Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen  (gelezen 1321 keer)

PhantomRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Gepost op: 13 December 2022, 10:43:13 »
Hallo,

Wie kan mij helpen aan internet links en zo in verband met de verlichting van locomotieven (voor en achter) van de Duitse spoorwegen en meer bepaald hoe ze omgaan met de plaatsing van rood en wit in hun verlichtingen per loco?

Dank bij voorbaat.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2022, 10:49:32 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2022, 10:58:28 »
PhantomRC,

Welke periode?
Vanaf midden 50-er jaren werd de zg A frontsein verlichting ingevoerd.
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2022, 11:26:32 »
Een paar links naar websites met info over het driepunts frontsein (Dreilicht Spitzensignal).

lok13.de

de.wikipedia.org


rbd-breslau

Dit lees ik in de 1e link van Lok13.de:  Bis zur Neuordnung der Straßenverkehrsordnung im Jahr 1957, als zur Unterscheidung von der mittlerweile großen Zahl der Straßenfahrzeuge für Lokomotiven und Triebwagen das Dreilicht-Spitzensignal vorgeschrieben wurde, galt bei der DR (alt) und der DB das Zweilicht-Spitzensignal.

Het toenemende autoverkeer was dus wel de reden om dit te doen. Voor 1957 2 pit verlichting en na 1957 3 pit verlichting. Daaronder staat te lezen: Dies war kein drittes Spitzenlicht, sondern eine Signallaterne mit besonderer Bedeutung und aus diesem Grund auch nie auf Dauerlicht geschaltet, sondern zumeist dunkel.

rbd-breslau vermeldt het volgende: Mit dem zunehmenden motorisierten Straßenverkehr tauchten zwei weiße Lichter an der Spitze von Fahrzeugen verstärkt auf. In Städten und auf Hauptbahnen war die davon ausgehende Gefahr geringer, aber Züge auf Nebenbahnen mit dem regulären Spitzensignal wurden nachts von Kraftfahrern mit Lastwagen oder Bussen verwechselt und es kam an Bahnübergängen und parrallel verlaufenden Straßen zu einer Reihe schwerer Unfälle. Die unbenutzten, fest installierten Signalleuchten wurden von einigen Zugpersonalen trotz fehlender Regelung benutzt und erhöhten so die Unterscheidbarkeit zwischen den Fahrzeugen.
Die Bundesbahn führte zum 1.9.1957 die Umwidmung der ungenutzten Signallaternen als dritte Spitzenlaterne ein.

Ook weer vanwege het toenemende autoverkeer.
Grt, Ronald.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2022, 11:33:24 »
Verlichting achterop de loc brandde sowieso alleen als de loc achterop reed: Dus bij (trek)duw bedrijf of opzending.

In dit kader vond ik deze link in dit forum.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2022, 11:38:49 »
Wellicht heb je iets aan het DB Signalbuch 1974, gevonden op klassiekebeveiliging.com
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PhantomRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2022, 11:45:07 »
@ Dirk Baas,

Ja ... uiteraard ... ik had een tijdperk moeten aanduiden ... mea culpa  ;) ;D ... Dus tijdperken I en II (stoom locomotieven).

@R.C.Grootveld en Ronald69,

Hiermee kan ik aan een flink stuk verder.  :D

@ Eric.B,

Direct gedownloaded want het bevat ook informatie voor de signalisatie van mijn Duitse baan ... thanks  :D

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2022, 13:05:04 »
Brandde ooit de frontverlichting in Duitsland overdag nooit tenzij de weersomstandigheden dat noodzakelijk maakten?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VvKan

  • Gast
Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2022, 13:55:57 »
Nee, hoorde altijd te branden (dus vóór de invoering van electrische verlichting letterlijk: branden).
Daaronder staat te lezen: Dies war kein drittes Spitzenlicht, sondern eine Signallaterne mit besonderer Bedeutung und aus diesem Grund auch nie auf Dauerlicht geschaltet, sondern zumeist dunkel.
Deze opmerking geeft mogelijk wat verwarring.  Bedoeld is te zeggen, dat de loc's mogelijk wel een derde signaallamp hadden, maar die werden niet gebruikt voor de normale verlichting.  Die was met 2 lichten.