Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 20:10:14
Led schakeling ed. door john26
Vandaag om 20:09:00
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 59057 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 981
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #270 Gepost op: 11 April 2023, 09:53:26 »
Die bakken worden sowieso met twee kranen gehesen.

En wat betreft de leger voertuigen, volgens mij zijn er wel een aantal voorbeelden van veldslagen die stil kwamen te liggen doordat rupsvoertuigen zich vastreden in de blubber. Gezien het een drassig weiland schijnt te zijn en veel regen de laatste tijd, zal ook voor die voertuigen voorbereidend werk nodig zijn. Daarnaast moet er toch ook een dieplader kunnen komen om die bakken op te leggen. Of gaan we met die rupsvoertuigen die bakken helemaal naar de weg toe trekken. Volgens mij heeft de boer dan veel meer schade en de kans dat ze weg zakken en alsnog die waterleiding raken die een probleem is.

Groeten Edwin.

johnflorijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #271 Gepost op: 11 April 2023, 10:59:13 »
De trein is al bijna geborgen gedaan door de firma mamoet

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #272 Gepost op: 11 April 2023, 11:06:57 »

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #273 Gepost op: 11 April 2023, 11:07:54 »
Als je de plaats van het ongeval bekijkt dan vallen er veel dingen op .
1 de kraanopstelplaats ligt ver van het opject af , dus de vlucht van de kraan is groot . Des te groter de vlucht dan wordt de hef capaciteit kleiner .
 Dat verklaart ook dat er 2 150 tons kranen nodig waren ,om een bak van ongeveer 60 ton te heffen .
2  De 2 rijtuigen in het weiland , konden vanaf 1 zijkant opgepakt worden en moesten gedraaid worden , dus 2 kranen nodig om de rijtuigen te zwenken .
3 Een rijtuig moet aan de kopeinden gelicht worden om knikken der rijtuigbak te voorkomen .
4 Deze mobielekranen hebben zelf ook ruimte nodig en zijn na plaatsing moeilijk te verplaatsen . En er was weinig ruimte beschikbaar .
5 Men had geluk , dat de toegangsweg naar het onderstation ,reeds was aangelegd .
6 door de aanrijding waren de loskleppen uit de vergrendeling vrij gekomen , en had de wagon zichzelf gelost , en moest de lading d.m.v kraantjes en vrachtwagen verwijderd . Zodat de inspectie der draaistellen plaats kon vinden .
MVG sjaak

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #274 Gepost op: 11 April 2023, 11:13:42 »
Ik zag een foto van vanmorgen bij Twtter .
Daar zie je de beide bakken naast elkaar staan in het weiland  de twee rijdbare bakken stonden  leek het wel klaar om weggebracht te worden op het buitenste spoor met een krol er voor
 (Als lok ?)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #275 Gepost op: 11 April 2023, 11:59:56 »
Met die gewichten als uitgangspunt ben ik dus van mening dat met de inzet van 1 Leguaan brugleggendetank met 2 bruggen en 2 Buffel bergingstanks de 9405 al lang geborgen/afgevoerd had kunnen zijn ...

Maar blijkbaar heeft iemand in een wetje gezet dat het vooral langzaam en duur moet worden uitgevoerd ...

Even een zijspoor ................ als het mag

In de tijd dat de DE-II buitendienst waren gesteld kwam van de commando's te Wezep het verzoek binnen bij NS Zwolle of ze een sloopstel mochten gebruiken voor duikoefeningen. (Te Wezep is/was een groot bassin voor duik oefeningen)

NS heeft een stel gesleept naar 't Harde en een bak zou ingeklemd tussen twee berging tanks over de tankbaan naar Wezep worden gesleept.
Alleen het kwam allemaal te laat, voor dat het sloopstel in 't Harde stond was de oefening net geweest. Men heeft een oude bus in het bassin gedumpt.
Het is nooit dus uitgevoerd maar plannen om een bak tussen twee berging tanks te verslepen (t.b.v. defensie zelf) hebben wel degelijk bestaan.
Een tankbaan op de Veluwe is allemaal zand dus waren de omstandigheden  wel veel gunstiger geweest dan nu in Voorschoten.

Zo nu weer naar hoofdspoor!

Mvg, Johan

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 981
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #276 Gepost op: 11 April 2023, 14:26:28 »
Paar maanden terug een aswissel moeten doen van een drietal ontspoorde wagons, voor die gelost konden worden moesten er nieuwe assen onder. De wagen met lading woog totaal 90 ton. We deden een zijde tegelijk optillen er hing volgens de kraanmachinist toen 45 ton in de kraan. Maar om daar te hijsen moest Mammoet wel komen met een 100 tons kraan. Dat ze met zo’n lange bak van 60 ton en ook nog de manoeuvre die ze moeten uitvoeren twee 150 tons kranen nodig hebben verbaast mij dus niks.

Groeten Edwin.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1641
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #277 Gepost op: 11 April 2023, 15:15:13 »
Afgaande op de fotos denk ik dat de kraan capaciteit wel ietsjes meer is dan 150 ton. Wellicht is het eigen gewicht van de kraan zelf 150 ton





zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #278 Gepost op: 11 April 2023, 15:41:42 »
Even voor alle duidelijkheid,  dit is een 400 tons kraan. Zonder gewichten zal hij ongeveer 80 ton zijn. En met gewichten word hij 60 ton zwaarder.  Een 140 tonner is maar een kraanje :laugh:

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #279 Gepost op: 11 April 2023, 15:47:31 »
Zo op de foto te zien is het een Liebherr LTM  1500 kraan.
Wielen tellen.
Ingeschoven telescoop max 500 ton til kracht.
Hoe hoger en schuiner de telescoop hoe minder gewicht hij kan tillen.
Gewicht van de kraan 96 ton.
max 135 ton aan tegengewicht mogelijk.
Hier onder nog wat specs.  ;D

https://freecranespecs.com/Liebherr-LTM-1500-8-1(3).pdf

https://freecranespecs.com/Liebherr/LTM-1500-8-1

Ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #280 Gepost op: 11 April 2023, 15:55:39 »
Klopt, een Liebherr LTM 1500-8.1 en een Liebherr LTM 1400-7.1

Respectievelijk 500-en 400 tons (op 3 meter vlucht) kranen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4596
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #281 Gepost op: 11 April 2023, 19:14:08 »
Eentje zit al op een wagen....

« Laatst bewerkt op: 11 April 2023, 19:16:03 door VAM65 »

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #282 Gepost op: 11 April 2023, 19:42:04 »
@ ikbenik79: Sterker nog, de LTM 1500 kan maximaal 165 ton contraballast aan de achterkant hebben… en ze hebben beide 8 assen….😉
Het grote verschil is de mast. Bij de 1500 zitten de cilinders naast de basismast en wordt de kraancabine in transport toestand naar de achterkant gedraaid. Daar waar nu de ballast hangt. Bij de 1400 zit de kraancabine nog wel naast de mast tijdens transport.
@ ArjanB bij de LTM 1500 zijn de ballastblokken 15 ton per stuk…
Als ik het goed zie zit er 135 ton aan contragewicht aan. Dus ongeveer 230 ton
« Laatst bewerkt op: 11 April 2023, 21:02:37 door Jos_1972 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5036
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #283 Gepost op: 11 April 2023, 19:59:13 »
2  De 2 rijtuigen in het weiland , konden vanaf 1 zijkant opgepakt worden en moesten gedraaid worden , dus 2 kranen nodig om de rijtuigen te zwenken .

Daarvoor heb je niet perse 2 kranen nodig; dat het ook met 1 kan bewijst de foto. Vroeg mij eerder wel af waarom er 2 kranen nodig zijn, maar da's vermoedelijk om de verste bak te pakken (over het laatste rijtuig heen).
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #284 Gepost op: 11 April 2023, 20:07:59 »
Benelux795, om de eerste bak gecontroleerd op de pootjes te zetten. De afstand en de manier waarop de bak lag. De laatste kraan is ook gedraaid ten opzichte van zijn eerdere lokatie. Op de foto staat hij parallel langes het spoor. Gisteren nog onder een hoek..
« Laatst bewerkt op: 11 April 2023, 20:15:24 door Jos_1972 »