Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:16:01
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 23:10:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58

Auteur Topic: Trein laten stoppen op station, maar hoe doe je dat  (gelezen 4832 keer)

VvKan

• Gast
Re: Trein laten stoppen op station, maar hoe doe je dat
« Reactie #15 Gepost op: 05 November 2022, 10:51:59 »
Nou, dat je met digitaal alleen maar het signaal op de rails in dat blok hoeft te manipuleren. Dan werkt het voor alle treinen die langs komen en in de gevraagde richting zonder uitzonderingen.
 ;)

RBlok

• Offline Offline
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
« Reactie #16 Gepost op: 05 November 2022, 11:47:07 »
Digitaal is het ook makkelijk op te lossen. Wilma heeft een Ecos, daar zitten draaiknoppen op waarmee je een trein sneller of langzamer kunt laten rijden.
Bingo, Klaas ;).
Maar de Ecos heeft (maar) twee regelaars. Overigens kun je dat wel (minder ergonomisch) 'uitbreiden' met de multistand per regelaar.
Of een app (EcosCab) op de mobiel installeren die met de Ecos communiceert en een onafhankelijke interface kan presenteren. Goedkoper dan de Ecos mobile control hardware van Ecos zelf.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 05 November 2022, 11:50:30 »
Maar de Ecos heeft (maar) twee regelaars.
Ja en? Je ziet de trein aankomen en wijst die toe aan één van de regelaars.
Maar misschien wil Wilma iets heel anders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 November 2022, 11:58:55 »
Klaas, zie je nu echt niet in dat de TS wilt dat de trein automatisch moet stoppen?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RBlok

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 November 2022, 11:59:07 »
In Wilma's geval van een eind/kop-station moet er zo-ie-zo worden gestopt. Als Wilma met meer dan twee treinstellen rijdt zou ik (als tevreden Ecos gebruiker) de optie van Ben (reactie #2) adviseren. Dit vermijdt het iedere keer wisselen in de Ecos regelaar(s). En deze software instelling voorkomt het separaat aanleggen van ABC en het afregelen daarvan.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2022, 12:13:39 door RBlok »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 05 November 2022, 12:35:09 »
Klaas, zie je nu echt niet in dat de TS wilt dat de trein automatisch moet stoppen?
Dat zie ik wel, maar ik geef alleen maar aan dat het eenvoudiger kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 05 November 2022, 12:37:39 »
Er moet, vanwege de kopsporen, inderdaad altijd gestopt worden.
Maar waar lees ik terug, dat er automatisch gependeld moet worden  ???  Heb ik slechte ogen ?
Dan nog zou ik het niet via de Ecos regelen, want:  stel je voor dat ik na elkaar 2 treinen op het stationnetje wil laten binnenlopen.  Terwijl de eerste een automatische pendeltrein is met ingestelde vertrektijd na binnenkomst ?  En mijn 2e trein onderweg naar het station ?  Interessante dienstregeling.
Dat kan uiteraard wel, als je alleen de tweede trein als pendeltrein instelt en a/  de tweede trein pas later laat vertrekken, handmatig,  of b/  de stoptijd van de tweede trein (pendel) zodanig instelt, dat die een stuk later vertrekt dan trein 1.
Allebei pendelen kan natuurlijk ook, lijkt me alleen een heidens karwei om die op elkaar af te stemmen.

En deze software instelling voorkomt het separaat aanleggen van ABC en het afregelen daarvan.
Is niet geheel juist, want je zult ook separaat bezetmelders moeten aanleggen, met bedrading en al naar de Ecos. Dat is bij de diode methode zowel als de geavanceerde methode niet nodig:  apparatuur direct naast/onder de baan.
Bovendien:  je zult de decoder in de loc toch ook moeten afregelen (stoppen binnen een bepaalde afstand, remvertraging), dus dat maakt geen verschil.
Afregelen

RBlok

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 November 2022, 14:16:57 »
Is niet geheel juist, want je zult ook separaat bezetmelders moeten aanleggen, met bedrading en al naar de Ecos.
Klopt Veronique. Maar er hoeven in het geval van een Ecos pendelinstelling geen locs op ABC te worden afgeregeld. In theorie zou dat laatste  eenvoudig moeten zijn maar bij mij (5 locs, allen met ESU V5 decoders) betekende dit toch een individueel verschillende instelling van een combinatie van verschillende CV's). Of dit veroorzaakt wordt door de verschillende motoren in de locs weet ik niet maar het was een tijdrovend werkje. Bij een pendelinstelling hoeft volgens mij alleen de CV4 (en mogelijk CV 254) bij de ESU decoder ingesteld te worden.

VvKan

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 05 November 2022, 14:31:01 »
Bij Lenz decoders alleen CV4 (remvertraging)  en CV51 (aan/uit ABC of andere reminstellingen).  Zonder pendelen.

Dus de vraag blijft:  de vraagsteller vraagt iets over stoppen, dus waarom moet er nu verder over pendelen gesproken worden ?  Zolang als de vraagsteller niet zegt, dat dat voor hem misschien ook een optie is, is het een nuttige tip om daar ook eens naar te kijken.  Overigens is dat ook met 10 diodes te realiseren (bij Lenz decoders tenminste), bij 2x 2 eindsporen dus 20 diodes.

En het gemak blijft voor mij (instellen is nagenoeg hetzelfde) het ontbreken van allerlei poespas en bedrading.  10 diodes en 20 cm draad (ruim geschat)

Wilma1970

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 November 2022, 14:49:39 »
ik bouw een grote station met 5 sporen en een kleine station met 2 sporen. 1 spoor gaat er gependeld worden, de overige sporen niet, 2 sporen worden een soort Betuwelijn maar dan voor snelle IC's.

Tot nu toe ben ik ook druk bezig met de bochten en overige sporen richting de hoofdstation, onderweg heb ik 4 sporen, 2 voor de Betuwelijn en 2 sporen voor de gewone treinen.

ik zal de advies om een pendellijn via Ecos aan te leggen van harte aannemen, ben nog even kijken naar de juiste en beste bezetmelders, tijd lang dacht ik aan digikeijs, maar deze word flink afgekraakt hier op de forum en door verschillende winkels, las laatst iets over een nieuwe merk, maar weet niet of deze ook bezetmelders heeft, verder heb ik NS seinen van NSparts, maar kan je ergens vinden op welke plek je seinen plaatst? vertrekseinen is duidelijk, maar de andere 2, dwergseinen en hoofdseinen word al weer ingewikkelder.

Het is voor het eerst dat ik deze technieken ga gebruiken, dus word wel spannend.

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 November 2022, 16:55:48 »
soort Betuwelijn voor snelle IC's = HSL  ;) ;D

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

VvKan

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 05 November 2022, 17:38:52 »
Pendelen dus.  Met de Ecos. Dat is duidelijk. (y)

Maar daar heb je op het kleine station geen 2 sporen voor nodig.   Wil je daar dus andere treinen gedwongen laten stoppen zonder in de winkelstraat te eindigen kun je op het niet-pendelspoor toch 5 diodes installeren. Kost bijna niks en je krijgt er heel wat voor terug.  Al was het alleen maar enige ervaring met ABC. :)

Wilma1970

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 November 2022, 23:02:12 »
ik heb de eerste opzet van de baanplan verplaatst naar de menu baanplannen

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104734.new#new
« Laatst bewerkt op: 06 November 2022, 21:32:45 door Wilma1970 »

Wilma1970

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 06 November 2022, 21:24:14 »
Wat ik me dus wel afvraag is als je een terugmelding module plaatst in de 2e station, heeft dan de sneltrein die er voorbij raast er geen last van?

VvKan

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 06 November 2022, 22:11:52 »
 ??? ???   Hoe bedoel u ?
Het eerste plaatje laat niks zien van een tweede station, en wat bedoel je met je bovenstaande vraag ?  Wie moet waar en onder welke omstandigheden waarvan last van hebben ?