Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Ezelsteen en alles eromheen  (gelezen 5392 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Ezelsteen en alles eromheen
« Gepost op: 02 november 2022, 20:59:49 »
Mijn bezigheden op model(spoor)bouwgebied en omstreken lopen zo uiteen, dat ik ze niet meer in al die door mij gestarte draadjes ga vervolgen. Ze liggen te lang stil, omdat ik steeds weer met wat anders bezig ga.

Daarom hier toch maar weer een nieuw draadje, waarin ik toon waar ik zoal mee bezig ben (dan kan ik eens wat vaker over mijn eigen bouwsels babbelen in plaats van mijn neus al teveel in andermans zaken te steken). Mocht er iets af zijn, dan kan ik het resultaat in de betreffende lopende draad zetten.



Om met de deur in huis te vallen: ik heb een doosje met Fleismann 1473 wagens die na jaren liggen maar eens van boven gehaald moesten worden.


De containers hebben een sopje gehad van ovenreiniger.

De onderstellen zijn gesorteerd op koppeling, oud met rechte strip omlaag, minder oud met gebogen strip omlaag, en hoe ze eruit zien.


Bekladde (lees geverfde) exemplaren en die met doorgelopen tamponeerwerk / wit/zwart naast de letters hebben, gaan in een thinnerbadje, waar ze na tien minuten met een penseel met varkenshaar afgeborsteld worden.

Vervolgens heb ik AlcladII zwarte primer en polished alu klaarstaan, plus de airbrush die ik ooit voor dit soort dingetjes aangeschaft had. Daarna wil ik ze licht gaan verweren. En het echt zie ik op foto's van toen dat ze nooit erg verweerd zijn.

De komende tijd wil ik hiermee door, om - als het allemaal lukt - twee wagens voor mezelf te houden met gesloten containers, twee met open containers en een met twee van beide. De rest gaat naar een online verkoopplek.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2022, 08:28:12 »
Alvast je eerste openlijke volger.

En slim om dit draadje op te zetten, het wordt dan meer een persoonlijk bouwblog. Mijn ervaring is dat het handig is om je activiteiten even te kunnen teruglezen.
Die goederenwagens zijn trouwens een leuk en dankbaar object. (y)

Succes verder en groet,
Wolter
Moins mais mieux.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2022, 18:22:57 »
Dankjewel Wolter.

Je zegt:
Citaat
het wordt dan meer een persoonlijk bouwblog
Precies.*

Vandaag heb ik de hele dag besteed aan het schoonmaken van de luchtspuitjes, die had ik de laatste keer niet echt schoon weggelegd. Verder wat onderstellen verder ontverfd met thinner en MEK (nog sneller), de laatste containers in elkaar gelijmd, alles ligt nu bijna klaar om te gaan spuiten. Niet zo interessant, dus eerst wat anders.

* Nu kan ik hier ook zomaar iets laten zien dat ik tot nu toe nooit ergens op het forum heb weten te plaatsen, maar in mijn eigen blogje doe ik het gewoon.

Kijk maar eens wat ik bijna 5 jaar geleden van mijn familie kreeg, toen ik pas mijn nieuwbouwwoning betrokken had en mijn 65ste verjaardag vierde. Ik kreeg een geldbedrag, de biljetten verstopt in een surprise. Familie was zo creatief geweest om een complete 'modelspoorbaan' te maken, die wat mij betreft regelrecht naar die nieuwe rubriek zou kunnen.  ;)


De layout: u-vormig baanplan, links de loc van Lego. In de tender de kolenschep, de steel is een opgerold briefje van tien.


Familieleden die me >55 jaar geleden een eerste Shell ketelwagen van Fleischmann gaven op mijn verjaardag, kwamen nogmaals met een ketelwagen.


Een tunnel voor wild, zodat de fauna veilig het spoor kan oversteken. Die achterste wagen links, die is beveilig tot en met en bestond uit twee uitgeholde blokken hout waarin het biljet opgeborgen lag. Het werd sloopwerk om het eruit te krijgen, was verstevigd met metaaldraad.


De achtergrond links en rechts van de autootjes zou je zo gaan gebruiken voor een nieuw diorama. Maar ik laat het mooi zo als het is, staat al die tijd al op zolder en dat blijft voorlopig ook zo. Ze hebben er veel werk aan gehad, zonde om dit te slopen. Tja, dat is emotie.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Waarvan werden de echte 'Haus zu Haus' DB Efkr en Oskrt gemaakt, welk metaal?
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2022, 11:47:57 »
In een apart topic heb ik vragen gesteld omdat ik aan het twijfelen raakte over de kleur van de containers. Waren ze van alu? Nee. Ze waren van plaatstaal, gelast en geverfd. Waren ze met zilververf, metaalkleurige verf gecoat, gegalvaniseerd of zo? Nee. Dus modellen met zilververf kloppen niet.

Na wat zoekwerk ben ik eruit in welke kleur het verven gedaan werd. Op de Duitse site http://www.drahtkupplung.de/gtbhb2454.html ontdekte ik het ergens in de lap tekst: RAL 7032 kiezelgrijs.

Mooi op tijd gevonden, ik ben nog bezig met de primer. Met de alu verf van AlcladII erop zouden de containers een mislukking zijn geworden. Nu op zoek naar de juiste kleur RAL 7032, conversielijsten bekijken en de meest gelijkende kleur proberen te vinden. Desnoods zelf mengen tot ik een kleur grijs heb die mij het best lijkt.


De rood omcirkelde AlcladII polished aluminium had ik ooit in huis gehaald voor een Harley Davidson. Het meeste van de verf zit nog in het potje. Dit kan gelukkig lang bewaard blijven. De Harley moet ook nog een keer opgeknapt worden. Die had ik willen verouderen, maar gepolijste alu en chroom kun je niet bewerken, zelfs niet met vernish. Er blijft dan een glazig, kleurloos oppervlak over.

Daarom ben ik blij dat ik de alu niet hoef te gebruiken op de containers, het verweren zou immers niet lukken, dus zou ik ze als nieuw moeten laten. Dat is geen optie, de wagens zouden geen meerwaarde hebben, net als Dinky Toys die je opnieuw gaat verven.

De potjes met grijze enamel verf had ik ook nog in huis. Nu eerst de rest gronden en dan aan het mengen. Natuurlijk ga ik verschillende mengsels gebruiken op verschillende containers, zodat die er na verweren wat echter uit gaan zien, in plaats van alle dezelfde kleur.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2022, 18:09:43 »
Goeienamiddag,

Was de  'grijstint'  van de DB     -tijdperk3-    mogelijk dezelfde voor deze vHzH- als voor hun ketelwagens in die periode ?

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Goederenwagen/Ketelwagon/Brawa-49612/nl/modell_401515.html
« Laatst bewerkt op: 07 november 2022, 18:17:47 door hervé »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2022, 19:01:05 »
Dag Hervé,

Voor die ketelwagens durf ik het niet te bevestigen, maar het zou best eens kunnen. Het staat er niet bij.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2022, 15:16:33 »
Nadat ik weer eens een meester aan diens mouw heb getrokken met allerlei vragen omtrent diens schilderskunsten - die het nog eens allemaal haarfijn uit wilde leggen ook - , besloot ik dat dit het was. Einde vragen stellen en koekeloeren bij anderen, nu zelf verder leren door het zelf te doen. Verder bij waar ik gebleven was.


Het spuitje wijst naar de steen die EZELSTEEN heet. In de kas groeien kleine plantjes voor bij een toekomstige tuin/kas spoorbaan. Daar staat ook een pan waarin een RVS botervlootje met afgewerkte cellulosethinner, gebruikt bij een spuitsessie aldaar, wat een gedoe.

De vHzuH containers heb ik even aan de kant gelegd, vanwege problemen bij het spuiten. De verf is te grofkorrelig, droogt niet strak op. Het ligt vast aan het airbrushpistool, de verf is steeds goed gezeefd en verdund. Nu moet ik zeggen dat mijn twee oude Iwata HP-B's bijna af waren toen ik ze voor een koopje in handen kreeg, met de bedoeling er één goeie van te maken. Nu zijn ze echt af. Gisteren brak de nozzlekap van de beste van twee af en nam een stuk van het huis mee, het stuk van de schroefdraad. De minste van twee had de nozzle niet gecentreerd in de nozzlekap, en dat heb ik nooit goed kunnen krijgen, dus weg ermee. Als derde had ik een Black Bull spuitje gekocht voor weinig, daarvan brak laatst de nozzle af bij het losdraaien en bij het verwijderen van de restanten daarvan heb ik de spuit vernield. Fijn, dan ben ik nu toe aan een nieuwe spuit.



Einde Humbrol en Revell enamel spuiten sinds eergisteren. De verdunners als merkthinner, wasbenzine, terpentine en cellulosethinner, alleen al vanwege stank zou ik er wel mee willen stoppen. Ik zou een goede afzuiginstallatie nodig hebben, een masker moeten dragen, veel te veel gedoe. De afgelopen dagen ben ik in met deze verf aan het spuiten geweest en heb er steeds meer afkeer van gekregen. Daar komt bij dat verschillende kleuren bijna nooit op een adres verkrijgbaar zijn en je soms vervangers krijgt die nergens op slaan.



Ik had nog wat potjes Tamiya verf van de FX serie staan, plus de bijbehorende verdunner. Deksels zaten na jaren vast, maar de verf was niet uitgedroogd. Dus proberen maar. En witte waas over de kapjes, daar waar het meeste licht op valt. In dunne laagjes het verweren al een beetje inbrengen. Afgezien van de stukke spuit was ik tevreden met het resultaat. Hier ga ik op voortborduren en laat de Humbrol en Revell voor wat ze zijn.

Gisteren ben ik begonnen te websurfen naar een nieuwe spuit. Deze moet

- een nozzle/naald hebben van minimaal 0,2 mm, eventueel met 0,4 erbij
- dual action,
- traploze begrenzing verfinlaat,
- idem luchtinlaat,
- bovencup met deksel, twee maten

hebben en dan moet ik sparen tot ik 150 a 200 € heb. Word ik daarmee ooit een gevorderde, dan zijn er nog veel duurdere om op over te stappen, maar zover is het nog niet.

In tussentijd ben ik naar de kringloop geweest en zag een warmtelijmpstool liggen, zo een als ik al heb, maar een tweede die op zolder kan liggen is geen overbodige luxe.



De metalen steun zat er niet aan, maar net als bij de eerste heb ik er wat op gevonden.



De Meccano uit mijn jeugd is me eens ontstolen, helaas, ik had dozen vol. Op de kringloop/rommelmarkt wat vergelijkbaar spul bemachtigd, zo makkelijk voor allerlei hulpstukjes.

Het tweede warmtelijmpistool heb ik naar zolder gebracht.



De verticale strook witte multplex heb ik met warmtelijm op de plek gefixeerd en daarna vastgeschroefd. Dit is het begin van een instrument om de vele m³ stukken hardschuim (gekregen van een aannemer/uitvoerder, afval van nieuwbouw) tot 2 m lengte kaarsrecht te gaan snijden. Daarvan maak ik de ondergrond voor de baan op zolder, in plaats van houten timmerwerk.



De aandrijving zit er al op, de rest bestaat alleen nog maar in mijn hoofd. Op een dag komt het ervan.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2022, 21:53:18 »
Een glazen tafel om aan te klussen, dat zie je niet vaak. Ik kan me voorstellen dat het makkelijker schoon te maken is door het gladde oppervlak, maar ik kan me aan de andere kant ook voorstellen dat je er toch krassen in krijgt. Wat is jouw ervaring daarmee?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2022, 15:15:40 »
De glazen tafel: ideaal als werktafel. De lichtval is goed, beter dan een zwart (waardeloos) of wit (ook waardeloos) blad.

Superglad, vlak, goed schoon te maken. Secondelijm, opgedroogde verf, alles steek ik af met een verfafsteker, zo een met een Stanleymesje erin. Alleen warmtelijm is zo taai en adhesief dat ik na het krabben de resten moet afboenen met een stalen schuurspons.

Het is gehard glas, veel harder dan gewoon vensterglas. Krasjes zaten er al wat in toen ik hem kreeg. Ik kreeg hem toen een collega van weleer me vroeg om met mijn auto + aanhanger wat rommel naar de stort te brengen. Deze tafel was daar ook bij en de deal was vlot gemaakt: de tafel voor mij in plaats van een pakje shag voor de moeite.

Het snijden van 63 cm lange repen PS voor de brug van Villefranche deed ik rechtstreeks op het blad, langs een liniaal van een meter, want een snijmat van die lengte heb ik niet. Toch viel het mee met krassen. Maar niet erg als er toch een krasje hier of daar bijkomt. Het is in de eerste plaats een klustafel. Zo nu en dan wordt er een stukje vrijgemaakt om een bordje eten op te zetten.

Is wel loeizwaar. Met twee man is het tafelblad op de plek gezet. Collega wilde de kant met afgeschuinde randen naar boven plaatsen, omdat dat zo hoorde volgens hem. Maar ik stond erop het om te keren, de afgeschuinde randen onder. Dit, omdat bij mij alles altijd vol komt te staan met spulletjes, en nu kunnen er ook kleine voorwerpen op het randje liggen zonder eraf te glijden. Toch weer een aantal cm² stapelruimte erbij. Foto lukte niet, maar bij spiegels zie je die afgeschuinde randen ook.

« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 18:41:11 door HuubvG. Reden: aangevuld »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2022, 18:31:17 »
Handige manier om aan zo'n tafel te komen :)
Bedankt voor de info.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2022, 18:47:22 »
Ik zie ze alhier ook regelmatig bij de kringloopwinkel staan. :)
Een nieuwe zou ik niet zou behandelen, maar die luxe is niet besteed aan mij. ;)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Omtrent de bewaarbaarheid van knutselvloeistoffen
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2022, 14:15:12 »
Dat heb ik nou weer als ik zo lang met zoveel andere dingen bezig ga voordat ik iets weer oppak. De bewaarbaarheid der stoffen. Vooral vloeistoffen of stoffen die ooit vloeibaar zijn geweest. Neem nu de vloeibare maskeer. Tien jaar geleden draaide ik de dop eraf en er kwamen klonten en slierten mee. De fles was een jaar daarvoor geopend geweest en daarna zeker gedeeltelijk gaan stollen in de fles. Ik dacht slim te wezen en zeefde de rest, deed het weer terug in de fles, drukte er een vacuüm dop op en trok de lucht eruit. Eigenlijk zijn de doppen bedoeld voor wijnflessen om de smaak te bewaren. Maar zoals zoveel bruikbaar is voor de hobby, zo leek me dit ook wel wat.

Nu trok ik na al die tijd de dop er weer eens af nadat het ventiel ingedrukt werd en de lucht hoorbaar sissend naar binnen ging. Er kwamen toch weer slierten mee.

Er zat nog wel bruikbare drab tussen. Ik ben daarmee aan het maskeren geweest op de O&K kapjes ondanks de sliertjes. De lampen heb ik glanzend zwart gespoten en daar komt laten een chroomlaagje over. Die plekken zijn o.a. gemaskeerd. Verder de binnenzijde vensters, de stroken langszij enzovoort. Niet te zien op de foto, maar daarover later meer.



Nu zoek ik een vervanger voor deze waardeloze markeervloeistof. Ik heb al gezien dat vloeibare latex ook voor maskeren gebruikt wordt. Ik ben benieuwd (hint) of er ervaringsdeskundigen aanwezig zijn alhier?  :)

Kun je vloeibare latex ook als maskeervloeistof gebruiken, en ook minitieus aanbrengen? Kleine lijntjes en stipjes en oppervlakjes? En beter te bewaren dan vloeibaar rubber?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2022, 22:48:10 »
De familie uit #2 had weer een feestje en er moesten weer surprises gemaakt worden. Het ging over kunst ditmaal - Kunst.

[ De foto's hieronder zijn achteraf gemaakt door de familie en aan mij toegestuurd, ik had zelf geen foto's gemaakt van de bouw. Een pilaar is afgebroken en zoek geraakt, evenals de biljetjes van 5 ]

Iemand uit de familie had eens bedacht dat het leuk was een geldbedrag in je surprise te verwerken. Dat je kunstwerkje verropt zou worden om het geld eruit te halen, dat deed niets af.

De opdracht was een museum te maken door de een, en door de anderen een 'kunstwerkje' van max 10 × 10 × 10 cm daarin te plaatsen. Nu hadden de meesten de eerste twee tienen aangehouden, dus er was nog plaats voor mijn kubus van de precieze afmetingen.

Dit was de kans om te experimenteren met het snijden van XPS en EPS met een warmtedraad, in mijn hoofd kon je daar alles van maken. Ook gebouwen voor op de baan en zo. Terug naar de opdracht. Dat eeuwige geld, dat zou een rol gaan spelen in mijn bedenksel. Vandaar heb ik een briefje van 5 eens goed bekeken.

Ik besloot dat stukje uit te snijden uit XPS, voor het eerst dat ik dat deed.



En die euro's daar letterlijk en figuurlijk in te gaan stoppen. Het rechter gedeelte stond achter tegen het linker gedeelte en het briefje van vijf (het waren er drie trouwens) zat opgevouwen tussen de twee delen in.



Om het geld te kunnen pakken moest het rechter gedeelte omhoog en kwamen de briefjes van 5 tevoorschijn. Nu was ook de ingang open.



En kon de Preiser figuur met koffers (met ??? erin?) doorlopen.





« Laatst bewerkt op: 06 december 2022, 23:25:40 door HuubvG. Reden: veranderen zolang het kan :-) »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2022, 12:47:40 »
Ik loop wat achter, maar toch: interessant idee dat met die hete draad snijder op zolder. Hoe het apparaat gaat werken zie ik zo niet. (behalve dat de draad heet wordt en door het schuim snijdt.....)

Hopelijk komt daar nog eens een demonstratie van?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2022, 13:36:46 »
Albert, achterlopen valt mee, ik ben er nog niet verder mee. Er moest eerst een paar andere dingetjes geregeld worden, maar vanaf vandaag was het plan verder te gaan. In plaats van een nu heel verhaal, zal een demonstratie straks veel meer verhelderend zijn.

Huub