Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 17:05:13
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
  

Auteur Topic: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.  (gelezen 1491 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Gepost op: 01 februari 2023, 20:40:38 »
Bij brand in een trein moet voordat de brandweer mag blussen eerst de spanning van de bovenleiding. Dit ivm geleiding via de waterstraal.
Nu zie ik sneeuwruimen met sneeuwblazer waarbij de sneeuw omhoog wordt weggeblazen. De aandrijving is diesel of stoom.
Gaat voor deze actie eerst de spanning van de bovenleiding?


Bron webcam Finse
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2023, 21:01:36 »
Bij brand in een trein moet voordat de brandweer mag blussen eerst de spanning van de bovenleiding. Dit ivm geleiding via de waterstraal.
Dat is dus ooit uitgezocht voor de HSL, Betuweroute of Maasvlakte als ik het me goed herinner (er is/was een filmpje van op Youtube), en bleek nogal mee te vallen. Pas binnen 25 centimeter of zo begon de stroom significant toe te nemen (bij 25 kVAC en verneveld water). Het is natuurlijk een veilig idee nogal wat marge te nemen.
Nu zie ik sneeuwruimen met sneeuwblazer waarbij de sneeuw omhoog wordt weggeblazen. De aandrijving is diesel of stoom.
Gaat voor deze actie eerst de spanning van de bovenleiding?
Dat denk ik niet. Sneeuw geleidt slecht als het flink onder het vriespunt is. Er zijn ook genoeg video's uit de VS waar brandkranen direct onder een hoogspanningsmast (tikje ander model dan wat wij hier kennen) van 50 of zelfs 110 kV staan te spuiten na een ongeluk. Ik ken maar 1 filmpje waarbij dat daadwerkelijk tot enige kortdurende vonken leidt.

Uit het Verenigd Koninkrijk ken ik een filmpje waar een stoomlok die zo'n typisch oud Brits viaduct passeert een kortsluiting veroorzaakt. Ik weet niet meer of dat overslag was naar de lok of dat de hevige stoom-uitstoot de draad tegen de brug duwde. Het eerste lijkt me waarschijnlijker.

Van een kortdurende kortsluiting verwacht ik geen langdurige problemen: mogelijk schakelt de beveiliging even uit, maar daarna weer in. Volgens mij wordt er alleen bij herhaalde constatering (door elektronica) van kortsluiting volledig uitgeschakeld waarna er iemand ter plaatse moet gaan kijken wat het probleem is en weer in moet schakelen (in Nederland dan...)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2023, 11:11:17 »
Sowieso, alle isolatoren in een bovenleiding systeem sneeuwen ook onder, zonder dat het mis gaat ;)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2023, 12:19:54 »
Bedankt voor het meedenken en informatie. 🤔 die isolatoren worden bij regen toch ook nat. 

Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2023, 15:40:46 »
 *flauwegrapmode* Zolang de druk van de waterstraal of de sneeuwspray groter is dan de stroomweerstand op de hoogspanningskabel, kan er geen neerwaartse vonk plaatsvinden en dus geen kans zijn op elektrocutie */flauwegrapmode*

Denk dat ik dat zelfs nog verkocht krijg aan een boel salesmensen etc  ;D

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2023, 16:15:04 »
Uit het Verenigd Koninkrijk ken ik een filmpje waar een stoomlok die zo'n typisch oud Brits viaduct passeert een kortsluiting veroorzaakt. Ik weet niet meer of dat overslag was naar de lok of dat de hevige stoom-uitstoot de draad tegen de brug duwde. Het eerste lijkt me waarschijnlijker.
Uit m'n SSN tijd kan ik me nog diverse gevallen herinneren waarbij we onder de Duitse 15 KV/16.7 Hz stonden/reden en je de rook/stoom wolk letterlijk op die frequentie zag flikkeren.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2023, 19:25:33 »
Hoi,

De stelregel bij blussen is bij schoon water, 7meter en bij zoutwater en water met toevoeging, 15meter afstand tot de spanningsvoerende draad.
De brandweerman heeft toch liever een spanningsloze draad, is toch een veiliger gevoel 😊
Mvg, Marcel

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2023, 20:45:34 »
Marcel, ik denk dat dit wel afhangt van de spanning op de bovenleiding. 1,5 KV DC of 15 KV AC maakt wel een verschil.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2023, 22:56:58 »
*flauwegrapmode* Zolang de druk van de waterstraal of de sneeuwspray groter is dan de stroomweerstand op de hoogspanningskabel, kan er geen neerwaartse vonk plaatsvinden en dus geen kans zijn op elektrocutie */flauwegrapmode*

Denk dat ik dat zelfs nog verkocht krijg aan een boel salesmensen etc  ;D

*flauwegrapmode* En je kan het ze bewijzen door met genoeg druk tegen schrikdraad te plassen  ;D */flauwegrapmode*
René

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2023, 08:55:47 »
Hoi Silvolde,

Ik zit zelf in de 1500Vdc , maar zal het eens opzoeken voor de 25kV, zal voor de 15kV niet veel verschillen dan.

Mvg, Marcel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2023, 09:34:00 »
 Ik heb vroeger iets geleerd over radiozenders op de z.g.n. middengolf. De anodes van de grote zend (radio)buizen  moesten gekoeld worden , daarbij kwam schoon water in direct contact met hoogspanning ( Kilo Volts ) .
Was geen probleem.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2023, 11:18:37 »
De MythBusters hebben er ook al eens hun plasje over gedaan  ;) : https://www.dailymotion.com/video/x3pidli

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2023, 13:27:05 »
Marcel, dan kan jij vast wel achterhalen wanneer oom Wim (Tiggelaar) de proef heeft laten uitvoeren op de Kl Bkh. Schat dat het 1992 was. Uitkomst was, er kon geblust worden met de spanning erop, maar geen enkele brandweerman kreeg je zo gek om het te doen ;D.

Gr Hans