Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 09:54:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Middelzware- en zware stalenplaten  (gelezen 1949 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Middelzware- en zware stalenplaten
« Gepost op: 18 december 2022, 20:47:32 »
Transport- en beladingvoorschriften voor het vervoer van middel en zware stalen platen
In de vervolgserie over beladen zijn nu de middel- en zware platen aan de beurt. Deze staalplaten, die op de scheepswerven door ijzerwerkers behandeld worden, maar dat terzijde, zijn niet vochtgevoelig en worden over het algemeen in de openbuitenlucht vervoer, opgeslagen en behandeld. Bij constructiewerkplaatsen en scheepswerven kan men van klein tot zeer grote ijzerparken aantreffen met plaatmateriaal in diverse diktes.


001 Veel zwaar plaatmateriaal wordt van boven af aangevoerd via de grote rivieren zoals hier op de Saar bij Saarbrucken.


002 De trein neemt ook een belangrijk deel van dit vervoer voor zijn rekening. Staaltransport op de “Kanonenbahn” bij Pünderich an der Mosel .


003 Een SNCF/FRED goederentrein in dubbel tractie beladen met stalen half producten passeert in een late voorjaarszon het station van Leucate-Franqui op weg naar het noorden.


004 Een FS Rs beladen met middelzware platen te Roosendaal. Tussen de platen zijn onderliggers gestoken om de platen weer makkelijk van elkaar te kunnen halen. Daar de rongen niet opgezet kunnen worden zijn de platen door middel van band ijzer verzekerd.


006 Smms van de OBB beladen met zware platen staat op het emplacement Waalhaven ZO te wachten op verder transport richting Oostenrijk.


007 Twee typen wagens die geschikt zijn voor het vervoer van middel tot zware platen. Links een Sahmms die over de wiegen beladen mag worden en rechts een Rs met stalen wanden en kopschotten.


MODEL


008 De voorschriften zoals NS deze voorschrijft.


009 Voorbeelden van zekeren van de lading


010 Schematische voorstelling van de bindingen bij een wagen zonder kop- en zijbescherming. Het indraaien van de draden gebeurd door middel van een Spaanse takeling.


011 Het te gebruiken staaldraad voor de verbindingen moet hier een gezamenlijke dikte van 10 mm hebben. Als de platen tegen de rongen rusten moet de binding op minstens 30 cm vanaf de hoeken worden aangebracht.


012 Een van de door NS voorgestelde wagen typen.


013 Voor het uitbeelden van stalen platen nemen we stevig karton of styreen van ongeveer 2.5 mm dikte. Dit komt overeen met een 1:1 dikte van ruim 2 cm. Om het ons zelf niet te moeilijk te maken, en om ook niet in conflict met het PVVR te komen, houden we de plaat breedte gelijk aan de breedte van de wagen tussen de rongen. Voor het realistisch op kleur brengen en het op “ staal” te laten lijken kan het best waterverf of plakkaatverf gebruikt worden. De verf niet al te nat gebruiken anders trekken de platen krom. De platen nat op elkaar laten drogen zodat er z.g. roestkringen ontstaan.


014 De lengte van de plaat is ruim minder dan de lengte van de wagenvloer. Als je de platen verscherft wil laden heb je deze ruimte nodig.


015 Gebruikt men wagens met zijwanden of platte wagens met kopschotten of rongen, dan mag de lading ook los vervoerd worden, mits de lading lager is dan de schotten of rongen.
 Op de wagenvloer van deze DB Res komen onderleggers te liggen die het onderdoor nemen van de hijsstroppen vergemakkelijk maakt. (men beschikt niet overal over zware elektromagneten). We beladen deze wagen met relatief dunnere plaat en komen niet boven de zijboorden uit


016 Om die zelfde reden plaatsen we op en tussen de platen “tussenleggers”. Let goed op dat bij platen van 2cm dikte niet meer dan vier platen geladen kunnen worden anders wordt het maximale toegestane laadgewicht overschreden. Bij platen van deze dikte zal doorhangen- of buigen van de koppen niet voorkomen.


017 De wagen maximaal geladen! Moeten alleen nog borgen aangebracht worden


018 Bij deze lading zijn minimaal vier bindingen voorgeschreven. Deze bindingen zijn te maken uit dunne op maat gesneden reepjes isolatieband. De wagen is nu klaar om op de modelbaan model ingezet te worden.


 019 Een  zelfde Europ DB Res maar nu zonder opstaande zij boorden.


020 Het beladen en de voorschriften zijn het zelfde als bij de voorgaande Rs. Ook hier minimaal 4 bindingen en onder en tussenleggers gebruiken. Daar de platen dunner zijn hangen zij wel op de koppen en tussen in enigszins door.




013-022 Lichtere platen kan men imiteren door een zware papiersoort te nemen. Hier mag de lengte van de wagen wel aangehouden worden. Voor het opkleur brengen van de stroken “staalplaat” kan het beste waterverf of plakkaatverf gebruikt worden. De verf niet al te nat gebruiken anders kunnen de platen trekken. De platen nat op elkaar laten drogen zodat er z.g.n. roestkringen ontstonden. Dit effect kan na een paar keer experimenteren zeer realistisch over komen.


023 Tussen iedere plaat en de bodem houten latjes aanbrengen. Door het eigen gewicht van de platen zakken deze ietsje door over de liggers. Dit effect kan je imiteren door met een lichte druk je vinger over de gebundelde platen te strijken. Platen van ongelijke grootte kunnen het best gemaakt worden van dunne styreenplaat. Deze plaat is verkrijgbaar in diktes van een tiende tot wel 3mm.


024 Bij gebruik van wagens met laadbalken moeten aan de uiteinde van de lading, in de lengte richting gezien, balkjes aangebracht worden die dezelfde dikte hebben als de laadbalken.


025


026  S-LWO Kbs of Kbss beladen met licht plaatstaal


027 Zo begint het al aardig op de praktijk van een op een tegelijken.

« Laatst bewerkt op: 18 december 2022, 20:54:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2022, 21:02:12 »
Mooie uitleg  (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2022, 21:51:15 »
 (y)Weer wat bij geleerd mbt het laden van staal (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

erwin9

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2023, 14:43:45 »
013 Voor het uitbeelden van stalen platen nemen we stevig karton of styreen van ongeveer 2.5 mm dikte. Dit komt overeen met een 1:1 dikte van ruim 2 cm

Ik denk dat hier een reken- of tikfout is ingeslopen! Styreen van 2,5 mm dikte komt overeen met ruim 20 cm dikte in 1:1, en NIET 2 cm.  Gewichtig foutje  ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2023, 14:02:37 »
Dat ik niet alleen bezig ben bewijst onderstaande link van Blausee-Mitholz
 http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/liliput-hupac-begleidwagen-koppeling-probleem/msg62828/#msg62828
Zien bouwen doet bouwen!!
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2023, 14:59:54 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2023, 14:50:04 »
En zelfs al tweeënhalf jaar voor je dit topic begon.  (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2023, 10:03:14 »
De Sahmms is ontworpen voor het transport van rollen staalplaat .