Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
23 October 2025, 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 October 2025, 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: Fccnpps van de SBB  (gelezen 4577 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #30 Gepost op: 19 February 2023, 10:09:10 »
Het woordje "blijkbaar" geeft aan dat ik inderdaad ook al een vermoeden had  ;)

Zoals Rick al aangaf: Er zijn er bijna 1000 gebouwd, daarvan ook bekend dat een aantal vroegtijdig het leven hebben gelaten bij ongevallen en een aantal niet in aanmerking kwam voor revisie.

Het verschil van de door Laurent aangegeven 300 wagens vind ik dan erg groot, dan zouden we toch complete sloopsessies vast hebben kunnen leggen. Overigens: het aantal van recent 300 is ook niet helemaal representatief in de context dat de zelfbouw door BLS/SBB al eerder is besloten.
Verder lees ik nergens dat de SBB er 400 heeft besteld, ik kom op 70.

Het argument laadvermogen wil er bij mij niet helemaal in. In Zwitserland en ook Oostenrijk wordt al sinds lange tijd gebruik gemaakt van korte 4-assers, ook met de mogelijkheid om doseerbaar te lossen. Korte 4-assers worden zelfs nu nog gebouwd en zijn in gebruik bij onder andere de HVLE en GATX.

De keuze voor de Zwitsers om dan voor eigenbouw te gaan kan ik niet helemaal plaatsen. Wellicht is gestimuleerd het materiaal in eigen land te bouwen in plaats van gebruikt/nieuw uit het buitenland te halen.

Over gedrocht: Daar ben ik het mee eens, het grote BLS/SBB-voorbeeld dan. "Gedrocht" als het gaat over het model vind ik een belediging voor de Railpro's  ;D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #31 Gepost op: 19 February 2023, 10:16:53 »
Gedrocht gaat enkel en alleen om de in mijn ogen totaal mislukte poging van Roco om van een RailPro Fccpps een SBB Fccnpps te maken door er wat gele verf overheen te spuiten en er wat andere teksten op te tamponeren  ;D

Zoals ik al eerder zei, we doen het zelf, door dit soort misbaksels te blijven kopen  :(
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #32 Gepost op: 19 February 2023, 10:24:30 »
Ik denk dat "we" dat nu wel weten. Misschien moet je de holding even een mail sturen en beginnen over dit al jaren geleden uitgebrachte model (BLS) dat het ondanks de commercieel goede zet gezien de niet denderende jaarcijfers het een grote schande is dat ze een "Ungeheuerlichkeit" hebben durven produceren en nog te koop hebben aangeboden ook in plaats van met strijkers tijdens oud en nieuw op te blazen  8)

"we" doen het volgens jou zelf, dus hij hebt zo een setje. Ik niet, dus wie bedoel je met "we"  ;)
« Laatst bewerkt op: 19 February 2023, 10:27:34 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #33 Gepost op: 19 February 2023, 10:28:48 »
ook van de 4 assige heeft de SBB een nieuwe versie
https://www.zostt.sk/wp-content/uploads/2020/12/ZOS-Trnava-Faccnpps.pdf

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #34 Gepost op: 19 February 2023, 10:31:19 »
Kijk, en nog in het buitenland gekocht ook!

Nu maar hopen dat Tillig geen "gedrocht" gaat uitbrengen door hun model uit te brengen in SBB-kleuren  :angel:
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #35 Gepost op: 19 February 2023, 10:39:58 »
Met "we" bedoel ik de consumenten die dit soort gedrochten (mijn mening), blijven kopen waardoor fabrikanten ze blijven maken.
Maar volgens mij was dat ook allang duidelijk.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #36 Gepost op: 19 February 2023, 11:00:48 »
Duidelijk in de zin dat het nogal generaliserend is. Ik maak in ieder geval een eigen keuze.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #37 Gepost op: 19 February 2023, 11:13:41 »
Dat mag, dat doe ik ook :)

(Ik koop ook geen bloemkool van €4,00 of meer, lekker laten verrotten in de winkel)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #38 Gepost op: 19 February 2023, 23:08:42 »
Het woordje "blijkbaar" geeft aan dat ik inderdaad ook al een vermoeden had  ;)

Zoals Rick al aangaf: Er zijn er bijna 1000 gebouwd, daarvan ook bekend dat een aantal vroegtijdig het leven hebben gelaten bij ongevallen en een aantal niet in aanmerking kwam voor revisie.

Het verschil van de door Laurent aangegeven 300 wagens vind ik dan erg groot, dan zouden we toch complete sloopsessies vast hebben kunnen leggen. Overigens: het aantal van recent 300 is ook niet helemaal representatief in de context dat de zelfbouw door BLS/SBB al eerder is besloten.
Het komt rechtstreeks uit een openbaar document van RailPro: https://www.railpro.online/static/uploads-cms2/8.1.3.2_FCCPPS.pdf Goed, exact 300 staat er niet. Maar als men er 800 zou hebben, dan zou men niet schrijven: We beschikken over meer dan 800 Fccpps wagons, in plaats van: "We beschikken over meer dan 300 Fccpps wagons", zoals er nu staat?

Citaat
Verder lees ik nergens dat de SBB er 400 heeft besteld, ik kom op 70.
Op de eerste pagina staat dit linkje: https://info24bahnnews.jimdofree.com/2015/10/08/sbb-infrastruktur-beschafft-485-neue-g%C3%BCterwagen/
Daar staat:
Citaat
Im März 2014 hat die SBB für den Schienenbau und -unterhalt 485 neue Güterwagen bestellt, diese werden nun laufend geliefert.
En daar lees ik verkeerd. Ik had er zo snel uitgehaald dat het uitsluitend om de Fccnpps ging, maar het gaat om een hele batterij wagons:
    70 Schotterwagen 2-achsig mit Schwerkraftentladung
    140 Schotterwagen 4-achsig mit Schwerkraftentladung
    50 Kippwagen 4-achsig mit hohen Seitenwänden
    25 Kippwagen 4-achsig mit tiefen Seitenwänden
    50 Schwellentransportwagen 4-achsig
    150 Transportwagen 2-achsig


Citaat
Het argument laadvermogen wil er bij mij niet helemaal in. In Zwitserland en ook Oostenrijk wordt al sinds lange tijd gebruik gemaakt van korte 4-assers, ook met de mogelijkheid om doseerbaar te lossen. Korte 4-assers worden zelfs nu nog gebouwd en zijn in gebruik bij onder andere de HVLE en GATX.

De keuze voor de Zwitsers om dan voor eigenbouw te gaan kan ik niet helemaal plaatsen. Wellicht is gestimuleerd het materiaal in eigen land te bouwen in plaats van gebruikt/nieuw uit het buitenland te halen.
Waarom zou je langere wagons bouwen als je die lengte niet nodig hebt?

De gebruikte ballast 31.5/50 volgens norm SPC00033 heeft een soortelijk gewicht van ca. 1,5 ton per m³ (bron). Met een inhoud van 22m³, wat een Fccpps heeft, zou je theoretisch dus 33 ton kunnen laden. Een lichtere wagon kan dus daadwerkelijk meer meenemen, tot zo'n 4 kuub ballast extra.

De nieuwe 4-asser Faccnpps mag 45m³ laden, of 66 ton. 45m³ Ballast zou, uitgaande van die 1,5 t/m³, 67,5 ton wegen. Wellicht is het net iets lichter als het er los ingestort wordt, omdat het niet verdicht is. SBB zal dus wel gewoon voor de optimale beladingshoeveelheid gegaan zijn. Een langere wagen is zwaarder en biedt niet meer laadvermogen voor dit type ballast. Een Facns133, die je bij DB veel ziet, heeft 55m³ laadruimte en mag bij C regime 60 ton laden, in Duitsland 62 ton laden onder C, bij D regime 68 ton. Die 55m³ heb je dus niet nodig. Enkel je wagon is 16 meter, in plaats van 14.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #39 Gepost op: 20 February 2023, 08:10:01 »
De keuze voor de Zwitsers om dan voor eigenbouw te gaan kan ik niet helemaal plaatsen. Wellicht is gestimuleerd het materiaal in eigen land te bouwen in plaats van gebruikt/nieuw uit het buitenland te halen.
De wagons zijn gebouwd in Slowakije.  8)

Het komt rechtstreeks uit een openbaar document van RailPro: https://www.railpro.online/static/uploads-cms2/8.1.3.2_FCCPPS.pdf Goed, exact 300 staat er niet. Maar als men er 800 zou hebben, dan zou men niet schrijven: We beschikken over meer dan 800 Fccpps wagons, in plaats van: "We beschikken over meer dan 300 Fccpps wagons", zoals er nu staat?
Misschien zijn dit de wagens beschikbaar voor verhuur en is een groot aantal al voor een langere periode verhuurd.

Citaat
Een lichtere wagon kan dus daadwerkelijk meer meenemen, tot zo'n 4 kuub ballast extra.
Dat is waar, alleen is de Fccnpps een ton zwaarder dan de Fccpps. Het hogere laadvermogen komt door de hogere toegestane aslast. Met dat gegeven en het soortelijk gewicht van de ballast kom je aardig mooi uit, ik denk dat iemand bij de SBB dat ook eens heeft uitgerekend.  :)

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rolandrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
    • Rolandrail
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #40 Gepost op: 28 February 2023, 00:26:46 »
Zoals Rick al aangaf: Er zijn er bijna 1000 gebouwd, daarvan ook bekend dat een aantal vroegtijdig het leven hebben gelaten bij ongevallen en een aantal niet in aanmerking kwam voor revisie. Het verschil van de door Laurent aangegeven 300 wagens vind ik dan erg groot, dan zouden we toch complete sloopsessies vast hebben kunnen leggen.
Door ongevallen zijn er al heel wat gesloopt. Daarnaast staan er 145 ver over revisiedatum opgesteld op Onnen, die telt Railpro dus ook niet mee. En er zijn er nog steeds minstens een stuk of 50 á 60 (en vermoedelijk zelf meer) verhuurd in Duitsland, die worden ook niet meegeteld. En er zijn er een stuk of 40 verkocht ooit naar Kuala Lumpur in Maleisië. Foto daarvan https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52014957932/.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2023, 00:32:38 door Rolandrail »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #41 Gepost op: 28 February 2023, 10:56:52 »
Volgens deze link:

https://www.railwiki.nl/index.php/Hoofdwerkplaats_Amersfoort

zijn er ooit 949 stuks Fccpps ge-/verbouwd in Amersfoort in de jaren 80.

Ik heb ooit eens stage gelopen bij Railpro (2005). Toen waren er dermate veel Fccpps'en dat ze ze eigenlijk niet kwijt konden. Velen stonden buiten dienst opgesteld, volgens mij werden er toen al diversen gesloopt die over de revisietermijn waren. Hoeveel er nu over zijn, dat weet ik niet. Maar vast niet genoeg zodat de SBB er 700 kon overnemen. En dan is standaardisatie en modernisering geen gekke optie.

Groeten,
Rogier

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #42 Gepost op: 28 February 2023, 15:37:02 »
70  ;)

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #43 Gepost op: 28 February 2023, 17:06:32 »
Dan heb ik slecht gelezen  :angel:

Die 70 hadden denk ik wel uit de Railpro-pool gekund. Dan zou laadvermogen en verwacht onderhoud (nieuw vs 40 jaar oud) wel de reden zijn.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: Fccnpps van de SBB
« Reactie #44 Gepost op: 28 February 2023, 19:41:33 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel er al gesloopt zijn, zal ik er met 100 ver naast zitten?