Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Nez Cassé
Vandaag om 13:05:49
Raadplaatje door MarcNL
Vandaag om 12:55:49
YaMoRC komt met R-bus terugmeldmodule YD6016RB-CS door Bert_Apd
Vandaag om 12:48:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 12:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:34:31
Fleishmann draaischijf 6152C digitaliseren met DSD2022 Drehscheibendekoder door Von Rondstadd
Vandaag om 12:18:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 12:11:31
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door Forever Rocofan
Vandaag om 11:52:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 10:40:09
ESU BR151 (31030) defect door M@rk
Vandaag om 10:40:07
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Rody v. G.
Vandaag om 10:39:52
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:39:38
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen door Spoor010
Vandaag om 10:33:49
Daz door Alewijn
Vandaag om 10:15:26
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 08:42:54
BiensBacherWalt door tothebeach
Vandaag om 08:11:13
ACME Traxx BNL openen door Martijn193
Vandaag om 08:03:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:20:09
probleem met Fleischmann draaischijf door Frederikus
09 juni 2023, 23:49:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
09 juni 2023, 23:19:21
Ton bouwt goederenwagens door TonM
09 juni 2023, 22:24:34
Haandrecht zolderdam H0 door Benelux795
09 juni 2023, 21:41:46
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
09 juni 2023, 21:11:19
Witmoosdorf door Jelmer
09 juni 2023, 21:03:42
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
09 juni 2023, 20:49:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
09 juni 2023, 19:30:57
RET - autobussen aan de Dnjepr ? door Eelco Storm
09 juni 2023, 18:33:56
Restauratie Fleischmann 1215 (kunststof versie), waar onderdelen verkrijgbaar? door Ferdinand Bogman
09 juni 2023, 17:06:47
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
09 juni 2023, 16:41:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
09 juni 2023, 15:52:49
  

Auteur Topic: Pantopietluttigheid  (gelezen 13973 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7744
  • Spoor N
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #45 Gepost op: 22 november 2022, 08:14:50 »
Klik, klik en klik of had je die gevonden?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3194
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #46 Gepost op: 22 november 2022, 12:32:10 »
Nee, dank! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2023, 21:28:04 »
And Now for Something Completely Different.
Zit ik afgelopen zondag "100 jaar Bentheimer Eisenbahn" van Great Railways op YouTube te kijken, zie ik na 0:44:45 een Plan P in beeld komen. Voorste pantograaf omhoog, de trein rijd door het beeld, 2 tussen rijtuigen, komt het achterste koprijtuig in beeld, ook de pantograaf omhoog. Trein rijd uit beeld. En dan na enkele seconden, Hè! Heb ik dat goed gezien, het voorste koprijtuig BBC stroomafnemers en op de achterse eenbenige Faively stroomafnemers? Even terug spoelen. Ja hoor. Is dat bij een van jullie bekent? Kwam dit vaker voor? Moet ik nu nog een viertje aanschaffen met een setje losse eenbeen pano's?
Ride On

Rino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3194
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #48 Gepost op: 24 januari 2023, 21:39:33 »
Volgens mij is wegens uitval of reparatie de kopbak bij een aantal stellen wel eens gewisseld, voor een bak met ander type stroomafnemer.
Ff zoeken waar ik dat ook alweer las...

EDIT: hier wel een voorbeeld van een stel met verschillende panto's, http://www.feijenoordsemeesters.nl/Hondekop.htm
foto's 05-12-1988 en 25-03-1989, intercity viertje

EDIT: Bingo: "Treinstel 773 vertrekt op 2 mei 1994 als stoptrein van Emmen naar Zwolle uit Mariënberg. Door een bakwisseling met treinstel 786 hebben beide stellen op beide koprijtuigen verschillende stroomafnemers."
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/elektrische-treinstellen/materieel-54/
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2023, 22:15:50 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #49 Gepost op: 25 januari 2023, 12:24:16 »
De bakken die schaar of eenbeens stroomafnemers hadden zijn vanaf het begin zo geleverd, ook deze bakken dus en zoals gezegd dus bij bovenstaande stellen is het dus door een bakwissel zo ontstaan. Er zijn bij de Hondekoppen nooit verschillende type stroomafnemers gewisseld, want de dakconstructie rond de stroomafnemers, vooral de versteviging aan de binnenzijde was flink anders en zou grote wijzigingen vergen. De 766 en 767 hebben we voor proeven gereden met eenbeens stroomafnemers aan de kant van de vouwbalgen (jaren 60, voor de levering van de plan P4 en P5 met eenbeens stroomafnemers). Daar toe zijn extra verstevigingen in het dak gelast. Die zitten er in de 766 (met BDk van de 767) nog altijd in. Ook zaten de draadeinden nog op het dak, die zijn er bij de laatste revisie afgeslepen, omdat het nogal kniebrekers waren bij het onderhoud aan de stroomafnemers en ze werden al 50 jaar niet gebruikt.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6786
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #50 Gepost op: 25 januari 2023, 13:18:55 »
Er zijn bij de Hondekoppen nooit verschillende type stroomafnemers gewisseld, want de dakconstructie rond de stroomafnemers, vooral de versteviging aan de binnenzijde was flink anders en zou grote wijzigingen vergen.
Behoudens dan de Bk 380 die als vervanger voor de Bk 787 halve stroomafnemers en een extra motordraaistel kreeg toch?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #51 Gepost op: 25 januari 2023, 16:43:41 »
De 787 is eigenlijk de 773 en was een van de twee P3 stellen die tot kleine coach is verbouwd. Om een aaneengesloten nummer reeks te krijgen werden de 773, 775 en 777 t/m 779 vernummerd in 787 t/m 791. Op twee na waren al kleine coach stellen P4 en P5 stellen en dus eenbeens stroomafnemers de 787 en 788 hadden dus schaarstroomafnemers. De 787 heeft inderdaad de Bk van de 380 gekregen, die inderdaad verbouwd is op de punten die je noemt, maar heeft dus geen eenbeens stroomafnemers gekregen en had gewoon schaarstroomafnemers.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6786
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #52 Gepost op: 25 januari 2023, 16:57:02 »
Hmm, in `Hondekoppen en Muizenneuzen´ heeft men het toch echt over halve stroomafnemers op de Bk 380 ...
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2023, 16:59:52 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2023, 18:37:49 »
Ten eerste was ik even vergeten dat een Bk van een tweetje geen stroomafnemers heeft, dus die hebben ze er sowieso op moeten zetten.

Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan en dat men een verkeerde conclusie heeft getrokken bij dat boek. de 787 heeft namelijk later de BDk van de 786 gekregen, met eenbeens stroomafnemers en had al sinds 1977 de verbouwde Bk 380 (zover ik weet dus met schaarstroomafnemers). De 786 had een Bk dus met eenbeens stroomafnemers en de BDk van de 787 met schaarstroomafnemers.

Groeten Edwin.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6786
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #54 Gepost op: 25 januari 2023, 19:57:20 »
Helder  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #55 Gepost op: 25 januari 2023, 23:16:15 »
 Bedankt mensen, ik ben weer wat wijzer.
Ride On

Rino

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2372
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #56 Gepost op: 31 januari 2023, 17:04:39 »
Voor proeven hebben ook de 336 en 337 (nummers uit mijn hoofd, of waren het nou de 335 en 336?) tijdelijk eenbeens stroomafnemers gehad.
En de 757 als proefdrietje ook, ik ken zowel beelden met schaarpanto's als met eenbeners. Men zal dus allerlei proeven met verschillende stroomafnemers hebben gedaan toen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • Metrop-Märklin
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #57 Gepost op: 01 februari 2023, 16:48:19 »

Hoort de 466 ook thuis in dit rijtje eenbeens stroomafnemers?
Of zit het daarbij weer heel anders?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
    • Biesje.nl
Re: Pantopietluttigheid
« Reactie #58 Gepost op: 01 februari 2023, 17:26:43 »
Dat is een Plan V (mat64):) Die hebben altijd dit type stroomafnemers. Men heeft het hiervoor over oudere series treinstellen mat54. die origineel werden geleverd met de ouderwetsche schaar pantografen.

Mvg,

Robert