Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:36:03
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
Vandaag om 17:34:34
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 17:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 17:21:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Peter J K
Vandaag om 17:18:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:11:10
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 17:08:18
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
Vandaag om 17:05:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Noordernet
Vandaag om 17:01:02
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 16:57:21
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:35:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 15:38:52
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:04:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:01:00
Pecorama Dicht door Noordpool
Vandaag om 13:47:10
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 13:40:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:40:12
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 13:15:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 12:58:50
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:34:48
Baanplan Belkamp H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:54:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 09:16:15
Locatie van foto gezocht door Jan Bennink
Vandaag om 09:01:16
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door jandcargo
Vandaag om 08:32:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:22:15
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 08:15:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
14 November 2025, 23:19:12
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 November 2025, 23:17:42
  

Auteur Topic: Vraagjes over tramspoor e.d.  (gelezen 1716 keer)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Vraagjes over tramspoor e.d.
« Gepost op: 12 November 2022, 18:10:18 »
Beste allemaal,

Ik ben een "leer"diorama aan het plannen en ik neig steeds meer om wat met een tram te gaan doen. Nu heb ik mij de afgelopen week eens goed ingelezen ( ook op dit forum ) en las dat de H0 trammetjes conform werkelijkheid redelijk kleine boogstralen kunnen berijden.'

Nu komt bij mij meteen de vraag naar boven, welk ( fabricaat ) rails worden hiervoor gebruikt? Zelfde voor de wissels..

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt,

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 November 2022, 09:40:40 door ltmdepot »
Met vriendelijke groet,

Bart

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2022, 18:44:38 »
Bart,

Gebruik gewoon 16,5 mm rails, bv Fleischmann of Roco.
Voor gelede trams is de straal van 25 cm goed bruikbaar.
Mbt kruisingen en wissels: idem dito.
Houdt wel rekening met de snelheid van je trams. Vaak rijden ze op videos met snelheden die me aan autoracebanen uit de jaren 60 doen denken.

Zie ook topic "Tramrails in de straat aanleggen?"

Succes.
Ronald

Ps: ik schreef eerder straal van 50 cm. Dat was de diameter, de straal is dan 25cm. Excuus.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2022, 22:40:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2022, 20:42:53 »
Op mijn baan gebruik ik Piko-A flexrails. Die zijn tot iedere (kleine) boogstraal te buigen. Met mijn tweeassige trammetre  (Weense tram van Halling) lukte op een testbaantje een straal van 20 cm nog goed. Om problemen op langere termijn toch tegen te gaan heb ik 25 cm aangehouden. Rijdt daar zonder problemen doorheen. Bedenk bij de aanleg wel, dat raillassen problemen gaan geven, de flexrail wil zich weer recht buigen. Goed vastzetten, of nog beter, geen raillas in dergelijke bochten.

Wim K

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2022, 20:47:32 »
Dank beide!
Met vriendelijke groet,

Bart

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2022, 21:04:00 »
En doordat de flenzen van de tramwielen een stuk kleiner zijn dan die van treinen, zijn die gevoeliger oneffenheden, en dus ook raillassen zoals boven genoemd.  Geldt ook bij het aanleggen van spoor in een straat. Een heel kleine hobbel kan al voor problemen zorgen.

Groetjes, Frank

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2022, 23:58:47 »
Denk ook eens aan een smalspoor tram, bij H0 kan je heel goed N railmaterieel en aandrijvingen gebruiken.
Trams reden en rijden in werkelijkheid vaak op meterspoor en 75 cm. spoor.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10764
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2022, 08:09:37 »
Meterspoor kwam en komt vaak voor, dat is H0m met 12mm spoor wat overeen komt met spoor TT.
Trams op 750mm ken ik niet. De trams in Ybbs en Dubrovnik reden op 760mm, maar die zijn al ruim 50 jaar geleden opgeheven.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2022, 08:29:43 »
Reed de GTW niet op 75cm spoor?
Stoom natuurlijk.
Ronald
Groet,
      Ronald

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2022, 10:32:40 »
De stoomtrams hebben tot september 1957 in de Achterhoek gereden.
Maar in de Gelderse Achterhoek zijn ze al vroeg met motorrijtuigen gestart.
De TMDG is begin jaren 20 begonnen met twee derdehands motortrams, gebouwd door Diatto in 1905 voor een tentoonstelling in Milaan.
De oorspronkelijke Fiat motoren zijn pas in 1927 vervangen door Ford motoren.
Deze twee motortrams zijn pas in 1933 bij de GTW buiten dienst gesteld en gesloopt.

Verder hebben op het smalspoornet in de Achterhoek meerdere twee en vierassige motorrijtuigen dienst gedaan van verschillende types en fabricaten.
Ze zijn in de jaren 30 vervangen door autobussen van de GTW.

« Laatst bewerkt op: 13 November 2022, 10:36:55 door Piet Groot »

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2022, 13:59:55 »
Inmiddels mijn eerste spinsels als "artistieke impressie " op papier gezet, wat vinden jullie ervan ?
( Niet op schaal, ook niet echt in verhouding ).

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104811.msg3222348453;topicseen#msg3222348453
Met vriendelijke groet,

Bart