Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 16:37:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Pendel module Viessmann 5214 door onmogelijkhier
Vandaag om 16:24:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:07:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:01:56
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:17
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 13:53:55
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
  

Auteur Topic: Lima 1220  (gelezen 11282 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Lima 1220
« Reactie #15 Gepost op: 15 April 2008, 23:54:56 »
Ik wilde ook graag een Trix 1200 kopen, maar vind die belachelijk duur, en begrijp dat de motor niet echt geweldig is. Ik heb dus eerst een blauwe Lima 1200 gekocht, en die voorzien van een Modeltorque motor. Dat kostte mij € 28,-- en het was een fluitje van een cent om die in te bouwen. Daardoor liep hij weliswaar mooier, maar hij was nog steeds niet stil. Met de digitale decoder en JMRI Decoder Pro heb ik de snelheid afgeregeld, en nu loopt hij max. ca. 120 i.p.v. 1200 km/u. Het is best een mooi ding geworden, maar het kan natuurlijk veel beter.

Ik heb elders op dit forum gelezen, dat iemand een 1200 omgebouwd had met een Proto 2000 onderstel van een Alco PA. Ik heb dus zo'n lok gekocht op Ebay voor € 40,--, Nadelen: 1) je moet wel erg veel aan het onderstel veranderen, omdat hij flink ingekort moet worden, 2) de Alco PA heeft geen spaakwielen (Weet iemand misschien uit het hoofd, wat de asdiameter is van de Proto 2000? Is dat misschien 1,5 mm? Ik weet niet of er spaakwielen zijn met deze asdiameter) en 3) de draaistellen lijken wel op die van de 1200, maar er zijn verschillen. Ik heb ooit in Houten naar Fleischmann draaistellen gezocht, maar kon ze niet vinden. Ik meende dat die ik op de lok zag een beetje weinig reliëf hadden, ze leken een beetje vlak, klopt dat? Ik vond het iig geen extra € 85,-- waard.
Dit project staat nu dan ook even op de lange  baan. Ik wil t.z.t. eerst proberen, of ik zelf van metaal een korter chassis kan bouwen. Het lijkt me te doen, het moeilijkste is het verlaagde gedeelte in het midden waar de motor in moet. Verder moet je gewoon de gaten voor de draaistellen erin maken. De buitenmaten kun je overnemen van de plastic Lima chassisplaat.

Daarna in Houten nog een oude Lima op de kop getikt voor € 25,--, zo'n oude met blikken pantografen waar de draaistellen niet symmetrisch van zijn. Volgens mij klopt de maatvoering van deze draaistellen beter dan die van de latere versie, en er zit geen gat in de zijkant van de lokbehuizing, dat is ook een bonus. Nadat ik de lok uit elkaar had, brak de gammele plastic onderplaat. Toen heb ik me gelijk voorgenomen, om bij deze Lima eerst gewoon de bodemplaat te vervangen door een metalen plaat, de motor door een nieuwe Modeltorque, en de wielen door Alan Gibson spaakwielen (ruim € 3,-- per stel). Die hebben een asdiameter van 2 mm en moeten dus een beetje opgeruimd worden, want de as van de Lima is 2,5 mm dik. Of ik zou een ander tandwiel voor de 2 mm as moeten kunnen vinden. Inmiddels ligt er een stapel aluminium plaatjes van 2 en 3 mm klaar voor het chassis om bij te vijlen en te boren. Het zal wel niet in 1 keer goed gaan.
De kap is gaaf, maar dof en moet opnieuw beschilderd worden (ik hoop dat dat goed lukt na een airbrushcursus), en er moeten nieuwe pantografen op. Geen idee welke trouwens, maar dat is van later zorg. Ik wil er ook ledjes in maken voor de verlichting. Dit lijkt me dan, op het schilderen na, een eenvoudiger project om mee te beginnen dan het project met het Alco onderstel. Ik wil bovendien kijken of ik d.m.v. geluiddempend materiaal de Lima overbrenging wat geruislozer kan krijgen. Heeft iemand een idee?

Volgens mij heb je met dit alles een behoorlijke lok, al is het natuurlijk nog geen Proto 2000. Maar je moet ergens beginnen. De enige vraag die ik heb, is of de trekkracht voldoende zal zijn, vooral als er nog wat gewicht toegevoegd wordt (de Gibson wielen hebben geen rubberen bandjes).

Voorlopig is de lok vanwege andere projecten (ik rijd Engels stoom op 00 spoor en ben mijn baan aan het bouwen, de NS uit de jaren '50 doe ik er uit nostalgie een beetje bij) nog niet klaar, het zal nog wel een paar maanden duren. Ik denk wel dat ik snel de chassisplaat klaar kan hebben.
Het valt me trouwens op dat de blauwe Lima 1200'en steeds zeldzamer worden. Ik heb bij Rail in Houten aan REZ gevraagd wanneer ze/Hornby met een nieuwe versie komen, en hij zei dat ik de eerste was die erom vroeg. Dat wordt dus voorlopig nog even knutselen.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2008, 00:15:24 door Leen »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Lima 1220
« Reactie #16 Gepost op: 16 April 2008, 09:44:19 »
Misschien eens kijken naar roco-locs met de goede asafstanden in de draaistellen? draaistellen ophangen in een zelfgemaakt frame is niet zo heel moelijk en roco-locs hebben al 2mm-assen dus je kunt er eventueel die gobson-wielen op zetten. Die lima-aandrijving is nooit echt stil te krijgen... en cardanaandrijving op 2 draaistellen loopt gewoon mooier.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: Lima 1220
« Reactie #17 Gepost op: 16 April 2008, 11:08:37 »
Oeps,

de lok was natuurlijk een SBB Ae 6/6  (Roco nr. 43535)

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Lima 1220
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2008, 11:20:23 »
Zag net op de site van GM&S dat zij een draaistel met motor verkopen welke geschikt zou zijn voor de Lima 1200. Wordt wel een heel geknutsel, maar dat is zo te lezen met bovenstaande oplossingen ook het geval...


Robert

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4640
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lima 1220
« Reactie #19 Gepost op: 24 April 2008, 10:30:06 »
Bedankt voor alle reacties zover. Ik dacht zelf al bij voorbaat dat alternatief 1 en 2 niet tot het gewenste resulaat zouden leiden.

Ik zal me eens op een Proto gaan richten. Ik ben alleen nog benieuwd in hoeverre iemand van jullie ooit een NOHAB-onderstel heeft overwogen? 6-assig, en wat lengte betreft komt het ook heel aardig in de buurt. 

Roelof

  • Gast
Re: Lima 1220
« Reactie #20 Gepost op: 24 April 2008, 10:44:26 »
Ergens in dit bericht las ik over spaakwielen. Volgens mij zijn er na de 1000 geen E-locs meer uitgerust met spaakwielen en we praten over een E-loc uit de jaren'50, niet jaren '30.

Groet, Ronald.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Lima 1220
« Reactie #21 Gepost op: 24 April 2008, 10:52:39 »
toch had/heeft de 1200 wel degelijk spaakwielen. In de jaren '50 en zelfs '60 zijn er nog spaakwielen toegepast op locs.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Lima 1220
« Reactie #22 Gepost op: 24 April 2008, 11:42:17 »
Vorig jaar ben ik nog in Praag geweest, en natuurlijk veel tijd doorgebracht op verschillende stations, tijdens het fotograferen viel mij op dat veel lok,s spaakwielen hebben, deze Skoda,s zijn niet de nieuwste machines die ik gespot heb, je zou even moeten goegelen om de diverse bouwjaren uit dat land te weten te komen, is trouwens een aanrader om daar eens te kijken, met de trein te doen, en het eten kost geen drol! Wim

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5400
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lima 1220
« Reactie #23 Gepost op: 24 April 2008, 11:50:12 »
Voor Ronald: closeupje van de 1201 van Werkgroep 1501/ Stichting Klok ;)



Ook handig om een kloppend H0 draaistel in de USA te zoeken ;D
RETROBAHN A.G.

Roelof

  • Gast
Re: Lima 1220
« Reactie #24 Gepost op: 24 April 2008, 13:26:01 »
@Besselspoor, dank hiervoor.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8557
  • Spoor N
Re: Lima 1220
« Reactie #25 Gepost op: 24 April 2008, 14:04:18 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/1201.jpg
Met spaakwielen. ;)

Een aantal draaistellen is later voorzien van 'gewone' wielen, er waren nieuwe nodig en de spaakwielen werden niet meer gemaakt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Lima 1220
« Reactie #26 Gepost op: 29 April 2008, 20:20:55 »
Zo ziet bij mij de aandrijving er op het moment uit:

http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4291849.jpg

Bij het loopdraaistel moeten de radstanden worden aangepast, en alle wielen moeten vervangen worden door spaakwielen. Het rijdt nog voor geen meter, maar volgens mij komt dat mede doordat de originele Athearn wielen van zamac zijn gemaakt. Zoals je ziet, hebben de Limawielen ook het e.e.a. meegemaakt ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Roelof

  • Gast
Re: Lima 1220
« Reactie #27 Gepost op: 29 April 2008, 20:42:07 »
@Leen, pantografen van Sommerfeldt nr 933 kun je het beste nemen.

Groet, Ronald.