Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 14:28:02
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
iTrain baanontwerp door Bert V
Vandaag om 14:02:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door puntenglijder
Vandaag om 13:44:15
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56440 keer)

timtrein

• Offline Offline
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #285 Gepost op: 11 April 2023, 20:20:06 »
Nederland staat daar helaas niet alleen in, de vervanging van de 'Friesenbrücke" bij Weener in Duitsland is ook zo'n voorbeeld van bureaucratische incompetentie ...
Dit is ook weer zo'n typisch bekrompen Nederlandse denkwijze... Duitsland heeft zoals (hopelijk) bekend een behoorlijke achterstand in zijn infrastructuur, er zijn erg veel bruggen en andere infra in slechte toestand. De opgave is dus groot. De Friesenbrücke is voor Duitse begrippen een brug in een onbelangrijk zijlijntje met weinig verkeer (en dan ook nog zwaar verlieslatend). Het vervelendste is nog dat fietsers en voetgangers kilometers moeten omrijden. Er is dus werkelijk geen enkele reden om in allerijl met dit project te beginnen en hij sloot dus gewoon achteraan de hele lange lijst met projecten, die ook nog eens allemaal van veel groter belang zijn.

Met zo'n trein zal je niet door de Schipholtunnel mogen, via Haarlem is waarschijnlijker. De route is ook logisch, er hoeft zo niet kop gemaakt te worden.
Waarom zou dat niet mogen??

Klopt, daarom moet je ook improviseren. Ik denk dat er best wat te regelen is en dat bedrijven echt wel begrip hebben als er bv een week vertraging ontstaat omdat je materieel direct naar Voorschoten moet.
Dus als je als aannemer Mammoet hebt besteld om ergens een brugdek in te hijsen of een andere operatie, waarvoor weken van tevoren wegafsluitingen of buitendienststellingen nodig zijn, dan verwacht je dat die begrip hebben en gewoon een belletje krijgen met "we komen niet"? Er zijn aannemers om minder failliet gegaan...

Het gaat allemaal niet vlot, dat klopt, maar geen bedrijf zal tegenwoordig zijn vingers branden door "maar gewoon wat te doen". Werkdagen van 16 uur, kraanopstellingen zonder de vereiste grondonderzoeken en berekeningen,  afgeraffelde onderzoeken, te weinig aandacht aan arbeidsveiligheid, milieuschade, dat zijn allemaal zaken die tegenwoordig echt niet meer kunnen en waar bedrijven gewoon keihard op afgerekend worden. En wat Thom ook al zei, provisorisch herstel en dan later nog weer zes keer aanvullende werkzaamheden doen we ook niet zo graag meer. Als het personeel in de rij stond en bedrijven weinig te doen hadden dan was je misschien een of twee dagen eerder klaar. Dat maakt het verschil ook niet meer.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #286 Gepost op: 11 April 2023, 20:23:39 »
Benelux795, om de eerste bak gecontroleerd op de pootjes te zetten.

Zou niet weten waarom je 2 kranen nodig hebt om 'm op pootjes te zetten, als hetzelfde geintje met 1 ook lukt..? Enige andere reden mijns inziens (als de kraankromme dus niet beperkend is) zou zijn dat je die spreader niet kan inrichten boven het zwaartepunt of dat je de bak wellicht onder een helling moet neerzetten? Maar da's volgens mij beide niet aan de hand.

Edit; ze hebben ze met z'n 2en blijkbaar eerst naast elkaar gezet, dus wellicht correctie van mijn kant: ging vermoedelijk niet om scheef neerzetten, maar om in eerst scheef op te kunnen pakken. Al zou je dat in theorie ook met 1 kunnen doen, wordt alleen iets onvoorspelbaarder.. ;D

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4706707/wind-even-spelbreker-berging-deel-ontspoorde-trein-kort-uitgesteld

« Laatst bewerkt op: 11 April 2023, 20:30:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos_1972

• Offline Offline
« Reactie #287 Gepost op: 11 April 2023, 20:40:26 »
Ik bedoelde de eerste bak die ze gisteren op de draaistellen hebben gezet. Misschien dat jij de laatste twee bedoelde en zit daar onze discrepantie…. 😉
En dat onvoorspelbare proberen ze natuurlijk zoveel mogelijk te vermijden. Anders wordt er natuurlijk weer gezegd dat het amateurs zijn als het fout zou gaan….😏
« Laatst bewerkt op: 11 April 2023, 20:44:46 door Jos_1972 »

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #288 Gepost op: 11 April 2023, 20:47:17 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #289 Gepost op: 11 April 2023, 20:59:31 »
Waarom zou dat niet mogen??
Het afslepen zal met beperkte snelheid zijn gegaan en ik denk niet dat dat qua dienstregeling past op de Schiphollijn, al zal dat met de uitgevallen treinseries nog mee kunnen vallen.

Daarnaast zijn dieseltractie/goederentreinen niet toegestaan in de Schipholtunnel.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Krokodil68

• Offline Offline
    • Mijn levenswerk
« Reactie #290 Gepost op: 11 April 2023, 21:14:32 »
Er is een verzekeraar die dit spektakel mag betalen. En die zegt echt niet ahh doe maar een kraantje. Johh weetje wat doe er maar twee. Nog een wonder dat er zomaar 2 van die dikke kranen beschikbaar zijn.

Niemand neemt een risico. Ook Mammoet niet. En ook de toezichthouder van de verzekeraar niet. Dit is serieus doordacht door vakmensen. Hier wil echt niemand op zijn platte bek gaan. De media zit hier boven op. Dus op een enkeling na zijn wij leken.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #291 Gepost op: 11 April 2023, 21:21:49 »
Er is een verzekeraar die dit spektakel mag betalen. En die zegt echt niet ahh doe maar een kraantje. Johh weetje wat doe er maar twee. Nog een wonder dat er zomaar 2 van die dikke kranen beschikbaar zijn.

Niemand neemt een risico. Ook Mammoet niet. En ook de toezichthouder van de verzekeraar niet. Dit is serieus doordacht door vakmensen. Hier wil echt niemand op zijn platte bek gaan. De media zit hier boven op. Dus op een enkeling na zijn wij leken.

Zoiets is een beetje een dooddoener.. Er zijn hier denk ik genoeg mensen met ervaringen in dit vakgebied; we zijn alleen geen directe betrokken bij dit specifieke geval. Dan nog kan mijns inziens iedereen hier een uitspraak over doen, uiteraard wel leuker als hij of zij 'm kan onderbouwen. En voor dat laatste is naast ervaring, alleen een beetje wis- en natuurkunde nodig... ;D Uiteraard wat versimpeld, maar u begrijpt het idee.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2023, 21:23:55 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos_1972

• Offline Offline
« Reactie #292 Gepost op: 11 April 2023, 21:33:55 »
Laten we er in ieder geval vanuit gaan dat Mammoet geen twee kranen gaat inzetten als het niet nodig is. De eerste bak  stond wat ik op de foto’s gezien heb aardig schuin. En het tweede rijtuig zullen ze gezamelijk naast de andere geplaatst hebben omdat deze aan een kant hoger lag dan de voorkant. Daarna zal de kleinere kraan ingepakt hebben waarna de grote allebei de rijtuigen op de spmt’s geplaatst heeft.

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #293 Gepost op: 11 April 2023, 22:05:45 »
Zoals eerder aangegeven werk ik vaker met Mammoet om assen van goederenwagens te wisselen of lading zoals trailers/containers van defecte wagens afhijsen. Onbekende locaties komen ze altijd eerst bekijken. Engineers maken de hijsplannen en tekeningen en bepalen welke materialen er gebruikt gaan worden. Ik heb meegemaakt dat er iets mis was met het materiaal, de, ik noem het even, buiten ploeg had wel een oplossing maar er werd eerst met de engineer gebeld voordat dat werd uitgevoerd. Vaak gebruiken wij ook twee kleinere kranen als een wagen recht de lucht in moet. Dan heb je en minder hijsmateriaal nodig en een minder grote kraan en grote voordeel is dat je veel preciezer en vooral stabieler kan hijsen. Die nieuwe assen moeten er wel in met maar paar mm speling. In dit geval in Voorschoten moest de bak juist draaien op het laatst om hem op dat voertuig te krijgen, dan is één kraan handiger. Dat er eerst twee kranen zijn gebruikt lijkt mij te maken te hebben met de afstand tot het te hijsen deel.

Groeten Edwin.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #294 Gepost op: 11 April 2023, 22:22:38 »
Daarnaast zijn dieseltractie/goederentreinen niet toegestaan in de Schipholtunnel.  :P
Dat van die dieseltreinen is ook weer zo'n bekende fabel. Ik ben nog met de 116 door de schipholtunnel geweest ergens aan het begin van de eeuw. Dat men het liever niet heeft i.v.m. rookgas in de tunnel, is een ander verhaal. Maar een loc met zo'n kort sleepje zal het probleem niet zijn. Hoe het met goederentreinen zit weet ik niet (gevaarlijke stoffen zullen wel niet zomaar mogen).

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #295 Gepost op: 11 April 2023, 22:25:17 »
Eerst noem je het een fabel, maar vervolgens zeg je:
Dat men het liever niet heeft i.v.m. rookgas in de tunnel, is een ander verhaal.
Hoe uit zich dit dan?

Maar een loc met zo'n kort sleepje zal het probleem niet zijn. Hoe het met goederentreinen zit weet ik niet (gevaarlijke stoffen zullen wel  niet zomaar mogen).
Weet je nu zelf eigenlijk hoe de regelgeving in elkaar zit en waarop baseer je dan dat de opmerking van Rick een fabel is?

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #296 Gepost op: 11 April 2023, 22:46:15 »
Nog een wonder dat er zomaar 2 van die dikke kranen beschikbaar zijn.
Ik sluit niet uit (sterker nog, het ligt voor de hand) dat ProRail (IB) contracten heeft afgesloten met dit soort bedrijven dat die garant staan om binnen een bepaald tijdsbestek zoiets beschikbaar te hebben.

Afgelopen weekend bleek de "Grote kraan" van Brandweer Haaglanden ook te klein en werd er binnen no-time onder politiebegeleiding een wat groter exemplaar van een andere bekende takelfirma de Markt van Delft opgereden.

Jos_1972

• Offline Offline
« Reactie #297 Gepost op: 11 April 2023, 23:40:48 »
Ik denk niet dat deze kranen achter de hand gehouden worden, daarvoor zijn ze gewoonweg te prijzig. Er zal wel alles aan gedaan worden om ze vrij te krijgen van andere projecten. Aangezien er ook nog een weg aangelegd moest worden heeft men daar iets meer tijd voor gehad…
« Laatst bewerkt op: 11 April 2023, 23:44:51 door Jos_1972 »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #298 Gepost op: 12 April 2023, 02:31:59 »
Zoiets is een beetje een dooddoener.. Er zijn hier denk ik genoeg mensen met ervaringen in dit vakgebied; we zijn alleen geen directe betrokken bij dit specifieke geval. Dan nog kan mijns inziens iedereen hier een uitspraak over doen, uiteraard wel leuker als hij of zij 'm kan onderbouwen. En voor dat laatste is naast ervaring, alleen een beetje wis- en natuurkunde nodig... ;D Uiteraard wat versimpeld, maar u begrijpt het idee.
Draai het eens om, er lopen daar in dat weiland genoeg mensen rond en sommige met een complete carrière in spoors bergingswerk als ervaring die écht wel weten wat ze daar aan het doen zijn hoor ;)

Die bestellen niet zomaar voor de lol 2 kranen die ook nog eens een gods kapitaal kosten hoor...

Thom

• Offline Offline
« Reactie #299 Gepost op: 12 April 2023, 02:36:19 »
Eerst noem je het een fabel, maar vervolgens zeg je:Hoe uit zich dit dan?
Weet je nu zelf eigenlijk hoe de regelgeving in elkaar zit en waarop baseer je dan dat de opmerking van Rick een fabel is?
Regulier daar treinen gaan rijden met dieselmaterieel is wel een No-Go, maar voor werkzaamheden en andere gelegenheden die niet op andere manieren kunnen is gewoon een procedure en protocol voor om dat mogelijk te maken.

Ik las hierboven ookal iets over dat een transport als dit met zijn beperkte snelheid niet zo passen tussen de normale dienstregeling door daar, maar men gaat dat natuurlijk ook niet doen ergens op de dag in de volle spits. Dat zal wel in de nacht gaan gebeuren en dan is daar meer dan genoeg ruimte voor natuurlijk.