Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:30:41
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Patrick1975
Vandaag om 07:29:20
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door ES44C4
Vandaag om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Hirschsprung
Vandaag om 06:16:33
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door FreekH
Vandaag om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Robkop
Vandaag om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter door roadster36
Vandaag om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Markoes
27 januari 2023, 23:36:36
D&H functiedecoder FH05B door joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein door sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws door R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel door Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis door jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant. door ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0 door HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974 door Huup
27 januari 2023, 21:09:40
Hornby International 2023 door DBCargo
27 januari 2023, 21:07:24
NS700/ Nedtrain door Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
27 januari 2023, 20:07:18
  

Auteur Topic: Transport van zware stalen producten. deel 1  (gelezen 882 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Transport van zware stalen producten. deel 1
« Gepost op: 28 november 2022, 18:37:25 »
Transport van zware stalen producten.

Deel 1 Coils

Voor het staalvervoer van gerede en halfproducten zijn bij de Spoorwegmaatschappijen diverse typen wagens in dienst. Dit kunnen wagens uit het reguliere commerciële wagenpark of huurwagens zijn. Voor vrijwel elk soort staalproduct is er binnen het bestaande commerciële en/of huurwagenpark wel een geschikt wagen te vinden. In de meeste gevallen worden deze wagens door de railgoederenvervoerders zelf geleverd als onderdeel van een transportdienst of overeenkomst.
Deel 1 gaat over het vervoer van Coils



001 Goed ingepakte rollen blank geolied plaatstaal, de z.g.n. coils, wachten op een interne transportwagens van de Hoogovens in IJmuiden,  op verder transport per trein of over water, naar een afnemer in binnen en/of buitenland.


002 Op een interne Hoogovens zwaartransportwagen staan de in waterdichte plasticfolie verpakte coils te wachten op verder transport.


003 Een van de vele eigen rangeerlocomotieven van Hoogovens IJmuiden.


004 Ook het staalbedrijf en Hoogovens van de Sidmar in het Belgische Gent hebben eigen gesloten transportwagens, zoals de 80 tons S 594 met het kenteken van de Arcelor Group op het zeil, in dienst.


005 Of deze wagen zonder vering in reguliere treinen in gezet kan worden laat zich raden.


006 Dit in tegenstelling tot deze wagen die wel voorzien is van een verenpakket.

Shimmns
Voor de grote rollen blank geolied plaatstaal, de zogenaamde coils, zijn door de “Hoogovens” en de belanghebbende spoorwegmaatschappijen speciale wagens in dienst gesteld. Deze Shimmns zijn voorzien van een huif die waterdicht af te sluiten is. Het laden en lossen van deze wagens dient van boven af te gebeuren. Voor het vervoer van deze “coils” hebben de spoorwegen speciale beladingvoorschriften op gesteld. De rollen plaatstaal moeten gezadeld worden vervoerd. Hiertoe zijn de wagens permanent uitgerust met 4 tot 6 zadels of wiegen. De maximale belasting van deze wagens is 54.5 ton. Tijdens het vervoer is de wagen hermetisch afgesloten en het laden en lossen gebeurt in grote overdekte hallen. Bij wagens in het grootbedrijf kan je aan de vorm van het draagverenpakket zien of dat de wagen leeg of geladen is. In model is dit helaas niet te realiseren en daarom is deze wagen voor het beladingspel op de modelbaan niet erg interessant. In de praktijk van alledag worden deze wagens van producent naar afnemer in bloktreinen vervoerd. Rangeren en/of beladen aan de openbare weg of langs de kade komt bij deze wagens niet of nauwelijks voor.


007 Tot 1970 verzorgde NS met de Hbis schuifwandwagens het transport van rollen blank geolied plaatstaal van Beverwijk naar Thomas en Drijver in Deventer. Daar de wagens eigenlijk improductief waren, te groot voor Deventer, is men overgegaan tot het maken van de speciaal serie Us-z 3550  De z.g.n. Zeilgordijnenwagen 3550.   De eerste serie  is herkenbaar aan de gele zeilen.


008 In 1970 bouwde de werkplaats Amersfoort enkele ORE-E wagens om tot de Us-z. De omgebouwde wagens konden net geen drie Coils bergen daar dat boven het toegestane gewicht van 30 ton kwam. foto; Hans Nahon



009 Om dat beladings probleem te verhelpen kregen de wagens een ander veerpakket zodat nu tot 31.5 geladen kon worden bij een asdruk van 20 ton.


010 Roco model van de Us-z met blauwe zeilen.


011 Het verdere reguliere vervoer van de rollen blank geolied plaatstaal gebeurde met de bekende 4 huiverige Shhimms757


012 Het speelgoed drie huiven model van LIMA in gesloten toestand.


013 En hier met de huiven geopend.


014 Het PIKO model van de Shimmns-ttu van Railion


015 En deze variant van de VTG


 016  Een gedeeltelijk met spanbanden geopende Belgische Shimmns2. Van het verhuur bedrijf VTG, wacht op het emplacement van Sidmar, wat gelegen is aan het kanaal van Terneuzen naar Gent, op een belading met geoliede Coils. De “spanbandjes” zien er niet erg professioneel uit!


017 Gedeeltelijke inkijk in de Shimmns. Duidelijk zijn de vaste zadels voor de Coils en een overvloed aan labels en instructies te zien


018 De gegevens van de Shimmns netjes op een rijtje.


019 Aan de binnenzijde en tegen het kopschot van de Shimmns zijn de belading instructies in drie talen te vinden.


020 Close-up van de zadels en bevestigingmiddelen in het binnenste van de Shimmns.


021 Op de beladingsvoorschriften ontbreekt het Nederlands weer eens. De Sidmar en Hoogovens zijn toch echt in het Nederlands sprekende deel van ons continent te vinden. Hoogovens IJmuiden in Holland en de Sidmar aan het Kanaal van Terneuzen naar Gent in Vlaanderen!


022 Het opstelterrein van de Sidmar met rechts een blok Shimmns en links een rijtje Sahmms die wachten op hun volgende inzet.

Sahmms
De niet vochtgevoelige Coils worden met ander typen wagen vervoerd. Een van die types is de zesassige Sahmms. Deze wagen met een eigen gewicht van 31 ton is speciaal voor deze niet geoliede “coils” aangewezen. Dit plaatstaal mag wel nat worden en is bestemd voor o.a. de scheeps- en constructiebouw. Op deze wagens zijn 7 goten of stoelen aangebracht waarin de rollen perfect passen. Deze rollen worden net als in de huifwagens met speciale bevestigingsmiddelen vastgezet. Er bestaat ook nog een mogelijkheid om over de goten heen te laden. Dit wordt gedaan bij het transport van dikke plakken staal, de z.g.n. brammen. Tijdens het vervoer van deze brammen worden de rongen van de wagen opgezet om zijdelingse bewegingen tegen te gaan. De maximale belasting van de wagen is 64.5 ton. Deze wagens die wel aan de kade en/of openbare weg gelost worden zijn een goede optie voor de modelbaan. Deze vierassige of zesassige  platte rongenwagen zijn bij welhaast elk merk en in elke schaal verkrijgbaar.


023 Op deze 4 assige niet overdekte Shimmns worden de coils vervoerd die wel nat mogen worden. Qua bevestigingmethode is er geen enkel verschil met hun gedekte soortgenoten alleen ontbreekt hier de huif.


024 Shimmns Type 3614A8 wat op de volgende inzet


025 Een DB variant van de Sahmms357


026 Detail van de stelbalk met de opschriften en het beladingraster van deze Sahmms357


027 Op 23 april 2009 staat deze onbeladen Sahmms357 op het rangeerterrein van Vlissingen-Sloe te wachten op werk. Duidelijk zijn de 7 zadels of wiegen te zien zonder ingewikkelde armen en benen.


028 Een lange rij wachtende. Ook deze wagens reden voornaamlijk in bloktreinen.


029 Zicht op de indeling van de zadels.


030 Zij stonden niet overal leeg te wachten. Je ziet hier hoe de rollen verdeeld zijn. Grote zware coils op de koppen en de kleineren verdeeld over het midden.


031 Bij drie stuks gaat het zo!


Deel 2 gaat over het vervoer van H en I balken.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 11:18:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Transport van zware stalen producten. deel 1
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2022, 21:48:23 »
Leuk artikel! Heb het met interesse gelezen, bedankt! (y) (y)
Groet,
Michiel.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Transport van zware stalen producten. deel 1
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2022, 07:00:13 »
Foto 16, 17, 18 en verder; deze wagen wacht niet op een volgende lading, maar op herstel. Zie het rode afkeurbriefje in het vak bestemd voor de vrachtpapieren.
Als je goed kijkt, zul je zien dat op het midden van de huif een tekst staat dat er niet met geopende huif gereden mag worden. De huif zal in dit geval niet meer gesloten kunnen worden, vandaar de spanbandjes.
Overigens is VTG een van oorsprong Duits bedrijf, beschrifting hoeft niet in het Nederlands op de wagens te staan.
Leuk artikel trouwens.
Mvg Bas

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Transport van zware stalen producten. deel 1
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2022, 07:29:35 »
Interessant en goed te lezen stuk, bedankt!

In onderstaand filmpje een staaltrein bestaande uit vier-en zesassige wagens type Slmm(n)ps en Salmm(n)ps van DMKL / NS:

https://youtu.be/Ca5H4Jd1hTA

Blijkbaar zijn deze brammen zwaar genoeg, om niet gefixeerd te hoeven worden.
Overigens een prachtig geluid van die 6400.

Hopelijk worden deze wagens een keer in HO uitgebracht.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2022, 07:33:47 door ES44C4 »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 6111
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Transport van zware stalen producten. deel 1
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2022, 08:11:12 »
vandaar de spanbandjes.
Lijken me niet eens spanbandjes, maar transparante tape.

Leuke start zo Hans, ik wacht met spanning op het/de volgende deel/delen  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.