Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door Pauldg
Vandaag om 11:32:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:23:08
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 11:05:27
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:18:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:25
Klompentrein door sneek
Vandaag om 10:01:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Bollenwagen, diverse vragen door sneek
Vandaag om 09:40:35
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 58936 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #435 Gepost op: 15 April 2023, 13:22:01 »
Maar we willen toch niet terug naar de jaren '50. Toen werden dwarsliggers vervangen en  aan de bovenleiding gesleuteld  terwijl het treinverkeer over dat spoor gewoon doorging.

Ik krijg steeds meer de indruk dat het ongeluk bij Voorschoten werd veroorzaakt door een misverstand over het moment waarop het treinverkeer zou worden stilgelegd.
Jaren 50 is ook niet de bedoeling Klaas. Maar we moeten ons niet veilig wanen met regels en protocollen en er op vertrouwen dat dit ongevallen uitsluit. Mensen maken fouten. Hiermee doel ik geenszins op het ongeluk bij Voorschoten. Daar mogen we nog geen oordeel over hebben. En mocht het een onopzettelijke fout zijn, past het ons enige clementie te betonen.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7632
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #436 Gepost op: 15 April 2023, 13:32:44 »
Citaat
Mensen maken fouten
En onder (tijds)druk maken mensen sneller fouten ...
Dat is een heel groot verschil tussen de jaren 50 en nu, de werkdruk, de tijdsdruk etc. etc.
En dan kunnen we dat allemaal wel willen oplossen met vooral gevolg bestrijdende maatregelen/voorschriften/regeltjes, waardoor het werken alleen nog maar moeilijker en gecompliceerder wordt, beter zouden we (eindelijk) eens aan een oplossing voor de achterliggende oorzaak gaan werken.

Stap 1, neem de oorzaak weg!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #437 Gepost op: 15 April 2023, 14:49:28 »
Stap 1, neem de oorzaak weg!
Inderdaad: Preventie noemen we dat

Helaas past dat niet in de hedendaagse visie mbt hoe je een samenleving moet runnen, want alles draait om geld. En als helemaal niet in de politiek.

Een eens (uit zeer betrouwbare bron) gehoord citaat van een politicus over preventie in op een bepaald vakgebied nav een vraag van een expert op dat gebied:
"Maar ...., mijn termijn is 4 jaar en U denkt toch zeker niet dat ik ga investeren in iets, waar mijn opvolger de vruchten van plukt".

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #438 Gepost op: 15 April 2023, 15:34:31 »
En uiteraard letten wij burgers, consumenten en kiezers nooit op geld en hebben wij alleen het beste met de wereld voor...  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #439 Gepost op: 15 April 2023, 22:13:51 »
Vond net toevallig deze video op het web op 2 minuten zie je hoe het vroeger ging met het waarschuwen van de baanwerkers.

https://www.youtube.com/watch?v=JtOU-ld4Ukc

Mvg, Johan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #440 Gepost op: 16 April 2023, 11:00:48 »
Toen  ik bij de NS kwam in 1961 waren er al speciale veiligheidsmannen met (toen al)een geel vest en een meer tonige hoorn.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #441 Gepost op: 16 April 2023, 11:19:45 »
Toen was baanwerker ook één van de gevaarlijkste beroepen in Nederland en dat heeft tot begin deze eeuw aangehouden. Pas toen er striktere regels kwamen voor het stilleggen van treinverkeer op sporen is de kans op een ongeval flink gedaald. Juist over dat stilleggen ging het pleidooi van Prorail.

Met de ongeval bij Voorschoten heeft het inderdaad niets te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #442 Gepost op: 16 April 2023, 11:48:00 »
Zijn allerlei vormen van veiligheid.
Ik zag in Zwitserland bij de BLS een krol aan het werk die een dubbele cabine had.
De veiligheidsman zat achter de kraanmachinist tijdens zijn werk.

Weet niet of dergelijke krol ook in NL gebruikt wordt.

Voor de goede orde dit verhaal verwijs ik niet naar het ongeval in Voorschoten maar is algemeen bedoeld.

Mvg Johan

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #443 Gepost op: 16 April 2023, 15:09:37 »
En ze zouden kunnen beginnen met een snelheidsbeperking (40km) voor de trein, zodat de machinist op zicht meer kans heeft om op tijd te stoppen. Zelfs indien er meer dan twee sporen in het traject liggen. Dan moet de reis maar een paar minuten langer duren en nemen we maar een aansluitende bus/trein later. Het verkeer is zo intensief dat we bij het wachten heus geen wortel staan te schieten.
Je moet er toch niet aan denken dat "men" machinistloze treinen wil doordrukken, dan zijn de rapen gaar.
Hartelijke groet,
Joop
« Laatst bewerkt op: 16 April 2023, 17:49:18 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4281
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #444 Gepost op: 17 April 2023, 07:07:15 »
Nou ja, MITS goed uitgevoerd levert automatisering per definitie minder fouten op. Ik vind het zelf minder romantisch, maar goed.

Maar je kan ook accepteren dat er wel eens dingen fout gaan. Maar dat vinden we als mens niet zo een fijn idee.....

Wat mij betreft: prima dat ze het onderzoeken maar gezien het feit dat het veel vaker goed gaat dan fout.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #445 Gepost op: 17 April 2023, 22:41:20 »
Zijn allerlei vormen van veiligheid.
Ik zag in Zwitserland bij de BLS een krol aan het werk die een dubbele cabine had.
De veiligheidsman zat achter de kraanmachinist tijdens zijn werk.

Weet niet of dergelijke krol ook in NL gebruikt wordt.

Voor de goede orde dit verhaal verwijs ik niet naar het ongeval in Voorschoten maar is algemeen bedoeld.

Lijkt mij ook niks dat die veiligheidsman de hele dag in je nek ligt te hijgen.  :angel:


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #446 Gepost op: 17 April 2023, 22:43:42 »
Toen  ik bij de NS kwam in 1961 waren er al speciale veiligheidsmannen met (toen al)een geel vest en een meer tonige hoorn.
 Peter

Daar heb je op een Krol en de ander zware machines zo weinig aan tegenwoordig.
Nu ben je meer afhankelijk van verbale communicatie per mobilofoon of iets anders.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #447 Gepost op: 18 April 2023, 13:32:10 »
Een veiligheidsman in een Krol heeft ook niet zoveel toegevoegde waarde, aangezien die Krol al standaard op BD gesteld spoor aan het werk is en de nevensporen daaraan ook altijd BD zijn als daar niet voldoende afstand toe de sporen waaraan gewerkt word is.

In dit geval is het probleem hier ook niet te zoeken in en tijdens de uitvoering van de werkzaamheden, maar is er iets mis gegaan in het transport naar en van de werkplek toe.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7632
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #448 Gepost op: 18 April 2023, 13:53:48 »
Wat mij eigenlijk een beetje verbaast is dat er bij dit overpad geen WIDO staat ...
Althans: ik heb er via TWIAV geen een kunnen vinden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #449 Gepost op: 18 April 2023, 13:58:45 »
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar een WIDO wordt bij mijn weten geplaatst als het spoor onoverzichtelijk is ivm bv een boog of tunnel. Bij een overzichtelijk spoor wordt dit dus niet gebruikt.

Groeten,
Rogier