BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: RikM op 01 februari 2023, 20:40:38

Titel: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: RikM op 01 februari 2023, 20:40:38
Bij brand in een trein moet voordat de brandweer mag blussen eerst de spanning van de bovenleiding. Dit ivm geleiding via de waterstraal.
Nu zie ik sneeuwruimen met sneeuwblazer waarbij de sneeuw omhoog wordt weggeblazen. De aandrijving is diesel of stoom.
Gaat voor deze actie eerst de spanning van de bovenleiding?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2F19528A-FCE4-4605-AAF5-12A55B080668-63dabffc671b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2F19528A-FCE4-4605-AAF5-12A55B080668-63dabffc671b1.jpg)
Bron webcam Finse
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: Menno op 01 februari 2023, 21:01:36
Bij brand in een trein moet voordat de brandweer mag blussen eerst de spanning van de bovenleiding. Dit ivm geleiding via de waterstraal.
Dat is dus ooit uitgezocht voor de HSL, Betuweroute of Maasvlakte als ik het me goed herinner (er is/was een filmpje van op Youtube), en bleek nogal mee te vallen. Pas binnen 25 centimeter of zo begon de stroom significant toe te nemen (bij 25 kVAC en verneveld water). Het is natuurlijk een veilig idee nogal wat marge te nemen.
Nu zie ik sneeuwruimen met sneeuwblazer waarbij de sneeuw omhoog wordt weggeblazen. De aandrijving is diesel of stoom.
Gaat voor deze actie eerst de spanning van de bovenleiding?
Dat denk ik niet. Sneeuw geleidt slecht als het flink onder het vriespunt is. Er zijn ook genoeg video's uit de VS waar brandkranen direct onder een hoogspanningsmast (tikje ander model dan wat wij hier kennen) van 50 of zelfs 110 kV staan te spuiten na een ongeluk. Ik ken maar 1 filmpje waarbij dat daadwerkelijk tot enige kortdurende vonken leidt.

Uit het Verenigd Koninkrijk ken ik een filmpje waar een stoomlok die zo'n typisch oud Brits viaduct passeert een kortsluiting veroorzaakt. Ik weet niet meer of dat overslag was naar de lok of dat de hevige stoom-uitstoot de draad tegen de brug duwde. Het eerste lijkt me waarschijnlijker.

Van een kortdurende kortsluiting verwacht ik geen langdurige problemen: mogelijk schakelt de beveiliging even uit, maar daarna weer in. Volgens mij wordt er alleen bij herhaalde constatering (door elektronica) van kortsluiting volledig uitgeschakeld waarna er iemand ter plaatse moet gaan kijken wat het probleem is en weer in moet schakelen (in Nederland dan...)
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: Thom op 02 februari 2023, 11:11:17
Sowieso, alle isolatoren in een bovenleiding systeem sneeuwen ook onder, zonder dat het mis gaat ;)
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: RikM op 02 februari 2023, 12:19:54
Bedankt voor het meedenken en informatie. 🤔 die isolatoren worden bij regen toch ook nat. 

Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: Falcon10 op 02 februari 2023, 15:40:46
 *flauwegrapmode* Zolang de druk van de waterstraal of de sneeuwspray groter is dan de stroomweerstand op de hoogspanningskabel, kan er geen neerwaartse vonk plaatsvinden en dus geen kans zijn op elektrocutie */flauwegrapmode*

Denk dat ik dat zelfs nog verkocht krijg aan een boel salesmensen etc  ;D
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: R.C.Grootveld op 02 februari 2023, 16:15:04
Uit het Verenigd Koninkrijk ken ik een filmpje waar een stoomlok die zo'n typisch oud Brits viaduct passeert een kortsluiting veroorzaakt. Ik weet niet meer of dat overslag was naar de lok of dat de hevige stoom-uitstoot de draad tegen de brug duwde. Het eerste lijkt me waarschijnlijker.
Uit m'n SSN tijd kan ik me nog diverse gevallen herinneren waarbij we onder de Duitse 15 KV/16.7 Hz stonden/reden en je de rook/stoom wolk letterlijk op die frequentie zag flikkeren.
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: marcel op 02 februari 2023, 19:25:33
Hoi,

De stelregel bij blussen is bij schoon water, 7meter en bij zoutwater en water met toevoeging, 15meter afstand tot de spanningsvoerende draad.
De brandweerman heeft toch liever een spanningsloze draad, is toch een veiliger gevoel 😊
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: Silvolde op 02 februari 2023, 20:45:34
Marcel, ik denk dat dit wel afhangt van de spanning op de bovenleiding. 1,5 KV DC of 15 KV AC maakt wel een verschil.
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: René 4312 op 02 februari 2023, 22:56:58
*flauwegrapmode* Zolang de druk van de waterstraal of de sneeuwspray groter is dan de stroomweerstand op de hoogspanningskabel, kan er geen neerwaartse vonk plaatsvinden en dus geen kans zijn op elektrocutie */flauwegrapmode*

Denk dat ik dat zelfs nog verkocht krijg aan een boel salesmensen etc  ;D

*flauwegrapmode* En je kan het ze bewijzen door met genoeg druk tegen schrikdraad te plassen  ;D */flauwegrapmode*
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: marcel op 03 februari 2023, 08:55:47
Hoi Silvolde,

Ik zit zelf in de 1500Vdc , maar zal het eens opzoeken voor de 25kV, zal voor de 15kV niet veel verschillen dan.

Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: Peter Kleton op 03 februari 2023, 09:34:00
 Ik heb vroeger iets geleerd over radiozenders op de z.g.n. middengolf. De anodes van de grote zend (radio)buizen  moesten gekoeld worden , daarbij kwam schoon water in direct contact met hoogspanning ( Kilo Volts ) .
Was geen probleem.
Peter
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: ErikW op 03 februari 2023, 11:18:37
De MythBusters hebben er ook al eens hun plasje over gedaan  ;) : https://www.dailymotion.com/video/x3pidli
Titel: Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
Bericht door: Hans Gvz op 03 februari 2023, 13:27:05
Marcel, dan kan jij vast wel achterhalen wanneer oom Wim (Tiggelaar) de proef heeft laten uitvoeren op de Kl Bkh. Schat dat het 1992 was. Uitkomst was, er kon geblust worden met de spanning erop, maar geen enkele brandweerman kreeg je zo gek om het te doen ;D.

Gr Hans