Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)  (gelezen 2084 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« Gepost op: 16 oktober 2022, 13:33:08 »
In de tijd dat ik op Schouwen-Duiveland woonde was ik actief medewerker bij de PR afdeling van de RTM-Ouddorp. In die periode waren er grote plannen om het sporenplan van “de Tram” uit te breiden en dat is dan ook gebeurd. Van deze gebeurtenissen heb ik hier op BNLS in diversen afleveringen verslag gedaan. Bij het doornemen van mijn archief kwam ik nog heel wat informatie tegen die ik u niet wil onthouden. In een paar afleveringen zal ik daar verslag van doen

In maart 2002 kreeg de RTM na vijf jaar onderhandelen  toestemming én de benodigde goedkeuring van de overheid om het huidige tracé bij “De Punt” te gaan verleggen. Het huidige eindpunt bij bezoekerscentrum de Punt wordt vervangen door een keerlus met kruisingsspoor. (in RTM kringen Baanverlenging genoemd daar de voormalige RTM in het verleden nooit een keerlus gekend heeft is het historisch niet verantwoord om over een “lus” te spreken).
Tussen het hoofd- en kruisingsspoor komt een eilandperron van ruim 100 meter lengte. Het oude perron dat in een boog was gesitueerd gaf regelmatig problemen bij het in- en uitstappen van voornamelijk oudere passagiers en mensen die slecht ter been zijn. Het nu grotendeels rechte perron komt zo dicht mogelijk bij het bezoekerscentrum, het Maritiem Restaurant en de  aanlegplaats van de veerboot. Aanpassing van de lengte van het perron is noodzakelijk daar er met langere stoom- en dieseltrams gereden gaat worden. Vanaf het bezoekerscentrum gaat de lijn een stukje langs de openbare weg en doorsnijd aan het einde van deze weg wederom de duinen om vanaf hier dubbelsporig richting remise te gaan. Door deze situatie is de RTM er van overtuigd dat de tramrit door de duinen van Goeree voor het publiek een groter attractiewaarde waarde heeft gekregen en mede door de samenwerking met Rederij Zeeland, de exploitant van de  rondvaartboot Grevelingen, aantrekkelijker is geworden.
 In januari was het grondwerk gereed en kon de railbouwer aan de slag. De baanverlenging bij de Punt is nu grotendeels gerealiseerd. Spreeuwenberg steigerbouw uit Zwartewaal heeft vlak voor het rijseizoen in driedagen tijd een noodperron gerealiseerd. Het Grevelingenschap gaat op korte termijn het voetpad aanleggen wat de verbinding moet gaan vormen tussen het steiger van de rondvaartboot en het perron.
De RTM heeft de hand kunnen leggen op de laatste bovengrondse telefoon- en electriciteitspalen welke nog dienst deden op het eiland Voorne/Putten. Binnenkort gaat de RTM verder met het plaatsen en bedraden  van deze telefoonpalen, zodat ook deze attributen een realistisch aanzien krijgen. Bij de remise is ook een en ander veranderd. De schilders loods is door middel van een straatwissel aangesloten op de rest van het RTM spoorwegnet en de waterontharder voor het ketelwater is in bedrijf gesteld.

Alle foto’s: Hans Reints


001 Er staat nog net geen “GEHEIM”op de tekening die in de kantine van de werkplaats hing. Het bestuur en de vaste medewerkers van de Tram hielden dit soort info graag voor zich zelf en wilde niet dat het naar buiten kwam.


002 Maar op een gegeven moment moet je toch met de billen bloot en dan verschijnt de officiële bekent making van de lus in de “Tram koerier” van 2002


003 Vlak voor dat het oude tracé opgebroken zou worden organiseerde de stichting “Railpublikaties” (Railmagazine) nog een fotodag met alleen maar goederen trams.


004  De 56 en de 50 trokken in dubbel tractie de tram over het oude spoor


005  Tja de tram heeft hier altijd voorrang.


006  Nogmaals de Railmagazine goederentram op het oude tracé.


007  De extra tram passeert hier het nieuw aangelegde zanderige baanlichaam van de “Lus”


008 Ik sta op het oude opgebroken stuk te kijken naar wat er nog over is van het oude tracé naar het veersteiger en het Maritieme restaurant.


009  Het op te breken stuk in detail


010 Het nieuwe baanlichaam met op de achtergrond het nog net zichtbare oude tracé.


011 Tijdens de baanwerkzaamheden gaat het tramverkeer gewoon door. Hier de 1700 op proefvaart door de Hollandse duinen.


012  Dit bord is bedoeld voor gewone stervelingen!


013  Het depot in ruste. Binnenkort zal het ook hier bruisen van de activiteiten. Door de aanleg van “de lus” moet er ook op het emplacement het nodige (aanpassingen) gaan veranderen.

binnenkort het volgende deel.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2022, 13:52:12 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2022, 14:13:51 »
Leuk om te zien en te lezen Hans. Ik woon er vlakbij en loop regelmatig even binnen. Leuk om te zien wat er inmiddels is veranderd en verbeterd. Ook nu wordt er weer volop gebouwd aan een uitbreiding van de loods.
Groet Johan Westhoeve.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2022, 11:11:18 »

014

015

016

017

018

019

020

014 –021 In januari was het grondwerk gereed en kon de railbouwer aan de slag. Spreeuwenberg steigerbouw uit Zwartewaal heeft vlak voor het rijseizoen in driedagen tijd een noodperron gerealiseerd. Het Grevelingenschap gaat het voetpad aanleggen wat de verbinding moet gaan vormen tussen het steiger van de rondvaartboot en het perron.


022 De tramreiziger moet natuurlijk wel weten waar of dat hij/zij zich bevind.


023 De RTM heeft de hand kunnen leggen op de laatste bovengrondse telefoon- en electriciteitspalen welke nog dienst deden op het eiland Voorne/Putten. Binnenkort gaat de RTM verder met het plaatsen en bedraden  van deze telefoonpalen, zodat ook deze attributen een realistisch aanzien krijgen.


024


025 De witte banden op de palen hebben bij de tram de zelfde functies, als de mistbakens bij het grote spoor!


026

027

028

029

030

031



032

033

034

035

036

037

026 – 038 Tussen het hoofd- en kruisingsspoor komt een eilandperron van ruim 100 meter lengte. Het oude perron dat in een boog was gesitueerd gaf regelmatig problemen bij het in- en uitstappen van voornamelijk oudere passagiers en mensen die slecht ter been zijn. Het nu grotendeels rechte perron komt zo dicht mogelijk bij het bezoekerscentrum, het Maritiem Restaurant en de  aanlegplaats van de veerboot. Aanpassing van de lengte van het perron is noodzakelijk daar er met langere stoom- en dieseltrams gereden gaat worden.

« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2022, 11:21:20 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2022, 11:14:33 »
Mooi!

Wordt er eigenlijk wel gereden met het Sperwer-stel?

Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2022, 13:18:37 »
Hieronder vindt je plaatjes, zonder commentaar, gerangschikt op jaar en datum.
We starten met 2003


039


040


41


42


43


044


045


046
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2022, 07:07:02 »
Ik heb hem terug gevonden.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2022, 15:16:47 »
Hopelijk verlengen ze de lijn nog verder over de Brouwersdam. Maar dat kost wel wat centjes.