Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:51:31
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Sven
Vandaag om 00:17:50
Roco 2025 door System-M
10 July 2025, 23:07:44
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
10 July 2025, 22:50:15
Piko hondekop 4 ? door Sven
10 July 2025, 22:48:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
10 July 2025, 22:46:50
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
10 July 2025, 22:37:48
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 July 2025, 22:34:40
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
10 July 2025, 22:17:34
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door maartenvdb
10 July 2025, 22:07:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
10 July 2025, 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
10 July 2025, 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
10 July 2025, 21:27:23
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
10 July 2025, 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 July 2025, 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 July 2025, 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
10 July 2025, 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
10 July 2025, 19:11:42
US diorama in H0 door gdh
10 July 2025, 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
10 July 2025, 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
10 July 2025, 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
10 July 2025, 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
10 July 2025, 17:26:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
10 July 2025, 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 July 2025, 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
10 July 2025, 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
10 July 2025, 15:44:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
10 July 2025, 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
10 July 2025, 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
10 July 2025, 10:26:32

Auteur Topic: Geruzie (was: Welke centrale voor mijn Marklin baan)  (gelezen 3234 keer)

bask185

• Offline Offline
Geruzie (was: Welke centrale voor mijn Marklin baan)
« Gepost op: 28 February 2023, 10:05:52 »
Citaat
Maar ik lees in de reacties vaak dat de prijs van de CS3 absurd hoog is
Net als de buitengewone gebruikersonvriendelijkheid, die is ook absusrd hoog. Van alle apparaten die ik in mijn handjes gehad heb, vond ik deze bij verreweg het moeilijkste om trein mee aan te sturen. Maar als je met iTrain rijdt, kan je dat ding toch onder de tafel schuiven en maakt het eigenlijk niet zo veel uit.

Citaat
De Z21 is wat voordeliger
En praktischer voor jouw toepassing. Zoals ik zei in reactie #4 je centrale hoeft alleen maar DCC/MM2 pakketjes op de baan te zetten en terugmelders in te lezen en naar de PC sturen. Praktisch alle centrales doen dit en je kan ze bijna allemaal gebruiken met iTrain. Maar aangezien ze allemaal werken, zou ik simpelweg voor een goedkope en voor een kleine gaan. z21 is beide.

Ik kan die van mij wel in bruikleen uitlenen. Ik heb een witte. Dat kost je wel 2x verzendkosten  :P  Ik heb er ook een router en lokmausje bij. Dus je kan je PC zo op iTrain aansluiten. Als je automatisch wilt rijden heb je wel een DR4088R-OPTO terugmelder nodig

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

• Offline Offline
Re: Geruzie (was: Welke centrale voor mijn Marklin baan)
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2023, 10:59:55 »

Van alle apparaten die ik in mijn handjes gehad heb, vond ik deze bij verreweg het moeilijkste om trein mee aan te sturen.

Nou da's wat overdreven Bas. Je kiest een lok en met de regelaar rij je er mee weg. Da's niet anders dan wat Johan nu doet met zijn Mobile Station.

Gr, Ben.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 February 2023, 11:15:06 »
Citaat
Bas. Je kiest een lok
Dat was niet overdreven hoor, Ben  :P Het is namelijk het lok wisselen waar die extereme gebruikersonvriendelijkheid om de hoek komt kijken Precies dit, is waar mijn grootste haat naar dat hele ding vandaan komt. Dit kan je niet vergelijken met hoe dit gaat op een MS2.
Train-Science.com
Train-Science github

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2023, 11:32:45 »
Je kiest een lok in de loklijst en sleept hem naar de regelaar die je wilt...waauw...super gecompliceerd.
Maar ja..als je niet wilt, dan wil je niet.

Met een z21 heb ik meer problemen. Ik sluit het ding op mijn baan aan en kan...werkelijk niks. ;D

Bart
« Laatst bewerkt op: 28 February 2023, 11:36:33 door Bahn-AG »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2023, 13:13:03 »
Citaat
Je kiest een lok
In een central station 'kies' je niet, je moet 'zoeken' there is a difference

Als je van lok wilt wisselen en je hebt net je schakelpaneel gebruikt, moet je eerst dat mini knopje 1 of 2 of 3 rijen omhoog slepen zodat je locs tevoorschijn komen. Als je nu een lok of 30~40 heb. Dan zoek je je een ongeluk. Die loc plaatjes zijn ook best klein en je kan er makkelijk overheen kijken. Als je lok er niet tussen staat, dan moet je eerst nog naar links of naar rechts swipen zodat je in de vorige lijst kan zoeken. Je kan ook niet de volgorde in de loklijst zelf aanpassen of je moet gaan spelen met de namen. En elke keer dat je een lok toevoegt, is je hele loklijst weer verrampineerd. Ben je eindelijk gewend aan je setup is het weer anders.

En dan heb je uiteindelijk dat ding gevonden, pas dan kan je hem 'kiezen' en of helemaal naar links of helemaal naar rechts slepen. Hoeveel arbeid wil je precies verrichten voor zo'n simpele taak?

Dus ja Bart, als ik dit proces vergelijk met andere apparaten vind ik dit inderdaad gecompliceerd. Kan jij 1 apparaat opnoemen waarbij het nog meer werk is om van lok te wisselen dan bij een cs3? Ik kon er geen bedenken, maar ik heb ook niet elk ding ter wereld in m'n jatten gehad.

Een central station 2 daaregentegen hoefde je maar 2x aan te raken. Je drukte eerste op een van de twee fysieke lokwissel knoppen, dan kwam alles in beeld en kon je op 1 van de loks 1x drukken et voila. Nu zijn die lok symbolen daar ook best wel klein. Maar dat was beter dan hoe je het op een cs3 moet doen.

Als je trouwens een niet-marklin lok toevoegt aan de lijst, moet je ook nog eens moeilijk doen met een usb stick om een geschikt plaatje in de CS3 te krijgen omdat marklin het vertikt om op voorhand ook plaatjes toe te voegen van niet-marklin treinen. Dus heb je een nieuwe lok en wil je meteen rijden, dan kan je NS2400 zomaar een plaatje van een big boy toegewezen krijgen, want he logica. Voor je eigen gemoedswil, kan je het plaatje nog weghalen dat maakt het zoeken wat makkelijker.

Als je nou een multimaus neemt, Je drukt shift + ok, 'kiest' je adres en je bevestigt. Dat werkt altijd of je 3 of 500 loks op je baan heb staan. En je hoeft niks niet te zoeken.

Citaat
Met een z21 heb ik meer problemen. Ik sluit het ding op mijn baan aan en kan...werkelijk niks.
Hoe bedoel je dat? Je prikt een handregelaar in en het rijdt.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 February 2023, 15:17:31 »
In een central station 'kies' je niet, je moet 'zoeken' there is a difference

Als je van lok wilt wisselen en je hebt net je schakelpaneel gebruikt, moet je eerst dat mini knopje 1 of 2 of 3 rijen omhoog slepen zodat je locs tevoorschijn komen. Als je nu een lok of 30~40 heb. Dan zoek je je een ongeluk.
Bas

Wel Bas daar heb ik geen last van. Ik ken al mijn Loks bij adres (40 stuks) tik adres in de ECoS en voilà hij staat meteen voor. Ik gebruik geen mfx ik zouniet weten wat voormeerwaarde dat heeft.

Maar grootste gedeelte van de Loks rijden automatisch, de Loks waar ik ook mee rangeer (best wel veel 10 stuks) zitten de adressen in mijn geheugen gegrift duidde krijg ik blindelings te pakken.

Mvg, Johan

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 February 2023, 15:48:36 »
Hoe bedoel je dat? Je prikt een handregelaar in en het rijdt.

Precies..je moet er weer meuk bij kopen. :-X

Bart

bask185

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 February 2023, 15:52:24 »
Je slaat de spijker op zijn kop, precies dit is dat verschil tussen 'zoeken' en 'kiezen' wat ik duidelijk probeer te maken.
kiezen > zoeken
EcOS  > CS3  ;D

Je hebt tegenwoordig wel een soort numpad op de CS3 daarmee kan je hetzelfde. Die is wat werkbaar, maar ik heb hem nog niet veel gebruikt. Ik vond wel dat die iets beter kon. Het wisselen tussen MM2 en DCC is wat omslachtig.

Citaat
je moet er weer meuk bij kopen.
Een Cs3 is meuk, multimaus en lokmaus zijn mooie dingen. Bovendien 2e hands heb je een setje z21 + maus voor ~€150. Vergeleken met de rest, dat is geen geld.
Train-Science.com
Train-Science github

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 February 2023, 16:03:06 »
En voor 50€ heb je een 6021 met een interface.
Kun je ook je geliefde programma aan hangen. Bovendien nog een memory; voor als de computer niet wil.

Bart

Ben

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 February 2023, 16:52:05 »

Dat was niet overdreven hoor, Ben  :P Het is namelijk het lok wisselen waar die extereme gebruikersonvriendelijkheid om de hoek komt kijken Precies dit, is waar mijn grootste haat naar dat hele ding vandaan komt.

Jij het één probleem: je gaat uit van jezelf en niet van de ander oftewel de vraagsteller. Op ongeveer elk onderwerp wat langs komt heb jij je eigen visie, da's leuk bij een bespreking maar knap irritant als iemand een vraag stelt. Da's wat ik vind, no hard feelings verder.  ;)

Gr, Ben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 February 2023, 17:00:25 »
Het kan geen kwaad de eigen ervaringen te delen. Het is minder om die tot absolute waarheid te promoveren.

Zelf heb ik jaren zuiver Motorola gereden. Ik vond de rijeigenschappen toch wat minder en ik vond het erg onhandig bij locs die over wat meer functies beschikken. Als vragensteller plezier beleeft aan modellen met tig functies, dan wat mij betreft beter niet van Motorola afhankelijk zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 February 2023, 19:49:09 »
Ik probeer mensen hier altijd te helpen op basis van logica. Ik bied ook altijd oplossingen aan waarvan ik weet dat ze A) werken en B) toepasbaar zijn. Ik lees ook altijd handleidingen voor mensen om ze te helpen. Je kan me eigenwijs vinden, maar ik luister ook (mits mens argumenten steekhouden). Dat nu blijkt dat sommige mensen niet tevreden zijn met slechts 14 snelheidsstapjes terwijl ik dat zelf wel was dat gaat mij niet voorbij.

Buiten dat heb ik inderdaad een mening en ook ervaringen. Toen ik zei dat een ik een CS3 het meest verschrikkelijke ding vond om trein mee aan te sturen, meende ik dat echt uit de grond van mijn hart. En dit is voort gekomen uit gebruikerservaring. Als iemand vraagt welke centrale hij moet kopen zal ik dat ook blijven 'preachen' dat elke ander ding beter is omdat het niet nog slechter kan zijn. Daarbij komt dat ik nog steeds niemand ontmoet is die lovende woorden uitspreekt over de CS. Die EcOS daarentegen hoor ik veel goeds over en dat neem ik ook mee in adviezen.

En als iemand een probleem heeft zijn CS dan help ik ze ook gewoon verder ipv dat ik onconstructief ga zeuren over wat een k* ding die wel niet gekocht heeft. Maar Henk ik zal in de toekomst meer rekening houden met je gevoelens, ik wil natuurlijk niet dit forum voor iemand verpesten.

Back on topic. Gezien de gebruikerservaring van Henk. Als die 14 stapjes echt zo'n limitatie is, dan zou ik zelf toch een Redbox kopen. Die is ondersteund in iTrain, je kan S88 terugmelders aansluiten en je beschikt over alle drie de protocollen die je nodig hebt.

Als extraatje en dit is wel een +. Tams heeft ooit een sniffer apparaat gemaakt waarop je een mobile station kan aansluiten en gebruiken. Uiteraard heb je dit niet echt nodig met iTrain  :P maar het kan.

Citaat
en ik vond het erg onhandig bij locs die over wat meer functies beschikken.
Dat hangt ook een beetje van de centrale af. Wat de CS3 bijvoorbeeld wel weer goed doet, is dat je bij MM2 wel alle functies kan benutten van mFx treinen omdat de CS automatisch het opvolgende adres gebruikt. Bij een 6021 gaat dat niet vanzelf, je hebt dan ook maar 4 functie knoppen tot je beschikking. Ik vermoed dat zowel  z21 en redbox dit trouwens ook gewoon goed doen, maar ik heb dat nog nooit getest.

Citaat
En voor 50€ heb je een 6021 met een interface.
6021 en die memories vind ik wel schitterende systemen en het is tevens ook verenigbaar met de redbox.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 February 2023, 20:29:34 »
Bas, Ik weet niet wat jou ervaring is met de CS3 maar bij ons op de stamtafel heeft bijna iedereen een CS3 en ik hoor niemand klagen!
Daarbij mijn mening over de Ecos is prima als je andere merken als Marklin rijdt, ik heb namelijk te veel issues gezien tussen de Ecos en Marklin decoders tientalle zo niet honderden problemen.
Rijd zelf met een CS1 en CS2 heb nog geen CS3 maar deze zal er waarschijnlijk wel komen in de toekomst.
Mijn advies blijf zo veel mogelijk bij een merk zeker als je kennis in de techniek beperkt is, het mooiste voorbeeld zelf vind ik de support die simpel weg beter is als alles van het zelfde merk is. Dus geen vinger gewijs heen en weer.
Zo jammer dat negatieve advies gebaseerd op onderbuik gevoel of gebrek aan de juiste kennis.
Ook hier komt weer naar boven goedkoop kan uiteindelijk eindigen in duur koop, dus denk goed na wat je wilt voordat je de eindkeuze maakt.

Wat ik trouwens ook jammer vind is de reacties van Ronald je betaald niet voor het merk maar voor de investering die een merk doet om een product te maken en hoe minder er verkocht worden hoe meer je per apparaat kwijt bent.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2023, 20:36:14 door hmmglaser »
Mvg Mark

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 February 2023, 20:53:11 »

Als je trouwens een niet-marklin lok toevoegt aan de lijst, moet je ook nog eens moeilijk doen met een usb stick om een geschikt plaatje in de CS3 te krijgen omdat marklin het vertikt om op voorhand ook plaatjes toe te voegen van niet-marklin treinen. Dus heb je een nieuwe lok en wil je meteen rijden, dan kan je NS2400 zomaar een plaatje van een big boy toegewezen krijgen, want he logica.

Bas. De logica  in deze is dat je er dingen bij gaat halen die totaal niks ter zake doen, behalve om  een apparaat, (zelfs fabrikant) in discrediet te brengen.
Je objectiviteit is ver te zoeken en je niveau hier, vind ik, zelfs behoorlijk beneden peil.

Bart

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 February 2023, 22:37:45 »
Citaat
Bas, Ik weet niet wat jou ervaring is met de CS3
Mijn ervaring bestaat uit het bedienen van dat ding op onze MSV. We hebben er twee. Zoals ik uitvoerig beschreven heb, die lok wissel is drama. Maar heb je niet zo heel veel trein, natuurlijk wel werkbaar. Ik heb zelf een CS2 gehad en gebruikt en na mijn eerste contact met de 3 kwam ik tot de conclusie dat het een directe achteruitgang was. Van lok wissel tot schakelpaneel maken. Alles was moeilijker, er zitten half verborgen opties overal verstopt. Wat ik van die 2 alleen irritant vond, was dat die traag was, je moest de rode knop 3 rondjes draaien om 100% snelheid te bereiken en hij springt standaard naar 'laatst gebruikte locs' ipv alle. Buiten die 3 puntjes vond ik hem niet eens zo erg.

Citaat
maar bij ons op de stamtafel heeft bijna iedereen een CS3 en ik hoor niemand klagen
Bij mij op de club hebben ze ze ook hoor. Het volgende probeer ik netjes te verwoorden: je hebt een kans dat een klein gedeelte van die stamtafel niet eens weet dat je uberhaupt een niet-marklin centrale kan gebruiken met 3-rails en ik denk dat de rest niet eens heeft gekeken naar alternatieven laat staan dat ze zoiets overwogen hebben. En als je marklin-fan bent dan ga je niet het paradepaardje van je favouriete bedrijf afkraken desondanks dat je er misschien niet heel gelukkig mee bent of onwetend dat er .. meer bestaat buiten je vertouwde bubbel.

Citaat
Wat ik trouwens ook jammer vind is de reacties van Ronald je betaald niet voor het merk...
Nou hij heeft wel een beetje gelijk. Ik merk op de club ook dat sommigen best wel merk gebonden zijn. Ze hadden notabene originele M83 decoders gekocht die 2.5x duurder waren per wissel dan een DK4018... waarom zou je 2.5x meer geld weggooien dan nodig is?

Citaat
je niveau hier, vind ik, zelfs behoorlijk beneden peil
Bart trek je lange tenen is in. Als iemand hier geen objectiviteit vertoont... jij bent hier zowat de grootste marklin fan die er rondloopt. Het spijt me dat mijn zeer objectieve mening over dat ding jouw niet bevalt, maar om me zo persoonlijk aan te vallen, vind ik walgelijk.. over niveau gesprokrn. Ik verwijs je nu naar de negeerlijstfunctionaliteit op dit forum. Maak er gebruik van zou ik zeggen. Tegen jou praat ik nooit meer, tabee
Train-Science.com
Train-Science github