Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Maak je eigen schakelpaneel, PanelX  (gelezen 1727 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Maak je eigen schakelpaneel, PanelX
« Gepost op: 08 maart 2023, 00:15:01 »
Naast mijn baan, ben ik zo langzamer hand bezig om zelf ook bedrijfje op te richten. Het eerste 'Train-Science' product is eigenlijk niks meer dan een simpel DIY (Do It Yourself) projectje.

Er bestaan verscheidene apparaatjes op de markt om een schakelpaneel mee te maken, maar die zijn vaak gebrekkig en/of duur. Een Lenz LW150 bijvoorbeeld, die kan 16 wissels aansturen via Xnet, maar die kan geen wisselstraten leggen. Een onverkijgbare Roco Route control, kan wel wisselstraten schakelen, maar dat ding is geen schakelpaneel. Een Yamorc terugmelder kan ook direct wissel en seininstructies uitsturen, maar ook die kan slechts 1 item per ingang schakelen. En de volgende stap wordt al gauw een dure centrale zoals een CS3 of EcOS of een computer met een of andere trein besturingsprogramma...  :-X

Dus om toch een fysiek en betaalbaar schakelpaneel aan de man te helpen die met menig digitaal systeem kan werken, heb ik het 'PanelX' project in het leven geroepen.

Ik heb hier een video van ~10m in elkaar geflanst over hoe je zelf een 'simpel' apparaat in elkaar kan zetten waarmee je zelf een schakelpaneel kan maken (zonder de bedrading nachtmerrie). Je schakelpaneel werkt dan met XpressNet en je kan schakelaars gebruiken om of individuele wissels te schakelen of om complete wisselstraten te schakelen.

Het apparaat zelf bestaat slechts uit een minimalistisch zelfbouw printje met niet meer dan 1 8-potig IC'tje, een arduino met screw-terminal shield en een paar jumper kabeltjes. Je kan praktische alle onderdelen online bestellen, het printje kan je ook zelf bestellen zowel bij mij als direct bij de bron  ;). En wees gerust je hoeft niks te programmeren. Je kan namelijk alle wissels en wisselstraten inleren door het voor te doen.

Omdat lang niet iedereen bedreven is in het in elkaar solderen van printjes, is de XpressNet print zo simpel als mogelijk gehouden. Enfin, de video legt het allemaal uit van A tot Z.

<a href="https://www.youtube.com/v/7uRbUiv18V0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/7uRbUiv18V0</a>

Buiten dit XpressNet printje heb ik ook een soortgelijk Loconet printje waarmee je exact hetzelfde moet kunnen maar dan via loconet. Wanneer die af is, komt daar ook een video van  ;). Dan wil ik ook kijken of ik de DCC extended accesoire instructies aan de praat krijg.

It ain't no rocket science  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Maak je eigen schakelpaneel, PanelX
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2023, 14:32:34 »
Na het lezen van dit topic en het bekijken van de video toch lichtelijk teleurgesteld. Ik verwachtte dat je een deftig paneel zou laten zien. Je weet wel, zo'n plaat met knopjes en lampjes. Maar wat je beschrijft is een manier om de informatie van het paneel om te zetten naar Xpressnet.
Van een paneel niks te zien, dus in die zin is de titel misleidend.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Maak je eigen schakelpaneel, PanelX
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2023, 14:58:32 »
@Klaas,

Maar dat kan ik je wel laten zien. Deze heeft Bas voor mijn Corfe Castle Modulebak gemaakt:



Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Maak je eigen schakelpaneel, PanelX
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2023, 17:06:12 »
Citaat
Ik verwachtte dat je een deftig paneel zou laten zien. Je weet wel, zo'n plaat met knopjes en lampjes.
Die kan ik wel maken, maar anderen niet. En dit draadje ging specifiek over zelfbouw. Er zijn simpelweg niet bijzonder veel mogelijkheden om zelf een digitaal schakelpaneel te maken. En nu wel en dan ook nog super low budget  :police:

tzt komt er ook nog een draadje over de 'Train-Science schakelpaneel service'. Die is wel compleet met opgelichte rijwegen  :police:. Momenteel bestaan er vier van dit soort paneeltjes. Die van Hans was de eerste.


Die van Koen was de tweede en komt ver verlichte rijwegen. Deze is trouwens voor een analoge baan.

Er bestaat al een wat ouder draadje van mij ook over het zelf maken van een schakelpaneel, maar dan wel met een modulaire print setup en met mooie lampjes. Het lijkt wat op track control van Uhlenbrock maar dan net even anders. Er zit echter nog wel wat werk aan. Dit paneel wordt ook 'intelligent' als in het kan zelf routes vinden en zelfs om bezette sporen heen een route vinden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Maak je eigen schakelpaneel, PanelX
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2023, 19:54:40 »
Bas, wat ik bedoel is dat de titel van het draadje verwachtingen wekt die niet worden waargemaakt. Het gaat helemaal niet over een paneel, maar over de elektronica die er achter zit.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Maak je eigen schakelpaneel, PanelX
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2023, 20:55:32 »
De inhoud van het draadje is beter dan de titel.  (y)
Voorbeelden van hoe knoppenborden te maken zijn er genoeg. Er is echt wel vraag naar het koppelen van zoiets aan je digitale installatie. Goed werk Bas.

Zelf hou ik het bij mijn computerscherm. Ook heel realistisch.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Maak je eigen schakelpaneel, PanelX
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2023, 16:15:48 »
Bemoedigend vind ik als je van je hobby je beroep kunt maken ... :laugh:
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail