Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.  (gelezen 2435 keer)

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #15 Gepost op: 09 maart 2023, 23:05:03 »
maar zo brand ir led toch niet met allen een min aansluiting

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2023, 05:36:35 »
Er gaat een + naar de gemeenschappelijke + van de bezetmelder maar dat is dan niet genoeg? Zou ik de plus uit de sluis kunnen splitten? 1 naar de bezetmelder en 1 naar de + van de voeding.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2023, 07:43:48 »
Vooruit, ik doe ook een poging...
Volgens mij hebben we hier twee issues..

Eerst de lichtsluis, aan de ene kant van het spoor een tx led, aan de andere kant een rx led. Zo plaatsen dat ze elkaar kunnen zien.
Ff de zon uitzetten, geen daglicht dus. Tx led laten branden, de straal ir licht valt op de rx led, deze wordt wakker en klapt de uitgang om. Stond er , in jouw voorbeeld 12v op, dan wordt dat massa, zeg maar min, was het de min dan wordt het 12v. Dat printje ziet er super handig uit, dus helemaal top. Om te testen even een ledje via 1kohm tussen out en massa , gaat dan aan of uit als de straal wordt onderbroken. Helemaal top, en volgens mij was je al eens zo ver gekomen.

Maar dan puntje twee... dat hoog en laag gaan van die out, moet nu een s88 terugmelder actief zetten. Dat is lastiger. S88, in een ver verleden bedacht geeft een voeding  (5v? Uit mijn hoofd) verder een paar puls signalen, een serial out en een serial in. Nu ja zo een module heeft een in en out  een centrale alleen een serial in. De door de centrale geleverde voeding moet op een of andere manier op een melderpunt van zo een module terecht komen, vele wegen leiden hier naar rome. De vaak 16 parrallel aangesloten meldpunten, de waarde daarvan, hoog of laag, worden door de centrale met die pulssignalen naar binnen geschoven, zodat de centrale weet welke melderpunten actief zijn. Een piso heet dat... ( parallel in serial out)

Maar die voeding die jij gebruikt is niet de voeding van de s88 centrale, dus die zien mekaar niet. Oplossing kan zijn de massaas, gnd van beide voedingen verbinden, wie weet misschien werkt dat. De ir  module voeding geven van de s88 voeding uit de centrale, werkt in theorie maar zou ik je om een heleboel redenen sterk afraden.  Wat haast met zekerheid wel werkt is een relais of relaismodule  erbij, de out van de lichtsluis schakeld het relais, een schakelcontact van het relais zet de s88 op dezelfde manier hoe de andere, al werkende, meldaansluitingen werken op je baan.
Succes..Rob


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2023, 08:08:30 »
Hans, vergeet het Koploper verhaal nu even en ook de S88.
Los eerst stap voor stap het probleem op. Het werkend krijgen in Koploper komt later wel.

Allereerst is het jammer dat de leverancier geen handleiding o.i.d. meelevert met in ieder geval een duidelijke beschrijving van de aansluiting. En de werking uitlegt.

Ik zit nog eens naar je foto te kijken uit je openingspost.
Ik zie bovenaan de IR led zitten en ergens onderaan de ontvanger met daaronder een ledje.
Dan ga ik ervan uit dat het ledje aan moet geven of er een detectie plaats vindt of niet.
En dan drie aansluitpunten voor de voeding en het uitgangssignaal.

Maar wat me opvalt is dat de IR led (zender) toch wel wat scheef staat. Deze moet echt goed uitgelijnd staan met de ontvanger.
Zorg dus eerst dat deze goed naar de ontvanger gericht staat.
Sluit dan de schakeling dan aan op een voeding. En verder nergens anders.
Probeer dan of je dan iets ziet veranderen aan de led als je de straal onderbreekt. Eventueel met een beetje bewegen van de IR led totdat de schakeling reageert.

Heb je dit werkend dan kan je eens gaan denken om het aan te sluiten op de S88. En dan in Koploper.

Blijf ik wel nog steeds je verhaal over de gemeenschappelijke + van de bezetmelder vaag vinden. De print heeft helemaal geen + aansluiting.
En al krijg je de lichtsluis werkend dan heb je nog een probleem.
Je schrijft in je openingspost dat je een S88SD-N gebruikt.
Die werkt op basis van stroomdetectie.
En je lichtsluis geeft een aan/uit signaal. Dat werkt niet samen. Wil je de lichtsluis gebruiken dan zal je een gewone S88 moeten gebruiken.
Gr.
Eric

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2023, 08:41:36 »
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Dat is een tegenvaller wat je aangeeft, ik heb geen andere bezetmelders namelijk. Zijn er ook lichtsluizen die er wel mee kunnen omgaan? Wellicht een beetje off topic maar ik moet wel even beslissen hoe ik dit verder kan oplossen.

Groeten Hans

Jeroen Rood

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2023, 08:54:07 »
Hans, controleer ook even of de IR led wel werkt.
Met je telefooncamera kan je prima zien of zo'n led brand / knippert. (ook handig om IR afstandsbedieningen te testen)

  Jeroen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2023, 09:29:49 »
Dat is een tegenvaller wat je aangeeft, ik heb geen andere bezetmelders namelijk. Zijn er ook lichtsluizen die er wel mee kunnen omgaan? Wellicht een beetje off topic maar ik moet wel even beslissen hoe ik dit verder kan oplossen.
Huib Maaskant heeft ook een lichtsluis.
Hij gebruikt een relais om een bezetmeld signaal te genereren. Dan krijg je een potentiaalvrij signaal en ben je universeel in wat je er mee wilt doen. En dan met een extra weerstand om een stroompje op te wekken kan je wel met jouw stroom detectie S88 printen een bezetmelding doorgeven.
Kijk hier maar eens voor meer info.

Is misschien met jouw printje ook mogelijk als je op de e.o.a. manier er een relais op kunt aansluiten. Maar dat moet je dan maar met de maker overleggen.
Gr.
Eric

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2023, 09:41:30 »
Dat het ding het doet blijkt al uit de eerste berichten. Wat ik niet begrijp is wat Hans bedoelt met de gemeenschappelijke plus van de S88. Die bestaat volgens mij helemaal niet. Om het printje sowieso te laten werken heeft deze voedingsspanning nodig. Omdat er geen handleiding is, is het onduidelijk of dezev5V of 12V nodig heeft. Maar voor de test zou je de plus en min (gnd) gewoon op een 9V batterij kunnen aansluiten. De sluis is dan van voeding voorzien en zou moeten werken. Zichtbaar aan het ledje.
Dan komt het aansluiten op de S88. De min (gnd) van het printje moet ook op de S88 aangesloten worden. De derde draad, signaal draad, sluit je ook aan op de S88. Ik vraag mij af of dat gaat werken omdat je een S88 voor stroomdetectie gebruikt. Echter een S88 voor stroomdetectie is een uitgebreide S88 voor massa detectie. Op je print zit per ingang volgens mij een optocoupler. Als je de stroomdetectie verwijderd en de signaaldraad en massa aansluiting (-) (gnd) via een weerstandje van bijvoirbeeld 2 k aansluit op de optocoupler zal het waarschijnlijk wel gaan werken.

Een forumgenoot heeft e e a  goed uitgelegd op zijn website: https://arjanmooldijk.wordpress.com/2017/07/24/bezetmelding-met-lichtsluis/
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 11:43:15 door Fritsprt »
Groet Frits

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2023, 12:22:27 »
Bedankt weer. Ik heb zojuist Eduard gesproken, die gaf aan dat er dan idd een relais tussen moet. Toch even daar op voorbereidend. Gaat zo’n relais gewoon ergens tussen in (tussen 2 aansluitingen) of moet dit gesoldeerd worden op de print? Hij gaf aan dat het relais dan de s88 schakelt als ik het goed begrijp.

Jullie merken dat ik van elektronica weinig kaas gegeven heb. Toch ben ik blij als ik een lichtsluis werkend heb, vandaar:-).

Prachtige link Frits, veel info, bedankt!

Bedankt, gr Hans
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 12:25:39 door zuyderduyn »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2023, 12:35:03 »
Op jouw printje zal je sowieso geen relais kunnen solderen. Die zal je er los aan moeten zetten.
Laat de maker van jouw printje daar maar een mooie uitleg voor geven hoe je dat in dit specifieke geval moet aansluiten. Zonder schema kunnen we daar niet veel over zeggen. Hij kent de schakeling en zal je moeten uitleggen wat en waar je iets moet doen.
Maar kijk ook eens in de link die ik eerder gaf naar de site van Huib Maaskant. Daar staan wat schema's hoe dat er dan uit komt te zien.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2023, 14:07:58 »
Het grootste probleem in dit geval is dat de maker/verkoper geen schema bij levert. Als dat er zou zijn, dan zouden we veel gerichter kunnen aangeven wat je moet doen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2023, 15:27:26 »
Bedankt weer. Ik heb zojuist Eduard gesproken, die gaf aan dat er dan idd een relais tussen moet. Toch even daar op voorbereidend. Gaat zo’n relais gewoon ergens tussen in (tussen 2 aansluitingen) of moet dit gesoldeerd worden op de print? Hij gaf aan dat het relais dan de s88 schakelt als ik het goed begrijp.
Blijf vooral met Eduard praten, want hij praat makkelijker dan dat hij schrijft, lijkt het

Wat voor relais raadt Eduard aan? Voor pak 'm beet 1 € zou ik deze nemen (als ik ook 't signaal moet inverteren).

Raadt Eduard een relais aan omdat die technologie voor een leek gemakkelijker is te bevatten dan
een PNP-transistor (signaal-omkering) en een optocoupler (potentiaalvrije aansturing van de S88)?

Of hoeft het signaal in jouw geval niet omgekeerd te worden?
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 19:02:06 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2023, 15:57:11 »
Jammer dat die Eduard blijkbaar niet heel toeschietelijk is met informatie verstrekking.
Als de strekking van zijn antwoord alleen was "er moet een relais tussen" dan blijft het een moeilijk verhaal om aan te geven wat er precies gedaan moet worden zolang wij het schema niet kennen.
Gr.
Eric

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2023, 16:30:04 »
Ben ik het mee eens.  ;D

Ik ken 'm van een beurs: ook aardige mensen kunnen hun beperking hebben.

Op circuitsonline hebben ze z'n vorige lichtsluisversie  lichtelijk afgebrand vanwege de typo's op z'n website, en hij heeft al die jaren nooit de moeite genomen die te verwijderen. Technisch lieten ze daar ook weinig heel van de voorganger van deze lichtsluis; er zat een weerstand te veel in z'n schema, en daardoor werkte die versie niet helemaal zoals bedoeld.

Op zich kan iedere hobbyist dat overkomen, maar als je er dan de markt mee op stapt (van je hobby je beroep maakt) dan hoop je dat de kinderziektes eruit zijn. Ik ga ervan uit dat deze versie gewoon werkt.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 19:02:49 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
    • Spoorwereld
Re: Problemen met aansluiten lichtsluis. reageert niet.
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2023, 17:29:05 »
Bedankt voor jullie meedenken. Ik wil hier niet Eduard afvallen hoor.
Het verschil in kennis tussen mij en hun is dusdanig groot dat er vanuit gegaan wordt dat de klant sommige dingen automatisch snapt, dat is voor mij op technisch gebied soms nog weleens lastig haha. Ik ga volgende week terug en ik heb hulp in de omgeving waar ik verwacht wel op terug te kunnen vallen. Ik laat het voor nu even rusten.
Hartelijk bedankt iedereen!
Gr Hans