Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door MOVisser
Vandaag om 10:38:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Minitrix T3 beginset-locje problemen met Minitrix wissels?  (gelezen 1926 keer)

Fidoboy

• Offline Offline
Minitrix T3 beginset-locje problemen met Minitrix wissels?
« Gepost op: 16 January 2023, 17:34:41 »

Ik heb hier (heel goedkoop verkregen) een in nieuwstaat verkerend Minitrix locje 51 2914 00, welke na een grondige servicebeurt het over alle wissels heen maar NET haalt. Is dit normaal voor dit locje? Kan me zo slecht voorstellen dat Minitrix een locje uitgeeft welke het nauwelijks over de eigen wissels haalt.

M.v.g.
Assumption is the mother of all fuckups.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Re: Minitrix T3 beginset-locje problemen met Minitrix wissels?
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2023, 17:39:20 »
Zo eentje had ik vroeger ook, en die had daar ook last van. Probleem ermee is de korte asafstand en bij kunststof hartstukken heeft 'ie op het hartstuk aan één kant maar één wiel dat contact maakt met de rails. Dus als dat contact niet goed is, valt 'ie stil als 'ie langzaam rijdt.
Grt, Wim

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2023, 17:48:03 »
Ik was in eerste instantie bang dat het smeermiddel gebruikt op de asjes, geleidend moest zijn. Ik heb daar PTFE + Siliconen vet voor gebruikt. Rete duur, maar perfect. Mij viel het op dat dit locje alleen aan de niet-aangedreven-kant stroomafnemertjes op de wielen heeft, en dus via de assen de andere pool betrok. Als daarbij misschien de voorste as geïsoleerd is geraakt, kan ik mij een probleem voorstellen.

Ik bedenk mij nu ineens, het betrof hier NIET bekrachtigde wissels (geschikt gemaakt voor ondergrondse bediening en op dat moment nog niet mechanisch aangesloten op een servo) dus als deze (in de rechtdoor stand) net geen voldoende contact maakte, tot het moment dat het locje ze tegen de zijkant aan drukte, kan ik me ook dit probleem nu voorstellen. Als ik de wielafstand zo bekijk, zou hij het prima moeten kunnen overbruggen dat hartstuk.

Dus blijft de vraag overeind, lag het aan mij en mijn snelle handelen van ff proberen hierop, of kan ik hem beter in mijn viskoffer gooien en als werplood gebruiken? (Eh, niet voorbijgaande aan jouw antwoord natuurlijk)
« Laatst bewerkt op: 16 January 2023, 20:19:11 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2023, 18:14:38 »
Ik was in eerste instantie bang dat het smeermiddel gebruikt op de asjes, geleidend moest zijn. Ik heb daar PTFE + Siliconen vet voor gebruikt. Rete duur, maar perfect. Mij viel het op dat dit locje alleen aan de niet-aangedreven-kant stroomafnemertjes op de wielen heeft, en dus via de assen de andere pool betrok. Als daarbij misschien de voorste as geïsoleerd is geraakt, kan ik mij een probleem voorstellen.
Oh ja, dat klopt inderdaad. Aan een kant zitten de tandwielen en geen stroomafnemer. Daar gaat de stroomafname dus via het chassis.
Citaat
Dus blijft de vraag overeind, lag het aan mij en mijn snelle handelen van ff proberen hierop, of kan ik hem beter in mijn viskoffer gooien en als werplood gebruiken?
Mijn ervaring van vroeger is dat de stroomafname van deze loc erg beroerd is. Ook omdat 'ie best licht is. Je moet dus erg schone rails hebben, die goed gelegd zijn.

Als werplood gebruiken is wel erg drastisch, maar volgens mij reed ik er vroeger nog amper mee toen ik eenmaal ook wat meer locs had. Je moest 'm echt om de haverklap uit elkaar schroeven en schoonmaken.

Ik denk wel dat de ICE-snelheid van die dingen ook was omdat ze dan tenminste nog bleven rijden.
Grt, Wim

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2023, 18:22:57 »
Ja. Ik heb ook een T9.3 (BR 91), een BR 261 en een BR 144, welke i.d.d. lachen om die wissels (ook al hingen de tongen "los").
« Laatst bewerkt op: 16 January 2023, 20:19:27 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 16 January 2023, 18:30:47 »
Wat misschien een optie is, als je er nog echt mee wilt rijden, om er achter een wagonnetje te hangen die ook stroom afneemt en die 'vast' eraan te koppelen. Een stroomvoerende koppeling zal niet lukken ( of met veel moeite), maar je kunt dat misschien ook met twee draadjes doen. Ik heb dacht ik ooit eens ergens iets gelezen van iemand die dat gedaan heeft.

Het is op zich wel een grappig lokjes, hoewel 'ie niet op schaal is (is te groot).
Grt, Wim

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2023, 18:50:10 »
Nou, ik ga zeker, zodra mijn baan ligt en geballast is, een experimentje doen. Sowieso wordt de baan met ziekmakende precisie gelegd (zal je het verhaal besparen) wat ik dan wil proberen is een geleidende olie zien te krijgen waarmee ik mijn (dan) gereinigde locje zijn assen mee ga behandelen en dan wil ik wel eens zien wat hij er van bakt. Ik weet nog uit mijn zendamateurtijd dat ze de afstemspoelen olieden met levertraanolie omdat dit een geleidende olie is. Misschien weet iemand die dit leest een meer hedendaagse olie welke tevens geleidende eigenschappen heeft?
Het locje koste mij op de rommelmarkt, totaal met 3 in nieuwstaat verkerende wagonnetjes, het enorme bedrag van 5,- Euro. Dus je ziet het, als de aanschafprijs dermate hoog is, moet je er gewoon iets mee.  ;)

« Laatst bewerkt op: 16 January 2023, 20:19:51 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2023, 23:20:39 »
Ik heb ooit van de T3 een Bello gemaakt voor m'n dochter (zie: Wendy's Miniland a.d. 2009) en om die rijvaardig te krijgen een extra veercontactje op de stroomafnemers gesoldeerd wat op de middelste as drukt. De andere goed schoongemaakt en de asjes ontvet voor beter massa contact en het ding rijdt echt veel beter. Nog steeds veel te hard natuurlijk, dat wel ;D

Deze foto is trouwens vanavond gemaakt, het locje rijdt nog steeds
RETROBAHN A.G.

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2023, 23:36:12 »
Gaaf zeg. En je hebt hem geschilderd dus, maar die bordjes/decals? Hoe ben je daar aan gekomen?
« Laatst bewerkt op: 16 January 2023, 23:53:14 door Reinout van Rees. Reden: Geen citaat van bericht erboven »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2023, 23:37:41 »
Geleidende olie? Da's nieuw voor mij in de modelspoor  ;D onze treintjes moeten zo spaarzaam mogelijk van olie voorzien worden dus jou idee lijkt mij persoonlijk niet zo handig. Het antwoord is al gegeven, je praat over een ding dat in de jaren 70 ontwikkeld is en idd met lightspeed bedreven moest worden 😉 Dus hang er een extra stroomafnemend karretje achter of accepteer dat het niet over die wissels wil. Of beter nog, gebruik railmateriaal dat niet over plastic maar metalen geleidende puntstukken beschikt. Indien gepolariseerd heb je met geen enkele loc die een beetje fatsoenlijke stroomafname heeft problemen meer.

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2023, 23:44:50 »
Hallo Ronald, hoogst onprettig om je ongenuanceerde mening te horen op deze toon. Misschien moet je de volgende keer maar niet meer reageren op een van mijn berichten. Alvast bedankt hiervoor.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2023, 23:54:10 door Reinout van Rees. Reden: Geen citaat van bericht erboven »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2023, 02:26:00 »
Kerel, trek die lange teentjes eens in... er staat niets beledigends in mijn tekst en het advies is welgemeend. Als je dat niet wilt en alleen dat wilt horen wat je horen wilt moet je misschien niet op een openbaar forum gaan zitten  ;) ok? Slaap lekker!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2023, 07:51:36 »
Hallo Ronald, hoogst onprettig om je ongenuanceerde mening te horen op deze toon.
Nou anoniempje  :-X, zie in Ronald zijn bericht niets ongenuanceerd. Gewoon een paar duidelijke adviezen.

En ik zou ook spaarzaam zijn met het gebruik van olie. Te veel olie doet meer kwaad dan goed. Mocht je het locje willen blijven gebruiken dan zou ik de stroomafname proberen te verbeteren.
Hang er een paar leuke wagonnetjes achter die ook meehelpen voor de stroomafname. Kan je met vast draadjes doen of als je toch wilt loskoppelen, gebruik mini stekertjes.
En ook in H0 kennen we dit probleem. Locs met een korte wielbasis zijn nou eenmaal niet altijd super in hun stroomafname. Denk maar aan een sik of een hippel.
Gr.
Eric

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 January 2023, 09:48:39 »
Kerel, trek die lange teentjes eens in... er staat niets beledigends in mijn tekst en het advies is welgemeend. Als je dat niet wilt en alleen dat wilt horen wat je horen wilt moet je misschien niet op een openbaar forum gaan zitten  ;) ok? Slaap lekker!

Dit heeft niets met lange tenen te maken, als eerste begin je over dat je nooit gehoord hebt van geleidende olie, maar je hebt er gelijk al een negatief oordeel over.

Ten tweede begin je over dat mijn idee in eerste instantie al niet goed is, omdat je spaarzaam moet oliën. Waar staat dat ik mijn treintjes onderdompel in de olie?? Een volledig uit de lucht gegrepen aanname. Omdat ik het woord PTFE-vet genoemd heb?

Ten derde vindt je dat ik dan maar niet meer moet wachten op eventueel andere oplossingen aangedragen door medetreiners "Want het antwoord is al gegeven".

Ten vierde moet ik dan maar accepteren dat het een oud locje uit de 70er jaren is en slecht gemaakt, maar daarvoor zit ik hier niet, ik wil het oplossen. Het aanbrengen van een extra contactpunt, noem ik een deugdelijke oplossing.

Ten vijfde vindt jij het een oplossing om de koevoet dan maar te zetten in mijn Minitrixbaan omdat ik iets beters moet nemen met geleide puntstukken.

Dat anderen inmiddels hebben leren leven mijn jouw manier van antwoorden, zal me werkelijk aan de billen oxideren, ik hou niet van zulk soort berichten. Ik lees ze dagelijks hier op het forum, hoe "volwassenen" de fantasieën van 15 jarigen de grond in boren door erop te hameren dat ze maar digitaal moeten gaan "omdat ze daar toch eindigen". Tuurlijk, zo'n jongen heeft een slordige anderhalve rug liggen, om er na een jaar achter te komen dat het hele idee van ermee spelen niet overeen komt met met je armen overelkaar zitten kijken hoe het allemaal voor je gedaan wordt, en dat hij nu voor ieder treintje minstens 180 Euro moet ophoesten 2e hands, omdat er DCC voor staat.

Wat mij betreft, is dit topic gesloten. Ik log nu uit omdat dit werkelijk de laatste keer is dat ik ooit nog eens een forum bezoek. Er zitten heel respectvolle mensen tussen die graag praten over oplossingen, maar voor die paar met een Godcomplex, die regelmatig discussies binnen komen stormen om "Hun woord" te verkondigen vind ik het de immense ergernis niet waard.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #14 Gepost op: 17 January 2023, 09:48:44 »
Als ik me goed herinner uit mijn N verleden hebben alle Minitrix wissels plastic puntstukken en dat blijft een probleem met zulke korte locjes. Het stroomloze gat is simpelweg te groot. Als je met meer korte locjes rijdt, is eigenlijk de enige optie om wissels met gepolariseerde puntstukken te gebruiken. Daar is helaas niet zoveel anders aan te doen.

Succes! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/