Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:31:38
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen  (gelezen 1350 keer)

PhantomRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Gepost op: 13 December 2022, 10:43:13 »
Hallo,

Wie kan mij helpen aan internet links en zo in verband met de verlichting van locomotieven (voor en achter) van de Duitse spoorwegen en meer bepaald hoe ze omgaan met de plaatsing van rood en wit in hun verlichtingen per loco?

Dank bij voorbaat.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2022, 10:49:32 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2022, 10:58:28 »
PhantomRC,

Welke periode?
Vanaf midden 50-er jaren werd de zg A frontsein verlichting ingevoerd.
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Duitsland TP III/IV
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2022, 11:26:32 »
Een paar links naar websites met info over het driepunts frontsein (Dreilicht Spitzensignal).

lok13.de

de.wikipedia.org


rbd-breslau

Dit lees ik in de 1e link van Lok13.de:  Bis zur Neuordnung der Straßenverkehrsordnung im Jahr 1957, als zur Unterscheidung von der mittlerweile großen Zahl der Straßenfahrzeuge für Lokomotiven und Triebwagen das Dreilicht-Spitzensignal vorgeschrieben wurde, galt bei der DR (alt) und der DB das Zweilicht-Spitzensignal.

Het toenemende autoverkeer was dus wel de reden om dit te doen. Voor 1957 2 pit verlichting en na 1957 3 pit verlichting. Daaronder staat te lezen: Dies war kein drittes Spitzenlicht, sondern eine Signallaterne mit besonderer Bedeutung und aus diesem Grund auch nie auf Dauerlicht geschaltet, sondern zumeist dunkel.

rbd-breslau vermeldt het volgende: Mit dem zunehmenden motorisierten Straßenverkehr tauchten zwei weiße Lichter an der Spitze von Fahrzeugen verstärkt auf. In Städten und auf Hauptbahnen war die davon ausgehende Gefahr geringer, aber Züge auf Nebenbahnen mit dem regulären Spitzensignal wurden nachts von Kraftfahrern mit Lastwagen oder Bussen verwechselt und es kam an Bahnübergängen und parrallel verlaufenden Straßen zu einer Reihe schwerer Unfälle. Die unbenutzten, fest installierten Signalleuchten wurden von einigen Zugpersonalen trotz fehlender Regelung benutzt und erhöhten so die Unterscheidbarkeit zwischen den Fahrzeugen.
Die Bundesbahn führte zum 1.9.1957 die Umwidmung der ungenutzten Signallaternen als dritte Spitzenlaterne ein.

Ook weer vanwege het toenemende autoverkeer.
Grt, Ronald.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2022, 11:33:24 »
Verlichting achterop de loc brandde sowieso alleen als de loc achterop reed: Dus bij (trek)duw bedrijf of opzending.

In dit kader vond ik deze link in dit forum.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7604
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2022, 11:38:49 »
Wellicht heb je iets aan het DB Signalbuch 1974, gevonden op klassiekebeveiliging.com
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PhantomRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2022, 11:45:07 »
@ Dirk Baas,

Ja ... uiteraard ... ik had een tijdperk moeten aanduiden ... mea culpa  ;) ;D ... Dus tijdperken I en II (stoom locomotieven).

@R.C.Grootveld en Ronald69,

Hiermee kan ik aan een flink stuk verder.  :D

@ Eric.B,

Direct gedownloaded want het bevat ook informatie voor de signalisatie van mijn Duitse baan ... thanks  :D

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2022, 13:05:04 »
Brandde ooit de frontverlichting in Duitsland overdag nooit tenzij de weersomstandigheden dat noodzakelijk maakten?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VvKan

  • Gast
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2022, 13:55:57 »
Nee, hoorde altijd te branden (dus vóór de invoering van electrische verlichting letterlijk: branden).
Daaronder staat te lezen: Dies war kein drittes Spitzenlicht, sondern eine Signallaterne mit besonderer Bedeutung und aus diesem Grund auch nie auf Dauerlicht geschaltet, sondern zumeist dunkel.
Deze opmerking geeft mogelijk wat verwarring.  Bedoeld is te zeggen, dat de loc's mogelijk wel een derde signaallamp hadden, maar die werden niet gebruikt voor de normale verlichting.  Die was met 2 lichten.