Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 09:26:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door bask185
Vandaag om 09:23:39
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 09:08:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:03:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 08:50:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
  

Auteur Topic: Vraagjes over tramspoor e.d.  (gelezen 1501 keer)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Vraagjes over tramspoor e.d.
« Gepost op: 12 November 2022, 18:10:18 »
Beste allemaal,

Ik ben een "leer"diorama aan het plannen en ik neig steeds meer om wat met een tram te gaan doen. Nu heb ik mij de afgelopen week eens goed ingelezen ( ook op dit forum ) en las dat de H0 trammetjes conform werkelijkheid redelijk kleine boogstralen kunnen berijden.'

Nu komt bij mij meteen de vraag naar boven, welk ( fabricaat ) rails worden hiervoor gebruikt? Zelfde voor de wissels..

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt,

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 November 2022, 09:40:40 door ltmdepot »
Met vriendelijke groet,

Bart

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2022, 18:44:38 »
Bart,

Gebruik gewoon 16,5 mm rails, bv Fleischmann of Roco.
Voor gelede trams is de straal van 25 cm goed bruikbaar.
Mbt kruisingen en wissels: idem dito.
Houdt wel rekening met de snelheid van je trams. Vaak rijden ze op videos met snelheden die me aan autoracebanen uit de jaren 60 doen denken.

Zie ook topic "Tramrails in de straat aanleggen?"

Succes.
Ronald

Ps: ik schreef eerder straal van 50 cm. Dat was de diameter, de straal is dan 25cm. Excuus.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2022, 22:40:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2022, 20:42:53 »
Op mijn baan gebruik ik Piko-A flexrails. Die zijn tot iedere (kleine) boogstraal te buigen. Met mijn tweeassige trammetre  (Weense tram van Halling) lukte op een testbaantje een straal van 20 cm nog goed. Om problemen op langere termijn toch tegen te gaan heb ik 25 cm aangehouden. Rijdt daar zonder problemen doorheen. Bedenk bij de aanleg wel, dat raillassen problemen gaan geven, de flexrail wil zich weer recht buigen. Goed vastzetten, of nog beter, geen raillas in dergelijke bochten.

Wim K

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2022, 20:47:32 »
Dank beide!
Met vriendelijke groet,

Bart

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2022, 21:04:00 »
En doordat de flenzen van de tramwielen een stuk kleiner zijn dan die van treinen, zijn die gevoeliger oneffenheden, en dus ook raillassen zoals boven genoemd.  Geldt ook bij het aanleggen van spoor in een straat. Een heel kleine hobbel kan al voor problemen zorgen.

Groetjes, Frank

Piet Groot

  • Online Online
  • Berichten: 641
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2022, 23:58:47 »
Denk ook eens aan een smalspoor tram, bij H0 kan je heel goed N railmaterieel en aandrijvingen gebruiken.
Trams reden en rijden in werkelijkheid vaak op meterspoor en 75 cm. spoor.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2022, 08:09:37 »
Meterspoor kwam en komt vaak voor, dat is H0m met 12mm spoor wat overeen komt met spoor TT.
Trams op 750mm ken ik niet. De trams in Ybbs en Dubrovnik reden op 760mm, maar die zijn al ruim 50 jaar geleden opgeheven.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2022, 08:29:43 »
Reed de GTW niet op 75cm spoor?
Stoom natuurlijk.
Ronald
Groet,
      Ronald

Piet Groot

  • Online Online
  • Berichten: 641
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2022, 10:32:40 »
De stoomtrams hebben tot september 1957 in de Achterhoek gereden.
Maar in de Gelderse Achterhoek zijn ze al vroeg met motorrijtuigen gestart.
De TMDG is begin jaren 20 begonnen met twee derdehands motortrams, gebouwd door Diatto in 1905 voor een tentoonstelling in Milaan.
De oorspronkelijke Fiat motoren zijn pas in 1927 vervangen door Ford motoren.
Deze twee motortrams zijn pas in 1933 bij de GTW buiten dienst gesteld en gesloopt.

Verder hebben op het smalspoornet in de Achterhoek meerdere twee en vierassige motorrijtuigen dienst gedaan van verschillende types en fabricaten.
Ze zijn in de jaren 30 vervangen door autobussen van de GTW.

« Laatst bewerkt op: 13 November 2022, 10:36:55 door Piet Groot »

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2022, 13:59:55 »
Inmiddels mijn eerste spinsels als "artistieke impressie " op papier gezet, wat vinden jullie ervan ?
( Niet op schaal, ook niet echt in verhouding ).

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104811.msg3222348453;topicseen#msg3222348453
Met vriendelijke groet,

Bart