Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: 1 of 2 richtingsverkeer  (gelezen 3922 keer)

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
1 of 2 richtingsverkeer
« Gepost op: 24 August 2006, 12:57:31 »
Hallo,

Ik ben ondertussen al weken mijn baanplan aan het maken.
Maar ik weet nog steeds niet of ik nu 1 of 2 weg verkeer zou maken.
Ik heb angst dat ik met 2 rijrichtingen in de problemen kom met dead-locks.
Wie kan mij een paar tips geven waar ik rekening mee moet houden.
Bijvoorbeeld --> moet ik veel inhaalsporen maken?

Effe wat info.

IB met koploper
L-vorm baan --> Lange kant 7 bij 1,50 Korte kant 5 bij 1,50

Groeten,
Bjorn

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2006, 12:59:27 »
Welk land rijdt u? Wat voor soort Treinen? welk landschap?

Groetjes,

Robbert

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2006, 13:52:43 »
Hallo Bjorn,
Plaats eens een schetsje van je baanplan (of 1 van de varianten waar je over twijfelt) hier op de site. Dat is gemakkelijker om te reageren.
Ik begrijp dat je met enkelspoor wilt gaan werken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2006, 14:14:30 »
Ik zal straks een schets neerzetten, heb er nu helaas geen bij de hand.
Het word grotendeels een dubbelspoor maar ik hebs angst dat het ook dan snel gaat vervelen als de treinen 1 spoor naar boven rijden en 1 spoor naar onder. Of vergis ik me daar?
Is dat in het echt ook zo?
Ik ben een modelspoor fan die het haat om met de echte treinen ergens naar toe te gaan.
Weet dus ook niks over hoe het in het "echte" spoor word opgelost.
Het word een fantasie baan met bergen (tandradbaan) en alle treinen die ik mooi vind.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2006, 16:22:25 »
Het word grotendeels een dubbelspoor maar ik hebs angst dat het ook dan snel gaat vervelen als de treinen 1 spoor naar boven rijden en 1 spoor naar onder. Of vergis ik me daar?
Is dat in het echt ook zo?
Wat bedoel je met naar boven en naar beneden? Van station A naar B en van station B weer terug naar A?
Bij het grote spoor wordt bij dubbelspoor standaard 1 spoor voor verkeer van A naar B gebruikt en het andere voor verkeer van B naar A. Dat is doorgaans de meest efficiente manier om het spoor te gebruiken. Een deadlock kan dan niet ontstaan (er is per spoor maar 1 rijrichting).
Of dat saai is, is een tweede. Als je treinen wilt zien rijden of graag scenery bouwt niet. Als je juist in de dienstregeling geïnteresseerd bent, misschien wel. In dat laatste geval, is een enkelsporig traject juist interessanter. Eventueel kun je een deel van je dubbelsporige baan enkelsporig maken. Bijvoorbeeld een dubbelsporige brug waarvan 1 spoor in onderhoud is en dus niet kan worden gebruikt. Mbv wissels voor en na de brug kun je dan een interessante onderbreking van je treinverkeer creëren.

Een deadlock is juist typisch voor enkelspoor. In het groot wordt dat voorkomen door een trein pas uit station A te laten vertrekken als hij bij station B is aangemeld en toestemming is verkregen (van de treindienstleider in B).
Wim - benieuwd naar je schets
 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2006, 09:38:47 »
Hier is mijn schets :-)



     

Het gele stuk is "begane grond, grijs is een verhoging, de preciese vorm weet ik ook nog niet.
Onderaan is een dubbelsporige spiraal richting het schaduwstation
« Laatst bewerkt op: 25 August 2006, 11:28:00 door Bjorn »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2006, 13:50:23 »
Ik begrijp het nog niet helemaal. Er lopen nog wat stukjes dood... Ik zie in het gele gedeelte een stationnetje waar een dubbelsporige hoofdlijn in twee apart dubbelsporige lijnen splitst. Eén daarvan gaat via het gele deel op de onderste poot verder. Gaat dit over in het onderbroken getekende spoor in het grijze deel? Of gaat het naar beneden naar een schaduwstation?
Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • www.jasperstreinweb.nl
    • Jasperstreinweb
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2006, 15:52:28 »
Ligt er ook aan hoeveel treinen je er wil laten rijden. Veel treinen word vanzelfsprekend dubbelspoor en weinig treinen enkelspoor. Over het algemeen brengt een enkelspoor in de bergen wel "romantiek" met zich mee.

Jasper
Grensstation, NS/DB, tijdperk IV/V, Wisselstroom besturing Mobile Station

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2006, 16:02:17 »
Of je last hebt van dead locks hangt af van het ontwerp (aantal passeermogelijheden) in verhouding tot het aantal treinen en bezette sporen.
Als je alles zou willen controleren, kun je de baan alvat tekenen in koploper en netjes verdelen in blokken met alles erop en eraan.
In koploper kun je de gehele baan simuleren door niet voor com1 of com2 te kiezen maar hier "testen" te kiezen. Dan kun je gelijk zien hoeveel treinen er kunnen rijden en of en hoevaak er deadlocks optreden. Ook kun je dan proberen alles zo in te stellen dat deze deadlocks niet ontstaan.
Als je dat allemaal geprobeerd heb ben je ook gelijk een stuk bekender met Koploper.   
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2006, 14:36:22 »
Hallo,

Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt en besloten om 1 richting verkeer te maken.
Dit is mijn nieuw ontwerp, er zal zeker hier en daar nog wat veranderd worden tijdens het bouwen en testrijden, maar dit is de richtlijn.



     

Groet,
Bjorn