Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
Vandaag
om 11:27:53
Doornvliet
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 11:18:53
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:24:22
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Middelzware- en zware stalenplaten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Middelzware- en zware stalenplaten (gelezen 1916 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12301
Middelzware- en zware stalenplaten
«
Gepost op:
18 december 2022, 20:47:32 »
Transport- en beladingvoorschriften voor het vervoer van middel en zware stalen platen
In de vervolgserie over beladen zijn nu de middel- en zware platen aan de beurt. Deze staalplaten, die op de scheepswerven door ijzerwerkers behandeld worden, maar dat terzijde, zijn niet vochtgevoelig en worden over het algemeen in de openbuitenlucht vervoer, opgeslagen en behandeld. Bij constructiewerkplaatsen en scheepswerven kan men van klein tot zeer grote ijzerparken aantreffen met plaatmateriaal in diverse diktes.
001 Veel zwaar plaatmateriaal wordt van boven af aangevoerd via de grote rivieren zoals hier op de Saar bij Saarbrucken.
002 De trein neemt ook een belangrijk deel van dit vervoer voor zijn rekening. Staaltransport op de “Kanonenbahn” bij Pünderich an der Mosel .
003 Een SNCF/FRED goederentrein in dubbel tractie beladen met stalen half producten passeert in een late voorjaarszon het station van Leucate-Franqui op weg naar het noorden.
004 Een FS Rs beladen met middelzware platen te Roosendaal. Tussen de platen zijn onderliggers gestoken om de platen weer makkelijk van elkaar te kunnen halen. Daar de rongen niet opgezet kunnen worden zijn de platen door middel van band ijzer verzekerd.
006 Smms van de OBB beladen met zware platen staat op het emplacement Waalhaven ZO te wachten op verder transport richting Oostenrijk.
007 Twee typen wagens die geschikt zijn voor het vervoer van middel tot zware platen. Links een Sahmms die over de wiegen beladen mag worden en rechts een Rs met stalen wanden en kopschotten.
MODEL
008 De voorschriften zoals NS deze voorschrijft.
009 Voorbeelden van zekeren van de lading
010 Schematische voorstelling van de bindingen bij een wagen zonder kop- en zijbescherming. Het indraaien van de draden gebeurd door middel van een Spaanse takeling.
011 Het te gebruiken staaldraad voor de verbindingen moet hier een gezamenlijke dikte van 10 mm hebben. Als de platen tegen de rongen rusten moet de binding op minstens 30 cm vanaf de hoeken worden aangebracht.
012 Een van de door NS voorgestelde wagen typen.
013 Voor het uitbeelden van stalen platen nemen we stevig karton of styreen van ongeveer 2.5 mm dikte. Dit komt overeen met een 1:1 dikte van ruim 2 cm. Om het ons zelf niet te moeilijk te maken, en om ook niet in conflict met het PVVR te komen, houden we de plaat breedte gelijk aan de breedte van de wagen tussen de rongen. Voor het realistisch op kleur brengen en het op “ staal” te laten lijken kan het best waterverf of plakkaatverf gebruikt worden. De verf niet al te nat gebruiken anders trekken de platen krom. De platen nat op elkaar laten drogen zodat er z.g. roestkringen ontstaan.
014 De lengte van de plaat is ruim minder dan de lengte van de wagenvloer. Als je de platen verscherft wil laden heb je deze ruimte nodig.
015 Gebruikt men wagens met zijwanden of platte wagens met kopschotten of rongen, dan mag de lading ook los vervoerd worden, mits de lading lager is dan de schotten of rongen.
Op de wagenvloer van deze DB Res komen onderleggers te liggen die het onderdoor nemen van de hijsstroppen vergemakkelijk maakt. (men beschikt niet overal over zware elektromagneten). We beladen deze wagen met relatief dunnere plaat en komen niet boven de zijboorden uit
016 Om die zelfde reden plaatsen we op en tussen de platen “tussenleggers”. Let goed op dat bij platen van 2cm dikte niet meer dan vier platen geladen kunnen worden anders wordt het maximale toegestane laadgewicht overschreden. Bij platen van deze dikte zal doorhangen- of buigen van de koppen niet voorkomen.
017 De wagen maximaal geladen! Moeten alleen nog borgen aangebracht worden
018 Bij deze lading zijn minimaal vier bindingen voorgeschreven. Deze bindingen zijn te maken uit dunne op maat gesneden reepjes isolatieband. De wagen is nu klaar om op de modelbaan model ingezet te worden.
019 Een zelfde Europ DB Res maar nu zonder opstaande zij boorden.
020 Het beladen en de voorschriften zijn het zelfde als bij de voorgaande Rs. Ook hier minimaal 4 bindingen en onder en tussenleggers gebruiken. Daar de platen dunner zijn hangen zij wel op de koppen en tussen in enigszins door.
013-022 Lichtere platen kan men imiteren door een zware papiersoort te nemen. Hier mag de lengte van de wagen wel aangehouden worden. Voor het opkleur brengen van de stroken “staalplaat” kan het beste waterverf of plakkaatverf gebruikt worden. De verf niet al te nat gebruiken anders kunnen de platen trekken. De platen nat op elkaar laten drogen zodat er z.g.n. roestkringen ontstonden. Dit effect kan na een paar keer experimenteren zeer realistisch over komen.
023 Tussen iedere plaat en de bodem houten latjes aanbrengen. Door het eigen gewicht van de platen zakken deze ietsje door over de liggers. Dit effect kan je imiteren door met een lichte druk je vinger over de gebundelde platen te strijken. Platen van ongelijke grootte kunnen het best gemaakt worden van dunne styreenplaat. Deze plaat is verkrijgbaar in diktes van een tiende tot wel 3mm.
024 Bij gebruik van wagens met laadbalken moeten aan de uiteinde van de lading, in de lengte richting gezien, balkjes aangebracht worden die dezelfde dikte hebben als de laadbalken.
025
026 S-LWO Kbs of Kbss beladen met licht plaatstaal
027 Zo begint het al aardig op de praktijk van een op een tegelijken.
«
Laatst bewerkt op: 18 december 2022, 20:54:30 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Frank 123
Offline
Berichten: 4599
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #1 Gepost op:
18 december 2022, 21:02:12 »
Mooie uitleg
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
ruudns
Offline
Berichten: 6129
***
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #2 Gepost op:
18 december 2022, 21:51:15 »
(y)Weer wat bij geleerd mbt het laden van staal
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
erwin9
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #3 Gepost op:
28 februari 2023, 14:43:45 »
013 Voor het uitbeelden van stalen platen nemen we stevig karton of styreen van ongeveer 2.5 mm dikte. Dit komt overeen met een 1:1 dikte van ruim 2 cm
Ik denk dat hier een reken- of tikfout is ingeslopen! Styreen van 2,5 mm dikte komt overeen met ruim
20 cm dikte in 1:1
, en NIET 2 cm. Gewichtig foutje
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12301
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #4 Gepost op:
19 maart 2023, 14:02:37 »
Dat ik niet alleen bezig ben bewijst onderstaande link van Blausee-Mitholz
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/liliput-hupac-begleidwagen-koppeling-probleem/msg62828/#msg62828
Zien bouwen doet bouwen!!
«
Laatst bewerkt op: 19 maart 2023, 14:59:54 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Online
Berichten: 8040
Spoor N
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #5 Gepost op:
19 maart 2023, 14:50:04 »
En zelfs al tweeënhalf jaar voor je dit topic begon.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
j.ossebaar
Offline
Berichten: 220
Re: Middelzware- en zware stalenplaten
«
Reactie #6 Gepost op:
21 maart 2023, 10:03:14 »
De Sahmms is ontworpen voor het transport van rollen staalplaat .
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Middelzware- en zware stalenplaten