Het woordje "blijkbaar" geeft aan dat ik inderdaad ook al een vermoeden had Zoals Rick al aangaf: Er zijn er bijna 1000 gebouwd, daarvan ook bekend dat een aantal vroegtijdig het leven hebben gelaten bij ongevallen en een aantal niet in aanmerking kwam voor revisie. Het verschil van de door Laurent aangegeven 300 wagens vind ik dan erg groot, dan zouden we toch complete sloopsessies vast hebben kunnen leggen. Overigens: het aantal van recent 300 is ook niet helemaal representatief in de context dat de zelfbouw door BLS/SBB al eerder is besloten.
Verder lees ik nergens dat de SBB er 400 heeft besteld, ik kom op 70.
Im März 2014 hat die SBB für den Schienenbau und -unterhalt 485 neue Güterwagen bestellt, diese werden nun laufend geliefert.
Het argument laadvermogen wil er bij mij niet helemaal in. In Zwitserland en ook Oostenrijk wordt al sinds lange tijd gebruik gemaakt van korte 4-assers, ook met de mogelijkheid om doseerbaar te lossen. Korte 4-assers worden zelfs nu nog gebouwd en zijn in gebruik bij onder andere de HVLE en GATX. De keuze voor de Zwitsers om dan voor eigenbouw te gaan kan ik niet helemaal plaatsen. Wellicht is gestimuleerd het materiaal in eigen land te bouwen in plaats van gebruikt/nieuw uit het buitenland te halen.
De keuze voor de Zwitsers om dan voor eigenbouw te gaan kan ik niet helemaal plaatsen. Wellicht is gestimuleerd het materiaal in eigen land te bouwen in plaats van gebruikt/nieuw uit het buitenland te halen.
Het komt rechtstreeks uit een openbaar document van RailPro: https://www.railpro.online/static/uploads-cms2/8.1.3.2_FCCPPS.pdf Goed, exact 300 staat er niet. Maar als men er 800 zou hebben, dan zou men niet schrijven: We beschikken over meer dan 800 Fccpps wagons, in plaats van: "We beschikken over meer dan 300 Fccpps wagons", zoals er nu staat?
Een lichtere wagon kan dus daadwerkelijk meer meenemen, tot zo'n 4 kuub ballast extra.
Zoals Rick al aangaf: Er zijn er bijna 1000 gebouwd, daarvan ook bekend dat een aantal vroegtijdig het leven hebben gelaten bij ongevallen en een aantal niet in aanmerking kwam voor revisie. Het verschil van de door Laurent aangegeven 300 wagens vind ik dan erg groot, dan zouden we toch complete sloopsessies vast hebben kunnen leggen.