Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 21:32:09
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door ronald1956
Vandaag om 21:18:05
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
  

Auteur Topic: mtb-mp1  (gelezen 3372 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18151
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: mkb-mp1
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2022, 18:52:44 »
Niet te moeilijk denken.... die van mij heeft gewoon een koperen pinnetje gemaakt uit een stukje koperdraad... Hoe gemakkelijk wil je het hebben?
Uit mijn bouwdraadje:

20200523_191928 by Ronald Halma, on Flickr

Werkt prima!

(Klik op het plaatje):

20200523_195247 by Ronald Halma, on Flickr
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: mkb-mp1
« Reactie #16 Gepost op: 11 November 2022, 14:47:54 »
Hello hier Herman

Een antwoord op de vraag of ik dit kleine ding bij mijn leverancier gekregen heb,
Het antwoord is njet .Geen hub.Ik zal mij moeten behelpen met een koperen hub'e.
Toch dank voor de mails.
Herman

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: mkb-mp1
« Reactie #17 Gepost op: 11 November 2022, 16:25:39 »
In het filmpje van Ronald is duidelijk te horen dat het ding aan het werk is. Bij ons op de club gaan we de MP1 ook toepassen, maar men wil dat ze stiller worden. Ik ga zelf wat experimenteren met geluiddemping. Maar misschien is er hier ook iemand die wat in die richting heeft ondernomen. Daar wil ik dan graag ervaringen over horen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: mkb-mp1
« Reactie #18 Gepost op: 11 November 2022, 16:52:17 »
He Klaas, ik heb de eerste batch die ik monteerde netjes geschroefd, maar dat geeft veel herrie.
Later ben ik dubbelzijdige foame tape gaan gebruiken, dat werkt een stuk rustiger.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2335
Re: mkb-mp1
« Reactie #19 Gepost op: 11 November 2022, 17:02:48 »
als je de MP1 al hebt gebruiken maar anders de Mp5 nemen.Loopt rustiger. Dubbele tape is inderdaad meestal een goede geluidsdemper .Zelfs met veiligheidsvijsjes erbij al je die niet klem aandraait.Heb ik hier met al mijn k rails gedaan op kurk en geen verschil te horen met niet vastgelegd.Draai ze ze ff ertegen dan heb wel meer geluid.
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: mkb-mp1
« Reactie #20 Gepost op: 11 November 2022, 17:09:59 »
Aan dubbelzijdig foamtape heb ik ook gedacht. Dat heb ik nog liggen. Maar je moet het dan wel meteen op de goede plek plakken. In de oortjes van de aandrijfmotor zitten sleufgaten en dat is niet voor niks. Je kunt dan nog wat verschuiven. Ik ben nu zelf bezig met een oplossing met demping waarbij dat verschuiven ook mogelijk is. Daar ga ik wat van laten zien als het blijkt te werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2335
Re: mkb-mp1
« Reactie #21 Gepost op: 11 November 2022, 17:29:57 »
ik gebruik gewoon verenstaal van 0.8 of 0.6 mm ipv dat stugge.Doet het goed en je mag er wat naast zitten omdat het gewoon plooit maar de wisseltongen netjes legt.Ik rij 3 rail dus heb voordeel dat ik mag open rijden.
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: mkb-mp1
« Reactie #22 Gepost op: 11 November 2022, 17:40:32 »
Dat "er wat naast zitten" wil ik dus niet. Ik wil de motor zo nauwkeurig mogelijk kunnen positioneren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2335
Re: mkb-mp1
« Reactie #23 Gepost op: 11 November 2022, 17:54:09 »
lange vijzen gebruiken dan.Netjes positioneren , aftekenen , vijzen lossen en dan tape ertussen en vijzen eruit.Doe ik al jaren met verschillende toepassingen en zelfs op de sat schotels of bij klanten in  racks waar het soms op 1 mm aan komt
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: mkb-mp1
« Reactie #24 Gepost op: 13 November 2022, 16:06:03 »
Intussen heb ik wat zitten experimenteren met geluiddemping. De eerste poging was met gevoerde scharnieren. Op 2 scharnieren heb ik strookjes van een fietsbinnenband gelijmd, zie foto:


Na het vastschroeven zitten de oortjes van de motor tussen het rubber geklemd. Dit geeft een goede geluiddemping en de motor is in de langsrichting nog verschuifbaar.
Nadeel van deze constructie is dat het geheel nogal breed is. Op de baan waar ze moeten komen, zitten een aantal wissels in parallelle sporen naast elkaar. In die situatie zitten de scharnieren elkaar dus in de weg.
Hoewel de geluiddemping goed is gaat dit hem dus niet worden.


Bij de volgende poging heb ik meer in de lengterichting gedacht. Uit 4 mm triplex een montageplaatje gezaagd. De MP1 zit daar met dubbelzijdig foamtape op geplakt. Door de sleuven is het geheel nog verstelbaar.
Het triplex plaatje is 30 mm breed en 80 mm lang.
De geluiddemping blijkt net zo goed als bij de gerubberde scharnieren.
De bevestiging aan de grondplaat is robuuster dan wanneer je de MP1 met zijn eigen oortjes vastschroeft. Die oortjes zijn nogal fragiel, wat mij betreft hadden ze wel wat forser mogen zijn.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: mtb-mp1
« Reactie #25 Gepost op: 13 November 2022, 21:11:37 »
Huishoudelijke mededeling: "mkb" in de titel aangepast in "mtb".

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: mtb-mp1
« Reactie #26 Gepost op: 16 November 2022, 13:25:03 »
Hello

De reacties waren uitstekend maar ik zou graag nog een andere vraag willen stellen.
Het ging enkel om ondergrondse  wissel aansturing waarvan er veel zijn ,maar kan iemand mij een bovengrondse
aansturing aanbevelen .
Mijn reden hiervoor is dat het voor mij fysiek niet kan om onder de de baan te werken.
Groeten
Herman.

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: mtb-mp1
« Reactie #27 Gepost op: 16 November 2022, 14:48:48 »
Zeker, ook de MP1 kan je prima bovengronds gebruiken.

Thijs

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
  • Southern....de oude dan
Re: mtb-mp1
« Reactie #28 Gepost op: 16 November 2022, 15:35:55 »
De 'bovengrondse' aandrijving met de geringste vormfactor is zonder meer de DCC concepts Cobalt SS
https://www.dccconcepts.com/product-category/the-cobalt-collection/cobalt-point-motors/cobalt-ss/

Nadelen:
- fidly montage, maar als het eenmaal geïnstalleerd is werkt het prima
- duur, maar als je een overloop setje kan gebruiken wordt de prijs flink gedrukt. En a.g.v. het punt hierboven worden ze nogal eens tweede hands aangeboden.
Overigens is de aanstuur eenheid tamelijk groot, maar die kan min of meer overal geplaatst worden.
Verdere voordelen:
trekt erg weinig stroom, voor een kleine-middelgrote baan kun je gewoon op de DCC aansluiten
Schakelaar voor puntstuk polarisatie inclusief

Grtz en succes,

Gerard

PS Mijn ervaring is gebaseerd op Peco wissels. En oh ja: geruisloos!
« Laatst bewerkt op: 16 November 2022, 15:42:55 door BrightonBelle »

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: mtb-mp1
« Reactie #29 Gepost op: 16 November 2022, 20:40:40 »
Hallo Thijs

Kun je er niet meer uitleg over geven zoals hoe dan de montage is
groetjes
Herman