Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 15:26:26
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Bisonkit verdunner door Gert Arkema
Vandaag om 14:59:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen  (gelezen 985 keer)

PhantomRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Gepost op: 13 december 2022, 10:43:13 »
Hallo,

Wie kan mij helpen aan internet links en zo in verband met de verlichting van locomotieven (voor en achter) van de Duitse spoorwegen en meer bepaald hoe ze omgaan met de plaatsing van rood en wit in hun verlichtingen per loco?

Dank bij voorbaat.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2022, 10:49:32 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2022, 10:58:28 »
PhantomRC,

Welke periode?
Vanaf midden 50-er jaren werd de zg A frontsein verlichting ingevoerd.
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Duitsland TP III
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2022, 11:26:32 »
Een paar links naar websites met info over het driepunts frontsein (Dreilicht Spitzensignal).

lok13.de

de.wikipedia.org


rbd-breslau

Dit lees ik in de 1e link van Lok13.de:  Bis zur Neuordnung der Straßenverkehrsordnung im Jahr 1957, als zur Unterscheidung von der mittlerweile großen Zahl der Straßenfahrzeuge für Lokomotiven und Triebwagen das Dreilicht-Spitzensignal vorgeschrieben wurde, galt bei der DR (alt) und der DB das Zweilicht-Spitzensignal.

Het toenemende autoverkeer was dus wel de reden om dit te doen. Voor 1957 2 pit verlichting en na 1957 3 pit verlichting. Daaronder staat te lezen: Dies war kein drittes Spitzenlicht, sondern eine Signallaterne mit besonderer Bedeutung und aus diesem Grund auch nie auf Dauerlicht geschaltet, sondern zumeist dunkel.

rbd-breslau vermeldt het volgende: Mit dem zunehmenden motorisierten Straßenverkehr tauchten zwei weiße Lichter an der Spitze von Fahrzeugen verstärkt auf. In Städten und auf Hauptbahnen war die davon ausgehende Gefahr geringer, aber Züge auf Nebenbahnen mit dem regulären Spitzensignal wurden nachts von Kraftfahrern mit Lastwagen oder Bussen verwechselt und es kam an Bahnübergängen und parrallel verlaufenden Straßen zu einer Reihe schwerer Unfälle. Die unbenutzten, fest installierten Signalleuchten wurden von einigen Zugpersonalen trotz fehlender Regelung benutzt und erhöhten so die Unterscheidbarkeit zwischen den Fahrzeugen.
Die Bundesbahn führte zum 1.9.1957 die Umwidmung der ungenutzten Signallaternen als dritte Spitzenlaterne ein.

Ook weer vanwege het toenemende autoverkeer.
Grt, Ronald.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2022, 11:33:24 »
Verlichting achterop de loc brandde sowieso alleen als de loc achterop reed: Dus bij (trek)duw bedrijf of opzending.

In dit kader vond ik deze link in dit forum.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2022, 11:38:49 »
Wellicht heb je iets aan het DB Signalbuch 1974, gevonden op klassiekebeveiliging.com
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PhantomRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2022, 11:45:07 »
@ Dirk Baas,

Ja ... uiteraard ... ik had een tijdperk moeten aanduiden ... mea culpa  ;) ;D ... Dus tijdperken I en II (stoom locomotieven).

@R.C.Grootveld en Ronald69,

Hiermee kan ik aan een flink stuk verder.  :D

@ Eric.B,

Direct gedownloaded want het bevat ook informatie voor de signalisatie van mijn Duitse baan ... thanks  :D

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2022, 13:05:04 »
Brandde ooit de frontverlichting in Duitsland overdag nooit tenzij de weersomstandigheden dat noodzakelijk maakten?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VvKan

  • Gast
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2022, 13:55:57 »
Nee, hoorde altijd te branden (dus vóór de invoering van electrische verlichting letterlijk: branden).
Daaronder staat te lezen: Dies war kein drittes Spitzenlicht, sondern eine Signallaterne mit besonderer Bedeutung und aus diesem Grund auch nie auf Dauerlicht geschaltet, sondern zumeist dunkel.
Deze opmerking geeft mogelijk wat verwarring.  Bedoeld is te zeggen, dat de loc's mogelijk wel een derde signaallamp hadden, maar die werden niet gebruikt voor de normale verlichting.  Die was met 2 lichten.