Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: N baan 245x100  (gelezen 2773 keer)

privateye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
N baan 245x100
« Gepost op: 11 maart 2023, 08:59:13 »
Na ruim 40 jaar een oude hobby weer opgepakt, dit keer in spoor N en digitaal.

De beschikbare ruimte is vastgesteld (245x100 cm, minus een klein schuin hoekje) en op een verrijdbaar en kantelbaar onderstel van een vergadertafel is een houten frame gebouwd met daarop de onderplaat van 12mm multiplex. Door het kantelen kan er makkelijk aan de bedrading worden gewerkt (op voorwaarde dat de baan vastligt en losse onderdelen verwijderd zijn uiteraard).

Om thuis te raken in de digitale wereld ben ik begonnen met een proefbaan (ovaal met een inhaalspoor en een zijspoor) in vier fasen, waarvan fase 1 (rails, voeding en aansturing met een Z21), fase 2 (aansturing van wissels via een Roco 10836 decoder) en fase 3 (bezet/terugmelders, die aangestuurd worden via de Roco 10808 detector)  inmiddels al even functioneren. Er rijden treinen op rond en de aansturing daarvan en van de wissels functioneert goed met zowel de WLANmaus als de app op een tablet. Fase 4 staat voor de deur en bestaat uit het installeren en inrichten van Rocrail.

Intussen gaat het denken over en tekenen (in SCARM) aan de volgende baan gewoon door. Omdat ik in dit forum veel nuttige en deskundige suggesties op baanplannen voorbij zag komen wil ik (inmiddels versie 13 van) mijn baanplan hier delen voor reacties. De baan kent twee niveaus, een onderniveau met een zichtbaar station en een bovenniveau met een dorp en station. Er is één oprit en één afrit tussen de twee niveaus. Daarnaast is er een schaduwemplacement om treinen te parkeren. Het plan heeft twee keerlussen waardoor in principe meerdere delen in twee richtingen bereden zouden kunnen worden. Er wordt rondgereden en gependeld naar en van het dorpsstation.
Onderstaand een plattegrond van elk van de twee niveaus, van het geheel (blauw is +0 en rood is alles daarboven, licht is verborgen en donker is zichtbaar) en een 3d plaatje wat een beeld geeft van het ruimtelijk effect.









Vergeleken met versie 1 van het plan zijn er al wat valkuilen uitgehaald, mede door reacties hier op andere plannen. Maar het plan is ook gegroeid naar twee niveaus met twee keerlussen en de vraag is dan ook of het inmiddels niet te veel wordt voor de toch beperkte oppervlakte. Maar dat hoor ik ongetwijfeld terug in de reacties. Ik ben benieuwd naar alles opmerkingen en suggesties voor aanpassing zodat het plan verder verbeterd kan worden. Alvast dank voor de reacties!

Groet

Wibe
mvg
Wibe

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: N baan 245x100
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2023, 10:35:26 »
Persoonlijk: ik vind het nogal veel rails. Het ontwerp leunt gevoelsmatig op de speelbaantjes uit de Märklin catalogi, waarbij het aantal mogelijke rijwegen belangrijker is dan een realistisch sporenverloop. Zelf zou ik bijvoorbeeld een kopstation niet combineren met een keerlus, dat weerspreekt elkaar. Die ruimte is dan leuker te benutten door bijvoorbeeld een kleine industrie of overslag te plaatsen. Dan kan je ook goederentreintjes laten pendelen.  :)

Maar goed dat kan natuurlijk voor jou ook hetgeen zijn dat het zometeen leuk maakt. In dat geval vooral je eigen plan trekken.

Ik vroeg me wel of wat precies het doel is van het tweede stijgende spoor dat tussen de twee station in ligt? Volgens mij voegt dat qua rijmogelijkheden niet zoveel toe, maar ik denk dat het (visueel) straks veel plek in neem op een plek die zich wellicht juist beter leent om wat scenery te plaatsen waarmee je de overgang tussen stad en dorp kan maken.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2023, 11:52:38 door Sikko »

privateye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: N baan 245x100
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2023, 11:48:12 »
Dank voor jouw reactie Sikko.
Ik deel jouw gevoel over veel rails, misschien maar wat meer de kunst van het weglaten oefenen.
Over de keerlussen heb ik op een ander forum ook opmerkingen gekregen dat die tegengesteld verkeer opleveren op het dubbelspoor.
Voor beide keerlussen is overigens geen echte noodzaak aanwezig, dus aanpassen kan zeker.
Een kopstation met enkelspoor maakt overigens voor een deel tegengesteld verkeer onontkoombaar.
Wellicht kan het kopstation beter een doorgaand station worden. Bij dat station zou enige overslag wel leuk zijn.
Daar is al rekening gehouden met goederenverkeer met een omlopende loc.
Het tweede stijgende spoor zoals jij het noemt is feitelijk een dalend spoor.
Dit geeft de gelegenheid om treinen na een wat langere rijweg vanaf de vertrekrichting het station weer in te laten komen.
Ik realiseer mij nu wel dat dit maar één kant op werkt.
Al met al voer voor overpeinzing, waarvoor dank.

Groet

Wibe
mvg
Wibe

privateye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: N baan 245x100
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2023, 02:54:56 »
Mede op basis van suggesties in een ander forum heb ik twee aangepaste opties uitgewerkt, een hondenbot en een dubbelsporige hoofdbaan met een nevenbaan.
Beide uitwerkingen wil ik hier laten zien.

Allereerst het hondenbot.







Hier is de vraag of er met het schaduwstation en het hoofdstation voldoende inhaalmogelijkheden zijn.
Als voordeel zie ik hier dat er langere afstanden kunnen worden afgelegd, het nadeel zou kunnen zijn dat het beeld ontstaat dat alles achter elkaar aan rijdt, wat dan door inhalen wordt tegengegaan.
Of de aansluiting van het kopstation technisch zo gerealiseerd kan worden is ook nog een vraagje.

De andere optie is de suggestie van een dubbelsporige hoofdbaan en een nevenbaan.
Hier heb ik overigens de aansluiting naar het hoofdstation aangepast, waardoor de noodzaak van een keerlus in het schaduwstation is vervallen.
Voordeel is hier dat er drie min of meer separate circuits zijn, maar dit zijn wel kortere circuits, wat dan opgevangen moet worden met wachten en inhalen in het schaduwstation.







Mijn idee is om op basis van de suggesties hier aanpassingen in beide opties door te voeren zodat er twee baanplannen ontstaan waar de vraagpunten uit verdwenen zijn en dan vervolgens een keuze te maken met welke optie ik verder wil gaan.
Ik ben daarom weer benieuwd naar jullie reacties.

mvg
Wibe
mvg
Wibe

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: N baan 245x100
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2023, 11:05:39 »
Goedemorgen Wibe,

Je sporenplan ziet er al een stuk realistischer uit als in de eerste versie.

Ik ben geen N spoorder dus heb geen idee hoeveel stijging de locjes aankunnen. De stijging naar het station op nivo 1 lijkt mij aan de sterke kant. Maar dat kan ik mis hebben.
Zoals het nu getekend is heb je op het lagere nivo eigenlijk 2 rondlopende banen gecreëerd.
Misschien bij het station een mogelijkheid maken om van de een naar de ander te wisselen?

Succes

Groet Wout

privateye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: N baan 245x100
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2023, 13:36:49 »
Dag Wout,

Dank voor de reactie.
Er zit nu een stijgingspercentage van 3,5% in.
Idealiter is dat maximaal 3%.
Ik zal kijken of ik dat nog wat omlaag kan krijgen.
Van veel verbindingen ben ik nu wat doorgeschoten naar geen verbindingen tussen de twee circuits op het lage niveau.
Daar valt wel een mouw aan te passen in de volgende versie.

Groet

Wibe
mvg
Wibe

privateye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: N baan 245x100
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2023, 09:50:55 »
De input hier en elders heeft even tijd gekost om te verwerken.
Daarbij werd ik gedwongen om mijn wensen verder aan te scherpen en om verdere keuzes te maken.
De uitkomst is het volgende: dubbelspoors hoofdbaan met station en schaduwstation met een enkelspoors lokaal spoor met kopstation.
Personen en (beperkter) goederenvervoer met rangeermogelijkheden.

Eerst een plaatje van het gehele sporenplan.
Blauw is 0, rood is 0 oplopend tot +5 en groen is +5 oplopend tot +10.
Het stijgingspercentage is 2,5%.
Verder een bovenaanzicht in 3d waarin duidelijk wordt hoe de bereikbaarheid van het schaduwstation en aanpalende sporen is gegarandeerd.
Voor zover ik kan overzien heb ik alle input verwerkt met daarin eigen keuzes.
Uiteraard ben ik weer benieuwd naar de reacties!



mvg
Wibe

privateye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: N baan 245x100
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2023, 11:03:10 »
Nog wat goede raad ontvangen.
De kronkels heb ik weggewerkt en de wissels vervangen door de slankere uitvoering.
Door het geheel iets te verleggen kreeg ik dat passend.
Bij het rode inhaalspoor is de bereikbaarheid verbeterd door de tussenwand te verplaatsen.
Daarmee is het inhaalspoor nu volledig toegankelijk, zij het wel verborgen.
Maar de zichtbaarheid heb ik ondergeschikt gemaakt aan de toegankelijkheid.
Dit resulteert in onderstaande foto's van het baanplan en twee 3d aanzichten (voor en achterkant).
Reacties blijven welkom.





mvg
Wibe

privateye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: N baan 245x100
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2023, 10:20:25 »
Inmiddels de overpeinzingen over alle suggesties afgerond en dit is de uitkomst.
De verlenging van de sporen in het schaduwstation heb ik doorgevoerd, de andere suggesties heb ik niet overgenomen.
Verder heb ik de baan omgezet naar zoveel mogelijk flexrail.
Onderstaand allereerst een plaatje van het definitieve ontwerp met de indeling in blokken en secties.



Het 3D vooraanzicht



Het 3D achteraanzicht



En het ontwerp in Rocrail




Nu eerst verder met het doorgronden van Rocrail aan de hand van mijn proefbaan (de flyerbaan van hcc-m) en daarna (waarschijnlijk najaar) kan de bouw starten.
Intussen de tekeningen voor postionering van de bezetmelders, decoders daarvan en de switchdecoders onder de grondplaat in het frame maken.
En nadenken of ik iets met seinen wil toevoegen, daar twijfel ik nog over, voor de aansturing is het niet nodig, dat kan Rocrail (of bij handmatige bediening de Z21-tablet) doen.
mvg
Wibe

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N baan 245x100
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2023, 19:23:43 »
Hoi,

Een mooi plan, ben benieuwd hoe het wordt.

Seinen kun je later toevoegen al of niet werkend.

In het najaar lkkr de basis eerst opzetten.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

privateye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: N baan 245x100
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2023, 10:58:32 »
Nog een laatste suggestie uit een ander forum overgenomen en doorgevoerd over wissels tegenovergesteld aan een bocht.
Dat levert het onderstaande (definitieve?) ontwerp op.
Alleen de afbeeldingen van het totaaloverzicht en van Rocrail bijgevoegd, op de 3D plaatjes zie je weinig van de aanpassing terug.



mvg
Wibe