Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
  

Auteur Topic: Trein stopt te snel  (gelezen 3468 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2034
Trein stopt te snel
« Gepost op: 30 December 2022, 10:17:23 »
Hallo,

Voor mijn analoge baan zoek ik iets waardoor als ik de rijstroom onderbreek de trein nog een paar cm door rolt? Ik maak gebruik van een simpel relais met een reed contact.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2022, 10:19:02 »
Vliegwiel?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2022, 10:29:32 »
Ik heb een fancy ding ontworpen wat misschien wel of niet handig voor je kan zijn. Ik ken je baan niet dus kan ik niks met zekerheid zeggen.

Echt voor de simpelheid: Condensator parallel over het reedcontact met een serie diode. Dat werkt alleen maar in 1 richting. Door een 2e diode antiparallel aan te sluiten, kan je wel de andere kant op rijden.

Ik zal het later voor je uittekenen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2034
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2022, 10:52:39 »
Ah bedankt, een condensator is waarschijnlijk wat ik nodig heb. Het probleem is dat nu de trein soms op het contact stil staat en dan werkt de schakeling niet als op het andere spoor een trein aankomt.

Het gaat om deze schakeling.

 


Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2022, 11:31:37 »
Erik,

Je kan ook het stroomloze stuk rail verkleinen en het reedcontact ervòòr plaatsen, daar waar de trein altijd spanning heeft.
Nu zal je lok met magneet juist stoppen boven het contact, dat daardoor ook sneller zal sneuvelen.


Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 11:33:16 door hrp »
Groet,
      Ronald

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2034
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2022, 12:59:33 »
Ronald, dat zou ik eens kunnen proberen. Alleen zit de rails al vastgelijmd dus dat zal geen makkelijke oplossing zijn.

Wel een goede tip.

Dit is trouwens de hele schakeling.




« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 13:02:12 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2022, 14:00:18 »
Nu zal je lok met magneet juist stoppen boven het contact, dat daardoor ook sneller zal sneuvelen.
Ik zie dat niet? Als het stuk spanningsloos wordt, wanneer de lok over het reed contact rijdt, zal de magneet altijd achter het contact eindigen.

Ik denk dat deze schakeling moet werken. Hij is in ieder geval makkelijk te proberen  ::)



Als een condensator is aangesloten op de 12V wordt hij opgeladen. Op het moment dat de trein over het reed contact rijdt, wordt de + rail verbroken met de 12V. Op date moment krijgt de rail spanning van de condensator waardoor je trein langzamer uitvalt. Misschien dat een kleine weerstand van ~10R ~ 22R ofzo in serie met de condensators handig is. Als een condensator leeg is, vormt het bij het inschakelen een kortstondige kortsluiting. Het kan misschien zijn dat je dit terug ziet in je verlichting ofzo, of dat je rijdende treinen een hopje ziet maken.

Also, schakelt die wissel nu niet te vroeg?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2034
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2022, 15:48:36 »
Bedankt Bas,

De reed contacten die ik nu gebruik zijn nogal gevoelig. En als de loc langzaam rijdt stopt deze meteen nadat je erover bent gereden. Dan staat de magneet nog boven het contact. Een stopsectie maken voor de loc alleen ipv het hele opstelspoor zoals ik nu heb gedaan is ook een oplossing voor het probleem, ik moet dan wel de reed contacten verplaatsen, dat lukt nog wel en ik moet een spoorstaaf doorslijpen met de dremel of knippen als dat lukt en dan iets van isolatie ertussen.

En de reed die de wissels schakelt moet natuuurlijk wel op die plaats liggen waar de hele trein al de wissel is gepasseerd.

Die condensator is dat een gewone condensator? En ewaarom precies de weerstand? en heb je dit getekend voor een bedrijf 1 kant op? Ik gebruik deze schakeling ook maar 1 kant op dus hoeft niet persé ook te werken als je rijrichting wisselt.

De meest makkelijke oplossing is de rijsnelheid verhogen, dan werkt het ook goed, maar dan rijden de treinen eigenlijk sneller dan ik wil. Dat toont niet zo mooi.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 15:53:41 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2022, 19:59:37 »
Bas, kun je de richting van de condensatoren even controleren? Iemand PB'de dat de rijrichting naar links was en de rechter spoorstaaf in rijrichting dan de plus is. En daar heb jij de min van de condensator aan getekend. Dat zal omgekeerd moeten?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2022, 20:53:56 »
De polariteit van de condensators is hartstikke prima. Ik heb ook rood gekozen voor de positieve rail en blauw voor de negatieve rail. En ik heb keurig de +12V aangeven en de condensators hebben ook + en -.

Alleen ik had een rijrichting naar rechts in mijn hoofd, ik weet niet waarom, waarschijnlijk omdat ik altijd van links naar rechts lees en denk. it is the order of things.

Bas

« Laatst bewerkt op: 31 December 2022, 14:47:09 door Reinout van Rees. Reden: Vervelende pb-opmerking weggehaald »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2022, 21:05:15 »
Ik kies meestal voor een rijrichting van rechts naar links. Waarom? Dan zit de plus boven en lopen de stromen netjes van boven naar beneden. Vind ik overzichtelijker. Maar het is maar net wat je gewend bent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2022, 22:45:46 »
Het is te overwegen om telkens 2 condensatoren antiserie te plaatsen. Als de polariteit van de rijspanning in het oog gehouden wordt is dit overbodig. Als er gebruik gemaakt wordt van “een rijspanning” dan is een antiserie schakeling voor de leek toch een veiligere oplossing die ook toelaat om in de omgekeerde zin te rijden.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2034
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2022, 08:07:19 »
Bas evengoed bedankt voor het schema. Rijrichting naar rechts dus op dit schema. Ik heb nog wel vragen:

Die condensator is dat een gewone condensator?

En waarom precies de weerstand? en heb je dit getekend voor een bedrijf 1 kant op? Ik gebruik deze schakeling ook maar 1 kant op dus hoeft niet persé ook te werken als je rijrichting wisselt.

En nu ben ik toevallig zelf een leek, kan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden of alleen de schakling niet gebruiken bij achteruit rijden?


Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2022, 09:45:21 »
Citaat
Die condensator is dat een gewone condensator?
Een elektrolytische als elco. Ik kan je niet vertellen hoeveel uF je moet hebben. Ik zou beginnen bij 1000uF (micro Fahrrad).

Citaat
En waarom precies de weerstand?
Omdat een lege condensator  kortstondig een kortsluiting vormt. Je voeding zou het iets fijner vinden. Maar met slechts 1 of 2 condensators heb je er wss niet eens last van. De weerstand is niet getekend.

Citaat
kan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden
Je eigen schakeling zou er voor zorgen dat de wissels en Relais niet goed meehobbelen.

De Elco's zouden exploderen  ;D. Die kan je beschermen met een diode.

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Trein stopt te snel
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2022, 10:42:56 »
En nu ben ik toevallig zelf een leek, kan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden of alleen de schakling niet gebruiken bij achteruit rijden?
Je kan de schakeling geschikt maken voor 2 richting verkeer door telkens 2 condensatoren in antiserie te schakelen (dus plus aan plus of min aan min, welk van de 2 je kiest maakt niet uit). Door ze zo te schakelen maak je een elco polariteitsongevoelig en kan je trein beide kanten uit met uitloopvertraging. In totaal heb je dan 4 condensatoren nodig. Enige nadeel is dat de totale capaciteit van 2 identiek in serie geschakelde condensatoren halveert. De maximale spanning die het geheel kan hebben wordt dan weer wat groter ( bij identieke condensatoren de som van beiden).

Een enkele diode zal.je schakeling wel kunnen beschermen tegen verkeerd gebruik maar laat nog geen 2 richting verkeer toe.

Ik denk dat Bas het plaatje snel wel kan aanpassen voor je.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout