Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:26:53
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:11:46
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 21:55:43
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
Vandaag om 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: Vraagjes over tramspoor e.d.  (gelezen 1508 keer)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Vraagjes over tramspoor e.d.
« Gepost op: 12 November 2022, 18:10:18 »
Beste allemaal,

Ik ben een "leer"diorama aan het plannen en ik neig steeds meer om wat met een tram te gaan doen. Nu heb ik mij de afgelopen week eens goed ingelezen ( ook op dit forum ) en las dat de H0 trammetjes conform werkelijkheid redelijk kleine boogstralen kunnen berijden.'

Nu komt bij mij meteen de vraag naar boven, welk ( fabricaat ) rails worden hiervoor gebruikt? Zelfde voor de wissels..

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt,

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 November 2022, 09:40:40 door ltmdepot »
Met vriendelijke groet,

Bart

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2022, 18:44:38 »
Bart,

Gebruik gewoon 16,5 mm rails, bv Fleischmann of Roco.
Voor gelede trams is de straal van 25 cm goed bruikbaar.
Mbt kruisingen en wissels: idem dito.
Houdt wel rekening met de snelheid van je trams. Vaak rijden ze op videos met snelheden die me aan autoracebanen uit de jaren 60 doen denken.

Zie ook topic "Tramrails in de straat aanleggen?"

Succes.
Ronald

Ps: ik schreef eerder straal van 50 cm. Dat was de diameter, de straal is dan 25cm. Excuus.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2022, 22:40:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2022, 20:42:53 »
Op mijn baan gebruik ik Piko-A flexrails. Die zijn tot iedere (kleine) boogstraal te buigen. Met mijn tweeassige trammetre  (Weense tram van Halling) lukte op een testbaantje een straal van 20 cm nog goed. Om problemen op langere termijn toch tegen te gaan heb ik 25 cm aangehouden. Rijdt daar zonder problemen doorheen. Bedenk bij de aanleg wel, dat raillassen problemen gaan geven, de flexrail wil zich weer recht buigen. Goed vastzetten, of nog beter, geen raillas in dergelijke bochten.

Wim K

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2022, 20:47:32 »
Dank beide!
Met vriendelijke groet,

Bart

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2022, 21:04:00 »
En doordat de flenzen van de tramwielen een stuk kleiner zijn dan die van treinen, zijn die gevoeliger oneffenheden, en dus ook raillassen zoals boven genoemd.  Geldt ook bij het aanleggen van spoor in een straat. Een heel kleine hobbel kan al voor problemen zorgen.

Groetjes, Frank

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2022, 23:58:47 »
Denk ook eens aan een smalspoor tram, bij H0 kan je heel goed N railmaterieel en aandrijvingen gebruiken.
Trams reden en rijden in werkelijkheid vaak op meterspoor en 75 cm. spoor.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2022, 08:09:37 »
Meterspoor kwam en komt vaak voor, dat is H0m met 12mm spoor wat overeen komt met spoor TT.
Trams op 750mm ken ik niet. De trams in Ybbs en Dubrovnik reden op 760mm, maar die zijn al ruim 50 jaar geleden opgeheven.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2022, 08:29:43 »
Reed de GTW niet op 75cm spoor?
Stoom natuurlijk.
Ronald
Groet,
      Ronald

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2022, 10:32:40 »
De stoomtrams hebben tot september 1957 in de Achterhoek gereden.
Maar in de Gelderse Achterhoek zijn ze al vroeg met motorrijtuigen gestart.
De TMDG is begin jaren 20 begonnen met twee derdehands motortrams, gebouwd door Diatto in 1905 voor een tentoonstelling in Milaan.
De oorspronkelijke Fiat motoren zijn pas in 1927 vervangen door Ford motoren.
Deze twee motortrams zijn pas in 1933 bij de GTW buiten dienst gesteld en gesloopt.

Verder hebben op het smalspoornet in de Achterhoek meerdere twee en vierassige motorrijtuigen dienst gedaan van verschillende types en fabricaten.
Ze zijn in de jaren 30 vervangen door autobussen van de GTW.

« Laatst bewerkt op: 13 November 2022, 10:36:55 door Piet Groot »

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2022, 13:59:55 »
Inmiddels mijn eerste spinsels als "artistieke impressie " op papier gezet, wat vinden jullie ervan ?
( Niet op schaal, ook niet echt in verhouding ).

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104811.msg3222348453;topicseen#msg3222348453
Met vriendelijke groet,

Bart