Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 15:26:06
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:09:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: 1 of 2 richtingsverkeer  (gelezen 3556 keer)

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
1 of 2 richtingsverkeer
« Gepost op: 24 augustus 2006, 12:57:31 »
Hallo,

Ik ben ondertussen al weken mijn baanplan aan het maken.
Maar ik weet nog steeds niet of ik nu 1 of 2 weg verkeer zou maken.
Ik heb angst dat ik met 2 rijrichtingen in de problemen kom met dead-locks.
Wie kan mij een paar tips geven waar ik rekening mee moet houden.
Bijvoorbeeld --> moet ik veel inhaalsporen maken?

Effe wat info.

IB met koploper
L-vorm baan --> Lange kant 7 bij 1,50 Korte kant 5 bij 1,50

Groeten,
Bjorn

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2006, 12:59:27 »
Welk land rijdt u? Wat voor soort Treinen? welk landschap?

Groetjes,

Robbert

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2006, 13:52:43 »
Hallo Bjorn,
Plaats eens een schetsje van je baanplan (of 1 van de varianten waar je over twijfelt) hier op de site. Dat is gemakkelijker om te reageren.
Ik begrijp dat je met enkelspoor wilt gaan werken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2006, 14:14:30 »
Ik zal straks een schets neerzetten, heb er nu helaas geen bij de hand.
Het word grotendeels een dubbelspoor maar ik hebs angst dat het ook dan snel gaat vervelen als de treinen 1 spoor naar boven rijden en 1 spoor naar onder. Of vergis ik me daar?
Is dat in het echt ook zo?
Ik ben een modelspoor fan die het haat om met de echte treinen ergens naar toe te gaan.
Weet dus ook niks over hoe het in het "echte" spoor word opgelost.
Het word een fantasie baan met bergen (tandradbaan) en alle treinen die ik mooi vind.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2006, 16:22:25 »
Het word grotendeels een dubbelspoor maar ik hebs angst dat het ook dan snel gaat vervelen als de treinen 1 spoor naar boven rijden en 1 spoor naar onder. Of vergis ik me daar?
Is dat in het echt ook zo?
Wat bedoel je met naar boven en naar beneden? Van station A naar B en van station B weer terug naar A?
Bij het grote spoor wordt bij dubbelspoor standaard 1 spoor voor verkeer van A naar B gebruikt en het andere voor verkeer van B naar A. Dat is doorgaans de meest efficiente manier om het spoor te gebruiken. Een deadlock kan dan niet ontstaan (er is per spoor maar 1 rijrichting).
Of dat saai is, is een tweede. Als je treinen wilt zien rijden of graag scenery bouwt niet. Als je juist in de dienstregeling geïnteresseerd bent, misschien wel. In dat laatste geval, is een enkelsporig traject juist interessanter. Eventueel kun je een deel van je dubbelsporige baan enkelsporig maken. Bijvoorbeeld een dubbelsporige brug waarvan 1 spoor in onderhoud is en dus niet kan worden gebruikt. Mbv wissels voor en na de brug kun je dan een interessante onderbreking van je treinverkeer creëren.

Een deadlock is juist typisch voor enkelspoor. In het groot wordt dat voorkomen door een trein pas uit station A te laten vertrekken als hij bij station B is aangemeld en toestemming is verkregen (van de treindienstleider in B).
Wim - benieuwd naar je schets
 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2006, 09:38:47 »
Hier is mijn schets :-)



     

Het gele stuk is "begane grond, grijs is een verhoging, de preciese vorm weet ik ook nog niet.
Onderaan is een dubbelsporige spiraal richting het schaduwstation
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2006, 11:28:00 door Bjorn »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2006, 13:50:23 »
Ik begrijp het nog niet helemaal. Er lopen nog wat stukjes dood... Ik zie in het gele gedeelte een stationnetje waar een dubbelsporige hoofdlijn in twee apart dubbelsporige lijnen splitst. Eén daarvan gaat via het gele deel op de onderste poot verder. Gaat dit over in het onderbroken getekende spoor in het grijze deel? Of gaat het naar beneden naar een schaduwstation?
Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jasper

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • www.jasperstreinweb.nl
    • Jasperstreinweb
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2006, 15:52:28 »
Ligt er ook aan hoeveel treinen je er wil laten rijden. Veel treinen word vanzelfsprekend dubbelspoor en weinig treinen enkelspoor. Over het algemeen brengt een enkelspoor in de bergen wel "romantiek" met zich mee.

Jasper
Grensstation, NS/DB, tijdperk IV/V, Wisselstroom besturing Mobile Station

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2006, 16:02:17 »
Of je last hebt van dead locks hangt af van het ontwerp (aantal passeermogelijheden) in verhouding tot het aantal treinen en bezette sporen.
Als je alles zou willen controleren, kun je de baan alvat tekenen in koploper en netjes verdelen in blokken met alles erop en eraan.
In koploper kun je de gehele baan simuleren door niet voor com1 of com2 te kiezen maar hier "testen" te kiezen. Dan kun je gelijk zien hoeveel treinen er kunnen rijden en of en hoevaak er deadlocks optreden. Ook kun je dan proberen alles zo in te stellen dat deze deadlocks niet ontstaan.
Als je dat allemaal geprobeerd heb ben je ook gelijk een stuk bekender met Koploper.   
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

bjlmertens

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: 1 of 2 richtingsverkeer
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2006, 14:36:22 »
Hallo,

Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt en besloten om 1 richting verkeer te maken.
Dit is mijn nieuw ontwerp, er zal zeker hier en daar nog wat veranderd worden tijdens het bouwen en testrijden, maar dit is de richtlijn.



     

Groet,
Bjorn