Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 144678 keer)

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #405 Gepost op: 29 January 2024, 05:27:01 »
Jazeker, paar uurtjes aan de oersik besteed, luchtfilters van oude buffer en klein spijkertje, de tanden van een kam werden de schroefbusjes naast de deksel op de huif. De oude balkons van de naar zhesm verbouwde renfe wagon, daar zat een klein sierrandje in, dat zijn nu de ringetjes die als sluiting dienen van de luiken tussen de handwielen.

Daarnaast de steunen van de treeplanken en bufferbalken afgemaakt, ophanging van verenpakketten en aspotten gemaakt uit restjes lamellen en evergreen. Het rooster in de cabine komt uit een scheerapparaat.

Voetpedalen van onderdelen uit lima 1200 pantograven, de handremmen zijn spijlen uit een stukje hekwerk.

Wat een berg onderdelen zit er in zo'n oersik, daar kom je pas achter als je er aan begint, maar wel erg leuk om te doen, dus lekker een eindje opgeschoten.

De austin heeft inmiddels ook een chauffeur, en bruinleren stoelen. 'T wordt een teerauto dus vuile ramen...

defender

• Offline Offline
« Reactie #406 Gepost op: 30 January 2024, 22:01:43 »
Heb je hem weer met z'n tussendoortjes, maar tis ook enigszins in voorbereiding op de Werkspoor module waar ik aan begonnen ben: zojuist de zaag gezet in een deel van de blokkendoos die ik pas gekocht heb. Deze werd als opknapper aangeboden. De motorwagen mankeerd niets aan, de bijwagen waren beide draaistelophanging van defect.

Had al zitten kijken voor vervangende draaistellen, maar waarom, als je er toch niet mee rijd. En daarnaast vindt ik een uniek exemplaar veel leuker, ik doe nu eenmaal altijd net iets anders dan de rest van de wereld en waarom dan ook niet in modelbouw.

In het boek 'van stoom tot stroom' van N.J. van Wijck Juriaanse, staan op blz.85 enkele foto's van een noodwoning in Geldrop, 1954. Dat past prima in m'n jaren 50, en qua roots dat ik iets wil wat een ander (waarschijnlijk) niet heeft. Daarnaast wil ik, zoals eerder in dit draadje beschreven, de motorwagen inzetten als trekracht van een goederentrein voor bv werkplaats vervoer, dan kan die mooi bij de weekspoorloods. Maar evt ook met de mat 46 op het station wat ik nog in m'n hoofd heb.

Om deze noodwoning op zijn plaats te krijgen, werd gebruik gemaakt van een oplegger van Coppelmans transport. Deze ga ik maken uit een trekker die ik nog heb liggen, de oplegger heb ik vanmiddag een oude brekina aanhanger voor binnen gekregen, die wordt de leverancier van o.a. wielen en assen.

Verder nu de blokkendoos aan het strippen, kopdeuren verwijderen en/of dichtmaken. Bij het origineel zaten de ramen met een plaatje hout dichtgetimmerd, dus geen spannende verbouwing met nieuwe kozijnen e.d. zoals bij m'n zhesm noodwoning.

De oplegger bouw ik uit evergreen en lamellen, er moet een flinke stapel houtblokken tussen de oplegger en de wagon, ik las elders op het forum dat zoethout goed te gebruiken is, dat ligt hier ook nog wel in de kast dus gaan we proberen balken van te snijden.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #407 Gepost op: 30 January 2024, 22:50:24 »
Er zijn er wel meer die rare dingen doen in modelbouw hoor.  ;)

Ga rustig verder, is mij niet gauw gek genoeg....

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

defender

• Offline Offline
« Reactie #408 Gepost op: 31 January 2024, 06:04:34 »
Er zijn er wel meer die rare dingen doen in modelbouw hoor.  ;)

Zeker waar, kom op het forum zoveel mooie dingen tegen! (y)

Ga rustig verder, is mij niet gauw gek genoeg....

Doe ik! Van de week komt er een setje dummy's waar in ieder geval 1 of 2 bruikbare bij zitten voor een dioramaatje mer de aankomst van de latere ns600/2000, bij de landing van de hms twickhenham in WOII. Dat wordt dan een mogelijk een apart draadje want wordt 1:76, moet het nog uittekenen of dat past op 1 A4. En ga dan ook een ns600 bouwen uit restanten, die dan in de kraan hangt boven het strand. Amfibievoertuig had ik al. En denk erover om deze in grijstinten te bouwen zoals een zwartwit foto maar dan in 3d.

Mvg Koen

defender

• Offline Offline
« Reactie #409 Gepost op: 01 February 2024, 22:05:38 »
De eerste deuren van de ex blokkendoos zijn inmiddels dichtgetimmerd. Deuren eruit gezaagd, 2 lagen lamellen erin, en nu met 0,25mmx 0,75 mm evergreen nieuwe deurprofielen maken. Het was even proberen hoe de ronde hoekjes erin te maken, ik doe nu met een ponstang gaatjes maken in zwart evergreen van 0,25mm dik, en daar knip ik haakse hoekjes vanaf, dan houd je stukjes pastic van ca 1,5mm over die lijm ik in de haakse hoeken van de nieuwe profielen. Straks na schilderen zie je daar niets meer van en zit de 'oude' deurvorm er weer in.

defender

• Offline Offline
« Reactie #410 Gepost op: 01 February 2024, 22:08:26 »
Het onderframe is ook kaal, alle aparatenkasten, cilinders e.d. verwijderd. Trapjes eraf gehaald, daar kwam bij iedere trap een sleuf tevoorschijn waar de trapjes ingeklikt zaten, hier heb ik een stripje zwart evergreen 0,25mm overheen gelijmd zodat weer dicht is.

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #411 Gepost op: 02 February 2024, 09:57:10 »
Dit blijft een leuk en verrassend draadje.
Ik kijk regelmatig even terug naar al je bouwklussen.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #412 Gepost op: 02 February 2024, 10:08:10 »
Ga je nieuwe delen verven of spuiten? Het laatste is misschien wat strakker maar ook lastiger of je moet de rest erg goed afplakken.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

defender

• Offline Offline
« Reactie #413 Gepost op: 02 February 2024, 18:34:05 »
Dit blijft een leuk en verrassend draadje.
Ik kijk regelmatig even terug naar al je bouwklussen.

Groet,
Wolter

Bedankt Wolter! Leuk om te horen! We gaan zo door. (y)

Mvg Koen

defender

• Offline Offline
« Reactie #414 Gepost op: 02 February 2024, 18:42:13 »
Ga je nieuwe delen verven of spuiten? Het laatste is misschien wat strakker maar ook lastiger of je moet de rest erg goed afplakken.

Ha Wim,

Ik twijfel nog, het is jammer dat ik de originele foto niet kan laten zien ivm auteursrecht. Ik heb online naar dezelfde afbeelding gezicht maar (nog) niet gevonden. De blokkendoos noodwoning op de (zwart/wit) foto is een soort vaal wit lijkt het, zeker geen groen of blauw. Ze hadden deze overgeschilderd voordat die geplaatst werd. De ramen zijn dichtgetimmerd met houten plaatjes.

Was vanmorgen bij een modelbouwwinkel, en kwam kleine spuitbusjes van Tamiya en Revell tegen, heb er over gedacht om mee te nemen maar heb laatste tijd nog meer aangeschaft en heb ook nog voldoende witte verf staan, dus in het kader van gebruiken wat ik heb, geen nieuwe meegenomen.

Ik denk dat het daardoor uitdraait op verven, het hoeft niet erg te zijn omdat het een oude wagon wordt, maar dat spuiten strakker is, ben ik helemaal met je eens. Ik ga nog niet gelijk verven dus als tijdens de bouw er nog anders over ga denken, dan kan ik nog switchen.

defender

• Offline Offline
« Reactie #415 Gepost op: 02 February 2024, 18:46:32 »
Inmiddels zitten wel alle nieuwe dichtgetimmerde deuropeningen op hun plaats, de ramen zijn eveneens dichtgetimmerd, maar dan met schilderstape. Hier zit een motiefje in dat voor houtwerk door kan gaan, zeker als je die met de kwast schilderd. Het zou kunnen dat ik de bak ga spuiten, en de ramen ga schilderen.

defender

• Offline Offline
« Reactie #416 Gepost op: 02 February 2024, 20:17:48 »
Nog ff zitten googlen, en kwam per toeval op mp een witte 'rode kruis' blokkendoos tegen zoals die in WOII ingezet zou zijn, ik kan er online nog geen origineel van vinden, maar het zou verklaren waarom de blokkendoos die ik nu verbouw, op de originele foto wit lijkt te zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2024, 20:27:40 door defender. Reden: bron nu vermeld »

defender

• Offline Offline
« Reactie #417 Gepost op: 02 February 2024, 21:46:44 »
Mocht er iemand nog een afbeelding van een rode kruis blokkendoos beschikbaar hebben, houd ik mij aanbevolen.

defender

• Offline Offline
« Reactie #418 Gepost op: 03 February 2024, 16:28:01 »
Vandaag en gisteravond met de oplegger voor de blokkendoos verder gegaan. Een brekina aanhangwagen was donor voor de oplegger, de rest van de opkegger gebouwd uit evergreen strips, lamellen uiteraard, en restanten van de preiser meubelwagen die eerder al een Van Gend en Loos paard en wagen werd. Tevens had ik nog een Bemo nishut, eigenlijk moest die als hut zijnde metaal profiel voorstellen maar als ik die in een donkere houtkleur schilder, kan 'ie prima als houten opleggervloer dienen.

De trekker die voor de oplegger komt, heb ik een Brekina? MAN voor gebruikt. Deze moest dubbele achterassen krijgen dus de hele boel inclusief bijbehoren container oplegger, verzaagd en van de opleggeras, een nieuwe extra as voor de trekker gemaakt.

De triangel van de containeroplegger was een stuk dikker dan die van de originele brekina aanhanger, dus verwisseld want zo'n gewicht als beladen met deze wagon, daar past geen dun triangeltje bij.

Met de blokkendoos er nog even los op, ziet het er nu zo uit:

Na het schilderen komen er nog de houten balken op de oplegger, en ik zal eens kijken, ik moet nog ergens losse vrachtwagen spiegels hebben liggen.

defender

• Offline Offline
« Reactie #419 Gepost op: 03 February 2024, 16:33:15 »
Tevens de oersik van handgrepen voorzien, spijltjes gesneden uit een restje hekwerk.