Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:43:53
Pfarrerwinkel bahn door HuubvG
Vandaag om 16:38:34
Minol, een micro baantje in TT door Frank Bunnik
Vandaag om 16:36:30
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 16:34:58
7 en 8 september terug naar toen door thevandijks
Vandaag om 16:34:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:32:16
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 16:29:16
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Ben
Vandaag om 16:17:26
Ervaringen van een beginner door _Sjors_
Vandaag om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 15:59:09
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door Ivo tB
Vandaag om 15:47:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
Vandaag om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Bahn-AG
Vandaag om 15:37:04
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 14:32:07
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Pauldg
Vandaag om 13:44:31
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Jan Bennink
Vandaag om 13:43:13
Kleur ex USATC wagens bij NS door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Mijn verzameling door Martijn HITV
Vandaag om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 10:52:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:39:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:15:57
Raadplaatje door henk
Vandaag om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 07:17:38
Langstraatspoorlijn modulebaan door Kees-Jan
Vandaag om 06:43:59
IBII-neo, hoe software updaten door saskia
08 September 2024, 23:10:11
  

Auteur Topic: Een messing dak walsen, maatje groter  (gelezen 1382 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10134
    • nulpunt
Een messing dak walsen, maatje groter
« Gepost op: 27 January 2023, 13:46:10 »
Veel zelf bouwers zullen de HBM 3-in-één wals wel kennen of hebben. Je hebt die wals in diverse afmetingen, maar dat is niet de bepalende factor welke je aanschaft. Dat is het gewicht. De 30 cm wals weegt nog altijd 40 kilo en een maatje groter, 60 cm komt al op 105 kilo. Dus niet even een stukje gereedschap dat je makkelijk verplaatst. De 30 cm heeft dan ook bij velen de voorkeur.

Maar wat nu als je een wagen wilt maken die een dak van meer dan 30 cm nodig heeft?.....

Ik heb de 60 cm wals aangeschaft en die staat op een karretje, dus na gebruik gaat die weer in de hoek.

Gister kwam het verzoek..Kan je me helpen aan 3 daken voor C-8 coupérijtuigen in Spoor-0 ? ".....
Omdat mijn andere bouwprojecten net klaar waren, kon ik aan dat verzoek voldoen. Toch wel een werkje dat niet in een kwartiertje klaar is, maar goed...ik wil graag helpen en als het kan, dan doe ik dat.
Gelijk maar een beeldverslag gemaakt.

Drie daken van 30-32 cm lang....daar is een beste plaat messing voor nodig. Ik heb 0,5mm dik gebruikt.


Het instellen van de wals is belangrijk.
Tussen de trek-rollen  ook 0,5 uitmeten, aan beide kanten.  Niet dunner want dan ga je de plaat pletten  en wordt die krom.


De kromming wordt bepaald door de achterste rol. Triall and Error met een stukje restmateriaal.


En vooral weer checken op afstand van de rollen aan BEIDE zijden.. Dat doe ik met boortjes. in dit geval 8,0 mm.


Zijranden zijn dus nooit haaks, dus moest eerst worden uitgemeten en gesneden.


Wat heb ik nodig?


Dat weer afsnijden.
En de gulden stelregel bij dit werk voordat je de hefboom van de snijmachine beweegt.
1.METEN = WETEN
en
2. DRIEDUBBELCHECK


Die ene plaat is dus voor 3 daken.....gaan we weer,


En dus 1x 320 mm en 2 x 300 mm.


De eerste plaat in vorm brengen.


Omdat door de constructie van de rollen, de laatste paar centimeter niet worden gerold, moet er een breder stuk plaat worden gebruikt. De niet gekromde delen verwijder je later weer en het middelste stuk wordt dus het dak.
METEN = WETEN.
De laatste 3-4 cm ga ik verwijderen.
Maat is zictbaar dmv tape.


Die tape moet EXACT gepositioneerd in de snijmachine liggen alvorens.....knippie knippie.
EN de plaat moet vastgezet worden om verschuiven te voorkomen


Dan pas zet ik de drukstang ik de machine en....check, check...knip.


Als de zijkanten klaar zijn, dan vervolgens de maat bepalen. Dat was in dit geval makkelijk want ik had de wages al gebouwd.




En dan na  een hele sessie knippen en plakken....(en koffie)


Er kan gebouwd gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2023, 13:48:19 door FritsT »

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2023, 17:28:02 »
Wat een leuk verslag om zo te lezen. En wat een werk gaat er nog in zitten voor een mooi dak.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2023, 00:06:44 »
Hallo Frits,
Dit is inderdaad heel leerzaam (y)
En dankjewel voor de moeite. ;D

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2023, 10:03:15 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen. Dit is genieten. Genieten van het vakmanschap en , voor mij, de duidelijkheid in het proces en het waarom.bedankt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10134
    • nulpunt
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2023, 10:46:23 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen.

Neeeeeee. Zelf aan de slag gaan is nóg leuker.

Ook ik heb dit moeten leren. Veel mislukkingen gehad, maar uiteindelijk.... en dat heet dan "ervaring" en die geef ik hier (ongevraagd) door. Gewoon doen en proberen én....kritisch blijven. Maatvoering en goed gereedschap zijn het belangrijkste.

Maar leuk dat jullie zo reageren. Dan weet ik waarvoor ik het doe.