Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?  (gelezen 1482 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Gepost op: 10 november 2022, 17:20:03 »
Hoi
Het lukt mij niet te begrijpen op welke plaatsen ik stroomaansluitingen nodig heb en welke wisselverbindingen geísoleerd moeten worden. Ik heb profi-rails van Fleischmann. Onderstaand plaatje geeft een globaal overzicht. Aan weerszijden is een keerlusaanwezig (zie onderstaande afbeelding)

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/modelbaan-opzet-636cf5bcf2a78.pdf

In feite zit er rechts een keerlusprincipe in. Die dacht ik te kunnen oplossen met Engelsewissels.
De Engelse wissels hebben bij Fleischmann de mogelijkheid stroomcircuits te scheiden door het verwijderen van een stroomoverbruggingen. Het meest practisch is de stroomgrens tussen trafo 1en2 te leggen bij de wissels die aansluiten op de engelsewissels en de wisselcombinatie nabij het rechter stootjuk.
Probleem is dat :
1. het spoor tussen wissel en engelsmann stroomloos is
2a. 1 van de 4 rijrichtingen blijft stroomloos bij gebruik van 1 trafo
2b. bij toepassing van twee trafo's worden enkele rijrichtingen dubbelgevoed door beide trafo's
v
1/ welke lassen moeten (enkel- of meervoudig) geïsoleerd worden
2/  op welke plekken moeten stroomaanslujitinge komen

mg
\Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2022, 18:25:22 »
Het sporenplan is niet compleet want ik zie nergens een keerlus.
Omdat je het hebt over 2 trafo's veronderstel ik dat je analoog rijdt.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2022, 21:16:47 »
Zo'n denkend Engels wissel lijkt me niet de oplossing voor een keerlusprobleem.
Alleen in de rechtuitstand (kruisend) zijn de kruisende rails gescheiden.
In de afbuigstand zijn ze verbonden, dus dan moeten beide circuits gelijke polariteit hebben wil je het Engels wissel berijden.
In een keerlus situatie heb je juist geen gelijke polariteit.

Groet, Victor

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 932
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2022, 21:36:05 »
Jeroen.
 
Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat het wissel niets voor je regelt en de keerlus zo maken dat het wissel geheel (dus aan beide spoorstaven) geïsoleerd begint. Je maakt dan een detectiesegment na de wissel aan beide zijden en een deel waar je stroom kunt laten ompolen. Er zijn meerdere elektronische schakelboards voor te koop die de kortsluiting die ontstaat wanneer een trein van de wissel naar het detectiespoor rijdt en deze dan vliegensvlug ompolen. Dat gebeurt dan zowel aan dei inrij- als de uitrijkant van de lus. Ik gebruik Lenz LK200 maar dat is een dure oplossing. Er ziojn vele andere merken.

Lees maar na op https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus

Succes, Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2022, 23:14:02 »
Ik denk dat Jeroen eerst maar eens moet laten zien waar die keerlus zit. In zijn plaatje is die niet te zien.
En omdat hij waarschijnlijk analoog rijdt heeft een LK200 weinig zin.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2022, 07:19:58 »
Klopt, dat het in plaatje niet is te zien, maar in de tekst beschrijft hij dat. Doet niet onverlet, dat een totaalplaatje wel helderheid verschaft.
Mvg.

Cor

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2022, 07:26:38 »
Hoi
hierbij de aangepaste tekening; waarbij de keerlussen zijn ingetekend:
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/modelbaan-opzet-636dea81732cc.pdf
(het is de opzet van de baan, in werkelijkheid is de baan groter)

@KLaas Het klopt dat ik analoog rijd.
@Victor en Eric; duidelijk dat de Engelsman geen oplossing er voor is; hoewel de handleiding van Fleischmann wel deed vermoeden dat de stroomcircuits gescheiden zijn;
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Handleiding-engelsman-636deab237d61.pdf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2022, 08:29:06 »
Het doet er niet toe of de circuits gescheiden zijn Jeroen. Een wissel kan dat op die manier niet voor je regelen. Uiteindelijk kom je toch ergens op een spoor met tegengestelde polariteit terecht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2022, 10:10:33 »
Kijk, nu is het tenminste duidelijk waar de keerlussen zitten.

Op mijn website staan een paar oplossingen voor keerlussen in analoge spoorbanen.
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2022, 23:05:00 »
hoewel de handleiding van Fleischmann wel deed vermoeden dat de stroomcircuits gescheiden zijn;
Dat zijn ze ook... als het Engels wissel in de kruisend stand staat.
Sterker nog, je hoeft in jouw plan maar één wisselverbinding te verwijderen (de meest linkse, naar het bovenste kopspoortje), en de Engelse wissels in de kruisend stand vast te zetten, en je kunt het hele sporenplan met één trafo doen  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 november 2022, 23:09:46 door VictorPM »

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2022, 09:49:03 »
Bedankt,ga ik proberen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2022, 10:06:26 »
Maar waarom heb je dan Engelse wissels? Zodra je die krom zet, onstaat een keerlus.
Als je ze alleen maar recht wil gebruiken, kan je net zo goed gewone kruisingen plaatsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2022, 10:34:26 »
Jeroen, ik heb geprobeerd te doorgronden wat de rijmogelijkheden zijn. Door de keerlussen heb je een rondlopend circuit, dat heb ik rood gekleurd. Daarbinnen ligt een stationsgebied waar je kunt rangeren, dat is blauw.
Bij elke overgang tussen rood en blauw maak je dan een elektrische scheiding in beide spoorstaven.
Met een trafo op rood kun je rondjes rijden, met een andere trafo op blauw kun je rangeren. Als je een trein van rood naar blauw wilt laten rijden, of omgekeerd, dan moet je alleen zorgen dat op die plek beide trafo's in dezelfde richting staan. Het keerlusprobleem bestaat dan niet meer.



henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2022, 10:58:04 »
Aha, zie ik nu goed dat het wisselpaar rechts sowieso de enige plek is waar een keerlus ontstaat? Misschien is dat dan op te lossen met wat diodes en een koppeling van de polariteit aan de stand van het blauwe wissel daar?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: hoeveel stroomaansluitingen heb ik nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2022, 13:13:46 »
Bedankt,ga ik proberen
Dat zou ik niet doen, mijn bijdrage was niet als oplossing bedoeld maar alleen theoretisch. Je hebt dan helemaal niets aan die Engelse wissels, en beperkte rij- en rangeermogelijkheden.
Zie Klaas zijn bijdrage voor iets veel bruikbaarders  :)

Groet, Victor