Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Daan!
Vandaag om 19:23:46
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 19:15:06
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
Vandaag om 19:12:41
FS couchette rijtuig 2e klasse door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:57:34
NS-6000 in Spoor-1 door C-rails
Vandaag om 18:55:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:52:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:49:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door C-rails
Vandaag om 18:45:22
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door BartvD
Vandaag om 18:42:15
Vroeger in Breedorp door NS264
Vandaag om 18:27:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 18:13:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Chris80
Vandaag om 17:44:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
Vandaag om 17:04:03
De fabriek - Spoor 0 door sdz1976
Vandaag om 17:02:04
Smalspoorbaantje op mijn HO baan. door basjuh1981
Vandaag om 16:56:56
(TTAS) Depot door sdz1976
Vandaag om 16:54:48
NS-3737 Snelheidsmeter door FritsT
Vandaag om 16:49:43
Module MOx door Wim Vink
Vandaag om 16:33:06
PB models: koplopers (voorbespreking) door Montanbahn
Vandaag om 15:44:29
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 15:41:57
koolborstels door zuylen
Vandaag om 15:32:43
voeding aanpassen? door Pauldg
Vandaag om 14:53:13
Belgische I4, 60-er jaren, van LS-Models, wat toe te voegen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:50:14
Digikeijs? door Reinout van Rees
Vandaag om 14:49:01
De ene beugelkoppeling is de andere niet door Noordernet
Vandaag om 14:43:31
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 14:29:16
Dassen vs NS door Joop_L
Vandaag om 13:56:19
Probleem BR24 Roco en Seuthe. door W.Schoen
Vandaag om 13:38:31
Open Dagen 25 en 26 maart 2023 door Wijbe
Vandaag om 13:26:42
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:13:06
  

Auteur Topic: Een messing dak walsen, maatje groter  (gelezen 548 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8277
    • nulpunt
Een messing dak walsen, maatje groter
« Gepost op: 27 januari 2023, 13:46:10 »
Veel zelf bouwers zullen de HBM 3-in-één wals wel kennen of hebben. Je hebt die wals in diverse afmetingen, maar dat is niet de bepalende factor welke je aanschaft. Dat is het gewicht. De 30 cm wals weegt nog altijd 40 kilo en een maatje groter, 60 cm komt al op 105 kilo. Dus niet even een stukje gereedschap dat je makkelijk verplaatst. De 30 cm heeft dan ook bij velen de voorkeur.

Maar wat nu als je een wagen wilt maken die een dak van meer dan 30 cm nodig heeft?.....

Ik heb de 60 cm wals aangeschaft en die staat op een karretje, dus na gebruik gaat die weer in de hoek.

Gister kwam het verzoek..Kan je me helpen aan 3 daken voor C-8 coupérijtuigen in Spoor-0 ? ".....
Omdat mijn andere bouwprojecten net klaar waren, kon ik aan dat verzoek voldoen. Toch wel een werkje dat niet in een kwartiertje klaar is, maar goed...ik wil graag helpen en als het kan, dan doe ik dat.
Gelijk maar een beeldverslag gemaakt.

Drie daken van 30-32 cm lang....daar is een beste plaat messing voor nodig. Ik heb 0,5mm dik gebruikt.


Het instellen van de wals is belangrijk.
Tussen de trek-rollen  ook 0,5 uitmeten, aan beide kanten.  Niet dunner want dan ga je de plaat pletten  en wordt die krom.


De kromming wordt bepaald door de achterste rol. Triall and Error met een stukje restmateriaal.


En vooral weer checken op afstand van de rollen aan BEIDE zijden.. Dat doe ik met boortjes. in dit geval 8,0 mm.


Zijranden zijn dus nooit haaks, dus moest eerst worden uitgemeten en gesneden.


Wat heb ik nodig?


Dat weer afsnijden.
En de gulden stelregel bij dit werk voordat je de hefboom van de snijmachine beweegt.
1.METEN = WETEN
en
2. DRIEDUBBELCHECK


Die ene plaat is dus voor 3 daken.....gaan we weer,


En dus 1x 320 mm en 2 x 300 mm.


De eerste plaat in vorm brengen.


Omdat door de constructie van de rollen, de laatste paar centimeter niet worden gerold, moet er een breder stuk plaat worden gebruikt. De niet gekromde delen verwijder je later weer en het middelste stuk wordt dus het dak.
METEN = WETEN.
De laatste 3-4 cm ga ik verwijderen.
Maat is zictbaar dmv tape.


Die tape moet EXACT gepositioneerd in de snijmachine liggen alvorens.....knippie knippie.
EN de plaat moet vastgezet worden om verschuiven te voorkomen


Dan pas zet ik de drukstang ik de machine en....check, check...knip.


Als de zijkanten klaar zijn, dan vervolgens de maat bepalen. Dat was in dit geval makkelijk want ik had de wages al gebouwd.




En dan na  een hele sessie knippen en plakken....(en koffie)


Er kan gebouwd gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 13:48:19 door FritsT »

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2023, 17:28:02 »
Wat een leuk verslag om zo te lezen. En wat een werk gaat er nog in zitten voor een mooi dak.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5448
  • Team Mitropa
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2023, 00:06:44 »
Hallo Frits,
Dit is inderdaad heel leerzaam (y)
En dankjewel voor de moeite. ;D

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2023, 10:03:15 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen. Dit is genieten. Genieten van het vakmanschap en , voor mij, de duidelijkheid in het proces en het waarom.bedankt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8277
    • nulpunt
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2023, 10:46:23 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen.

Neeeeeee. Zelf aan de slag gaan is nóg leuker.

Ook ik heb dit moeten leren. Veel mislukkingen gehad, maar uiteindelijk.... en dat heet dan "ervaring" en die geef ik hier (ongevraagd) door. Gewoon doen en proberen én....kritisch blijven. Maatvoering en goed gereedschap zijn het belangrijkste.

Maar leuk dat jullie zo reageren. Dan weet ik waarvoor ik het doe.