Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 07:37:07
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 05:21:43
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 00:01:01
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:18:03
Een NS 5500 knutselen door janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
09 July 2025, 12:04:32
  

Auteur Topic: Artitec Ford 5000  (gelezen 3820 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Artitec Ford 5000
« Gepost op: 26 March 2023, 19:19:28 »
Een rubriek voor trekkers is er niet, daarom gooi ik 'm maar tussen de otootjes.

Op Ontrax kwam ik het bouwdoosje tegen en na wat gepriegel en verven (en tussendoor een hele hoop wachten tot de boel weer droog was) staat er zomaar een leuk trekkertje op tafel.
De bouw op zich gaat mooi vlot, waarbij er een verrassend detailgetrouwe hefinrichting tevoorschijn komt. Sowieso is het trekkertje mooi gedetailleerd, dankzij de  de fraai gegoten onderdelen uit resin en fijn geëtste onderdeeltjes (waarvan er een paar, de vooras en de uitlaat, 3-D gevouwen moeten worden).



Iets minder enthousiast ben ik over de waterschuifplaatjes, die zijn tamelijk dik en laten zich, ook bij ruim gebruik van Micro set en sol, niet of nauwelijks strak over oneffenheden aanbrengen.

r.bles

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • 1:87 modelletjes
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2023, 21:20:03 »
Da's inderdaad een leuke!
Jammer van de decals!
Balen dat veel fabrikanten dat als sluitpost zien

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2023, 00:00:15 »
Eigenlijk denk ik niet dat Artitec de waterschuifplaatjes als sluitpost ziet, daarvoor zijn ze (althans in mijn ogen) veel te serieus bezig. Waarom zouden ze zoveel zorg en aandacht aan de geëtste en de resin-onderdelen besteden en het dan, als het op de waterschuifplaatjes aankomt, laten afweten?
Kortom, ik denk niet dat het nonchalance is of zo, of zoiets als kostenbesparing of weet ik veel wat. Maar uit mijn ervaringen met bouwdozen van merken als Revell, Tamiya, Hasegawa etc weet ik dat er aanzienlijk dunnere en beter handelbare waterschuifplaatjes mogelijk zijn.
Misschien moest ik maar eens op zoek naar een alternatief, zelf maken of laten maken. Er is tegenwoordig heel wat mogelijk... 

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2023, 07:06:54 »
Dat is een leuk trekkertje geworden!

Moet ik ook eens op de kop tikken. Is t eerste 4-wielig voertuig geweest dat ik zelfstandig als 14 jarige mocht besturen op t erf.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2023, 08:11:34 »
Bekende trekker en fraai geworden  (y)

Bedankt voor het delen Jan en de herinnering Jan-Peter  ;D

Er stond me iets van bij dat ik daar nog een foto van had :)


Ondergetekende zomer 1978, dus ook 14 jaar (*okt 1963), tijdens de tarweoogst op het gemengde bedrijf aan het Noordeinde in Boskoop, waar wijlen mijn oom Sjaak werkte als bedrijfsassistent knecht. Onder het motto "als de knecht een knecht heeft, heeft de baas er twee" heb ik daar menig schoolvakantie werkend doorgebracht :)
Het akkerland waar de foto destijds gemaakt is, maakt nu deel uit van het natuur- en recreatiegebied Bentwoud.

Ook meteen een model besteld bij H te Hwd :), nu nog op jacht naar een Miedema HST 120 kipper in 1:87 en een passende cowboy ;D
 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2023, 08:13:53 »
Eigenlijk denk ik niet dat Artitec de waterschuifplaatjes als sluitpost ziet, daarvoor zijn ze (althans in mijn ogen) veel te serieus bezig.

nee, dat geloof ik ook niet! ik ben stiekem een Artitec fan en heb daarom ook best veel van Artitec.
Ze hebben altijd messcherpe decals en het kan zomaar zijn dat de drukker die deze print net een slag dikker decal spul heeft.

oh ja, en hij is mooi geworden maar dat had ik je al in de preview gemeld  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2023, 22:51:42 »
Voor mij is dit het eerste Artitec-bouwdoosje met waterschuifplaatjes, of Naßschiebebilder, zoals onze oosterburen plegen te zeggen. Of Artitec eerder, of bij andere bouwpakketten, een ander soort waterschuifplaatjes heeft gebruikt, vermag ik dus niet te zeggen.
Het kan natuurlijk ook zijn, dat ik met al dat soppen met Set en Sol helemaal verkeerd bezig geweest ben.

Eric B: dankjewel voor de foto! Mooi tijdsbeeld  (y)

Jan-Peter: ik was, als ik het me goed herinner, ietsje jonger, een jaar of tien, elf. En dat was op een Fiat, voor de hooiwagen. De grote mannen prikten met hun vork het hooi op de wagen en ik moest steeds een stukje verder rijden: koppeling los, de boel een eindje laten rollen en dan de koppeling weer intrappen. Zwaar werk, herinner ik me. Met paard en wagen was veel makkelijker.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #7 Gepost op: 28 March 2023, 06:16:43 »
Zo'n Fiat Jan?
Met zo'n hooiwagen?

Met het paard weet ik ook nog van, met lage, platte driewielde hooikrossen zoals ze die hier noemde, die schuin opliepen en met een lange achterklep.
Kros voor de hooimijt, een touw d'r omheen en dan trok 't paard de boel de kros op.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2023, 21:49:20 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2023, 21:36:23 »
Of het nou precies die Fiat was weet ik niet, naar mijn gevoel had "die van mij" wat rondere vormen. Qua bouwjaar zou het best kunnen - mijn oom heeft 'm destijds nieuw gekocht - maar het is wel een behoorlijk aantal jaren geleden (bijna 55 jaar)...

Bij het hooien werd de Miedemawagen gebruikt, zonder zijschotten en met hoge hekken voor en achter.
Overigens leidt jouw koppeling naar dezelfde Fiat-trekker als je eerste koppeling...  ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #9 Gepost op: 28 March 2023, 21:50:11 »
Nee hoor nu niet meer  ;D


Deze Miedema dan waarschijnlijk, die (her)ken ik ook nog wel :)
Foto van Farmmodeldatabase.com, een handige site als je op zoek bent naar een model met een agrarische achtergrond.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2023, 21:58:13 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #10 Gepost op: 28 March 2023, 22:09:40 »
Dat lijkt erg op een Miedemawagen. Die van mijn opa had echter sturende wielen in plaats van een draaibare vooras en op de plaats van de middelste "spijl" op het bankje zat een handrem. Bovendien was de "draagbeugel" op de disselboom aanmerkelijk groter. De extra hekken kloppen wel met wat ik me herinner.

De koppeling gaat nu inderdaad naar de hooiwagen van Artitec. Ook een leuk ding, maar geen Miedema.

Die farmmodeldatabase is wel handig. Als ik daar naar Fiat's zoek kom ik wel bij "rondere" modellen, zoals de Fiat 18 'La Picolla', maar als dat 'm was heeft mijn oom 'm nooit nieuw kunnen kopen...

C-rails

  • Gast
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #11 Gepost op: 29 March 2023, 05:59:57 »
Ook een leuk ding, maar geen Miedema.

Ik durf het oneens te zijn met je. Miedema heeft zowel wagens gemaakt met fusee besturing als schamels.
De fusee besturing was erg handig bij paardentractie. Liepen de paarden een keer achteruit of moest je steken, dan had je minder kans - vergeleken met een schamel - dat de wagen beladen omviel. De paardentractie was ook de reden voor de handrem. Immers, achter een trekker was deze niet nodig, die remde zelf wel.
Het was dan ook de opkomst van de trekker, wat Miedema bewoog om de schamel te gebruiken. Scheelde een geremde as en de schamelconstructie was goedkoper te maken.

Wel een leuk ding op een baan van 1945 to eind 60.  (y)
« Laatst bewerkt op: 29 March 2023, 07:03:09 door C-rails. Reden: Typfout verwijderd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #12 Gepost op: 29 March 2023, 16:19:54 »
Dat is een mooie uitleg! Zie nu ook het trekoog aan de dissel van de Miedema 1 : 32, ipv een haak voor paardentractie.
Ik had geen idee dat er verschil was in wagens voor paarde- dan wel trekkertractie. Dank voor de uitleg!

Het citaat

Citaat
Ook een leuk ding, maar geen Miedema.

...sloeg overigens op de hooiwagen van Artitec, waar de koppeling van Eric B naar toe leidt. Met "geen Miedema" bedoel ik dan "geen Miedema zoals die van mijn grootvader".

C-rails

  • Gast
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #13 Gepost op: 29 March 2023, 19:19:25 »
Om die trekhaak kwam dan de trekbalk (en aan de trekbalk de strengen naar de haam) en de menner zette dan de klomp tegen de haak zodat de trekbalk er niet uit kon schieten bij het manoeuvreren.
Op de boom van de schamel zie je de trekhaak nog lange tijd gebruikt worden (weliswaar kleiner, omdat het paard er zelden meer voor kwam), maar dan om de boom op te pakken om hem aan de trekker te koppelen. Later werden het een gesloten beugel.

Vroeger dachten ze ook al na. ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec Ford 5000
« Reactie #14 Gepost op: 29 March 2023, 19:35:04 »
Mogelijk wel meer dan tegenwoordig  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.