Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Arnhem1976
Vandaag
om 10:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:01:06
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 09:57:55
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 09:55:12
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:47:41
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:34
Overstap naar HTM
door
rvredebregt
Vandaag
om 09:38:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:11:03
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:28:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:45:31
Model cipressen in 1:87
door
grove den
Vandaag
om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West
door
wob
12 November 2025, 22:41:56
Stub switches
door
Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0
door
De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab
door
Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick
door
Eric B
12 November 2025, 21:51:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor)
door
ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Middelzware- en zware stalenplaten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Middelzware- en zware stalenplaten (gelezen 2617 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12537
Middelzware- en zware stalenplaten
«
Gepost op:
18 December 2022, 20:47:32 »
Transport- en beladingvoorschriften voor het vervoer van middel en zware stalen platen
In de vervolgserie over beladen zijn nu de middel- en zware platen aan de beurt. Deze staalplaten, die op de scheepswerven door ijzerwerkers behandeld worden, maar dat terzijde, zijn niet vochtgevoelig en worden over het algemeen in de openbuitenlucht vervoer, opgeslagen en behandeld. Bij constructiewerkplaatsen en scheepswerven kan men van klein tot zeer grote ijzerparken aantreffen met plaatmateriaal in diverse diktes.
001 Veel zwaar plaatmateriaal wordt van boven af aangevoerd via de grote rivieren zoals hier op de Saar bij Saarbrucken.
002 De trein neemt ook een belangrijk deel van dit vervoer voor zijn rekening. Staaltransport op de “Kanonenbahn” bij Pünderich an der Mosel .
003 Een SNCF/FRED goederentrein in dubbel tractie beladen met stalen half producten passeert in een late voorjaarszon het station van Leucate-Franqui op weg naar het noorden.
004 Een FS Rs beladen met middelzware platen te Roosendaal. Tussen de platen zijn onderliggers gestoken om de platen weer makkelijk van elkaar te kunnen halen. Daar de rongen niet opgezet kunnen worden zijn de platen door middel van band ijzer verzekerd.
006 Smms van de OBB beladen met zware platen staat op het emplacement Waalhaven ZO te wachten op verder transport richting Oostenrijk.
007 Twee typen wagens die geschikt zijn voor het vervoer van middel tot zware platen. Links een Sahmms die over de wiegen beladen mag worden en rechts een Rs met stalen wanden en kopschotten.
MODEL
008 De voorschriften zoals NS deze voorschrijft.
009 Voorbeelden van zekeren van de lading
010 Schematische voorstelling van de bindingen bij een wagen zonder kop- en zijbescherming. Het indraaien van de draden gebeurd door middel van een Spaanse takeling.
011 Het te gebruiken staaldraad voor de verbindingen moet hier een gezamenlijke dikte van 10 mm hebben. Als de platen tegen de rongen rusten moet de binding op minstens 30 cm vanaf de hoeken worden aangebracht.
012 Een van de door NS voorgestelde wagen typen.
013 Voor het uitbeelden van stalen platen nemen we stevig karton of styreen van ongeveer 2.5 mm dikte. Dit komt overeen met een 1:1 dikte van ruim 2 cm. Om het ons zelf niet te moeilijk te maken, en om ook niet in conflict met het PVVR te komen, houden we de plaat breedte gelijk aan de breedte van de wagen tussen de rongen. Voor het realistisch op kleur brengen en het op “ staal” te laten lijken kan het best waterverf of plakkaatverf gebruikt worden. De verf niet al te nat gebruiken anders trekken de platen krom. De platen nat op elkaar laten drogen zodat er z.g. roestkringen ontstaan.
014 De lengte van de plaat is ruim minder dan de lengte van de wagenvloer. Als je de platen verscherft wil laden heb je deze ruimte nodig.
015 Gebruikt men wagens met zijwanden of platte wagens met kopschotten of rongen, dan mag de lading ook los vervoerd worden, mits de lading lager is dan de schotten of rongen.
Op de wagenvloer van deze DB Res komen onderleggers te liggen die het onderdoor nemen van de hijsstroppen vergemakkelijk maakt. (men beschikt niet overal over zware elektromagneten). We beladen deze wagen met relatief dunnere plaat en komen niet boven de zijboorden uit
016 Om die zelfde reden plaatsen we op en tussen de platen “tussenleggers”. Let goed op dat bij platen van 2cm dikte niet meer dan vier platen geladen kunnen worden anders wordt het maximale toegestane laadgewicht overschreden. Bij platen van deze dikte zal doorhangen- of buigen van de koppen niet voorkomen.
017 De wagen maximaal geladen! Moeten alleen nog borgen aangebracht worden
018 Bij deze lading zijn minimaal vier bindingen voorgeschreven. Deze bindingen zijn te maken uit dunne op maat gesneden reepjes isolatieband. De wagen is nu klaar om op de modelbaan model ingezet te worden.
019 Een zelfde Europ DB Res maar nu zonder opstaande zij boorden.
020 Het beladen en de voorschriften zijn het zelfde als bij de voorgaande Rs. Ook hier minimaal 4 bindingen en onder en tussenleggers gebruiken. Daar de platen dunner zijn hangen zij wel op de koppen en tussen in enigszins door.
013-022 Lichtere platen kan men imiteren door een zware papiersoort te nemen. Hier mag de lengte van de wagen wel aangehouden worden. Voor het opkleur brengen van de stroken “staalplaat” kan het beste waterverf of plakkaatverf gebruikt worden. De verf niet al te nat gebruiken anders kunnen de platen trekken. De platen nat op elkaar laten drogen zodat er z.g.n. roestkringen ontstonden. Dit effect kan na een paar keer experimenteren zeer realistisch over komen.
023 Tussen iedere plaat en de bodem houten latjes aanbrengen. Door het eigen gewicht van de platen zakken deze ietsje door over de liggers. Dit effect kan je imiteren door met een lichte druk je vinger over de gebundelde platen te strijken. Platen van ongelijke grootte kunnen het best gemaakt worden van dunne styreenplaat. Deze plaat is verkrijgbaar in diktes van een tiende tot wel 3mm.
024 Bij gebruik van wagens met laadbalken moeten aan de uiteinde van de lading, in de lengte richting gezien, balkjes aangebracht worden die dezelfde dikte hebben als de laadbalken.
025
026 S-LWO Kbs of Kbss beladen met licht plaatstaal
027 Zo begint het al aardig op de praktijk van een op een tegelijken.
«
Laatst bewerkt op: 18 December 2022, 20:54:30 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Frank 123
Offline
Berichten: 6440
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #1 Gepost op:
18 December 2022, 21:02:12 »
Mooie uitleg
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
ruudns
Offline
Berichten: 6372
***
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #2 Gepost op:
18 December 2022, 21:51:15 »
(y)Weer wat bij geleerd mbt het laden van staal
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
erwin9
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #3 Gepost op:
28 February 2023, 14:43:45 »
013 Voor het uitbeelden van stalen platen nemen we stevig karton of styreen van ongeveer 2.5 mm dikte. Dit komt overeen met een 1:1 dikte van ruim 2 cm
Ik denk dat hier een reken- of tikfout is ingeslopen! Styreen van 2,5 mm dikte komt overeen met ruim
20 cm dikte in 1:1
, en NIET 2 cm. Gewichtig foutje
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12537
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #4 Gepost op:
19 March 2023, 14:02:37 »
Dat ik niet alleen bezig ben bewijst onderstaande link van Blausee-Mitholz
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/liliput-hupac-begleidwagen-koppeling-probleem/msg62828/#msg62828
Zien bouwen doet bouwen!!
«
Laatst bewerkt op: 19 March 2023, 14:59:54 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Online
Berichten: 8595
Spoor N
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #5 Gepost op:
19 March 2023, 14:50:04 »
En zelfs al tweeënhalf jaar voor je dit topic begon.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
j.ossebaar
Offline
Berichten: 291
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #6 Gepost op:
21 March 2023, 10:03:14 »
De Sahmms is ontworpen voor het transport van rollen staalplaat .
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Middelzware- en zware stalenplaten