Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:32:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 09:33:03
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:32:01
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 09:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
  

Auteur Topic: Analoge trafo over verhit  (gelezen 15606 keer)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #30 Gepost op: 31 October 2006, 11:06:03 »
afvoeren naar de verantwoorde plaats (stort, bij het klein huishoudelijk afval)

De meeste gemeenten hebben een inlever adres voor alle electrische Huish.) apparatuur. Voor het recyclen is al betaald middels de verwijderingsbijdrage op nieuwe electrische apparatuur.
Alles waar een netsnoer aan (hoort te) zit(ten) kun je gratis afvoeren.

Je kunt 'm natuurlijk ook zelf slopen en de goede wikkeldraad bewaren en het trafoblik gebruiken om seinschermen van te maken zoals bij Seinen in de galerie
De groeten van Rob

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #31 Gepost op: 31 October 2006, 19:06:44 »
Hoi,

Ik wil er toch nog even op reageren. Een trafo kan wel degelijk warm worden door veroudering van het lamellenpakket.  Doordat de MAGNETISCHE stromen door het ijzerpakket gaan en het ijzerpakket niet meer ideaal is opgebouwd ondervind de magnetische stroom hinder. Deze hinder wordt omgezet in een deel warmte.

zie ook wikipedia:

Wervelstroom
(Doorverwezen vanaf Wervelstromen)
Ga naar: navigatie, zoek

"Wervelstromen zijn verplaatsingen van elektronen in ferromagnetische metalen (zoals ijzer) die worden veroorzaakt door een veranderend magnetisch veld. Door de elektrische weerstand van het materiaal zullen de wervelstromen worden gedissipeerd en voor opwarming zorgen.

Wervelstromen zijn de voornaamste reden voor opwarming van een transformatorkern, ze vallen eveneens onder de noemer van hysteresisverschijnselen en dragen bij aan de ijzerverliezen; deze laatste kunnen bepaald worden door middel van de kortsluitproef."


EN :
"De kern van een transformator bestaat uit ijzer. Als dit een massief stuk ijzer is ontstaan er ongunstige bijwerkingen. Het wisselend magneetveld wekt stromen op in de ijzeren kern en niet alleen in de wikkelingen van de transformator. Deze stromen heten wervelstromen. De wervelstromen in de kern zorgen voor warmte ontwikkeling. De transformator zal dus steeds warmer worden en kapot gaan. Om te voorkomen dat er wervelstromen gaan lopen wordt de kern opgebouwd uit plaatjes die van elkaar geïsoleerd zijn. Zo kunnen er maar heel beperkt wevelstromen ontstaan."

Dus als in de loop van de tijd de isolerende werking tussen de lamellen zwakker wordt nemen de wervelstromen en de warmte toe.


Ik hoef geen gelijk te hebben hoor, daar gaat het mij niet  :-| om maar je kunt het zo nazoeken plus dat 4 jaar LTS en 4 jaar MTS elektrotechniek niet weggezakt zijn ;D ;).

Groeten Bart
« Laatst bewerkt op: 31 October 2006, 19:11:23 door Bart »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo oververhit
« Reactie #32 Gepost op: 31 October 2006, 19:18:22 »
Sluiting in de primaire wikkeling verhoogt de uitgangsspanning.
Sluiting in de secundaire wikkeling verlaagt de uitgangsspanning.
Hoi Dirk, mag ik jou nou eens tegenspreken? 8)

Een sluiting in een van de wikkelingen is wat het woord zegt, een sluiting, anders gezegd een kortsluiting. Hetzelfde effect als wanneer je de uitgang van de trafo kortsluit. Gevolg: hoge stroom in de ingang, waardoor de trafo opwarmt. En in alle gevallen een verlaging van de uitgangsspanning.
Dat is een soort kortsluiting die niet wordt opgevangen door de overstroombeveiliging, want die zit helemaal aan de uitgang, dus "ziet" niet eens dat er een kortsluiting is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #33 Gepost op: 31 October 2006, 19:23:36 »
Klaas, een sluiting ergens in de wikkelingen. Dat hoeft toch niet persé een kortsluiting te zijn. Het kan toch ook dat er dan minder wikkelingen overblijven waardoor de mate van transformatie veranderd?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #34 Gepost op: 31 October 2006, 19:25:52 »
Ja stig dat klopt helemaal wat je zegt. Een sluiting kan ook tussen twee wikkelingen zitten. Als dit zo is dan zal de uitgangsspanning afnemen (sluiting in de secundaire kant).
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #35 Gepost op: 31 October 2006, 23:52:20 »
Hoe stel je je dat voor, een sluiting tussen wikkelingen die geen kortsluiting is?
Ik zou niet weten hoe dat kan. Dus als je denkt dat het wel kan, leg maar uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #36 Gepost op: 01 November 2006, 00:04:59 »
Dat heet dan een sluiting tussen een paar windingen b.v. tussen de onderste laag en die daarboven. Dat is toch mogelijk, b.v. als de isolatie plaatselijk beschadigd is.
Het mag dan niet veel voorkomen maar het kan.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #37 Gepost op: 01 November 2006, 00:07:22 »
Dank U ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #38 Gepost op: 01 November 2006, 00:09:12 »
Volgens mij bedoeld Klaas dat er bij een sluiting tussen wikkelingen even simpel gezegd een trafo met 2 middenaftakkingen ontstaat, waarvan de 2 middenaftakkingen kortgesloten zijn.

Klaas, maakt het voor het gedrag van de trafo uit of de sluiting in de primaire of de secundaire wikkeling zit? In de secundaire kan ik me voorstellen dat er een kortgesloten trafo ontstaat met lage spanning waarin een relatief hoge stroom gaat lopen, vandaar de opwarming, maar aan de primaire kant??? Wordt er daar dan in feite het kortgesloten stuk niet meer gebruikt?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #39 Gepost op: 01 November 2006, 00:16:13 »
Stel: een trafo heeft 230 wikkelingen primair en 16 secundair
Als je dan 230 volt aan de primaire kant aansluit komt er aan de secundaire kant 16 volt uit.

Sluit je 3 windingen van de sec kort dan zal de uitgangspanning dalen naar 13 volt

Sluit je aan de prim kant 115 windingen kort, dan stijgt de spanning aan de uitgang naar 32 volt

telkens geldt dat de spanningen van ingang en uitgang zich verhouden als het aantal windingen van prim. t.o.v. sec.

230:16 windingen = 230:16 Volt
230:13 windingen = 230:13 volt
115:16 windingen = 230:32 volt
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #40 Gepost op: 01 November 2006, 00:16:47 »
Als je een aantal windingen overbrugt door een sluiting is dat niet zomaar een stuk van de winding dat je "overslaat". Het vormt gewoon een kortgesloten wikkeling die om het magnetisch ijzercircuit heenligt. Die gaat dus fungeren als een extra secundaire wikkeling waarin een kortsluitstroom gaat lopen. En het maakt niet uit of die kortsluiting in de primaire of in de secundaire zit. In beide gevallen ga je de trafo overbelasten.

PS: het rekensommetje van René hierboven gaat in dat geval dus niet op. Je hebt gewoon een kortgesloten trafo.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2006, 00:19:01 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #41 Gepost op: 01 November 2006, 00:32:12 »
In dat geval moet een trafo die secundair niet is aangesloten en onbelast lijkt toch warm worden door de "plaatselijke sluiting".
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #42 Gepost op: 01 November 2006, 08:02:12 »
Inderdaad, dit draadje gaat ook over een trafo die overmatig warm wordt terwijl er secundair niks is aangesloten. En volgens mij is een interne windingsluiting de meest waarschijnlijke oorzaak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #43 Gepost op: 01 November 2006, 09:11:24 »
Mensen,

Als er secundair niets op aangesloten is, loopt er GEEN stroom kan hij dus ook niet warm worden. Als er wel watr op aangesloten zit dan is de uitgangsspanning altijd lager bij interne sluiting van de wikkelingen. De uitgangsspanning kun je dus gewoon meten en als deze niet lager is als normaal dan is er geen sluiting.
De echte oorzaak is gewoon een slecht ijzerpakket. Want als er wervelstromen (magnetische stromen) door een blok ijzer worden gejaagd wordt dit ijzerblok warm (induktiekoken) en wordt deze zelfde wervelstroom door een goed ijzerpakket (opgebouwd uit lamellen die t.ov. elkaar zijn geisoleerd zijn) gestuurd dan zal de warmte ontwikkeling minimaal zijn.

groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #44 Gepost op: 01 November 2006, 11:38:14 »
Als er secundair niets op aangesloten is, loopt er GEEN stroom

Als je een aantal windingen overbrugt door een sluiting is dat niet zomaar een stuk van de winding dat je "overslaat". Het vormt gewoon een kortgesloten wikkeling die om het magnetisch ijzercircuit heenligt. Die gaat dus fungeren als een extra secundaire wikkeling waarin een kortsluitstroom gaat lopen.

En nu kan de theorie van elektrische machines (motoren en trafo's) voor mij wel iets zijn van pakweg 25 jaar geleden en laat ik dientengevolge soms even een steek vallen, maar hier moet ik echt Klaas beamen. Er loopt wel degelijk een stroom, namelijk de kortsluitstroom door de kortgesloten wikkelingen.

Zelfs goedkope trafo's zoals je die vroeger nog wel tegenkwam, met een zo slecht in elkaar gezet blikpakket dat je zelfs een 2VA trafo op 10m hoorde brommen, gaan niet kapot vanwege het blikpakket.