Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Rangeersein  (gelezen 894 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Rangeersein
« Gepost op: 27 januari 2023, 15:47:26 »
Hallo forumleden,

N.a.v. de situatie van voor 1972 in Harlingen-Haven heb ik weer een vraag:
Om vanaf het station Harlingen naar Harlingen-Goederen/Harlingen-Haven te komen moesten de treinen/rangeerdelen het S-bord voorbijrijden.
Voor wat ik begrepen heb kreeg de machinist daartoe een instructie van de treindienstleider.
Omdat het hele gebied voorbij het S-bord als rangeergebied was aangemerkt, vraag ik me af of goederen- en personentreindelen in dat gebied dan ook altijd verplicht het rangeersein moesten voeren?

M.vr.gr.
Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2023, 20:31:00 »
Correct me when I'm wrong, maar uit m'n SSN tijd weet ik nog:

3-Punts Frontsein: Trein komt naar u toe
1-Punts Frontsein: Rijrichting niet gedefinieerd

In dit kader (en niet op de hoogte zijnde van de situatie ter plekke) zou ik zeggen:
Een trein die van Harlingen naar Harlingen haven rijdt, heeft een gedefinieerde rijrichting en is er in mijn optiek geen reden om een ander dan het normale 3-Punts Frontsein te voeren.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2023, 22:17:30 »
Na, dat is geen officiële definitie van het voorschrift tot het gebruik van frontseinen geweest, wel waar je rekening mee moet houden als spoorbevoegd persoon als je je in het spoor bevind en ermee geconfronteerd word ;)

Het seinenboek heeft altijd beschreven;
- Een treinbeweging voert 3 gele frontlampen lampen voorop en 2 rode sluitseinen achterop (bij goederentreinen mogen dat laatste ook reflecterende sluitplaatjes zijn).
- Een rangeerbeweging voert 1 geel frontsein voor- en achterop.

De vraag is dus, of de beweging uitgevoerd werd als treinbeweging, of als rangeerbeweging.

Daarbij kun je je ook nog voorstellen, dat bij een trein die een station binnenkomt als treinbeweging en daarna verder gaat als rangeerbeweging de machinist tussendoor niet helemaal naar achteren gaat lopen om de 2 sluitseinen om te wisselen voor een enkele gele ;)

Ik ga er hier vanuit dat een reizigerstrein naar Harlingen Haven gewoon een doorlopend treinnummer met dienstregeling tot en met Harlingen Haven had, en daar dus gewoon als doorgaande treinbeweging daarheen reed :)

Edit: En het schiet mij nog te binnen, een rangeerbeweging mag geen reizigers vervoeren :p

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 22:23:17 door Thom »

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2023, 22:35:02 »
Na, dat is geen officiële definitie van het voorschrift tot het gebruik van frontseinen geweest, wel waar je rekening mee moet houden als spoorbevoegd persoon als je je in het spoor bevind en ermee geconfronteerd word ;)
In dat kader spreek ik ook . . .

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2023, 22:40:42 »
tussen Harlingen en -Haven werden normale treinseinen gevoerd, in de gevraagde periode het omgekeerde L-sein.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2023, 09:48:08 »
Hartelijk dank voor al deze verhelderende informatie!

M.vr.gr.
Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby