Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Joz
Vandaag om 21:43:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
  

Auteur Topic: Rangeersein  (gelezen 1124 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Rangeersein
« Gepost op: 27 January 2023, 15:47:26 »
Hallo forumleden,

N.a.v. de situatie van voor 1972 in Harlingen-Haven heb ik weer een vraag:
Om vanaf het station Harlingen naar Harlingen-Goederen/Harlingen-Haven te komen moesten de treinen/rangeerdelen het S-bord voorbijrijden.
Voor wat ik begrepen heb kreeg de machinist daartoe een instructie van de treindienstleider.
Omdat het hele gebied voorbij het S-bord als rangeergebied was aangemerkt, vraag ik me af of goederen- en personentreindelen in dat gebied dan ook altijd verplicht het rangeersein moesten voeren?

M.vr.gr.
Martin

(Martin is overleden)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2023, 20:31:00 »
Correct me when I'm wrong, maar uit m'n SSN tijd weet ik nog:

3-Punts Frontsein: Trein komt naar u toe
1-Punts Frontsein: Rijrichting niet gedefinieerd

In dit kader (en niet op de hoogte zijnde van de situatie ter plekke) zou ik zeggen:
Een trein die van Harlingen naar Harlingen haven rijdt, heeft een gedefinieerde rijrichting en is er in mijn optiek geen reden om een ander dan het normale 3-Punts Frontsein te voeren.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2023, 22:17:30 »
Na, dat is geen officiële definitie van het voorschrift tot het gebruik van frontseinen geweest, wel waar je rekening mee moet houden als spoorbevoegd persoon als je je in het spoor bevind en ermee geconfronteerd word ;)

Het seinenboek heeft altijd beschreven;
- Een treinbeweging voert 3 gele frontlampen lampen voorop en 2 rode sluitseinen achterop (bij goederentreinen mogen dat laatste ook reflecterende sluitplaatjes zijn).
- Een rangeerbeweging voert 1 geel frontsein voor- en achterop.

De vraag is dus, of de beweging uitgevoerd werd als treinbeweging, of als rangeerbeweging.

Daarbij kun je je ook nog voorstellen, dat bij een trein die een station binnenkomt als treinbeweging en daarna verder gaat als rangeerbeweging de machinist tussendoor niet helemaal naar achteren gaat lopen om de 2 sluitseinen om te wisselen voor een enkele gele ;)

Ik ga er hier vanuit dat een reizigerstrein naar Harlingen Haven gewoon een doorlopend treinnummer met dienstregeling tot en met Harlingen Haven had, en daar dus gewoon als doorgaande treinbeweging daarheen reed :)

Edit: En het schiet mij nog te binnen, een rangeerbeweging mag geen reizigers vervoeren :p

« Laatst bewerkt op: 27 January 2023, 22:23:17 door Thom »

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2023, 22:35:02 »
Na, dat is geen officiële definitie van het voorschrift tot het gebruik van frontseinen geweest, wel waar je rekening mee moet houden als spoorbevoegd persoon als je je in het spoor bevind en ermee geconfronteerd word ;)
In dat kader spreek ik ook . . .

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2023, 22:40:42 »
tussen Harlingen en -Haven werden normale treinseinen gevoerd, in de gevraagde periode het omgekeerde L-sein.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2023, 09:48:08 »
Hartelijk dank voor al deze verhelderende informatie!

M.vr.gr.
Martin

(Martin is overleden)