Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 19:44:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 19:43:57
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
  

Auteur Topic: Douaneformaliteiten Zwitserland  (gelezen 1219 keer)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Douaneformaliteiten Zwitserland
« Gepost op: 06 February 2023, 12:39:39 »
Wij zijn op ontrax benadert om deel te nemen aan een beurs in Zwitserland met Cubana,
en vragen ons af of er mensen zijn die hier ervarin mee hebben.

In tegenstelling tot Engelse deelnemers zie je wel heel wat Zwitserse deelnemers op beurzen.
Oa op Ontrax zijn er verscheidene.

Met vriendelijke dank al op voorhand,

De Cubanen.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

VvKan

  • Gast
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2023, 13:26:49 »
Nog niet 100% rond, maar de baan "Albula" gaat naar Zwitserland.

Ook de uit/in/uit/in klaring nog niet 100% duidelijk, maar het begint zich wel af te tekenen.
Je kunt sowieso een ATA carnet gebruiken (duur !)   maar voor de Zwitserse kant, dus in/uitvoer bestaat er ook een Zwitsers formulier. Dus een Zwitsers carnet.   In hoeverre dit voldoende is om naderhand de EU weer binnen te komen is nog net niet helemaal duidelijk.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2023, 14:24:01 »
Zie ook het recente douaneformaliteiten Engeland draadje, waar Zwitserland ook ter sprake kwam.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2023, 14:40:30 »
Gewoon even contact nemen met een lokale douane expediteur in je buurt.

Deze hebben meestal ook hun lokale netwerk/partners aan de grens met Switzerland zitten die dan alles voor je regelen.

Werken zelf heel frequent met deze broker en kan deze zeker aanbevelen.
https://lp.customssupport.com/nl-be/customs-broker.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=be_nl_search_customs+broker&utm_term=douane%20expediteur&gclid=EAIaIQobChMI4JT-lYKB_QIVxuF3Ch0VdwoHEAAYASAAEgKoEfD_BwE

Mvg
Peter
Petdig1

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2023, 14:41:35 »
Samuel, onze ervaringen:

- 2006, US conventie Adliswill. Wist van niks, reed Zwitserland in en toen ik daar was de vraag; hoe ging het aan de grens? "Hasst du verzollt?" Huh? Watte? Wist ik veel.... nee dus. Na de conventie met angst en beven terug, kleine overgang gekozen, aangehouden, norse douane man en vrouw, uitgelegd en... mocht weer naar huis :) pfffff...

- 2018: Hochdorf; Met auto, klein baantje achterin maar wel zichtbaar vol, netjes in de rechtse baan om te "verzollen", raam open, vraag; wat ga je doen? Tentoonstelling Hochdorf met modeltreintjes, ligt hier vol achter mij. Doorrijden! Oke..... mooi!

- 2019: Hochdorf, nu met een huurbus en een grote ook. Dus daar kan zeker wat in liggen toch? Zelfde ritueel, naar rechts maar we worden nu naar links gedwongen. Ik laat het raam al zakken en krijg een ferme norse zwaai om door te rijden..... eh..... we kijken elkaar en en tja, dan rijden we maar door toch?

Bij de beide Hochdorf tentoonstellingen had ik wel een verklaring van de organisatie gekregen. Ook beide keren een lijst met wat er in de auto/bus lag en rollend materieel, dat moet je zeker bij je hebben.
In het slechtste geval moet je uitladen en "verzollen, als je geluk hebt zie je dat het ook zonder kan :) ;) Ligt aan de grilligheid van de man of vrouw die bij de grens staat.

@Peter; hoeft niet.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2023, 15:09:42 »
Aanvullend; het gaat erom wat je meeneemt als je erin rijdt en weer meeneemt als je eruit rijdt. Als je dus iets gekocht hebt moet je dat aangeven. In ons geval als je dus alleen een tentoonstelling draait, je portemonnee in je zak laat en niks koopt ;D en nadien weer naar huis rijdt is er bij controle niks aan de hand.

Wordt je op de heenweg wel gecontroleerd is het zo dat je naar waarde een bepaald bedrag moet betalen. Als je terug komt en alles klopt krijg je dat ook weer netjes terug. Maar je moet er dus wel rekening mee houden dat het kan gebeuren :) Wij/ik hebben alle keren geluk gehad en konden zo doorrijden. De Luxemburger die in 2006ons dat vroeg werd wel helemaal uitgepakt en was 3 uur bezig... wel hadden zij handel bij zich dus dat kan ook een reden zijn geweest.

Samuel; wil je tips of anders neem gerust even contact op met mij. je kent me ;)

VvKan

  • Gast
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2023, 15:19:42 »
https://www.bazg.admin.ch/bazg/de/home/informationen-firmen/einfuhr-in-die-schweiz/besondere-einfuhrverfahren/voruebergehende-einfuhr/zavv.html

Voor de zekerheid en om geen tijd aan de grens te verliezen, als je toch zou moeten "verzollen" , zou ik in ieder geval het daartoe bestemde Zwitserse formulier ingevuld en in een aantal exemplaren bij me hebben. En de uitnodiging vanuit Zwitserland.
En neem de in bovenstaande site aangegeven borg mee.  10% van de waarde.  Krijg je bij de retourreis toch weer terug.

Over de "waarde" mag je zelf je gedachten laten gaan.  Maar hou er rekening mee, dat 25 euro voor een module en 25 euro voor rijdend materieel, geen acceptabele waarden zijn voor de douane.  Zo kom ik in het draadje over Engeland op (voorlopig)  een waarde van 10.000 euro,  maar dat is dan ook een 0m baan.  Met nogal prijzige loc's en wagens.
Dus voorkom ellende en vooral tijdverlies aan de grens.

Maar hopelijk gaat het, zoals blijkbaar ook kan, zonder slag of stoot. Een volle bestelwagen lijkt me voldoende reden om zoveel mogelijk problemen te voorkomen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2023, 16:22:23 »
Citaat
Maar hou er rekening mee, dat 25 euro voor een module en 25 euro voor rijdend materieel, geen acceptabele waarden zijn voor de douane.

Op de banen van Sam staat echt niets meer aan waarde.  ;D

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2023, 16:46:27 »
Zelfde ervaring als Ronald.

Op voorhand lijst gemaakt en redelijke waarde naast gezet voor het geval dat.
Aan de grens moeten stoppen voor vignet op wagen en aanhanger, vignet betaald, even een blik in de auto en door mogen rijden. Op de terugreis zelfs niet moeten stoppen.
Gewoon de grote douanepost in Bazel genomen, niks van kleine wegeltjes.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2023, 17:18:06 »
Wij later ook, alleen in 2006 hadden die gasten op de convention mij zo bang gemaakt dat ik Basel niet meer durfde te nemen  ;D

Van je vrienden moet je het hebben  ;D ;)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Douaneformaliteiten Zwitserland
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2023, 18:03:39 »
Ben zelf vanwege werkzaamheden ontelbaar keer de grens met CH gepasseerd. Het is net hoe hun pet staat.
De ene keer zeiken over een schoenendoos met montage materiaal en de volgende keer een aanhangwagen vol kasmateriaal
en imperiaal vol en gewoon door rijden.

Wat ik ook een keer heb gedaan bij bazel ( Duitse kant ) is helemaal naar rechts rijden en dan rechts om het gebouw heen ( daar heb je een parkeerplaats voor
vrachtwagen ) dan kan je als je geluk hebt ongezien de grens over.

Voor de rest is Zwitserland een prachtig land en mooie treinen. Er moesten alleen geen Zwitsers wonen. Als je geld komt brengen zijn ze zo vriendelijk. Als je komt
werken zijn het asbakken.

Gr Arnout