Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:01:27
Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:00:53
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 13:55:09
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:43:37
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huib
Vandaag
om 13:43:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndréDev
Vandaag
om 13:39:48
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001
door
Deetrein
Vandaag
om 13:26:51
Modelspoor baan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:06:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:56:07
19 Toen
door
Martin Hornis
Vandaag
om 12:38:56
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 12:35:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 12:34:19
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen
door
cor_b
Vandaag
om 12:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 11:59:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:32:56
bouwen met modules in marokko
door
nkob
Vandaag
om 11:28:28
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw
door
gdh
Vandaag
om 11:22:13
RhB H0m, Albulisch
door
Benelux795
Vandaag
om 11:10:09
Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
door
JoopSpoort
Vandaag
om 11:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:44:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 10:41:44
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 10:40:04
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 08:56:02
sterkere motoren voor Piko hondekop
door
henk
Vandaag
om 08:39:41
Witmoosdorf
door
Bert55
Vandaag
om 08:34:48
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:33:30
Leuk Meuk
door
hervé
Vandaag
om 00:20:03
de modeltrein club uit houten in het nieuws
door
Reeks77
28 mei 2023, 23:32:26
Info gezocht over een Brekina Daf model
door
MOVisser
28 mei 2023, 22:36:23
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
door
henk
28 mei 2023, 22:20:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
N baan 245x100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: N baan 245x100 (gelezen 2307 keer)
privateye
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
N baan 245x100
«
Gepost op:
11 maart 2023, 08:59:13 »
Na ruim 40 jaar een oude hobby weer opgepakt, dit keer in spoor N en digitaal.
De beschikbare ruimte is vastgesteld (245x100 cm, minus een klein schuin hoekje) en op een verrijdbaar en kantelbaar onderstel van een vergadertafel is een houten frame gebouwd met daarop de onderplaat van 12mm multiplex. Door het kantelen kan er makkelijk aan de bedrading worden gewerkt (op voorwaarde dat de baan vastligt en losse onderdelen verwijderd zijn uiteraard).
Om thuis te raken in de digitale wereld ben ik begonnen met een proefbaan (ovaal met een inhaalspoor en een zijspoor) in vier fasen, waarvan fase 1 (rails, voeding en aansturing met een Z21), fase 2 (aansturing van wissels via een Roco 10836 decoder) en fase 3 (bezet/terugmelders, die aangestuurd worden via de Roco 10808 detector) inmiddels al even functioneren. Er rijden treinen op rond en de aansturing daarvan en van de wissels functioneert goed met zowel de WLANmaus als de app op een tablet. Fase 4 staat voor de deur en bestaat uit het installeren en inrichten van Rocrail.
Intussen gaat het denken over en tekenen (in SCARM) aan de volgende baan gewoon door. Omdat ik in dit forum veel nuttige en deskundige suggesties op baanplannen voorbij zag komen wil ik (inmiddels versie 13 van) mijn baanplan hier delen voor reacties. De baan kent twee niveaus, een onderniveau met een zichtbaar station en een bovenniveau met een dorp en station. Er is één oprit en één afrit tussen de twee niveaus. Daarnaast is er een schaduwemplacement om treinen te parkeren. Het plan heeft twee keerlussen waardoor in principe meerdere delen in twee richtingen bereden zouden kunnen worden. Er wordt rondgereden en gependeld naar en van het dorpsstation.
Onderstaand een plattegrond van elk van de twee niveaus, van het geheel (blauw is +0 en rood is alles daarboven, licht is verborgen en donker is zichtbaar) en een 3d plaatje wat een beeld geeft van het ruimtelijk effect.
Vergeleken met versie 1 van het plan zijn er al wat valkuilen uitgehaald, mede door reacties hier op andere plannen. Maar het plan is ook gegroeid naar twee niveaus met twee keerlussen en de vraag is dan ook of het inmiddels niet te veel wordt voor de toch beperkte oppervlakte. Maar dat hoor ik ongetwijfeld terug in de reacties. Ik ben benieuwd naar alles opmerkingen en suggesties voor aanpassing zodat het plan verder verbeterd kan worden. Alvast dank voor de reacties!
Groet
Wibe
Gelogd
mvg
Wibe
Sikko
Offline
Berichten: 206
Re: N baan 245x100
«
Reactie #1 Gepost op:
11 maart 2023, 10:35:26 »
Persoonlijk: ik vind het nogal veel rails. Het ontwerp leunt gevoelsmatig op de speelbaantjes uit de Märklin catalogi, waarbij het aantal mogelijke rijwegen belangrijker is dan een realistisch sporenverloop. Zelf zou ik bijvoorbeeld een kopstation niet combineren met een keerlus, dat weerspreekt elkaar. Die ruimte is dan leuker te benutten door bijvoorbeeld een kleine industrie of overslag te plaatsen. Dan kan je ook goederentreintjes laten pendelen.
Maar goed dat kan natuurlijk voor jou ook hetgeen zijn dat het zometeen leuk maakt. In dat geval vooral je eigen plan trekken.
Ik vroeg me wel of wat precies het doel is van het tweede stijgende spoor dat tussen de twee station in ligt? Volgens mij voegt dat qua rijmogelijkheden niet zoveel toe, maar ik denk dat het (visueel) straks veel plek in neem op een plek die zich wellicht juist beter leent om wat scenery te plaatsen waarmee je de overgang tussen stad en dorp kan maken.
«
Laatst bewerkt op: 11 maart 2023, 11:52:38 door Sikko
»
Gelogd
Rangeerbaan Groezel H0
privateye
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: N baan 245x100
«
Reactie #2 Gepost op:
11 maart 2023, 11:48:12 »
Dank voor jouw reactie Sikko.
Ik deel jouw gevoel over veel rails, misschien maar wat meer de kunst van het weglaten oefenen.
Over de keerlussen heb ik op een ander forum ook opmerkingen gekregen dat die tegengesteld verkeer opleveren op het dubbelspoor.
Voor beide keerlussen is overigens geen echte noodzaak aanwezig, dus aanpassen kan zeker.
Een kopstation met enkelspoor maakt overigens voor een deel tegengesteld verkeer onontkoombaar.
Wellicht kan het kopstation beter een doorgaand station worden. Bij dat station zou enige overslag wel leuk zijn.
Daar is al rekening gehouden met goederenverkeer met een omlopende loc.
Het tweede stijgende spoor zoals jij het noemt is feitelijk een dalend spoor.
Dit geeft de gelegenheid om treinen na een wat langere rijweg vanaf de vertrekrichting het station weer in te laten komen.
Ik realiseer mij nu wel dat dit maar één kant op werkt.
Al met al voer voor overpeinzing, waarvoor dank.
Groet
Wibe
Gelogd
mvg
Wibe
privateye
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: N baan 245x100
«
Reactie #3 Gepost op:
20 maart 2023, 02:54:56 »
Mede op basis van suggesties in een ander forum heb ik twee aangepaste opties uitgewerkt, een hondenbot en een dubbelsporige hoofdbaan met een nevenbaan.
Beide uitwerkingen wil ik hier laten zien.
Allereerst het hondenbot.
Hier is de vraag of er met het schaduwstation en het hoofdstation voldoende inhaalmogelijkheden zijn.
Als voordeel zie ik hier dat er langere afstanden kunnen worden afgelegd, het nadeel zou kunnen zijn dat het beeld ontstaat dat alles achter elkaar aan rijdt, wat dan door inhalen wordt tegengegaan.
Of de aansluiting van het kopstation technisch zo gerealiseerd kan worden is ook nog een vraagje.
De andere optie is de suggestie van een dubbelsporige hoofdbaan en een nevenbaan.
Hier heb ik overigens de aansluiting naar het hoofdstation aangepast, waardoor de noodzaak van een keerlus in het schaduwstation is vervallen.
Voordeel is hier dat er drie min of meer separate circuits zijn, maar dit zijn wel kortere circuits, wat dan opgevangen moet worden met wachten en inhalen in het schaduwstation.
Mijn idee is om op basis van de suggesties hier aanpassingen in beide opties door te voeren zodat er twee baanplannen ontstaan waar de vraagpunten uit verdwenen zijn en dan vervolgens een keuze te maken met welke optie ik verder wil gaan.
Ik ben daarom weer benieuwd naar jullie reacties.
mvg
Wibe
Gelogd
mvg
Wibe
Wout br52
Offline
Berichten: 36
Re: N baan 245x100
«
Reactie #4 Gepost op:
20 maart 2023, 11:05:39 »
Goedemorgen Wibe,
Je sporenplan ziet er al een stuk realistischer uit als in de eerste versie.
Ik ben geen N spoorder dus heb geen idee hoeveel stijging de locjes aankunnen. De stijging naar het station op nivo 1 lijkt mij aan de sterke kant. Maar dat kan ik mis hebben.
Zoals het nu getekend is heb je op het lagere nivo eigenlijk 2 rondlopende banen gecreëerd.
Misschien bij het station een mogelijkheid maken om van de een naar de ander te wisselen?
Succes
Groet Wout
Gelogd
privateye
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: N baan 245x100
«
Reactie #5 Gepost op:
20 maart 2023, 13:36:49 »
Dag Wout,
Dank voor de reactie.
Er zit nu een stijgingspercentage van 3,5% in.
Idealiter is dat maximaal 3%.
Ik zal kijken of ik dat nog wat omlaag kan krijgen.
Van veel verbindingen ben ik nu wat doorgeschoten naar geen verbindingen tussen de twee circuits op het lage niveau.
Daar valt wel een mouw aan te passen in de volgende versie.
Groet
Wibe
Gelogd
mvg
Wibe
privateye
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: N baan 245x100
«
Reactie #6 Gepost op:
04 april 2023, 09:50:55 »
De input hier en elders heeft even tijd gekost om te verwerken.
Daarbij werd ik gedwongen om mijn wensen verder aan te scherpen en om verdere keuzes te maken.
De uitkomst is het volgende: dubbelspoors hoofdbaan met station en schaduwstation met een enkelspoors lokaal spoor met kopstation.
Personen en (beperkter) goederenvervoer met rangeermogelijkheden.
Eerst een plaatje van het gehele sporenplan.
Blauw is 0, rood is 0 oplopend tot +5 en groen is +5 oplopend tot +10.
Het stijgingspercentage is 2,5%.
Verder een bovenaanzicht in 3d waarin duidelijk wordt hoe de bereikbaarheid van het schaduwstation en aanpalende sporen is gegarandeerd.
Voor zover ik kan overzien heb ik alle input verwerkt met daarin eigen keuzes.
Uiteraard ben ik weer benieuwd naar de reacties!
Gelogd
mvg
Wibe
privateye
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: N baan 245x100
«
Reactie #7 Gepost op:
05 april 2023, 11:03:10 »
Nog wat goede raad ontvangen.
De kronkels heb ik weggewerkt en de wissels vervangen door de slankere uitvoering.
Door het geheel iets te verleggen kreeg ik dat passend.
Bij het rode inhaalspoor is de bereikbaarheid verbeterd door de tussenwand te verplaatsen.
Daarmee is het inhaalspoor nu volledig toegankelijk, zij het wel verborgen.
Maar de zichtbaarheid heb ik ondergeschikt gemaakt aan de toegankelijkheid.
Dit resulteert in onderstaande foto's van het baanplan en twee 3d aanzichten (voor en achterkant).
Reacties blijven welkom.
Gelogd
mvg
Wibe
privateye
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: N baan 245x100
«
Reactie #8 Gepost op:
03 mei 2023, 10:20:25 »
Inmiddels de overpeinzingen over alle suggesties afgerond en dit is de uitkomst.
De verlenging van de sporen in het schaduwstation heb ik doorgevoerd, de andere suggesties heb ik niet overgenomen.
Verder heb ik de baan omgezet naar zoveel mogelijk flexrail.
Onderstaand allereerst een plaatje van het definitieve ontwerp met de indeling in blokken en secties.
Het 3D vooraanzicht
Het 3D achteraanzicht
En het ontwerp in Rocrail
Nu eerst verder met het doorgronden van Rocrail aan de hand van mijn proefbaan (de flyerbaan van hcc-m) en daarna (waarschijnlijk najaar) kan de bouw starten.
Intussen de tekeningen voor postionering van de bezetmelders, decoders daarvan en de switchdecoders onder de grondplaat in het frame maken.
En nadenken of ik iets met seinen wil toevoegen, daar twijfel ik nog over, voor de aansturing is het niet nodig, dat kan Rocrail (of bij handmatige bediening de Z21-tablet) doen.
Gelogd
mvg
Wibe
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8124
Re: N baan 245x100
«
Reactie #9 Gepost op:
03 mei 2023, 19:23:43 »
Hoi,
Een mooi plan, ben benieuwd hoe het wordt.
Seinen kun je later toevoegen al of niet werkend.
In het najaar lkkr de basis eerst opzetten.
Gr. Koen.
Gelogd
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train
.
privateye
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: N baan 245x100
«
Reactie #10 Gepost op:
07 mei 2023, 10:58:32 »
Nog een laatste suggestie uit een ander forum overgenomen en doorgevoerd over wissels tegenovergesteld aan een bocht.
Dat levert het onderstaande (definitieve?) ontwerp op.
Alleen de afbeeldingen van het totaaloverzicht en van Rocrail bijgevoegd, op de 3D plaatjes zie je weinig van de aanpassing terug.
Gelogd
mvg
Wibe
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
N baan 245x100