Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol  (gelezen 2245 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Gepost op: 30 november 2022, 21:35:55 »
Het liefst werk ik met afwrijftransfers, maar soms is de vraag zo specifiek dat alleen waterdecals uitkomst kunnen bieden. Ik vind het werken hiermee toch wat minder fijn en heb er minder ervaring mee, eigenlijk bijna niet. Toch zie ik er menigeen mooie resultaten mee boeken. Ik heb de bekende flesjes Micro set en sol in huis gehaald, de gebruiksaanwijzing van Phildie gevolgd, maar ik vind het resultaat tegenvallen.

Locnummers op decal aanbrengen alle nummers op plat oppervlak, na het aanbrengen van de Micro sol (rood) krullen delen van de decal omhoog (wat krullen we nou zijgen?) i.p.v. het onzichtbaar maken van de snijrandjes... Het beste (lees: minst slechtste) resultaat haal ik door na het aanbrengen van Micro set (blauw) te stoppen en niet (na drogen) de Micro sol aan te brengen.

Wat gaat er in het proces fout?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2022, 21:52:30 »
Frank,

Na het aanbrengen van de decal met MicroSet, hoelang heb je het laten drogen voordat je MicroSol aanbracht?

Wat niet in de beschrijving van Phildie staat, maar wat ik wel ooit ergens heb opgepikt en tot de dag van vandaag doe: 24 uur laten drogen voordat het flesje MicroSol open gaat.
En ik heb nooit last gehad van omhoog krullende delen van de decal.

Grtz, Ton

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2022, 22:27:55 »
Er zat een uurtje of twee tussen, Ton. Ik denk dat we hier het probleem hebben. Ik ga het opnieuw proberen met 24 uur pauze tussen de Set en Sol. Uiteraard laat ik nog even weten hoe het tweede avontuur afloopt. Thx! (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2022, 00:16:29 »
Ik heb ook opkrullende decals gehad, bij aanbrengen van de eerste vloeistof. Op 2 wagentjes niet en op de derde wel ( één serie wagentjes op één en dezelfde avond beletterd). Dus volkomen onvoorspelbaar. Wat ik ook verschillende keren had; Sol erop, decal aanbrengen en de decal zit muurvast ( en scheef) .  Dus ik gebruik weinig tot geen sol meer, maar eerder gewoon water en een WC papiertje om het water weg te zuigen als eea eenmaal goed zit. Daarna ( idd twee uur drogen) Set erop .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2022, 00:26:35 »
Het hangt ook sterk van het oppervlak af. Micro set is in wezen zwakker, het vervormt de decal niet (of weinig), dus als je te maken hebt met een glad oppervlak is set voldoende. Micro sol maakt de meeste decals slap, dit heeft ook tot gevolg dat de decal erg makkelijk kan vervormen. Ik gebruik sol alleen als er veel details (klinknagels, paneel lijnen etc) zijn en/of de decal erg dik is. Als je sol gebruikt moet je wel erg oppassen met positioneren van de decal omdat (vooral bij erg dunne) de decal erg makkelijk kan vervormen.
Overigens wist ik niet dat je set eerst moet laten drogen, meestal gebruik ik sol terwijl set nog nat is. Dus eerst set op het oppervlak onder de decal, om de die goed te positioneren en direct daarna voorzichtig wat sol op de bovenkant waarbij zorgen dat de decal zich niet meer verplaatst, maar zich wel goed kan vormen over de details.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2022, 09:34:36 »
Ik heb op de site van Nothaft decals wel eens gelezen, dat je achterkant van de decal met een blauwe eddingstift,blauw moet maken.
Dit uiteraard voordat je het in het water doet.
Het schijnt dat de randjes dan minder opvallen.
Mocht je decals extra hebben zou je dat bij 1tje kunnen proberen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2022, 11:20:43 »
Sol is de agressieve variant dus daar moet je mee oppassen. Zelf zeggen ze dat je gewoon af moet wachten, die vervorming zou zich moeten herstellen. Niet meer aankomen dus voor een uurtje of 12. De set doet eigenlijk je decal wat verzachten en hij is makkelijker te plaatsen. Ik dep het af als het op zijn plek ligt (voorzichtig) en laat het dan rusten. Idd moet de set drogen voor een tijdje.

Kijk: https://youtu.be/PQiDs9nI7P4

Succes :)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2022, 22:02:06 »
Dank allemaal :). Over de droogtijd verschillen de meningen, de volgorde van Set en Sol niet.

Ik had nog wat reserve en heb één plek opnieuw behandeld. Nummer gisteravond opnieuw aangebracht met Set. Vanavond nabehandeld met Sol, maar het ziet er niet goed uit. Het lijkt wel of met Sol het nummer minder duidelijk wordt, nu het op het oog droog is, en het krult weer een beetje. Ik laat het weer 24 uur drogen, maar ik houd er rekening mee dat het beste (of minst slechtste) resultaat behaald kan worden door na de Set-behandeling te stoppen. Op het door Ronald aangehaalde filmpje heeft men succes met veel kortere droogtijden.

Zo langzamerhand leeft bij mij de gedachte dat het misschien ook wel eens aan het gebruikte decalpapier zou kunnen liggen. Lokpaint en Cross-Kees hebben/hadden werkelijk fantastische resultaten. Misschien is dit ook wel niet mijn ding en al helemaal niet in N, want de snijrand wordt in N echt niet 87/160 keer minder zichtbaar... Zaterdag uitsluitsel...     
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2022, 22:12:16 »
Hallo,
Ik heb deze week ook weer opstandige decals op gladde oppervlaktes en heb er een dun laagje secondelijm op het te plakken oppervlak gesmeerd met goed resultaat.
Ik weet dat het overal tegen ingaat maar soms moet je wat.
De normale decals gaan prima en laat ze drukken bij decal-sheet.nl
groeten Jandcargo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2022, 11:41:07 »
Secondenlijm... iets zegt mij dat ik dit niet moet gaan doen... :-\


Na het aanbrengen van de vernislaag, valt het eindresultaat mij een stukje mee.



Toch zal dit niet mijn ding worden, ik geef het een mager zesje. Het vervangen van door fabrikanten gekozen locnummers door eigen wensnummers laat ik achterwege in 1:160. Alleen in hoog noodzakelijke gevallen zal ik deze wijze van opschriften aanbrengen blijven toepassen. Zo heb ik een DSB-rijtuig in de maak en voor de opschriften ben ik toch echt aangewezen op waterdecals...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2022, 16:55:30 »
Misschien een gekke vraag. Ik heb zelf veel ervaring met decals, maar dat komt uit de vliegtuig modelbouw. Daar ben ik nog nooit tegen dit soort problemen aangelopen, je hebt een enkel keer iets met een dikke en stugge decal, maar zelfs die krijg je meestal met sol wel in het gareel. Het grootste probleem waar je een enkele keer tegen aanloopt is silvering, luchtblaasjes onder de decal. Daarom gebruik ik altijd ruim set direct op het oppervlak van het model, zodat het decal in een laag set drijft. Ook breng ik de decal altijd op een (hoog) glanzend oppervlak aan. Dus na het spuiten van het model in de correcte kleuren, altijd een glanslak en na dat de decals aangebracht zijn het model afwerken met een mattelak.

Maar nu mijn vraag, deze decals van welk merk zijn die? Ik heb zelf ook een paar spoorse zaken die ik andere opschriften wil gaan geven, dus ik zou dat wel willen weten voor ik daar aan ga beginnen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2022, 17:25:05 »
Ik heb op de site van Nothaft decals wel eens gelezen, dat je achterkant van de decal met een blauwe eddingstift,blauw moet maken.
Dit uiteraard voordat je het in het water doet.
Het schijnt dat de randjes dan minder opvallen.
Mocht je decals extra hebben zou je dat bij 1tje kunnen proberen

Dat is een tip van mij. Niet om randjes minder te laten opvallen, maar om witte/lichte opschriften duidelijk te laten opvallen van het draagpapier. Je kunt dan zuiverder knippen/snijden.
Bij snijden een vlijmscherp mesje nemen en maar net door de folie (niet het papier) snijden. Dan krijg je geen opstaande randen.

Sol en set ligt erg aan de folie. Mijn folies worden wel zacht van set, maar doen met sol helemaal niks. Andersom kan ook het geval zijn. Uitproberen dus.

Bart

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2022, 19:02:24 »
Aha!!

Dus daar is die blauwe stift voor

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2022, 19:08:48 »
Sol en set ligt erg aan de folie. Mijn folies worden wel zacht van set, maar doen met sol helemaal niks. Andersom kan ook het geval zijn. Uitproberen dus.

Goed om te weten, daar ik nog wat V200'en moet vernummeren, ik heb hiervoor nog wat nummer- en Bw-setjes van jou liggen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol
« Reactie #14 Gepost op: 04 december 2022, 20:02:49 »
Hoi Frank,


Ik ben al bijna een eeuw lang tevreden gebruiker van Set en Sol. Eigenlijk meer van alleen Set. Dat was bijna altijd genoeg.

Gisteren heel toevallig voor de eerste keer de decals van Andreas Nothaft verwerkt om van de BR 64-335 de BR 64-513 te maken....

Eigenlijk dezelfde ervaring als jij :O

Uiteindelijk wel een tevredenstellend resultaat behaald na het aanbrengen met Set een behandeling met Sol. Sol 12 uur laten drogen en daarna nog 2x met ongeveer een uur er tussen. Na nog eens 4 uur en een beetje "overtuigingskracht" met de föhn toch een strak resultaat.

Waarbij de geknipte kant (korte zijde ) er veel beter uitziet, dan de gesneden kant ( lange zijde ).

Dus geduld loont :)


Grtzz,
Karst