Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:02:24
Haperende locs door joespoor
Vandaag om 10:53:59
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 10:48:04
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
Piko 2025 door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 10:24:23
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 10:04:14
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:44:11
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 08:14:16
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:41:02
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 00:14:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door bask185
22 September 2025, 22:53:54
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
22 September 2025, 22:22:41
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
22 September 2025, 22:10:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
22 September 2025, 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
22 September 2025, 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
22 September 2025, 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 September 2025, 20:20:04
Au bord de la Cèze door Ronald69
22 September 2025, 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
22 September 2025, 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
22 September 2025, 19:39:43
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
22 September 2025, 19:07:13
  

Auteur Topic: 1 of 2 richtingsverkeer  (gelezen 3990 keer)

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
1 of 2 richtingsverkeer
« Gepost op: 24 August 2006, 12:57:31 »
Hallo,

Ik ben ondertussen al weken mijn baanplan aan het maken.
Maar ik weet nog steeds niet of ik nu 1 of 2 weg verkeer zou maken.
Ik heb angst dat ik met 2 rijrichtingen in de problemen kom met dead-locks.
Wie kan mij een paar tips geven waar ik rekening mee moet houden.
Bijvoorbeeld --> moet ik veel inhaalsporen maken?

Effe wat info.

IB met koploper
L-vorm baan --> Lange kant 7 bij 1,50 Korte kant 5 bij 1,50

Groeten,
Bjorn

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2006, 12:59:27 »
Welk land rijdt u? Wat voor soort Treinen? welk landschap?

Groetjes,

Robbert

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2006, 13:52:43 »
Hallo Bjorn,
Plaats eens een schetsje van je baanplan (of 1 van de varianten waar je over twijfelt) hier op de site. Dat is gemakkelijker om te reageren.
Ik begrijp dat je met enkelspoor wilt gaan werken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2006, 14:14:30 »
Ik zal straks een schets neerzetten, heb er nu helaas geen bij de hand.
Het word grotendeels een dubbelspoor maar ik hebs angst dat het ook dan snel gaat vervelen als de treinen 1 spoor naar boven rijden en 1 spoor naar onder. Of vergis ik me daar?
Is dat in het echt ook zo?
Ik ben een modelspoor fan die het haat om met de echte treinen ergens naar toe te gaan.
Weet dus ook niks over hoe het in het "echte" spoor word opgelost.
Het word een fantasie baan met bergen (tandradbaan) en alle treinen die ik mooi vind.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2006, 16:22:25 »
Het word grotendeels een dubbelspoor maar ik hebs angst dat het ook dan snel gaat vervelen als de treinen 1 spoor naar boven rijden en 1 spoor naar onder. Of vergis ik me daar?
Is dat in het echt ook zo?
Wat bedoel je met naar boven en naar beneden? Van station A naar B en van station B weer terug naar A?
Bij het grote spoor wordt bij dubbelspoor standaard 1 spoor voor verkeer van A naar B gebruikt en het andere voor verkeer van B naar A. Dat is doorgaans de meest efficiente manier om het spoor te gebruiken. Een deadlock kan dan niet ontstaan (er is per spoor maar 1 rijrichting).
Of dat saai is, is een tweede. Als je treinen wilt zien rijden of graag scenery bouwt niet. Als je juist in de dienstregeling geïnteresseerd bent, misschien wel. In dat laatste geval, is een enkelsporig traject juist interessanter. Eventueel kun je een deel van je dubbelsporige baan enkelsporig maken. Bijvoorbeeld een dubbelsporige brug waarvan 1 spoor in onderhoud is en dus niet kan worden gebruikt. Mbv wissels voor en na de brug kun je dan een interessante onderbreking van je treinverkeer creëren.

Een deadlock is juist typisch voor enkelspoor. In het groot wordt dat voorkomen door een trein pas uit station A te laten vertrekken als hij bij station B is aangemeld en toestemming is verkregen (van de treindienstleider in B).
Wim - benieuwd naar je schets
 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2006, 09:38:47 »
Hier is mijn schets :-)



     

Het gele stuk is "begane grond, grijs is een verhoging, de preciese vorm weet ik ook nog niet.
Onderaan is een dubbelsporige spiraal richting het schaduwstation
« Laatst bewerkt op: 25 August 2006, 11:28:00 door Bjorn »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2006, 13:50:23 »
Ik begrijp het nog niet helemaal. Er lopen nog wat stukjes dood... Ik zie in het gele gedeelte een stationnetje waar een dubbelsporige hoofdlijn in twee apart dubbelsporige lijnen splitst. Eén daarvan gaat via het gele deel op de onderste poot verder. Gaat dit over in het onderbroken getekende spoor in het grijze deel? Of gaat het naar beneden naar een schaduwstation?
Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • www.jasperstreinweb.nl
    • Jasperstreinweb
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2006, 15:52:28 »
Ligt er ook aan hoeveel treinen je er wil laten rijden. Veel treinen word vanzelfsprekend dubbelspoor en weinig treinen enkelspoor. Over het algemeen brengt een enkelspoor in de bergen wel "romantiek" met zich mee.

Jasper
Grensstation, NS/DB, tijdperk IV/V, Wisselstroom besturing Mobile Station

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2006, 16:02:17 »
Of je last hebt van dead locks hangt af van het ontwerp (aantal passeermogelijheden) in verhouding tot het aantal treinen en bezette sporen.
Als je alles zou willen controleren, kun je de baan alvat tekenen in koploper en netjes verdelen in blokken met alles erop en eraan.
In koploper kun je de gehele baan simuleren door niet voor com1 of com2 te kiezen maar hier "testen" te kiezen. Dan kun je gelijk zien hoeveel treinen er kunnen rijden en of en hoevaak er deadlocks optreden. Ook kun je dan proberen alles zo in te stellen dat deze deadlocks niet ontstaan.
Als je dat allemaal geprobeerd heb ben je ook gelijk een stuk bekender met Koploper.   
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2006, 14:36:22 »
Hallo,

Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt en besloten om 1 richting verkeer te maken.
Dit is mijn nieuw ontwerp, er zal zeker hier en daar nog wat veranderd worden tijdens het bouwen en testrijden, maar dit is de richtlijn.



     

Groet,
Bjorn