Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
sneek
Vandaag
om 00:39:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sneek
Vandaag
om 00:37:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 00:05:48
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm....
door
Mar-Cas
Vandaag
om 00:01:42
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
renedh
28 June 2025, 22:44:17
Nederlandse Spoordijk in H0
door
Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637
door
pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn)
door
Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0
door
Miniature Holland
28 June 2025, 22:06:34
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
28 June 2025, 21:54:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
28 June 2025, 21:53:41
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Bert55
28 June 2025, 21:11:11
20 jaar BNLS
door
Yuri v L
28 June 2025, 21:06:20
Nijmegen in h0
door
Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
keerlusproblemen
door
saskia
28 June 2025, 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
28 June 2025, 20:18:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 June 2025, 19:17:46
Raadplaatje
door
Dpc Fo
28 June 2025, 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974
door
Jeroen Water
28 June 2025, 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 June 2025, 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
28 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 June 2025, 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
28 June 2025, 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
RetroJack
28 June 2025, 14:38:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
28 June 2025, 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Keska
28 June 2025, 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
28 June 2025, 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
28 June 2025, 11:54:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Een topic om je geluk(je) te delen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Een topic om je geluk(je) te delen (gelezen 5734 keer)
HuubvG
Een topic om je geluk(je) te delen
«
Gepost op:
20 November 2022, 18:03:03 »
Kleine en grote gelukjes. Niet dat je iets nieuws hebt kunnen bemachtigen, want dat hebben we al in toon uw nieuwe aanwinsten.
Wel bijvoorbeeld dat iets gelukt is dat eerder steeds mislukte, of dat iemand je geholpen heeft en je nu weer verder kunt, of andersom, of dat je een leuke methode hebt gevonden om iets te fiksen, iets teruggevonden dat je kwijt was, een lift hebt gekregen naar een beurs vice versa, of te koud buiten, dus lekker binnen knutselen, enzovoorts. En dan een titel erboven die uitnodigt tot jubelen?
Als het in een vrije rubriek komt waar het off topic mag, dan wordt het wat minder krampachtig modelspoorgericht. Is dit wat?
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2022, 21:44:03 door HuubvG
»
Ik heb al een trein
RetroJack
Re: Een topic om je geluk(je) te delen
«
Reactie #1 Gepost op:
20 November 2022, 18:11:31 »
Ik heb wel iets voor dit topic. Het gaat wel over een aankoop maar dan op een aparte manier
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
RetroJack
«
Reactie #2 Gepost op:
20 November 2022, 18:46:15 »
Op een beurs kocht ik eens een doos rommel voor 7.50€. Waarom? Volgens mij vanwege een kapje van een loc dat ik kon gebruiken. En als er verder nog iets bruikbaars bij zat was dat meegenomen. Er zat ook een kap in van een geelgrijze Roco NS2200. Die had niet mijn directe belangstelling.
De inhoud van de doos inspecterend vond ik ook het chassis van de 2200. Tsja, misschien had iemand anders er nog iets aan...
Maar toen vond ik de draaistellen! Hee; zo kon ik hem nog als decoratie ergens op een baan zetten. Moesten er wel glaasjes in de ramen maar die waren ook aanwezig
Ik dacht na over een manier om de loc te motoriseren; misschien elk draaistel een kleine motor geven? Ik had nog wel eea op voorraad.
Tot ik ook de motor vond en het rubber dempingsstuk en de schroef
Moest ik enkel nog iets voor de koppelingen maken... toen vond ik die ook nog tussen de andere rommel.
Zo puzzlede ik op een avond een hele loc bij elkaar
Alleen de handrails waren wat verfomfaaid.
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2022, 18:51:41 door NS1220
»
de groeten van Jacob
En iets in LGBschaal:
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Klaar voor vertrek
«
Reactie #3 Gepost op:
20 November 2022, 20:50:41 »
Dat lijkt me een leuk onderwerp, ook omdat het, nou ja, leuk is om geluk te hebben! Ik weet niet, Huub, of dit een beetje is wat je bedoelt?
Mijn meest recente modelspoorgeluk is vergelijkbaar met dat van Jacob en de plek waar het zich afspeelt is de modelspoorbeurs in Houten. In augustus had ik daar
onder andere twee exemplaren van de Fleischmann BR 78 gescoord
. Ze kostten respectievelijk € 39,- en € 25,- omdat ze een incompleet drijfwerk hadden. Ze zagen eruit alsof ik de een kon aanvullen met drijfwerk-onderdelen van de ander. Dat lukte. Nu had ik wel een bijna complete BR 78 over.
Vorig weekend opnieuw naar Houten, voor heel andere dingen. Maar daar ligt in de categorie loop & sloop een exemplaar van de BR 78, voor € 15,-. In de originele doos van een 3-rail versie, schijnbaar gedigitaliseerd. Dat blijkt allemaal niet het geval. Wel hangt het onderstel er een beetje raar bij. Dat is geheel opgevreten door zinkpest:
Dit was ervan over nadat ik alle bruikbare onderdelen eraf had gesloopt. Ter vergelijking het gecompleteerde onderstel van een van de andere exemplaren.
Wel zitten er de goede onderdelen van het drijfwerk aan, om het eerder gestripte exemplaar weer volledig te maken. Alleen daarvoor is € 15,- wat veel geld, zou je denken. Maar een compleet nieuw drijfwerk kost € 73,-. En, ik kon mijn geluk niet op: de kap van deze BR 78 is completer (trappertjes!) dan dat van de andere twee.
Nu heb ik twee goede exemplaren en een nóg incompletere BR 78 over: een kap van de DR-versie (DDR) met afgebroken trappetjes en een gekneusde voorkant, en alle onderdelen die nog van het zinkpest-onderstel af te halen vielen:
Volgende keer maar weer naar Houten dan?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
HuubvG
«
Reactie #4 Gepost op:
20 November 2022, 21:40:07 »
Ja dit bedoel ik.
Leuk met foto's erbij, maar zonder is ook oké natuurlijk.
Ik zal vragen aan de moderator om dit topic naar het stationsplein of een andere goeie plek (?) te verplaatsen. Dan kan er gewoon verder gereageerd worden. Misschien nog een pakkender titel vertzinnen?
Ik heb al een trein
RetroJack
«
Reactie #5 Gepost op:
20 November 2022, 21:51:14 »
Beter niet op het stationsplein; de topics daar komen niet in de kolom links.
Alleen wie ooit gereageerd heeft krijgt dan nog een melding.
de groeten van Jacob
En iets in LGBschaal:
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #6 Gepost op:
20 November 2022, 22:43:48 »
Leuk idee!. Ik heb er het onderwerp aan gegeven van het laatste bericht, dat leek me wel afdoende. En ik heb het in "ditjes en datjes" gezet, dan komt het prima in de linkerkolom.
Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Edsko Hekman
Nooit uitgeklust....
«
Reactie #7 Gepost op:
20 November 2022, 23:30:09 »
Leuk, een jubel topic!
Grasland
R.C.Grootveld
Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
«
Reactie #8 Gepost op:
20 November 2022, 23:49:19 »
Vlak na het begin van de 21e eeuw stapte ik in Utrecht in de EC 105 naar Interlaken en raakte aan de praat met een medepassagier(e) die naar dezelfde eindbestemming ging.
Inmiddels zijn we ruim 22 jaar verder en we zijn nog steeds niet uitgepraat
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Klaar voor vertrek
«
Reactie #9 Gepost op:
21 November 2022, 09:29:16 »
Volgens mij kan dit onderwerp afgesloten worden; zoveel geluk is niet te overtreffen!
Maar serieus: mooi verhaal. Veel geluk nog samen!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
bask185
«
Reactie #10 Gepost op:
21 November 2022, 10:05:03 »
Laatste keer was ik naar Ontrax met de trein. De heenweg ging vlekkeloos, toen ik ging kijken in de ns app naar de terugweg zag ik een overstaptijd van 57m op Utrecht centraal... Best raar als je dan in hetzelfde nieuwsbericht leest dat er minder treinen rijden door personeelstekort en dat er tegelijkertijd ook 300.000+ werkelozen thuis op de bank zitten.. het zal wel..
In ieder geval. Mijn aansluiting die ik op drie minuten zou missen.. DIE HAD VERTRAGING waardoor ik hem toch kon halen.
When the stars are algined
3e keer in mijn leven dat ik deze 'mirakel' had.
Ik had eerder al de mazzel dat ik de
laatste trein
in Haarlem niet miste doordat die vertraagd was. Dat zou anders een lange nacht geweest zijn
En een keer met een overstap op Alkmaar had ik ook mazzel. De sprinter van Alkmaar Noord had ik al bijna gemist, maar die vertrok 2 minuten
te vroeg
. Ik wist niet wat ik zag, een trein die te vroeg vertrekt.
Op Alkmaar noord miste die sprinter de IC naar Amsterdam altijd net op een minuutje ofzo. Normaal als je dan aankwam, zag je hem net wegrijden. Maar die dag.... de deuren gingen open, zonder aarzelen sprintte ik het perron over naar de de trein tegenover me die een enkele minuut was vertraagd
en ik was niet betrapt op het instappen na het fluitsignaal
. Wat als je driedubbel geluk heb...
Maar ik heb nu mijn drie mirakels er weer opzitten. Ik denk niet dat ik er nog veel zal meemaken.
Mvg,
Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
VvKan
Gast
«
Reactie #11 Gepost op:
21 November 2022, 10:14:55 »
Lang genoeg leven, dan kom je tot negen
HuubvG
«
Reactie #12 Gepost op:
21 November 2022, 10:29:51 »
Bedankt Reinout! De titel is pakkend en in Ditjes en Datjes geplaatst.
De eerste gelukjes en zelfs een groot geluk zijn vereeuwigd, de kop is eraf.
Nu mijn gelukje, het stelt niks voor, maar voor mij als budgethobbyist hier een plekje waard.
Twintig jaar geleden een gebruikte airbrush aangeschaft, om te leren airbrushen, een Iwata HP-B. Vijtien jaar terug kwam daar een goedkope, maar nieuwe Black Bull bij, met naaldstandbegrenzer. Nozzle en nozzlekap niet uitwisselbaar, bij de BB is het een maatje groter.
De BB kreeg al snel last van ruime schroefdraad, en ik ging vloeibare verpakking gebruiken, Loctite 243, met een belangrijke eigenschap:
Demontage met handgereedschap is mogelijk voor onderhoud
. Echter wilde ik onlangs de nozzle verwijderen en die brak af, schroefdraad bleef zitten en kreeg ik er niet meer uit. Einde spuit.
Niet zo erg, want ik had de Iwata nog. En ik ging uitkijken naar een nieuwe vervanger, die net als de Black Bull een naaldstandbegrenzer zou hebben, want dat was toch wel ideaal, niet meer uitschieten en een te dikke straal spuiten.
Weleens gedacht: zou die van de BB passen op de Iwata? Maar de nozzlekap paste niet, dus nam ik aan dat de begrenzer ook wel niet zou passen. Eergisteren toch even geprobeerd, en verdraaid, het paste ook nog! Uitgeprobeerd en nu is de HP-B gratis en voor niets geupgrade naar een quasi 'HP-C' en kan ik met een gedoseerde straal spuiten. En heeft de BB toch nog iets van nut achtergelaten.
De BB met begrenzer, mooi kleurtje.
Toch uitwisselbaar dus, had ik dat maar 15 jaar eerder geweten.
Ik heb al een trein
Luud H
«
Reactie #13 Gepost op:
21 November 2022, 10:43:45 »
Even terug naar lang geleden, en wel najaar 1979. Ik woonde in het Zuiden en mijn vriendinnetje in Brabant. Regelmatig met de BMW motor heen en weer. Ik werkte toen ook al bij de Ns, maar gaf de voorkeur aan eigen vervoer. De winter (die hadden we toen nog
) deed zijn in trede en tijd om eens naar een auto te kijken. We werden beide enigszins verliefd op een Saab 95, alleen was deze veel te duur. Het werd uiteindelijk een besteleend, maar de Saab heeft ons altijd in gedachte blijven achtervolgen. Nou ja, ons, mij dan...
In mijn Ns periode heb ik diverse functies gehad en de laatste jaren had ik o.a. de leerling machinisten onder mijn hoede. Een van deze leerlingen had als hobby Saabs en dan heb je naast ,, het spoortje" ook een andere klik. Al gauw wist hij van mijn ,,droomauto" en heeft mij regelmatig geïnformeerd als hij iets wist. Tot de laatste, een fikse opknapper, mij ertoe deed zetten deze aan te schaffen. Ik wilde hem dat persoonlijk gaan vertellen en toen wist ik even niet wat me overkwam.....Ik wist dat hij een hele mooie bijzondere 95 had die hij nooit zou verkopen....en nu bleek: behalve aan mij. Dan sta je oog in oog met deze auto en......dit geluk wil ik met jullie delen.
Het moge duidelijk zijn dat er bij mijn Ho spoorbaan een 1:87 modelletje aanwezig is.
«
Laatst bewerkt op: 21 November 2022, 11:06:56 door Luud H
»
hrp
«
Reactie #14 Gepost op:
22 November 2022, 17:02:35 »
We horen de laatste jaren veel geklaag over het onderwijs, lesuitval...
Was vroeger ook.
Op 8 februari 1968 kwam onze directeur melden dat mijn klas de volgende dag weer eens geen les had wegens zieke leraren.
Hij zei er bij dat het
niet
was vanwege de opening van de metro!
Vrijdag 9 februari werd de eerste metrolijn van ons land geopend door Prinses Beatrix en Prins Claus.
De opening was overigens buiten beeld van het publiek.
Maar ik kon die vrijdag nog wat foto's maken van de tramlijnen die voor het laatst reden.
En ook: bordjes van die tramlijnen scoren door ze van de haltepalen af te schroeven...
Soms heb je als hobbiist de mazzel dat je een tram of trein tegenkomt die zelden op de baan is.
Vanmiddag kwam ik de aloude RET-instructiewaren 2101 weer eens tegen op de Bentincklaan in Rotterdam
Ronald
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2022, 17:06:32 door hrp
»
Groet,
Ronald
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende