Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
Bf Kibronn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:03:58
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
21 mei 2024, 23:53:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Leubachtalbahn door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:41:01
Forum mittelrhein niet bereikbaar door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:27:27
18 mei modelspoorbeurs Houten door KNed
21 mei 2024, 23:23:49
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:11:35
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
21 mei 2024, 22:39:06
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door BartvD
21 mei 2024, 22:28:01
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
Station Baarn HIJSM door Wim Vink
21 mei 2024, 22:14:06
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
21 mei 2024, 21:37:15
US diorama in H0 door MaraNCS
21 mei 2024, 21:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 mei 2024, 21:02:15
Frans/Belgisch H0e baantje door tothebeach
21 mei 2024, 20:54:44
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
21 mei 2024, 20:48:41
Lok voor Benelux rood/geel door metpetergaathetbeter
21 mei 2024, 20:02:23
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
21 mei 2024, 19:52:32
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
21 mei 2024, 19:48:37
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, en buitenlandse varianten. door piet keppel
21 mei 2024, 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 mei 2024, 18:58:14
Frans loodsje et cetera door Noordernet
21 mei 2024, 18:29:43
Wat staat er op de omstellers van FDS zelflossers? door Olaf
21 mei 2024, 17:59:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
21 mei 2024, 17:33:28
Wat spoor 1 brouwsels door RK
21 mei 2024, 17:30:52
NS/32 door RK
21 mei 2024, 17:02:22
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door mass am see
21 mei 2024, 15:06:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
21 mei 2024, 13:45:23
  

Auteur Topic: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.  (gelezen 1521 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Gepost op: 01 februari 2023, 20:40:38 »
Bij brand in een trein moet voordat de brandweer mag blussen eerst de spanning van de bovenleiding. Dit ivm geleiding via de waterstraal.
Nu zie ik sneeuwruimen met sneeuwblazer waarbij de sneeuw omhoog wordt weggeblazen. De aandrijving is diesel of stoom.
Gaat voor deze actie eerst de spanning van de bovenleiding?


Bron webcam Finse
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3350
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2023, 21:01:36 »
Bij brand in een trein moet voordat de brandweer mag blussen eerst de spanning van de bovenleiding. Dit ivm geleiding via de waterstraal.
Dat is dus ooit uitgezocht voor de HSL, Betuweroute of Maasvlakte als ik het me goed herinner (er is/was een filmpje van op Youtube), en bleek nogal mee te vallen. Pas binnen 25 centimeter of zo begon de stroom significant toe te nemen (bij 25 kVAC en verneveld water). Het is natuurlijk een veilig idee nogal wat marge te nemen.
Nu zie ik sneeuwruimen met sneeuwblazer waarbij de sneeuw omhoog wordt weggeblazen. De aandrijving is diesel of stoom.
Gaat voor deze actie eerst de spanning van de bovenleiding?
Dat denk ik niet. Sneeuw geleidt slecht als het flink onder het vriespunt is. Er zijn ook genoeg video's uit de VS waar brandkranen direct onder een hoogspanningsmast (tikje ander model dan wat wij hier kennen) van 50 of zelfs 110 kV staan te spuiten na een ongeluk. Ik ken maar 1 filmpje waarbij dat daadwerkelijk tot enige kortdurende vonken leidt.

Uit het Verenigd Koninkrijk ken ik een filmpje waar een stoomlok die zo'n typisch oud Brits viaduct passeert een kortsluiting veroorzaakt. Ik weet niet meer of dat overslag was naar de lok of dat de hevige stoom-uitstoot de draad tegen de brug duwde. Het eerste lijkt me waarschijnlijker.

Van een kortdurende kortsluiting verwacht ik geen langdurige problemen: mogelijk schakelt de beveiliging even uit, maar daarna weer in. Volgens mij wordt er alleen bij herhaalde constatering (door elektronica) van kortsluiting volledig uitgeschakeld waarna er iemand ter plaatse moet gaan kijken wat het probleem is en weer in moet schakelen (in Nederland dan...)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3880
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2023, 11:11:17 »
Sowieso, alle isolatoren in een bovenleiding systeem sneeuwen ook onder, zonder dat het mis gaat ;)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2023, 12:19:54 »
Bedankt voor het meedenken en informatie. 🤔 die isolatoren worden bij regen toch ook nat. 

Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2023, 15:40:46 »
 *flauwegrapmode* Zolang de druk van de waterstraal of de sneeuwspray groter is dan de stroomweerstand op de hoogspanningskabel, kan er geen neerwaartse vonk plaatsvinden en dus geen kans zijn op elektrocutie */flauwegrapmode*

Denk dat ik dat zelfs nog verkocht krijg aan een boel salesmensen etc  ;D

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2023, 16:15:04 »
Uit het Verenigd Koninkrijk ken ik een filmpje waar een stoomlok die zo'n typisch oud Brits viaduct passeert een kortsluiting veroorzaakt. Ik weet niet meer of dat overslag was naar de lok of dat de hevige stoom-uitstoot de draad tegen de brug duwde. Het eerste lijkt me waarschijnlijker.
Uit m'n SSN tijd kan ik me nog diverse gevallen herinneren waarbij we onder de Duitse 15 KV/16.7 Hz stonden/reden en je de rook/stoom wolk letterlijk op die frequentie zag flikkeren.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2023, 19:25:33 »
Hoi,

De stelregel bij blussen is bij schoon water, 7meter en bij zoutwater en water met toevoeging, 15meter afstand tot de spanningsvoerende draad.
De brandweerman heeft toch liever een spanningsloze draad, is toch een veiliger gevoel 😊
Mvg, Marcel

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2023, 20:45:34 »
Marcel, ik denk dat dit wel afhangt van de spanning op de bovenleiding. 1,5 KV DC of 15 KV AC maakt wel een verschil.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2023, 22:56:58 »
*flauwegrapmode* Zolang de druk van de waterstraal of de sneeuwspray groter is dan de stroomweerstand op de hoogspanningskabel, kan er geen neerwaartse vonk plaatsvinden en dus geen kans zijn op elektrocutie */flauwegrapmode*

Denk dat ik dat zelfs nog verkocht krijg aan een boel salesmensen etc  ;D

*flauwegrapmode* En je kan het ze bewijzen door met genoeg druk tegen schrikdraad te plassen  ;D */flauwegrapmode*
René

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2023, 08:55:47 »
Hoi Silvolde,

Ik zit zelf in de 1500Vdc , maar zal het eens opzoeken voor de 25kV, zal voor de 15kV niet veel verschillen dan.

Mvg, Marcel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3718
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2023, 09:34:00 »
 Ik heb vroeger iets geleerd over radiozenders op de z.g.n. middengolf. De anodes van de grote zend (radio)buizen  moesten gekoeld worden , daarbij kwam schoon water in direct contact met hoogspanning ( Kilo Volts ) .
Was geen probleem.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2023, 11:18:37 »
De MythBusters hebben er ook al eens hun plasje over gedaan  ;) : https://www.dailymotion.com/video/x3pidli

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding.
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2023, 13:27:05 »
Marcel, dan kan jij vast wel achterhalen wanneer oom Wim (Tiggelaar) de proef heeft laten uitvoeren op de Kl Bkh. Schat dat het 1992 was. Uitkomst was, er kon geblust worden met de spanning erop, maar geen enkele brandweerman kreeg je zo gek om het te doen ;D.

Gr Hans