Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door WeKra
Vandaag om 21:42:17
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
Vandaag om 21:38:29
Rijnstraat door Vroeger
Vandaag om 21:16:04
2500 kap kleinspoor op nieuwe Roco 2400 door Rob Ellerman
Vandaag om 20:55:02
Ontwerp print tbv binnenverlichting door ingenium
Vandaag om 20:48:53
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 20:38:31
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:28:28
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 20:09:47
Leopold Halling modeltrams stopt. door Marc tramt
Vandaag om 20:07:08
Model Loco Br 55 1086 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 19:59:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:56:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 19:44:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:24:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Van Es
Vandaag om 17:58:08
minitrix 16289 BR 218 betty boom geluid harder zachter CV ????? door Bahn-AG
Vandaag om 17:49:15
Haagsche Tram Nr. 810 Lijn Baanplan door 1200 DENHAAG
Vandaag om 17:40:32
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 16:52:30
Thornton USA 2024 door Hans Reints
Vandaag om 15:32:26
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:11:41
22 juni modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 14:31:58
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:25:48
YaMoRC YD7010 door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:00:46
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Jeroen Water
Vandaag om 13:57:53
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
Vandaag om 13:56:34
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:43:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:24:05
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 13:23:29
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 12:51:13
Vandaag 50 jaar geleden door R1954
Vandaag om 11:33:32
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Herb73
Vandaag om 11:11:42
  

Auteur Topic: Wadloper PB Models pimpen  (gelezen 11269 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Wadloper PB Models pimpen
« Gepost op: 19 November 2022, 19:37:08 »
Verfraaien van de Wadloper
Van Pico Bello naar Ultimo Bello
  :-*

De Wadloper van PB Models is een nagenoeg perfect model dat het DH-materieel van de NS in alle facetten weergeeft. Maar hoe mooi een model ook is het kan altijd nog net wat realistischer. Daarom in dit draadje; het pimpen van de Wadloper.

Lijdend voorwerp is de 3228 in de uitvoering  vanaf 1987 (met magneet-railremmen).


Zo in de doos al een heerlijkheid om te zien!

We beginnen met de demontage. De kap wordt door voorzichtig uitbuigen (gebruik cocktailprikkers, maar nooit iets scherps als een schroevendraaier) van het onderstel gehaald. De losse inzet van het cabine-interieur wordt ook uit de kap gehaald, en jawel het NS-personeel ligt al klaar voor de komende dienst in deze 3228.




We beginnen met het helder rood kleuren van de binnenzijde van de zwenkzwaaideuren. Omdat de raamstrips degelijk verlijmd zijn, laten we die maar zitten. Met schilderstape plakken we de contouren van de deuren af. Een watervaste Eddingstift in rode kleur is perfect voor het inkleuren van de deuren. Geen gedoe met verf en de kleur is exact volgens het voorbeeld. Door het afplakken ontstaan mooie strakke randen.




De uitlaten en hun kappen glimmen fabrieksnieuw; dat kan viezer. Een eerste washing met Vallejo zwart en bruin geeft al een beter effect. Omdat regengootjes op de stellen ontbraken liep er altijd wel roetwater op de zijwand. Zelfs in de wasmachines was dit niet altijd goed te verwijderen. Dus een subtiel veegje naar beneden moet kunnen.




Tijd om iets aan het interieur te doen. De rode Compin-banken hadden grijze armsteunen en in de 'Roken'bak mogen zilverkleurige asbakjes niet ontbreken. Even kwasten en een zilverstift geven het resultaat. Die zilverstift zorgt ook voor het accentueren van de handgrepen op de bovenzijde van de banken.


De meester zit op zijn stoel en kijkt vergenoegzaamd naar zijn bedieningspaneel. Dat heeft met blauwe en zwarte verf de juiste kleurstelling gekregen. Met verschillende kleuren zijn de meters en knoppen aangetipt. De ramen in de achterwand ontvingen hun rode gordijntjes. Het grote raam achter de meester was oorspronkelijk als loket voor éénmansbediening gedacht. Maar net als de cabinedeur en het smalle raam rechts was het meestal afgesloten door de gordijnen. Dit voorkwam hinderlijke lichtreflecties vanaf het balkon en voorkwam pottenkijkers die meekeken.
De gordijnen maken we simpel door schilderstape met de rode stift te kleuren, op maat te snijden en vanaf de cabinezijde tegen de ruiten te plakken. Hier en daar een kier die nog licht doorlaat maakt het beeld super realistisch. De binnendeuren krijgen trouwens allemaal een donkerbruine houtkleur.


Hier is het paneel nog wat beter te zien.


Vrij onbegrijpelijk zijn de frontseinen voorzien van warmwitte LED's. Die lampen waren geel. Maar om te voorkomen dat de lampen te oranjeachtig zouden worden heeft de fabrikant warmwit gekozen. Nu kan iedereen ze naar eigen inzicht bijkleuren.  De bekende methode van gelig schilderstape voor de lensjes van de LED's laat het licht tot de juiste tint verkleuren.


De HC maakt een praatje met een reizigster op één van de Noordelijke nevenlijnen. Of misschien verkoopt hij haar wel een plaatsbewijs. Want dat kon toen nog, zonder boete of verhoging...


Een paar nietjes worden afgeknipt...wat gaan we daar mee doen?


Dit dus, zij vormen de beschermstang op de balkons achter de zijruiten waar fietsen konden worden geplaatst. Deze stangen dienden ook als ruggensteuntje voor reizigers op de klapstoeltjes.


De dop van de dieseltank wordt ook even zilverkleurig aangezet, alle vier op een DH2.


Ook de knoppen om de deuren te openen krijgen een kleine kleurbehandeling. In werkelijkheid zat er een transparant rubber beschermhoesje overheen. Ik heb het gelaten, maar dat zou je nog met een drup Cristal Clear kunnen imiteren natuurlijk.


De anti-slipranden van de treeplanken krijgt ook een zilveren randje.


De vier kijkglaasjes van de brandstoftank eveneens.


Het roostermotief van de koeling wordt eveneens geaccentueerd.


In de cabines mag het ronde spiegeltje boven niet ontbreken. Hiermee kon de meester het balkon en loket in de gaten houden. Nutteloos, want de eenmansbediening kwam er dus nooit. Maar in de oeruitvoeringen van de DH mag dit spiegeltje niet ontbreken. Het ontstond uit wat onderdeeltjes uit de rommeldoos.


Op de één of andere manier lijkt het stel al weer wat meer op z'n voorbeeld.


Een Scharfenbergkoppeling met rood beschermhoedje is geplaatst. Wat heeft PB Models trouwens fraaie ruitenwissers geplaatst. Ook de vier kabels aan de koppeling ontbreken niet. Hier zijn wel vaklui aan het ontwerpen geweest!


Met een bescheiden washing worden de twee ventilatiesleuven van het toilet in de buitenwand van de B-bak wat aanweziger.


Wat vegen en drybrushen aan de draaistellen.


Vuil zet zich snel af in de plooien van de vouwbalg. Ook de  slangen voor de elektrische en pneumatische verbinding tussen de bakken wordt aan de achterwanden geplaatst.


Vervuilde vouwbalg en kabels. Tijd om de bakken weer te koppelen.


Heerlijk stelletje  (y)


Hoog tijd om de 3228 voor te brengen aan het perron. Rangeersein aan en gaan!






Klaar voor vertrek! Kenmerkend de enigzins doorschijnende gordijntjes.




Met behulp van de ESU LokProgrammer is de felle verlichting behoorlijk gedimpt. Waar de fabrikant de waarde standaard op 31 heeft staan kan die gemakkelijk worden teruggeschroefd tot 15. Dat oogt een stuk beter.


Eén minpuntje blijft: de vouwbalgen sluiten niet mooi aan, er zit een spleet tussen. En daardoor zie je dan steeds het licht van de ronde patrijspoortjes in de vouwbalgdeuren. Nou ja, er moet wat te zeuren blijven  ;D

Bovenstaande is maar een handreiking hoe je de DH kunt oppimpen. Benieuwd naar jullie methodes en ervaringen  :D













« Laatst bewerkt op: 19 November 2022, 20:02:17 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

JeroenM.

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
  • NS periode 1975-2000
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2022, 19:54:52 »
Super leuk gedaan Wim! Dit ziet er al gelijk weer beter uit  (y)
Top!!
Mvg Jeroen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7584
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2022, 20:48:36 »
Ten aanzien van je Wadloper dacht ik eerst: "Arme stakker....... zij is al zo mooi"
Nu denk ik: "Arme stakkers......" over de overige Wadlopers  ;D

Prachtige modificaties! Dat van die binnenspiegel wist ik niet. Is me nooit opgevallen. Zijn die asbakjes in de rokersafdeling voorgemodelleerd? Zo lijkt het nu wel.
Overigens een hoop fotoos van dichtbij, die laten zien dat dit een magnifiek model is. Wacht met smart op mn 1tje.....

Groet
Huup

ps. wat ik nou mis, he, dat is die buitenspiegel die miet ff uitklapt voor t wegrijden......
« Laatst bewerkt op: 20 November 2022, 10:32:46 door Huup »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2022, 07:49:21 »
Mooi gedaan hoor. Maar als je je nu irriteert aan dat lucht in de vouwbalgen, waarom schilder je de  binnenzijde van dat ronde raampje dan niet even zwart? Lijkt me een veel beter resultaat geven.

Misschien ook nog leuk om reclame op de reclamebanen te plakken. Kenmerkend voor de DH’s was dat de reclamebanen waar de vulopening voor de dieseltank zat, niet beplakt werd.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 20 November 2022, 07:52:35 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1559
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2022, 08:59:35 »
Hoi Wim. Magnifiek die uiteenzetting van je pimp adviezen. Mijn modellen zijn nog niet binnen maar ik weet nu al dat ik jouw tips zeker ter harte neem. Wat waren het vroeger mooie treinstellen. Dagelijks de rit IJlst - Leeuwarden v.v. in die krachtige maar trage Wadlopers. En dan de herrie van de motoren. Dat kan PBModels niet evenaren. Ik ben er content mee dat de DH1 en DH2 op hopelijk korte termijn het station Klein Bruntendijk zullen binnenlopen.

Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk, Friesland.
                                 Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7584
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2022, 09:20:45 »
Grappig, Kees, trage Wadlopers. De DE-tjes waren nog trager. De wadlopers zorgden in de eerste jaren van inzet voor een toename aan reizigers van meer dan 20%pj. Traag misschien, maar toch een hele verbetering voor de exploitatie 🙃

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2022, 09:25:42 »

Misschien ook nog leuk om reclame op de reclamebanen te plakken. Kenmerkend voor de DH’s was dat de reclamebanen waar de vulopening voor de dieseltank zat, niet beplakt werd.

Jeroen

Die stelling klopt ten dele Jeroen.
Met de vanaf 1985 ingevoerde 'lange' reclame kon dat inderdaad niet meer over de vulopening. De oude, driedelige reclame was minder breed ,zat daardoor wat hoger en dat ging nog wel  :D





Zulke reclame moet er nog komen, dan nog juiste koersborden en natuurlijk blijft het hopen dat iemand betere soundfiles maakt die het Wadloper-geluid beter benaderen. Toerenverhoging en de koppelomvorming bij 70 km/u, ontsnappende lucht bij het remmen, de sluitfluit zijn nog een paar van de wensen... ::)

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 20 November 2022, 09:31:14 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21746
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2022, 09:35:55 »
Mooi gedaan Wim.  (y)
Het is een topproduct met slechts wat kleinigheden.

Eén minpuntje blijft: de vouwbalgen sluiten niet mooi aan, er zit een spleet tussen. En daardoor zie je dan steeds het licht van de ronde patrijspoortjes in de vouwbalgdeuren. Nou ja, er moet wat te zeuren blijven  ;D

Ik vraag me af of dit heeft te maken met de aanpassing aan de koppeling op het laatste moment waarover we zijn bericht. Ben vergeten dat op de beurs te vragen. Als dat zo is, dan is de volgende vraag of die aanpassing misschien is terug te draaien. Ik heb geen 360 mm bogen. :)

Hier draait het model (gemoderniseerde 3209 met decoder) sinds enkele dagen mee in het automatische verkeer. In eerste instantie reed het model naar mijn waarneming nog een beetje schokkerig. De k- en i-factor nog wat verlaagd en nu rijdt het model goed. Ik heb nog overwogen om een andere decoder te proberen, maar ik denk niet dat ik al de lichtinstellingen zomaar goed krijg.

Verder heb ik ook de verlichting gedimd. De binnenverlichting maar een beetje, omdat die al snel gaat bibberen. Dat zie je veel en is een risico bij dimmen via PWM. Ik ben een halfwetende op het punt van elektronica. Maar is dat gebibber niet te voorkomen met een condensatortje of zoiets?

Nou ja, het is een veelbelovend begin van PB Models. Kijk ernaar uit om de DH1 met de DH2 te kunnen koppelen. Tot die tijd blijft het tweetje zijn rondjes meedraaien op de baan.









De Fleischmann Lint rijdt nog net wat soepeler. Maar ja, Fleischmann had ook 60 jaar de tijd gehad om de aandrijvingen te vervolmaken.  :)
« Laatst bewerkt op: 20 November 2022, 11:45:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7584
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2022, 09:38:51 »
Wat zijn k en i factoren?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21746
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2022, 09:44:10 »
Onderdelen van de motorregeling bij gebruik van cruise control.
CV54 (k) heb ik teruggebracht tot 40, cv55 (i) tot 80. Kan vast allemaal nog beter, maar mooi zat is mooi zat.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7584
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2022, 09:46:09 »
En cruisecontrol is de moderne naam voor lastregeling? Jij mag een halfwit zijn, ik nog geen kwartwit  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21746
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2022, 09:53:10 »
Lastregeling is denk ik een beter woord, dus het valt wel mee met je wit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2022, 09:55:31 »
K actie , ook wel P genoemd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meet-_en_regeltechniek

hier wat uitleg wat het doet , geeft misschien wat meer inzicht wat je doet en wat je er mee kan doen (en niet moet doen)

Cor

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7584
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2022, 10:22:45 »
Lastregeling is denk ik een beter woord, dus het valt wel mee met je wit.
;D ;D

Cor, dank!
« Laatst bewerkt op: 20 November 2022, 11:36:25 door Huup »

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1927
Re: Wadloper PB Models pimpen
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2022, 10:34:22 »
Mooi hoor Wim die aanpassingen . Nu die hc nog voorzien van een mini AEG voor de kaartjes .  ;D . Op de spoorlijnen naar Staveren en Harlingen hadden ze die altijd 1 mee in de trein .