Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 20:14:51
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 19:09:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
  

Auteur Topic: Langs de Vrolikstraat in 1:45  (gelezen 7457 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #45 Gepost op: 08 January 2024, 21:44:18 »
Hallo Cor,

Ja , ik pers de klinknagels , zoals bij de veerhand van de RTM wagen :

veerhand in model by Jan den Haan, on Flickr

Dit is overigens een koude persing.Ik verhit de klinknagels niet.Ik gebruik hierbij ook nog een minimale hoeveelheid soldeerverf (verkrijgbaar bij Piet Peetoom).De schroeven schroef ik gewoon.Het voordeel is dat de onderdelen bij het solderen al goed gepositioneerd zijn en en blijven.Bovendien is een klein beetje soldeerverf voldoende.Ik hoef dus naderhand geen overtollig soldeer te verwijderen.Verder ziet het er natuurlijk beter uit wanneer aan beide zijden een klinknagelkop  te zien is.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #46 Gepost op: 09 January 2024, 09:31:16 »
Dank je voor de uitleg, interesant om ook eens te proberen
Knip je de klinknagel nog op een bepaalde lengte af ?

Maar bij deze RTM wagen zit de wang van de balk er boven toch in de weg ?

Cor

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #47 Gepost op: 09 January 2024, 11:46:39 »
Hallo Cor,

De steel van de klinknagels kort ik in met een zaagje of knip deze af en maak het eind van de steel vlak met een vijltje.Ik zorg dat er ongeveer een halve millimeter  van de steel uitsteekt als deze in het werkstuk geplaatst is.Uit die halve millimeter vorm ik dan de kop zoals ook bij klinknagels 1:1 gedaan wordt.

Uiteraard zit de wang van de balk in de weg.In deze situatie gebruik ik dan ook een tangetje waarbij ik in beide bekken een putje van 0,5 of 0,7 (afhankelijk van de diameter van de te vormen kop van de klinknagel) gefreesd heb.Die putjes moeten natuurlijk wel wederzijds op dezelfde hoogte zitten.Als er niets in de weg zit gebruik ik bovenstaande klinknagelpers waarbij ik in de punt van de stift en in het aambeeld ook putjes van 0,5 en 0.7 gefreesd heb.Kortom klinknagels zetten zoals bij 1:1 alleen dan zonder verhitten.

tang by Jan den Haan, on Flickr

Als je aanstaande zondagmiddag in Rijswijk bent kan ik het wel even demonstreren.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 15:30:03 door Jan den Haan »

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #48 Gepost op: 09 January 2024, 12:09:32 »
Duidelijk, mooi opgelost
Rijswijk gat helaas niet lukken, zal dan moeten werken
Dank je voor de duidelijke antwoorden

Cor

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #49 Gepost op: 26 January 2024, 17:15:58 »
@Jan,

Blij om te horen dat je de uitleg in de Onshape handleiding duidelijk vindt. Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten. Ik denk dat eea een goede bijdrage kan leveren aan jouw fraaie bouwsels.

Gr, Hans

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #50 Gepost op: 27 January 2024, 21:45:21 »
Hallo Hans,

Nogmaals bedankt voor de handleiding.Ik wil beginnen met de deuren voor de RTM /CSM open goederenwagen

RTM-o-71-100-(CSM-6-20)-NA_2.16 by Jan den Haan, on Flickr

Hiervan hebben de stalen deuren de vorm van een vierhoekige piramide.De punt van de piramide is zoals op de tekening staat 40 mm "doorgezet".Dat wordt in spoor 0 dus 0,9 mm.Ik neem aan dat ik dat met de "loft" functie kan doen.Als ik het mechanisch zou doen zou ik een mal en contramal moeten maken en dan met een pers (die ik overigens wel heb) de piramidevorm in de messing plaat voor de deur moeten persen.Dat is wel een erg moeizame methode.

RTM-o-211-250-bovenbouw-NA_2.16 by Jan den Haan, on Flickr

Daarna wil ik de dakkapel voor de panden Vrolikstraat 76 t/m 100 gaan maken.Deze is met gelaserd MDF plaat niet te maken, tenzij ik alle versieringen die in schaal 1:45 te maken zijn weg zou laten.Dat wordt dus 3D print.

dakkapel-Vrolikstraat by Jan den Haan, on Flickr

En daarna de balkonhekjes van dezelfde panden

balkon-Vrolikstraat by Jan den Haan, on Flickr

Dat lijkt mij een lastigere klus en ik verwacht dan ook dat ik voorlopig het resultaat daarvan nog niet kan laten zien.Maar mijn uitgangspunt is evenals bij bovengenoemde sport die ik beoefen : niet opgeven!

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan


jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5919
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #51 Gepost op: 27 January 2024, 22:03:51 »
Dat waren toch mooie balkon hekjes
Ik heb daar nooit erg op gelet,maar nu de foto's dan zie je dat toch wel
misschien een malletje fabrieken en zelf bbuigen en solderen  :angel:

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #52 Gepost op: 27 January 2024, 22:23:35 »
Ja maar voor dit rijtje huizen zijn het wel  39 balkonhekjes!

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5919
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #53 Gepost op: 27 January 2024, 22:50:57 »
Heb je  wat te doen,bent van de straat en verveelt je niet
Je mag het in delen doen  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #54 Gepost op: 10 February 2024, 16:12:52 »
Volgens mij heb je m nu laten schrikken,hij reageert al even niet meer  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5919
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #55 Gepost op: 10 February 2024, 16:18:38 »
Hij is druk met de hekjes  (y)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #56 Gepost op: 10 February 2024, 22:27:11 »
Sorry, ik was even met wat anders bezig ...

Krav Maga by Jan den Haan, on Flickr

Rammen tegen een bokszak, sparren en zo nog wat leuke dingen.Ik schrik niet zo snel.Het is eerder zo dat als er mensen voor een proefles komen zij mij bij het sparren wat schrikachtig aankijken en vervolgens niet meer terugkomen.Maar ik ben natuurlijk niet altijd met grove motoriek bezig.Ik heb de afgelopen twee weken dagelijks meerdere uren besteed aan het verbeteren van tekeningen die mijn oude vriend Jaap Dekker voor mij gemaakt heeft.Het gaat om de panden Vrolikstraat 76-100 :

Vrolikstraat 98 en 100 by Jan den Haan, on Flickr

Vrolikstraat 98 en 100

Vrolikstraat 94-100 by Jan den Haan, on Flickr

Vrolikstraat 94-100

Vrolikstraat 86-92 by Jan den Haan, on Flickr

Vrolikstraat 86-92

Vrolikstraat 82-86 by Jan den Haan, on Flickr

Vrolikstraat 82-86

Vrolikstraat 76-80 by Jan den Haan, on Flickr

Vrolikstraat 76-80

Dat er op huisnummer Vrolikstraat 94 een modern huis staat komt omdat hier een huis stond dat evenals zijn bewoners de oorlog niet overleefd heeft.Nadat de joodse bewoners gedeporteerd waren en de firma Puls de inventaris van hun woningen weg gehaald had stond het pand de resterende tijd van de oorlog leeg.In de hongerwinter hebben bewoners uit de buurt zoveel hout uit dit pand gehaald dat het ingestort is.Op onderstaande foto heb ik bij dit huisnummer een gele pijl gezet.Het is duidelijk te zien dat er hier een gat in de huizenrij zit.Op dezelfde foto is links een ander ingestort huis te zien.

Vrolikstraat in 1950 by Jan den Haan, on Flickr

foto Stadsarchief Amsterdam

Het smalspoor is bedoeld voor de heipalen van de woningen aan de Populierenweg.Voor de oorlog lagen hier de sporen van de Gooische Stoomtram en de door de NRS aangelegde verbindingsbaan tussen de stations Weesperpoort en Muiderpoort.Achter de fotograaf ligt de verhoogde spoorbaan tussen het Amstelstation en Muiderpoortstation.

Jaap is bij het maken van de tekening voor het laseren van het model uitgegaan van de bouwtekeningen die zich in het Amsterdamse Stadsarchief bevinden:

Vrolikstraat 80-100 by Jan den Haan, on Flickr


De winkels zijn later getekend en als losse tekening van alleen de winkelpui aan het dossier toegevoegd.Bovendien is bij de panden 80-84 de plaats van de portieken afwijkend.Verder hebben deze portieken hardstenen posten.De lateien zijn bij alle panden ook anders dan op de tekening.Het model volgens de tekening van Jaap ziet er dus zo uit :

Gevel Vrolikstraat in model by Jan den Haan, on Flickr

Er zitten tussen de lateien van de bovenste verdieping en de dakgoot versieringen, die Jaap niet getekend heeft :

latei en versiering gevel by Jan den Haan, on Flickr

versiering  gevel met tegels by Jan den Haan, on Flickr

Nu is Jaap helaas een half jaar geleden overleden.Ik moest mij nu dus zelf bekwamen in een CAD programma.Ik heb gekozen voor LibreCAD en onderstaande verbeteringen aangebracht:

24-02-08 Vrolikstraat 76-84 voorgevel detail by Jan den Haan, on Flickr

Blauw zijn snijlijnen en rood graveerlijnen voor het laseren.Overigens klopt het metselverband zoals Jaap het getekend niet helemaal.In principe is het een kruisverband dus afwisselend een rij strekken  en een rij koppen.Echter op verschillende plaatsen is er een correctie met een kop tussen de strekken omdat het anders bij een raam of deur niet goed uitkomt.Dit heb ik niet aangepast want dan zou ik nog een paar weken bezig zijn.

Vervolgens heb ik onderstaande tekeningen naar Snijlab in Rotterdam gestuurd :

24-02-06 Vrolikstraat 86-100 voorgevel by Jan den Haan, on Flickr

24-02-08 Vrolikstraat 76-84 voorgevel by Jan den Haan, on Flickr

Nu dus maar even afwachten tot de gelaserde MDF platen komen.Intussen kan ik natuurlijk hier wat over de omgeving van de Vrolikstraat vertellen en verder ga ik weer werken aan mijn RTM goederenwagen.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 10 February 2024, 22:39:34 door Jan den Haan »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #57 Gepost op: 11 February 2024, 00:17:46 »
Er zitten tussen de lateien van de bovenste verdieping en de dakgoot versieringen, die Jaap niet getekend heeft :
Dat zijn mooie details.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #58 Gepost op: 11 February 2024, 08:40:50 »
Selfies in de sportschool. Daar ben je toch te oud voor Jan!  ;D

Ben benieuwd naar de resultaten, Welke dikte MDF gebruik je?
No dress rehearsel, this is our life.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Langs de Vrolikstraat in 1:45
« Reactie #59 Gepost op: 11 February 2024, 09:23:30 »
Hallo Marc,

Mijn ervaring als huisarts is dat ouderen die sporten ouder worden en langer gezond blijven.

Voor deze gevels gebruik  ik 4 mm MDF en ter hoogte van de versiering met gele bakstenen 3 mm MDF , zodat dit deel ook inderdaad dieper ligt.De versiering met tegels heb ik als vlakgravure getekend (magenta polylijn).Die tegels ga ik uit styreenplaat maken.Ik heb wel gekozen voor levering over 2 weken.Dan kosten deze gevels toch nog € 400.Bij levering over enkele dagen zou dat € 830 zijn.