Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Digitaal rijden naar nieuw niveau  (gelezen 3566 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2022, 16:20:22 »
Citaat
Ik kom op 7 blokken uit op mijn baan
Als je je sporenplan post kunnen we dat bevestigen  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2022, 16:33:20 »
Houd je er rekening mee dat het soms niet handig om te werken met maar één terugmeldmodule of met één wisseldecoder? Als er 4 melders 5 meter verwijderd van de terugmeldmodule liggen, dan mag je 25 meter draad gaan leggen. Of als je baan bestaat uit twee los te koppelen modules, dan mag je er ook voor zorgen dat de draden te ontkoppelen zijn. In dat geval zou ik mezelf een hoop ergernis besparen door een module extra aan te schaffen die je in de andere hoek van de baan kan leggen.
Hetzelfde verhaald geldt ook voor wisseldecoders.

Enne, je hebt het in de planning zitten om R-bus terugmelders te kopen. Maar ben je van plan om de z21 te houden? Want die R-bus zit alleen op Roco apparaten. Stel dat je overgaat op een andere centrale dan moet je er rekening mee houden. Loconet is dan weer wat universeler maar wordt weer niet ondersteund door de z21...
meer info hierzo

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2022, 16:58:36 »
Citaat
Want die R-bus zit alleen op Roco apparaten
Niet waar, de DR5000 heeft het en deze

heeft het ook.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #18 Gepost op: 28 november 2022, 17:20:55 »
Heel goed Bas, heb jij hier even mooi twee centrales erbij gezocht die er toevallig ook gebruik van maken. Chapeau!

Doet niets af aan het feit dat de topicstarter goed moet realiseren dat hij (met de aanschaf van wat voor type terugmelder dan ook) een besluit neemt voor de langere termijn


VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #19 Gepost op: 28 november 2022, 17:21:14 »
Ik heb even een plaatje gemaakt, tussen begin en einde van wat je hier zit zit een lang enkelspoor stuk. Het gedeelte wat ik in blokken wil indelen en waar de wissels zich bevinden zie je op het plaatje.



Wat betreft de kabellengte, zoals op het plaatje te zien is zitten al mijn blokken en wissels bij elkaar in de buurt dus dat zou makkelijk moeten lukken. Een 2e terugmeldmodule + aansluitkabel is aanzienlijk duurder dan de kosten voor wat langere kabels in mijn situatie.

Ik heb vooralsnog geen plannen om de z21 weg te doen, als ik ooit over zou stappen naar een andere centrale dan zal dat qua kosten dusdanig veel kosten dat het vervangen van de 4088RB ook nog wel erbij kan. Zeker nu deze bij een bepaalde winkel ook nog in de aanbieding is.
Groet,

Martijn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #20 Gepost op: 28 november 2022, 21:00:23 »
Citaat
Chapeau!
Dank U, dank U  :angel:

Citaat
Doet niets af aan het feit dat de topicstarter goed moet realiseren dat hij (met de aanschaf van wat voor type terugmelder dan ook) een besluit neemt voor de langere termijn
Erik dat punt wat je maakt, is eigenlijk alleen toepasbaar op die marklin bende. Als hij nou een central station 2 of 3 had en mensen hem hier s88 melders zaten aan te smeren, dan had ik als advies gegeven, verkopen en z21 + R-bus melders kopen van de opbrengst en dan heb je nog geld over ook nog. Marklin is de enige die aan keiharde vendorlocking doet. Maar zoals mr Vulcan al noemt, de z21 is er nu eenmaal aan en het is een prima ding! Ik raad ook niet voor niets R-bus melders aan.

Citaat
heb jij hier even mooi twee centrales erbij gezocht die er toevallig ook gebruik van maken
Er zijn er vier, hoewel wil je er hebben? eentje volstaat toch?  :P

VulcanRaven kan nog tenminste 10j lang van zijn z21 + R-bus melders genieten en mogelijk 20. En mocht hij van centrale willen wisselen (zou niet weten waarom), zijn de Z21, DR5000 en YD7100 allemaal prima keuzes.. en kan hij zijn oude R-bus melders gewoon blijven gebruiken...

Citaat
Ik heb vooralsnog geen plannen om de z21 weg te doen, als ik ooit over zou stappen naar een andere centrale dan zal dat qua kosten dusdanig veel kosten dat het vervangen van de 4088RB ook nog wel erbij kan. Zeker nu deze bij een bepaalde winkel ook nog in de aanbieding is.
Klint als goede Vulcan logic (<-- star trek grapje) in mijn oren  ;D solid plan

Een 2e terugmeldmodule... dat kan altijd nog. Je kan die melders ook gebruiken voor andere dingen. Als je er schakelaars aan hangt, kan je ook treinen laten rijden enzo  :P maar dat bespreken we wel weer als je eenmaal up en running bent  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #21 Gepost op: 28 november 2022, 21:32:39 »
Star Trek ben ik zeer bekend mee maar mijn naam komt ergens anders vandaan  ;D

Maar het ziet er a.h.v. mijn plaatje dus wel goed uit wat ik in gedachten heb?
Groet,

Martijn

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #22 Gepost op: 05 december 2022, 09:36:43 »
Kleine update hierin, ik heb de apparatuur binnen en heb afgelopen weekend flink zitten klussen aan de baan. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles qua bekabeling netjes weg te werken.

Na de handleidingen door te hebben genomen was het aansluiten prima te doen. Ik heb een stuk of 5 bezetmelders reeds aangesloten welke netjes hun signaal doorgeven aan de z21.

Ook het aansluiten van de 4018 was een fluitje van een cent.

Groet,

Martijn

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #23 Gepost op: 05 december 2022, 09:42:02 »

Hoi VulcanRaven,

Ik lees dat je lekker met bekabeling etc bezig geweest bent. Je zegt dat je de bekabeling netjes hebt weggewerkt.
Ik ben momenteel voor mijn baan met dezelfde zaken bezig, (Z21, DR4018 en voor bezetmelding DR4088RB) en ben benieuwd hoe je hebt aangelegd.
Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen?

Alvast bedankt.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #24 Gepost op: 05 december 2022, 10:44:40 »
Als alles af is zal ik wel wat foto's maken.

Belangrijkste uitgangspunt voor mij was om alle gezamelijke aansluitingen netjes bij elkaar te monteren. Je hebt namelijk heel wat + en - aansluitingen naar de div. zaken van je baan lopen. Ik heb dat opgelost met kroonsteen pcb's waar je 16 aansluitingen op kan monteren.

Dus vanuit de centrale de + kabel naar 1 PCB en de - naar een andere PCB en van daar uit richting alle apparatuur / rails / etc.

Waar nodig weer opgesplitst naar een 2e PCB etc.

Aansluitingen van de wissels kunnen direct op de 4018's worden aangesloten en de kabels van de bezetmelding direct naar de 4088.

Ik heb even een slordig plaatje gemaakt, maar je ziet de basis wel hoe ik het aangesloten heb:

[/url]
« Laatst bewerkt op: 05 december 2022, 10:52:13 door VulcanRaven »
Groet,

Martijn

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #25 Gepost op: 05 december 2022, 20:52:12 »
Mooi plaatje. Ik heb ik de basis dezelfde aansluitingen.
Ik gebruik alleen niet de PCB kroonstenen maar de PTFix voor het verdelen van de stroom/signaal.
Bedankt voor het plaatje.  :) Ik zal zelf ook eens een schema maken van mijn baan.


Jan Pieter

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #26 Gepost op: 05 december 2022, 21:20:13 »
Ziet er legitiem uit. Ik mis alleen een extra voeding bij de 4018 of gebruik je daarvoor de DCC bus?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #27 Gepost op: 06 december 2022, 09:04:33 »
Dat klopt, ik heb alleen de signaal kabels getekend. De 4018 is wel met aparte voeding verbonden.
Groet,

Martijn

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #28 Gepost op: 15 december 2022, 10:55:18 »
Kleine update in dit verhaal. Ik heb de afgelopen tijd flink zitten bouwen aan de baan. Na heel wat meters kabel, div. sneetjes in de rails en een flinke rits soldeerpunten te hebben gemaakt is het einde in zicht. Ik heb meteen van de kans gebruik gemaakt om alles qua bekabeling netjes weg te werken en centraal aan te sluiten.

Alle bezetmelders lijken te werken, ze worden netjes via de DR4088RB doorgezet naar de z21. Via de onderhoudstool zie ik bij aanraking van de rail netjes de div. bezetmelders oplichten.

Ik heb alle wissels aangesloten op mijn 4018 en deze werken allemaal via de Multimaus.

Rest me alleen nog de voeding van de z21 én de voeding van de 4018's netjes onder de baan te monteren en de 2e 4018 in te stellen voor seinbesturing en mijn 4 seinen aan te sluiten erop. Als dit gereed is ga ik het geheel koppelen aan Rocrail en met de video's van Albert het geheel instellen.
Groet,

Martijn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #29 Gepost op: 15 december 2022, 11:21:13 »
Goed bezig mr Vulcan  :P

Het zou misschien kunnen zijn (en dit moet je proefvriendelijk ondervinden) dat je je seinen ziet inkakken elke keer wanneer er een wissel schakelt als je dezelfde voeding gebruikt voor beide dr4018. Misschien dat je dit al heb waargenomen, misschien zie je het pas omdat ik je er nu op wijs, misschien is het probleem niet eens aanwezig

Je zou dat kunnen oplossen door de 4018 van de seinen te voeden uit je DCC bus. Ze vormen immers toch geen serieuze belasting.
Maar nogmaals. Eerst kijken of het probleem uberhaupt voorkomt in de eerste plaats  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)