeld was sowieso verstoord). Er is gekozen voor een gevarensein (rood en wit tegelijk ontsteken) en dat was ook juist. Uiteraard is het wel een punt van aandacht, want onjuist gebruik van het gevaarsein kan weer andere gevolgen hebben.

Weet iemand of het gevarensein in Duitsland vergelijkbaar is met NL? Daar kan ik niets over vinden. Wel dat het bv in België anders is (knipperlicht).

Groeten,
Rogier

henk

• Offline Offline
« Reactie #488 Gepost op: 25 March 2025, 09:26:32 »
Als je de tekst voor het gevarensein uit de Regeling Spoorverkeer letterlijk neemt - sein 413: twee rode lichten met één, twee of drie witte lichten - dan is de gekozen stand toch wel fout. Er staat niet wat de positie van de lichten moet zijn, maar wel dat er twee rood moeten zijn. Die tekst staat ook in het rapport.

Maar goed, misschien heeft de machnist geprobeerd of er nog iets van de verlichting werkte. Niet dus.
En verder concludeer ik dat het met de botsveiligheid van het moderne materieel behoorlijk goed zit als ik de plaatjes weer eens bekijk. Het rapport vertelt dat de machinist van de reizigerstrein de botsing nauwelijks heeft zien aankomen.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #489 Gepost op: 25 March 2025, 09:46:44 »
Waarom zouden ze er iets mee doen, het is niet de oorzaak van het ongeval en het had ook niets veranderd als wel de juiste stand van de schakelaar was gekozen.

Maar het had wel effect op de ontsporing. En als jij een ongeluk met je auto hebt en je airbags doen het niet, dan redeneer je toch ook niet; tja, 't is niet de oorzaak dus daar hoeven we niet naar te kijken? En ik kan naar aanleding van paar regels uit rapport wel wat verzinnen:

"De goederentrein kwam na ongeveer 360 meter tot stilstand, de locomotief stond voorbij station Voorschoten"

"De machinist ontstak het gevaarsein van de locomotief. Door de gekozen stand van de knop waarmee de machinist dit instelde straalden de onderste twee frontseinen wit-licht uit en het bovenste frontsein rood-licht.70 De effectiviteit van het gevaarsein werd echter teniet gedaan doordat de onderste twee frontseinen beschadigd waren en een onderdeel van de kraan het bovenste frontsein afdekte"

"Bij nadering van station Voorschoten lette de machinist op personen die mogelijk op het perron stonden, de stilstaande goederentrein nam hij naar eigen zeggen niet bewust waar"

Lijkt mij best wel goeie aanleiding om ook een los 'gevarensein' te hebben wat minder snel beschadigd bij een frontale aanrijding; dan had je in dit geval nog 360m remweg. Aangenomen dat een dergelijk sein al eerder te zien is, nog meer. Remweg VRIM bij 130 km/u is pakweg 600~800m, had tie de helft minder snelheid gehad. Vraag is wel of een machinist na een frontale aanrijding in staat is een los gevarensein te plaatsen, maar als dit al 1 enkele ontsporing zoals dit voorkomt, lijkt het mij de moeite om de effectiviteit te evalueren. 

En ja, wellicht wat kort door de bocht, maar mijns inziens opvallend dat dit detail verder niet wordt genoemd in aanbevelingen of conclusies. 
Dit allemaal uiteraard niet betweterig bedoeld  :angel: :angel: :angel:, valt mij gewoon op en benieuwd naar de redenering erachter.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #490 Gepost op: 25 March 2025, 10:37:38 »
Ik lees het misschien verkeerd, maar de bijlage waarnaar verwezen wordt zegt toch niets over of er iets mee gedaan wordt of niet? Het is een bijlage die zegt welke tekstuele aanpassingen nodig zijn. Of gaat het om een ander document?

ZOals ik het lees

- Het rapport zegt dat dat beneden twee witte lichten en boven 1 rood licht brandde
- Degenen die reageren zeggen: Maar dat is niet juist, het had andersom moeten zijn
- Het rapport zegt vervolgens: dat zal, maar in deze situatie was toch echt gekozen voor een ander seinbeld, dus feitelijk is wat in het rapport staat juist. Dus ik neem bepaalde commentaren niet over.

En vervolgens lees ik nergens iets over adviezen of iets dergelijks.

Edit: ook in dat document lees ik niets behalve feitelijke constateringen
« Laatst bewerkt op: 25 March 2025, 10:47:32 door Martijn193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #491 Gepost op: 25 March 2025, 10:45:46 »
Ja, het rapport staat op de vorige pagina en daarin wordt verder niet gesproken over het gevaarsein.

knipje
Daar heb je wel een goed punt. Wat nog zou kunnen en niet duidelijk wordt uit het rapport is of het gevarensein al ontstoken was toen de IRM passeerde. De eerste aanrijding is om 03:23, dan moet de machinist bijkomen voor hij iets kan doen en om 03:25 belt hij met DB Cargo, om 03:24 nadert de IRM Voorschoten, de passagiers bellen om 03:27 na de ontsporing met 112. Het is mogelijk dat de IRM passeerde en er niets te zien was.
Het rapport zegt verder ook niets over dat de goederentrein ruim te snel reed, dat lijkt me kwalijker dan een verkeerd gevarensein.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #492 Gepost op: 25 March 2025, 11:18:48 »
ZOals ik het lees

- Het rapport zegt dat dat beneden twee witte lichten en boven 1 rood licht brandde
- Degenen die reageren zeggen: Maar dat is niet juist, het had andersom moeten zijn
- Het rapport zegt vervolgens: dat zal, maar in deze situatie was toch echt gekozen voor een ander seinbeld, dus feitelijk is wat in het rapport staat juist. Dus ik neem bepaalde commentaren niet over.

En zo zat ik inderdaad in eerste instantie ook op verkeerd spoor. Er werd hier opgemerkt dat er een fout in het rapport staat, reden voor mij om te verwijzen naar de opsteller van het rapport (meest nuttige namelijk) en aan te geven hoe een gevaarsein dan wel moet zijn.

Wat ik er uithaal is dat verschillende reageerders op de inhoud van het rapport niet weten dat de Baureihe 189 dit seinbeeld kan voeren (het nut van dit seinbeeld heb ik ook geen beeld van).
Diverse andere materieelsoorten kunnen het seinbeeld zoals hier (ten onrechte, maar dat terzijde) gevoerd niet eens tonen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #493 Gepost op: 25 March 2025, 11:36:07 »
En vervolgens lees ik nergens iets over adviezen of iets dergelijks.

Edit: ook in dat document lees ik niets behalve feitelijke constateringen

Er worden conclusies getrokken; pagina 106. Daarin wordt niets gezegd dat gevarensein verkeerd was, of uberhaupt of dit zichtbaar is zichtbaar. Zou kunnen dat ze hebben geconcludeerd dat ze dat niet weten en daarom hier niets over kunnen zeggen, maar als je onderzoeksvraag is "Hoe worden arbeids- en spoorwegveiligheid meegenomen..." en concludeert dat "communicatie heeft bijgedragen aan het onstaan van het ongeval is het mijns inziens opmerkelijk dat de effectiviteit van of zelfs het falen van visuele noodcommunicatiemiddelen niet wordt meegenomen.

Ja, het rapport staat op de vorige pagina en daarin wordt verder niet gesproken over het gevaarsein.
Daar heb je wel een goed punt. Wat nog zou kunnen en niet duidelijk wordt uit het rapport is of het gevarensein al ontstoken was toen de IRM passeerde. De eerste aanrijding is om 03:23, dan moet de machinist bijkomen voor hij iets kan doen en om 03:25 belt hij met DB Cargo, om 03:24 nadert de IRM Voorschoten, de passagiers bellen om 03:27 na de ontsporing met 112. Het is mogelijk dat de IRM passeerde en er niets te zien was.
Het rapport zegt verder ook niets over dat de goederentrein ruim te snel reed, dat lijkt me kwalijker dan een verkeerd gevarensein.

Weet niet: is 100 te snel? Wordt alleen gezegd sneller dan dienstregelingssnelheid, dus weet niet of dit sneller is dan toegestaan of gewoon sneller? Wel een goed punt met die tijden; niet duidelijk of gevarensein uberhaupt ingesteld was, maar maakt in dit geval ook niet uit: " De effectiviteit van het gevaarsein werd echter teniet gedaan doordat de onderste twee frontseinen beschadigd waren en een onderdeel van de kraan het bovenste frontsein afdekte " Vandaar de suggestie om een los minder schadegevoelig sein te introduceren :angel:

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

henk

• Offline Offline
« Reactie #494 Gepost op: 25 March 2025, 11:39:36 »
Ja, er was dus inderdaad niks zichtbaar voor de machinist van de reizigerstrein, geen correct maar ook geen verkeerd gevarensein. Het gaat alleen over de instelling van de schakelaar die achteraf is aangetroffen.