Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 138596 keer)

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1035 Gepost op: 30 May 2025, 20:14:16 »
Een buitengewoon project. (y)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1036 Gepost op: 30 May 2025, 20:17:27 »
Leuk dank je wel!

Vanmiddag aan het werk in Rotterdam, Maashaven NZ, vond ik deze oude spoorbout in een plantsoen, die moest natuurlijk mee. Heb er bij mijn ouders op zolder nog een paar, ik meen ook met jaartal erop. Deze staat niks meer op, maar komt uit de wijk waar het spoor lag wat over de Rotterdamse hefbrug liep. Wellicht is 'ie daarvan afkomstig en met vroegere grondwerkzaamheden daar terechtgekomen waar ik hem vond. Zou mooi bij mijn eerder geplaatste foto's over de bouw van de Willemspoortunnel passen...




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1037 Gepost op: 30 May 2025, 20:19:07 »
En dan te bedenken dat die glasnegatieven destijds gewoon lagen te vergaan tussen de restanten van de al gesloten fabriek in Hengelo. Ik weet niet meer wie zich erover ontfermd heeft destijds, maar het is een held.
Je bent lekker bezig. Ik volg je stilzwijgend, maar met bijzondere interesse! (y)

Zeg dat wel, mooie geschiedenis en nog steeds veel plezier van! (y) bedankt voor je interesse!

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1038 Gepost op: 30 May 2025, 20:22:02 »
Een buitengewoon project. (y)

Zit nog een USA tintje aan, de 1200-en waren Nederlandse Amerikanen door de samenwerking met Westinghouss (y) de turkooisen binnenkort eens opzoeken om hem met NL en USA en Werkspoorvlaggen te tooien. Hoop dat ik de plooien er netjes in ga krijgen...

Mvg Koen

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1039 Gepost op: 01 June 2025, 18:14:00 »
Hallo Koen,

Mooie foto serie van het archief van de 1200 loc.
Heb ooit wel eens bij electrorail gewerkt in Utrecht, volgens mij in 1986
De afdeling van de motoren revisie van de toen rijdende loc's.
Stonden ook motoren van de 1200 en 1600 loc.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1040 Gepost op: 02 June 2025, 17:36:10 »
Ha Einte,

Dat moet een indrukwekkend werk geweest zijn! Heb zelf ook aan 1600 motoren gewerkt, enorme dingen waren dat. Heb je toevallig nog foto's van de 1200 motoren uit die tijd?

Mvg Koen

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1041 Gepost op: 02 June 2025, 20:25:19 »
Hallo Koen,

Ik zat via een uitzendbureau daar voor een paar maanden.
Ik moest de statoren uitklaar halen, de 4 grote spoelen.
Aan veiligheid werd niet veel gedaan in die tijd.
Gewoon dat ding op een tafel takelen, paar balkjes er onder voor het wiebelen.
En dan maar die dingen er uit halen.
Er stonden daar ook statoren van een 1200 en 1600 loc, daar kon je doorheen lopen!
Maar foto's maken in die tijd deed je niet helaas....
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1042 Gepost op: 02 June 2025, 21:59:08 »
Ja mooi, dat je er zo doorheen zou kunnen lopen herinner ik mij ook, we haalden in Leidschedam het koolstof uit de strips van de motoren van de 1600 serie, 2 meter in doorsnede schat ik zo! Ik vond toevallig of niet, net vanavond foto's in 1 van de oude railhobby's, waarop 1200 én 1600 draaistellen samen op 1 foto staan voor revisie, in Tilburg, helaas geen Utrecht, maar wel de combinatie die jij noemde. Ook mat '24 bovenleidingmontagewagens, van Electrorail. Als je wilt stuur ik ze per pb, misschien heb je er wat aan.

Mvg Koen


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1043 Gepost op: 07 June 2025, 16:05:31 »
Vanmorgen stuk oud hout gehaald bij een houthandel in de buurt, waar ik de slechte stukken in de steekwagen mee kan repareren. Vroeger hadden ze denk net een andere kopmaat voor de 2en3, deze kar is uit 70x47mm waar tegenwoordig 69x44mm geschaafd wordt. Nieuwere balken zijn dus geen optie, ook zijn die te vers met kromtrekken of scheuren tot gevolg . Dus een dikker stuk gehaald dat wordt zagen en schuren...Nu eens kijken of dat zo gaat lukken, het eerste deel past alvast, nog even los in de lijmklem, later vandaag hopelijk vastlijmen. Eerst rest maar eens zagen straks.




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1044 Gepost op: 07 June 2025, 17:02:35 »
De ene slechte kop nog wat verder verwijderd, en als mal gebruikt voor het 'nieuwe' deel. Zo wordt het onderhand een aardig 1:1 bouwpakket. Het lastige is, dat er niets evenwijdig loopt aan deze kar. Dat is ooit nog ambachtelijk handweek geweest, dus ook de stalen frames zijn niet links en rechts gelijk. Nu eerst maar eens lijmen, 2 dagen laten drogen en miss maandag wel schaven en schuren :)


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1045 Gepost op: 07 June 2025, 17:26:36 »
De 2 nieuwe delen op hun plaats, tijdelijk een schroefje erin ter ondersteuning van de lijmklemmen, die gaat er natuurlijk weer uit. Volgende week schaven en schuren, maar tis nu al een ander gezicht dan met de rotte stukken erin.




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1046 Gepost op: 07 June 2025, 20:43:57 »



De balk die nog vrijwel volledig intact was, alvast geschuurd. Alle oude lijmresten, verflagen en de meeste weerplekken, zijn eraf. Dat knapt op! Alleen nog wat witte plamuur restanten. Toen m'n vader een jaar of 30 geleden de kar ontdekte bij 1 van zijn klanten in de schuur, was het houtwerk wit geschilderd. Ik vermoed dat er eerder al iemand herstelwerk aan verricht heeft, met witte stopverf oid. Een jaar of 25 geleden, toen stond hij inmiddels bij ons thuis, heb ik aan het spoorwegmuseum foto's gestuurd, met de vraag wat de originele kleur moet zijn geweest, ze gaven aan zwart staal met blank gelakt hout. Dus een jaar of 25 geleden die witte verf eraf gebrand, en provosorisch rotte plekken behandeld. Toentertijd keek ik niet zo krap, dus zó met de blanke lak over de lijmresten heen. Inmiddels iets grijzer en miss wel wat wijzer, dus nu gaat alsnog alle oude zooi eraf. Wat wél blijft, zijn de houten delen naar de as toe, die ik destijds zo beroerd had opgelapt dat ik daar een jaar of 20 terug, nieuw hout in heb gezet. Daarna heeft hij een jaar of 5 bij onze vorige woning in de tuin gestaan, met potten met planten erop.

Ik dacht erover om die delen nu weer voor oud hout te vervangen, maar nu na het schuren, zie je bijna geen verschil meer. De 3mm die deze stukjes te smal zijn, zitten aan de binnenzijde van de kar, daar komt nog breder liggend staal omheen, en zijn dus bijna niet zichtbaar meer straks.

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1047 Gepost op: 08 June 2025, 08:36:55 »
Je maakt er een waar kunstwerk van. Die antieke lijmklemmen zijn natuurlijk ook sfeerverhogend bij dit soort renovatieklussen. ;D
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1048 Gepost op: 09 June 2025, 06:51:32 »
Dank je Frits, ja die klemmen passen mooi in het thema!

Ondertussen is de bruine 1200 gearriveerd bij mijn ouders vandaan. Tis wel echt een ouwetje maar omdar ik die in m'n jeugd verbouwd heb laat ik 'm vrijwel geheel zo. Ramen heb ik wel verwijderd, die oude lima raampjes haalden meestal de onderkant van het kozijn niet.. Het schilderwerk is van 2 mtr afstand redelijk aan 1 zijde van de loc, de andere zijde is niet best die komt aan de achterkant. Van m'n oude turkooisen loc heb ik de panto's er toch afgehaald en verwisseld voor iets nieuwere, geen sommerfeldt maar iets recentere lima, ziet er in ieder geval al beter uit dan die oude volledig metalen. Die komen als losse objecten in de loods en hadden prima tram panto's kunnen zijn. Leuk, meteen een beetje kleur in de loods:












Gelijk met ophalen van de bruine loc, lag er een blauwe nog van m'n vader. Locframe kapot, motor kapot, ontrbrekende ramen, panto's kapot en missende buffers. Ik heb hier nog een paar onderstellen en wat onderdelen van geelgrijze plukloc's. Gelijk die ouwe blauwe een nieuw onderstel met werkende motor gegeven en de missende/ kapotte delen vervangen. Gewoon weer zo'n ouwe pannekoekmotor erin, dan blijft deze zo origineel mogelijk. Mijn turkooise heb ik jaren geleden een fleischmann motor ingezet, ik dacht uit een br94. Die passen op de lima tandwielen en zijn meteen stiller. Met een berg lood erin trekt die prima. Het loodpakket was echter iets te dik geworden toen, dus gister beetje bijgewerkt waardoor kap weer recht op het onderstel past. Voor het bijwerken van deze locs, ze eerste ff op een rijtje gezet van 1951 tot jaren 70:











Op deze foto staan blauw en turkooise met hun betere panto's, en heel verschil met bovenstaande foto's:



Daarnaast met bollenwagen 2 begonnen. De eerste versie uit '57 hadden 1 zijde met bordes. Hier op de foto 1 die ik al eerder aan begonnen ben, met een originele roco ernaast. Die gaat ook uit elkaar. Zijn oude waar al onderdelen van misten dus dat komt nu mooi uit. Als je hem zo met Gs naast de plan d zet, had het inmiddels een museum kunnen zijn...




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1049 Gepost op: 09 June 2025, 16:45:22 »
Balk geschuurd, dat knapt op:



Binnenkort lakken hoop ik. En dan aan het metaalwerk beginnen.