Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door ruudns
Vandaag om 20:20:30
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:39
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 20:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
  

Auteur Topic: TGV motorwagen cabineruiten  (gelezen 1374 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
TGV motorwagen cabineruiten
« Gepost op: 31 January 2023, 01:28:53 »
Toen ik nog een klein Biesje was ging ik met een paar kameraden naar de speelgoed beurs in de RAI. Ik was een jaar of 10 denk ik, het was lang geleden en ik ben iets ouder geworden intussen.

Ik bleef natuurlijk wat langer plakken bij de modelspoor dingen, tot ongenoegen van de anderen die er niks mee hadden. Daar zag ik een oranje Lima TGV voorbij snorren op een demo baan. Gaaf ding vond ik toen. Maar had er geen geld voor en ik was op dat moment ook niet echt met de hobby bezig.

Poos geleden een keer een ding op een beurs gekocht voor weinig. Er misten panto's, maar die waren toch al niet veel soeps van Lima. Er zitten inmiddels Sommerfeldt exemplaren op (1500 volt) die ik nog had liggen en de 25kv exemplaren die ik van de Thalys had gehaald.

En nu we het over de Thalys hebben: ik heb een PBA en een PBKA stel, de laatste heeft nieuw vormgegeven motorwagens oals de TGV POS en Duplex en deze heeft nu panto's van LS Models die beter op de correcte panto's lijken. En de PBA is in principe een TGV Reseau met een kopvorm die veel lijkt op de originele oranje TGV Sud Est. Maar het valt mij op dat de cabine ramen van de Sud Est veel kleiner zijn. En van mijn baas van de week een Jouef TGV Atlantique overgenomen die mooiere panto's had dan de Lima, en die heeft weer grotere ramen dan de Lima Thalys! Welke is nu correct?

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2023, 08:06:38 »
Welke modellen wel of niet kloppen, weet ik niet. Wat je wel duidelijk op foto’s van de echte TGV’s kunt zien dat de cabineramen van de TGV Sud Est (de twee frontruiten en de driehoekige ruiten ernaast) in hoogte kleiner zijn dan bij de Réseau stellen. De Sud Est hebben ook een verhoging in het dak waar het derde frontsein zit, bij de Réseau is dat sein geïntegreerd in de dakronding. Er zijn dus duidelijk wijzigingen aan de TGV koppen doorgevoerd toen de Réseau stellen werden gebouwd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2023, 19:08:53 »
Dag Jeroen, dank voor je antwoord (y)

Dan ligt het dus niet aan mij, ik had die indruk namelijk ook. Maar ik wilde een second opinion (en liefst nog 27464538 andere opinions) :D . De oude Lima TGV Sud Est is dus zo gek nog niet wat vorm betreft (Lima is prima), alleen de detaillering van de ruiten is bagger (niet ingezet, of uit 1 stuk plastic zoals bij de Thalys/Reseau modellen)

Er is ook een nieuwer model van Jouef van de TGV Sud Est, ziet er mooi uit en heeft natuurlijk een mooiere aandrijving en detaillering (Panto's!) dan de oude, maar ik heb even geen 450 euro over voor nostalgie :( Ook de sets met tussenrijtuigen zijn gillend duur. Daar viel het mij ook op dat de ramen lager zijn, maar dat weet ik aan luie Hornby mensen die de mal niet verder aan wilden passen :P Maar dan klopt het dus schijnbaar allemaal toch. Dus mocht ik morgen eindelijk het schip met geld verwelkomen dan komt er wellicht een verse Jouef... ooit.

Had wel bijna een Reseau gekocht op Ebay, maar werd overboden :P had er niet meer voor over dan 150 euro, het was maar voor onderdelen :)

Blijft gaaf, die flitstreinen 8)

Mvg,

Robert

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
Re: TGV motorwagen cabineruiten
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2023, 20:04:26 »
Voor 150e had je een maand terug een gloednieuwe Thalys PBA van Kato in schaal N met alle rijtuigen  :P

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: TGV Pimpen
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2023, 11:55:34 »
Ik vind de Kato niet goed op schaal ten opzichte van mijn andere modellen ;D Ik heb er al een PBA van Lima die best prima is. Alleen de kopelingen tussen motorwagens en eindrijtuigen stoort mij. Bakken sluiten niet mooi aan door gebrek aan kortkoppel mechaniek op motorwagens.

Nu de TGVs pimpen, zowel de Lima Sud Est als de Jouef Atlantique hebben nu een Mehano PBKA aandrijving. Het hele chassis gewoon getransplanteerd, bij de Sud Est oranje isolatietape er op geplakt om het grijs te camoufleren tot ik een passende oranje verf er op kan klodderen :P .

De cabineramen ga ik proberen aan te passen tzt... (op de projecten hoop)

Mvg,

Robert